Maximum afstand per dag

Who cares of die motor op de aanhanger gaat of niet? _O-

Als we daar al moeten over struikelen ken ik er nog wel een paar. Mensen die enkel bij mooi weer rijden, mensen die een motor ter plaatse huren, mensen die een (motor)scooter rijden (O-)), mensen die hun motor meer poetsen dan rijden, mensen die de cruise control op hun motor gebruiken, mensen met kussentjes op hun zadel... Ik kan nog wel even doorgaan. Als we ons moeten bezighouden met vingertjes wijzen dan komen we nergens. By the way niets 'stoer' of 'mannelijk' aan motorrijden, integendeel er moeten een paar vijzen loszitten om elke dag je leven te riskeren om wat plezier te hebben.

Disclaimer: Bovenstaande is een poging tot sarcasme. Don't shoot me. :+

Terug tot de orde van de dag, rijd gewoon zo lang als je achterwerk/rug/ledematen/overige lichaamsdelen het volhouden. Dat is voor iedereen zo verschillend en hangt ook af van de wegen die je neemt. Ik houd het echt geen uren uit op de autosnelweg want dan val ik in slaap op de motor, zelfs met tussenstops. Vervelend want via slingerweggetjes geraak je nergens snel en is je radius van rijden dus vrij beperkt. Voor mij is het mentale echt wel de doorslaggevende factor, ik kan lang doorbijten als de pijntjes beginnen maar als ik mentaal vermoeid raak is het wel gedaan met rijden.

Echt super trouwens dat je het op voorhand even hebt uitgetest want je wil tijdens je vakantie echt niet voor zulke verassingen komen te staan. En trouwens ik wil ook wel even weten hoe die vlaai nu smaakte...
Ken nog een behoorlijk bizarre categorie mensen: die nog nooit een cursus hebben gedaan bij de Ogre Superbike School.
 
Wel eens gehoord van de Iron Butt? Zelf gedaan, 1650 km in 16 uur, niet leuk, alleen maar snelweg, helemaal gesloopt de dag erna? Maar wel een speldje. 😎
 
  • Haha
Waarderingen: RR.
Kan me nog herinneren dat bij de test van de Honda Bol d'Or F2 naar Oostenrijk, de Motorvisie tester (volgens mij Jack Oortwijn gekleed in een skijas, spijkerbroek en bergschoenen) iets zei van: "Ok, het was 1.500km maar dat is niet zo bijzonder". Vonden wij lezers van wel.
 
Wel eens gehoord van de Iron Butt? Zelf gedaan, 1650 km in 16 uur, niet leuk, alleen maar snelweg, helemaal gesloopt de dag erna? Maar wel een speldje. 😎
Weleens va gehoord maar nooit aan meewillen doen. Ooit in het verre verleden, 2005, rondje regio vd ducati club gedaan; 700km ofzo…nooit weer. Ben nu te oud daarvoor….

350km is het maximum nu voor mij….moet leuk blijven.
 
Afgelopen jaar naar Luxemburg geweest daar heb ik ongeveer tussen de 350 en 500 km per dag gereden. Dat vond ik prima te doen, met mijn vriendin achterop. Zelfs mijn vriendin zei dat het een van haar mooiste reizen in haar leven is geweest :}
*O*

Maar na 4 dagen achter elkaar hadden we het ook wel weer een beetje gezien. Ik heb een keer 600 kilometer op een dag gereden. Maar aan het eind van de dag voelde ik me helemaal koekie en los van mijn eigen veiligheid vind ik het ook voor de andere weggebruiker niet verantwoord. Zoals hierboven gezegd het moet leuk blijven.

Zelf absoluut de ambitie om ook een keer richting de alpen te gaan met de motor. Maar met de kennis dat ik na vier dagen wel gaar ben en het zelf (nog) niet zie zitten om daar helemaal heen te sturen op de fiets (a 2 dagen) zie ik het niet snel gebeuren.

Ik lees hiervoor al wel de aanhanger genoemd. Maar waar ik nog niemand over heb gehoord is dat er eventueel ook een mogelijkheid is, is je motor op transport zetten. Prijs/pret t.o.v. aanhanger huren ligt niet veel uit elkaar anders dan dat je een paar dagen je motor kwijt bent, in sommige gevallen zit er bij aankomst en vertrek zelfs de overnachting bij in. (Even voorbehoud op de reacties, ik weet dat voor sommige mede MF'ers dit als vloeken in de kerk wordt gezien (hier zijn volgens mij andere topics al over, dus laten we het niet helemaal uitkauwen). Haal het echter aan, zodat de TS hier eventueel ook over na kan denken/mogelijkheid kan zien.
 
Ik ben een wat langere vakantie aan het plannen, bijv. naar Pyreneeën. Wat is dan een reële afstand om per dag af te leggen op de weg daar naartoe? Met de auto is het 1400km, dus dat doe ik normaal in 2 dagen.
Maar als je dat met de motor doet, wat is dan een reële afstand per dag? 400? 500? 700?
Meer dan 500 lijkt mij niet prettig, of hebben jullie andere ervaringen?
Wat prettig qua kilometers wegtikken kan je pas bepalen op de dag van rijden.
Ik rij soms meer weg en soms minder door b.v. weersinvloeden of vermoeidheid.
Wat wel voorop staat is dat het een leuke route moet worden.
Over 2 weken ga ik weer door o.a. de Pyreneeën naar Manteigas - Portugal voor een etentje met de mannen van de Iron Butt UK en IBA EU.
Eerste stuk is snelweg ( 1300 km) ,dan door de natuurparken richting Picos en dan afzakken naar de Serra da Estrela.
Daar neem ik 4,5 dagen de tijd voor, de snelweg km's kunnen op 1 dag gedaan worden aangezien je er 100 km/h netto kan wegrijden.
Maar eenmaal in de bergen met de mooie dorpjes, geweldige uitzichten en lekkere restaurantjes........ dan kunnen het er wel eens 300 km/pd worden.

Belangrijkste tip...... stop als je vermoeid raakt, thuis komen is belangrijker als veel kilometers maken.
Ik denk dat ze blijer zijn als je thuis komt met mooie verhalen en leuke foto's als dat ze een belletje krijgen dat je motor onderaan een berg ligt.

Dus geniet van je trip en zeker in de Pyreneeën heb je de tijd van je leven.
Spaanse kant vind ik mooier, de N260 is genieten voor als je een stukje sneller wilt gaan.
Jaca.....owww daar kan je lekker chill genieten van de Spaanse keuken..
 
Auto zou toch sneller moeten zijn dan de motor. <zonder files> Althans dat geldt voor mij.
Na 1000km in de auto zit ik er nog best wel fris bij. Op de motor ga je de km's dan wel voelen.
Ook sta je met de motor bij grote afstanden veel vaker aan de pomp. Dat kost steeds veel tijd.
Beiden hangt ook wel van de motor af. Op mijn GSA ben ik net zo fris als ik wanneer ik met de auto zou rijden. Frisser waarschijnlijk want ik heb in jaren al geen auto meer gereden. En met 30liter benzine hoeft tanken ook maar elke 500km.
 
Afgelopen jaar naar Luxemburg geweest daar heb ik ongeveer tussen de 350 en 500 km per dag gereden. Dat vond ik prima te doen, met mijn vriendin achterop. Zelfs mijn vriendin zei dat het een van haar mooiste reizen in haar leven is geweest :}
*O*

Maar na 4 dagen achter elkaar hadden we het ook wel weer een beetje gezien. Ik heb een keer 600 kilometer op een dag gereden. Maar aan het eind van de dag voelde ik me helemaal koekie en los van mijn eigen veiligheid vind ik het ook voor de andere weggebruiker niet verantwoord. Zoals hierboven gezegd het moet leuk blijven.

Zelf absoluut de ambitie om ook een keer richting de alpen te gaan met de motor. Maar met de kennis dat ik na vier dagen wel gaar ben en het zelf (nog) niet zie zitten om daar helemaal heen te sturen op de fiets (a 2 dagen) zie ik het niet snel gebeuren.

Ik lees hiervoor al wel de aanhanger genoemd. Maar waar ik nog niemand over heb gehoord is dat er eventueel ook een mogelijkheid is, is je motor op transport zetten. Prijs/pret t.o.v. aanhanger huren ligt niet veel uit elkaar anders dan dat je een paar dagen je motor kwijt bent, in sommige gevallen zit er bij aankomst en vertrek zelfs de overnachting bij in. (Even voorbehoud op de reacties, ik weet dat voor sommige mede MF'ers dit als vloeken in de kerk wordt gezien (hier zijn volgens mij andere topics al over, dus laten we het niet helemaal uitkauwen). Haal het echter aan, zodat de TS hier eventueel ook over na kan denken/mogelijkheid kan zien.
Er rijdt ook een autotrein naar de alpen toe.
 
ligt er gewoon aan wat je zelf wilt, en hoeveel tijd je hebt..
Alleen rijden gaat sneller dan met meerdere, dus ook daar zit verschil in..
Wij rijden met een groep met gemak in een dag naar Magny Cours vanuit nijmegen, maar solo rijdt ik over de peage ook met gemak naar montpellier of Agde, maar veel verschil met de auto zit er niet in, als je als motorrijder 200km rijdt , gaat tanken en even de spieren ontspannen, kom je vaak weer dezelfde auto's tegen bij het inhalen, ..
Dus je enige beperking is je lichamelijke gesteldheid, de rest is keuzes maken
 
Beiden hangt ook wel van de motor af. Op mijn GSA ben ik net zo fris als ik wanneer ik met de auto zou rijden. Frisser waarschijnlijk want ik heb in jaren al geen auto meer gereden. En met 30liter benzine hoeft tanken ook maar elke 500km.
Dat laatste daar zit al een groot verschil.
Met de FZ moet ik toch wel na 250km gaan denken aan een benzine-pomp.
Zeker in buitenland omdat ik niet weet wanneer ik de volgende zal vinden. Je wil toch ook niet droog komen staan?

In Engeland was ik eens in de Dartmoor, dat de pomp, aangegeven op de Zumo bleek opgeheven.
Heel weinig pompen in de de nabijheid. Het was daarna wel billen knijpen of ik niet aan het duwen zou komen.
Vorig jaar in Italië stond ik vorig jaar ook ineens droog. Gelukkig liep de weg naar beneden richting het volgende dorpje.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit allemaal lees komen de jeugdherinneringen naar boven…

Een jaar op 25 geleden reed ik in 1 dag van Eindhoven naar Millau.
Bij het eerste tolpoortje in Frankrijk reed ik gelijk met een (toen al) oude xj600
door de slagboom. Ik gaf direct gas en blies de Autoroute de Soleil af, alles
wat ging.
Circa 6 uur later was ik bij mijn afrit van de tolweg.
Bij het uitvoegen tutterde de XJ op zn gemak voorbij, verder richting Zuiden…
 
Heb je nog wat info over deze autotrein? krijg hem niet zo met google gevonden
Die rijdt als autotrein alleen nog vanaf Hamburg naar Innsbruck of Wenen. Kijk maar op nightjet.com
Verder zijn er nog wel commerciële treinen als de Urlaubsexpress die een paar keer per jaar rijden maar daar tik je voor een enkeltje met motor zeker 600 euro af
 
Heb je nog wat info over deze autotrein? krijg hem niet zo met google gevonden
Volgens mij rijden deze niet meer. Tot 2020 kon je nog van Düsseldorf naar Innsbruck en Villach, maar die gaat niet meer. Niet als Autotrein in ieder geval. Ik meen dat alleen Hamburg-Wenen nog gaat, maar daar heb je waarschijnlijk weinig aan
 
Dat laatste daar zit al een groot verschil.
Met de FZ moet ik toch wel na 250km gaan denken aan een benzine-pomp.
Zeker in buitenland omdat ik niet weet wanneer ik de volgende zal vinden. Je wil toch ook niet droog komen staan?

In Engeland was ik eens in de Dartmoor, dat de pomp, aangegeven op de Zumo bleek opgeheven.
Heel weinig pompen in de de nabijheid. Het was daarna wel billen knijpen of ik niet aan het duwen zou komen.
Vorig jaar in Italië stond ik vorig jaar ook ineens droog. Gelukkig liep de weg naar beneden richting het volgende dorpje.
Ik heb jarenlang een Sigg literfles met benzine op vakantie meegenomen. Ik had toen een Aprilia Falco, die de ene keer 17 km op een liter reed, en de andere keer 12, bij dezelfde rijstijl. Toen andere motorrijders mij vroegen wat ik met die ene liter benzine moest, antwoordde ik: "dat scheelt me gemiddeld 15 kilometer lopen."
 
Die rijdt als autotrein alleen nog vanaf Hamburg naar Innsbruck of Wenen. Kijk maar op nightjet.com
Verder zijn er nog wel commerciële treinen als de Urlaubsexpress die een paar keer per jaar rijden maar daar tik je voor een enkeltje met motor zeker 600 euro af
je hebt gelijk. Rijdt niet meer.
 
2 jaar geleden in 1 ruk naar Venetië gereden omdat daar vrienden zaten, moest omrijden waardoor ik uiteindelijk 1500 km had.

Nergens last van savonds. 2 dagen aan het strand gelegen, en in 1 keer weer terug, onderweg stopte mijn spanningsregelaar ermee, waardoor mijn accu 2 keer vervangen moest worden. Moest de volgende dag weer werken, dus moest wel in 1 keer door. Uiteindelijk geen probleem, rit duurde wel meer dan 20 uur, maar verder nergens last van. En 4 uur na thuiskomst weer zo goed als fris in de vrachtwagen.

2 maanden geleden had ik bedacht vanaf romenie 2100 km in 1 keer te doen, maar na 500 km zat ik al niet lekker meer. Gestopt en bij een hotel een pilsje gepakt, en in 3 dagen teruggereden.

Gewoon onderweg even bekijken of het allemaal nog een beetje veilig gaat.
 
Voor een professionele vrachtwagen chauffeur gelden maximale rijtijden. Voor een particulier niet.
Zouden die maximale uren per dag er alleen maar zijn om de markt van de transportwereld te beschermen?
Of moet het individu tegen zichzelf beschermd worden?
 
Zelf weet je wat je gedaan hebt en hoe je je voelt, een werkgever weet dat niet, dus het word wat onhandig om 21 uur te rijden, als je de dag ervoor nog je liefdesverdriet staat weg te drinken bijvoorbeeld...
 
Terug
Bovenaan Onderaan