Beste MFers,
Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met mijn Yammie FZS600 Fazer en merk dat mijn ketting stilaan weer aan vervanging toe is - ik kan ze een halve tand van het achtertandwiel trekken hoewel de tanden nog niet echt puntig zijn achteraan (vooraan kan je niet zien).
Ze zal 15000 km niet halen en als ik zo wat rondsurf op motorfora is dat precies erg weinig. Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.
Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.
- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit. Als smeermiddel gebruik is s100 kettingspray (van dit wit kleverig spul). Ik rijd ze meestal wel eerst droog voor ik ze smeer na een regenrit - lijkt me nogal raar om ze nat te smeren.
- ik heb ze slechts 1 keer gereigingd toen ze echt wel vuil was en dat heb ik gedaan door er met een doek over te gaan die ik in lampenolie gedrenkt had. Ik merk dat er voor en tegenstanders zijn van het reinigen. Heeft dit misschien ook te maken met of je olie of van dat kleverig spuitbusspul gebruikt om je ketting te smeren? (Ik zou denken dat met olie het vuil er sneller afzwiert tesamen met de olie)
De motor zelf rijdt tamelijk wat autostrade en dit in alle weersomstandigheden. Enkel bij sneeuw en ijzel rijd ik niet.
Mijn rijstijl: als optrekken nodig is, durf ik tot de rode lijn te gaan maar de grote afstanden zijn aan constante snelheid: 110 a 140 typisch (5 a7.5K t/min), het meeste schakelwerk gebeurt tussen 4 en 6K (hij mag 12.5K).
Af en toe ik test de gezondheid van de motor door te kijken hoe ver hij geraakt en dat is nog altijd boven het maximum dat je in de specs terugvindt ;-) Dit doe ik zowat elke 10 ritten of zo en altijd maar even (enkele km).
Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets) of is dit normaal gegeven dat mijn motor een echt woon-werk-werkpaard is en dus alle weersomstandigheden ziet?
Ik snap eigenlijk niet goed waarom mijn ketting minder lang meegaat. Ligt dit misschien aan dit type motor?
Bij het bijspannen ben ik wel altijd wat onzeker ivm de uitlijning van het wiel: de merktekens bij de as vind ik moeilijk bruikbaar omdat er geen duidelijke referentie is. Ik check meestal met een schuifmaat maar die techniek vind ik ook maar zo zo.
Alle tips, vooral van mede FZS600-eigenaars, zijn welkom!
groeten
Dries
Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met mijn Yammie FZS600 Fazer en merk dat mijn ketting stilaan weer aan vervanging toe is - ik kan ze een halve tand van het achtertandwiel trekken hoewel de tanden nog niet echt puntig zijn achteraan (vooraan kan je niet zien).
Ze zal 15000 km niet halen en als ik zo wat rondsurf op motorfora is dat precies erg weinig. Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.
Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.
- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit. Als smeermiddel gebruik is s100 kettingspray (van dit wit kleverig spul). Ik rijd ze meestal wel eerst droog voor ik ze smeer na een regenrit - lijkt me nogal raar om ze nat te smeren.
- ik heb ze slechts 1 keer gereigingd toen ze echt wel vuil was en dat heb ik gedaan door er met een doek over te gaan die ik in lampenolie gedrenkt had. Ik merk dat er voor en tegenstanders zijn van het reinigen. Heeft dit misschien ook te maken met of je olie of van dat kleverig spuitbusspul gebruikt om je ketting te smeren? (Ik zou denken dat met olie het vuil er sneller afzwiert tesamen met de olie)
De motor zelf rijdt tamelijk wat autostrade en dit in alle weersomstandigheden. Enkel bij sneeuw en ijzel rijd ik niet.
Mijn rijstijl: als optrekken nodig is, durf ik tot de rode lijn te gaan maar de grote afstanden zijn aan constante snelheid: 110 a 140 typisch (5 a7.5K t/min), het meeste schakelwerk gebeurt tussen 4 en 6K (hij mag 12.5K).
Af en toe ik test de gezondheid van de motor door te kijken hoe ver hij geraakt en dat is nog altijd boven het maximum dat je in de specs terugvindt ;-) Dit doe ik zowat elke 10 ritten of zo en altijd maar even (enkele km).
Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets) of is dit normaal gegeven dat mijn motor een echt woon-werk-werkpaard is en dus alle weersomstandigheden ziet?
Ik snap eigenlijk niet goed waarom mijn ketting minder lang meegaat. Ligt dit misschien aan dit type motor?
Bij het bijspannen ben ik wel altijd wat onzeker ivm de uitlijning van het wiel: de merktekens bij de as vind ik moeilijk bruikbaar omdat er geen duidelijke referentie is. Ik check meestal met een schuifmaat maar die techniek vind ik ook maar zo zo.
Alle tips, vooral van mede FZS600-eigenaars, zijn welkom!
groeten
Dries
Laatst bewerkt: