Maximum afstand per dag

Deze afstanden dat kan op zich nog wel lukken, maar of je de laatste KM's heel erg blij bent.:? Dan ben je 't wrs best een beetje zat.:X
En ik heb dan weinig zin om gelijk de volgende ochtend weer op de motor te stappen. Dus 1400 km doe ik in twee dagen. Dan blijft het nog leuk.
 
Zoveel km's alleen om grote afstand te overbruggen.
Eenmaal in mooi gebied dan vaak rustig toeren. Dagafstanden daarna max tot 350km. (liefst minder)
 
oops had even geen tijd om in te loggen. Nu wel, en zie alle reacties. Dank voor alle ideeën. Ik ga eerst naar eens een lange proefrit maken in het voorjaar, kijken hoe dat bevalt. En m'n conditie nog wat oppoetsen & paar kilo afvallen.... fit aan de reis beginnen lijkt me ook een goeie
 
Hirtshals nonstop naar huis gereden. 980km zie ik nu. Dat was niet leuk en zeker niet als je rekening met de zelfrijdende vrouw moet houden. Een stop duur 3x langer. het rijden gaat langzamer en files zijn een ramp. Heen hebben we met 2 overnachtingen gedaan en van af Denemarken lekker binnendoor dat was wel leuk.
 
Als ik in de bergen aan het tuffen ben en er zit een vrouw voor je op de motor, dan zie je dat vaak al heel snel.
Het bochten rijden gaat dan meestal allemaal net iets minder vloeiend, of remmen op 'verkeerde' momenten.
Nee, dat hakerige rijden is niet fijn vlak voor je neus. Ondanks rustig toeren, toch er maar gauw voorbij!

Auto zou toch sneller moeten zijn dan de motor. <zonder files> Althans dat geldt voor mij.
Na 1000km in de auto zit ik er nog best wel fris bij. Op de motor ga je de km's dan wel voelen.
Ook sta je met de motor bij grote afstanden veel vaker aan de pomp. Dat kost steeds veel tijd.
 
Ik zou me niet vastpinnen op het aantal kilometers, aantal uren op je zitbank zijn volgens mij beter te hanteren.
Vroeger reed ik regelmatig naar de Provence en terug, oprijden steeds in 2 dagen en terug in 1 dag ofwel 1164 km waarvan een groot deel over cols en autosnelweg pas vanaf ongeveer Nancy. We deden er 12 uur over maar destijds mocht je nog sneller dan 80 km/uur (gewone wegen) en wij hielden toen een maximumsnelheid van 100 km aan. Stoppen was er alleen bij om te tanken, hier werd ook iets gedronken en een fruitkoek genoten. Voor de rest rijden... het maakte wel een groot verschil met welke motor je je verplaatste, ook het weer maakte veel uit. Ik reed een BMW RT en mijn collega een GS, rijden ging gelijk op alleen bij langdurige buien was het op de GS uiteindelijk ook vermoeiender.
Vandaag verplaats ik me alleen nog in Frankrijk voor vakantie, ik rij nog steeds naar dezelfde plaats maar doe er nu 3 dagen over en nooit langs dezelfde wegen. We houden een rijschema van ongeveer 6 uur aan en genieten nu van de verplaatsingen. Ondertussen mag je maar 80 km/uur en dat maakt de afstanden wel langer. Alles is persoonlijk en hangt af van het weer, temperatuur en je eigen conditie... vergeet zeker niet tijdig en voldoende water te drinken en te stoppen wanneer je geen zin meer hebt! :t
 
1200 km vanuit Wenen op een sportmotor met aanstaande bruid achterop is teveel van het goede.
 
Ik zat een beetje met de zelfde vraag. Normaal rijd ik dagritten tot ongeveer 250 tot 300 km. Maar ik heb het plan om deze zomer eindelijk eens op de motor naar Zwitserland te gaan. De rit er naartoe ga ik zeker niet in 1 keer doen (ongeveer 950km ), maar wil halverwege overnachten. Dat soort afstanden moeten mijn rug/heup echter wel aankunnen. Die zijn niet mijn sterkste punt. Dus om te testen of 500 km op 1 dag voor mij te doen is, ga ik woensdag een rondje van 500 km rijden. Voornamelijk over snelweg, omdat dat in de vakantie ook de bedoeling is. Dus als alles goed gaat heb ik woensdagavond verse vlaai uit limburg gehaald :).
 
600km op een dag en over de snelweg is redelijk goed te doen, zegmaar Basel…En dat hebben we in de ‘70 tiger jaren gehaald, geen idee hoe nu de snelwegen daar nu zijn…bovendien beetje toermotor bijv. FJR 1300 is super comfortabel…
 
Ik zat een beetje met de zelfde vraag. Normaal rijd ik dagritten tot ongeveer 250 tot 300 km. Maar ik heb het plan om deze zomer eindelijk eens op de motor naar Zwitserland te gaan. De rit er naartoe ga ik zeker niet in 1 keer doen (ongeveer 950km ), maar wil halverwege overnachten. Dat soort afstanden moeten mijn rug/heup echter wel aankunnen. Die zijn niet mijn sterkste punt. Dus om te testen of 500 km op 1 dag voor mij te doen is, ga ik woensdag een rondje van 500 km rijden. Voornamelijk over snelweg, omdat dat in de vakantie ook de bedoeling is. Dus als alles goed gaat heb ik woensdagavond verse vlaai uit limburg gehaald :).
Laat ff weten hoe het is gegaan cq bevallen. :Y
 
Ik ben afgelopen zomer op een suf jaren 90 scootertje met 10 inch wieltjes en vol bepakt (7dgn roadtrip) in een uurtje of 8 van Stadskanaal naar Spaardam gereden. Dat was 240km en helemaal binnendoor (hoe anders). Rond 9u in de ochtend vertrokken en rond 5u aangekomen. Nog op een pond moeten wachten net voor Spaarndam. Flesje water en een paar snackjes voor onderweg, meer heb je niet nodig want je verbrand geen energie zo zittend. Zorgen dat je goed geslapen hebt, de motor helemaal startklaar hebt staan en 's ochtendsvroeg echt niks meer hoeft te doen dan een goeie boterham en een bak koffie erin hoeft te kieperen. Nergens aan denken en GAAN!
 
Ik ben afgelopen zomer op een suf jaren 90 scootertje met 10 inch wieltjes en vol bepakt (7dgn roadtrip) in een uurtje of 8 van Stadskanaal naar Spaardam gereden. Dat was 240km en helemaal binnendoor (hoe anders). Rond 9u in de ochtend vertrokken en rond 5u aangekomen. Nog op een pond moeten wachten net voor Spaarndam. Flesje water en een paar snackjes voor onderweg, meer heb je niet nodig want je verbrand geen energie zo zittend. Zorgen dat je goed geslapen hebt, de motor helemaal startklaar hebt staan en 's ochtendsvroeg echt niks meer hoeft te doen dan een goeie boterham en een bak koffie erin hoeft te kieperen. Nergens aan denken en GAAN!
En dan moet je poepen na 10 KM. 🤣
 
Snelweg heen- en terug is niet leuk.
Hele stuk binnendoor duurt te lang.

Minder puristische, maar wel zeer praktische oplossing: Motor op de aanhanger, en met de auto ontspannen naar je bestemming rijden.

Ik heb het beide gedaan, en neig een volgende keer toch meer richting aanhanger, gewoon omdat het kan.
 
Snelweg heen- en terug is niet leuk.
Hele stuk binnendoor duurt te lang.

Minder puristische, maar wel zeer praktische oplossing: Motor op de aanhanger, en met de auto ontspannen naar je bestemming rijden.

Ik heb het beide gedaan, en neig een volgende keer toch meer richting aanhanger, gewoon omdat het kan.
Het beste is dan om de motor ook op de vakantiebestemming op de aanhanger te laten staan, scheelt een hoop gedoe en je rijdt zo weer naar huis.
 
Vandaag dus uitgeprobeerd hoeveel kilometers mijn lichaam aan kan. Ik ben vanuit de regio apeldoorn via duitsland (snelweg) naar limburg gereden. Daar een stuk binnendoor gereden en vervolgens via de snelweg in nederland weer terug. In totaal 510 km. En dat was duidelijk te veel. na 350 km begon het allemaal toch serieus pijn te doen. Wellicht dat het nog beter gaat als ik dit vaker doe. Want ik heb dit jaar nog amper gereden. Wat me wel opviel is dat de snelweg in duitsland zoveel relaxter rijdt. veel rustiger, niet opletten of je niet te snel rijdt. Veel minder verkeer. En het verkeer wat er is lijkt veel minder gejaagd. In nederland is het allemaal veel drukker en hektischer op de snelweg. en dus vermoeiender.
 
Ja, zo'n kinderachtige reactie kun je dan terug verwachten, inderdaad.
Kinderachtig?
Ik ben bijna 60, mijn linker heup is van titanium, mijn gebroken bekken is aan elkaar geschroefd, ik heb een hernia en long covid. Toch ga ik elk jaar met de motor met vakantie en niet met de motor op een aanhanger, want dat is pas kinderachtig.
 
Wij hebben een paar jaar geleden meer dan 1500 km in één rit gedaan. Dat is geen aanrader! Hier en daar 15 of 20 minuten een powernap gedaan en zo terug naar huis. Het is doenbaar, we zijn veilig thuisgekomen. Maar dat soort dingen laat ik vanaf nu aan de jeugd over. Als je +55 bent ligt de grond opeens niet lekker meer
 
En nu?
Nu ben jij beter dan ik of zo?
Jij de stoere hardcore motorrijder, en ik een homo, een halfie?

En is dat belangrijk? En waarom dan?

Door een praktische oplossing bij voorbaat op emotionele gronden (lekker belangrijk!) af te wijzen, doe je mogelijk jezelf tekort als het echt niet meer anders gaat.

Voordelen:
- Je komt (veel) frisser aan op je bestemming.
- Je kunt zoveel gereedschap en vloeistoffen meenemen als je wilt.
- Zat ruimte voor een tent, en een extra dikke slaapmat.
- Boodschappen voor de eerste dag kunnen gewoon mee
- Complete extra set droge motorkleding mee.
- Stuk minder kans op ongelukken door vermoeidheid op lange stukken snelweg.
- Geen herrie om je hoofd, geen turbulentie, geen stijve nek aan het einde vd dag
- Je doet er even lang over, want je hoeft minder vaak te stoppen.
- In het zeldzame geval dat je motor er mee stopt, en ter plekke niet te repareren is, kun je 'm toch zelf mee naar huis nemen.
- Je voorkomt de slijtage van een lange snelle saaie reis (banden, ketting).
- De keus in het gebied waar je wilt rijden wordt een stuk groter, omdat afstand ineens niet zo veel meer uitmaakt.

Nadelen:
- Je wordt uitgelachen door mensen met een beperkt inlevingsvermogen of grootheidswaanzin.
- Het avontuur begint past echt op de bestemming.
- Kost wat meer benzine.
 
En nu?
Nu ben jij beter dan ik of zo?
Jij de stoere hardcore motorrijder, en ik een homo, een halfie?

En is dat belangrijk? En waarom dan?

Door een praktische oplossing bij voorbaat op emotionele gronden (lekker belangrijk!) af te wijzen, doe je mogelijk jezelf tekort als het echt niet meer anders gaat.

Voordelen:
- Je komt (veel) frisser aan op je bestemming.
- Je kunt zoveel gereedschap en vloeistoffen meenemen als je wilt.
- Zat ruimte voor een tent, en een extra dikke slaapmat.
- Boodschappen voor de eerste dag kunnen gewoon mee
- Complete extra set droge motorkleding mee.
- Stuk minder kans op ongelukken door vermoeidheid op lange stukken snelweg.
- Geen herrie om je hoofd, geen turbulentie, geen stijve nek aan het einde vd dag
- Je doet er even lang over, want je hoeft minder vaak te stoppen.
- In het zeldzame geval dat je motor er mee stopt, en ter plekke niet te repareren is, kun je 'm toch zelf mee naar huis nemen.
- Je voorkomt de slijtage van een lange snelle saaie reis (banden, ketting).
- De keus in het gebied waar je wilt rijden wordt een stuk groter, omdat afstand ineens niet zo veel meer uitmaakt.

Nadelen:
- Je wordt uitgelachen door mensen met een beperkt inlevingsvermogen of grootheidswaanzin.
- Het avontuur begint past echt op de bestemming.
- Kost wat meer benzine.
Je staat daar heus niet alleen in hoor

Maarreh.. voor woon-werkverkeer vind ik de snelweg prima. Dat is op de motor bijna nooit mogelijk dus parallel daaraan gebeurt het ook bijna nooit. Naar Zuid-Frankrijk of Pyreneeen, cq Brennerpass (niet Brenner autobahn) hebben we al afgesproken dat de rit van A naar B op de aanhanger plaats gaat vinden en bij B aangekomen de vervolgritten naar C, D, E, F, G en hun omgevingen op de motor plaats gaan vinden.

Ik hoef niet op een cent te kijken maar met twee man scheelt dat 400 euro, naar een plek op de hoogte van Insbruck...
En een regenrit van 1000 km word ik ook niet blij van. :N

en ik een homo, een halfie?
Ik dus ook...
 
Met de Goldwing dee ik van Den Haag naar Montelimar, volgende dag de rest... Maar nu is een paarhonderd, tot de ardennen of zo, wel zat

EDIT: 1000 km 🤷‍♂️
😱😱😱😱😱
 
Laatst bewerkt:
En nu?
Nu ben jij beter dan ik of zo?
Jij de stoere hardcore motorrijder, en ik een homo, een halfie?

En is dat belangrijk? En waarom dan?

Door een praktische oplossing bij voorbaat op emotionele gronden (lekker belangrijk!) af te wijzen, doe je mogelijk jezelf tekort als het echt niet meer anders gaat.

Voordelen:
- Je komt (veel) frisser aan op je bestemming.
- Je kunt zoveel gereedschap en vloeistoffen meenemen als je wilt.
- Zat ruimte voor een tent, en een extra dikke slaapmat.
- Boodschappen voor de eerste dag kunnen gewoon mee
- Complete extra set droge motorkleding mee.
- Stuk minder kans op ongelukken door vermoeidheid op lange stukken snelweg.
- Geen herrie om je hoofd, geen turbulentie, geen stijve nek aan het einde vd dag
- Je doet er even lang over, want je hoeft minder vaak te stoppen.
- In het zeldzame geval dat je motor er mee stopt, en ter plekke niet te repareren is, kun je 'm toch zelf mee naar huis nemen.
- Je voorkomt de slijtage van een lange snelle saaie reis (banden, ketting).
- De keus in het gebied waar je wilt rijden wordt een stuk groter, omdat afstand ineens niet zo veel meer uitmaakt.

Nadelen:
- Je wordt uitgelachen door mensen met een beperkt inlevingsvermogen of grootheidswaanzin.
- Het avontuur begint past echt op de bestemming.
- Kost wat meer benzine.
Van mij mag je doen wat je wilt, maar iemand die daarom lacht kinderachtig noemen is de wereld op zijn kop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan