Maximum afstand per dag

bram2.jpg
 
Ja, zo'n kinderachtige reactie kun je dan terug verwachten, inderdaad.
Kinderachtig?
Ik ben bijna 60, mijn linker heup is van titanium, mijn gebroken bekken is aan elkaar geschroefd, ik heb een hernia en long covid. Toch ga ik elk jaar met de motor met vakantie en niet met de motor op een aanhanger, want dat is pas kinderachtig.
Wat een heisa voor zo'n kut-stukkie naar Zwitserland:?
Ik ben 67 (nog zonder schroeven) en in de tijd dat de aanhanger achter de auto hangt, ben ik met de motor al in Basel.
Waar hebben we 't hier eigenlijk over??
 
Voordelen:
- 1. Je komt (veel) frisser aan op je bestemming.
- 2. Je kunt zoveel gereedschap en vloeistoffen meenemen als je wilt.
- 3. Zat ruimte voor een tent, en een extra dikke slaapmat.
- 4. Boodschappen voor de eerste dag kunnen gewoon mee
- 5. Complete extra set droge motorkleding mee.
- 6. Stuk minder kans op ongelukken door vermoeidheid op lange stukken snelweg.
- 7. Geen herrie om je hoofd, geen turbulentie, geen stijve nek aan het einde vd dag
- 8. Je doet er even lang over, want je hoeft minder vaak te stoppen.
- 9. In het zeldzame geval dat je motor er mee stopt, en ter plekke niet te repareren is, kun je 'm toch zelf mee naar huis nemen.
- 10. Je voorkomt de slijtage van een lange snelle saaie reis (banden, ketting).
- 11. De keus in het gebied waar je wilt rijden wordt een stuk groter, omdat afstand ineens niet zo veel meer uitmaakt.
1. Motor of auto maakt tot CH niet veel uit.
2. Met 2 grote zijkoffers en grote topkoffer en tanktas met ook nog 2 rolbags (50+30L) kan ALLES mee.
3. zie 2.
4. zie 2. en dan ook nog voor een paar dagen langer.
5. Op tijd je regenpak aantrekken. Zelfs een HELE dag in de DDR met heel veel regen, geen druppie last gehad.
6. Tot CH is vermoeidheid geen issue.
7. Ja idd in de auto is stiller. Nekpijn NOOIT gehad. Mss voor jou een lichtere helm kopen.
8. Klopt: tijdsduur motor of auto met aanhanger ongeveer gelijk.
9. Als de motor er mee stopt? Wat als de auto er mee stopt?
10.Ja idd ketting en banden slijten, maar dat doet de auto ook.
11. Wat is afstand? Ik ben met (alleen) motor in Portugal en meerdere keren in (zuiden van) Italië geweest.
 
Vele hebben hier een rolmaat nodig, misschien even de lengte opmeten om te bepalen wie de grootste heeft.

Alles wat belangrijk is is al gezegd, type motor, weer, ervaring, uitgerust of niet en hoe druk is het verkeer in Duitsland.
Dat alles is van belang voor een veilige reis. Afstand kan je plannen, maar je moet altijd rekening houden met onverwachte omstandigheden. Die kunnen tijd kosten, dus wees flexibel in je planning.
 
Vele hebben hier een rolmaat nodig, misschien even de lengte opmeten om te bepalen wie de grootste heeft.

Alles wat belangrijk is is al gezegd, type motor, weer, ervaring, uitgerust of niet en hoe druk is het verkeer in Duitsland.
Dat alles is van belang voor een veilige reis. Afstand kan je plannen, maar je moet altijd rekening houden met onverwachte omstandigheden. Die kunnen tijd kosten, dus wees flexibel in je planning.
Dat grapje is van de week al gemaakt hier, nog wel door een dame, herhaling maakt een uhm niet grootter :')-O-
 
En nu?
Nu ben jij beter dan ik of zo?
Jij de stoere hardcore motorrijder, en ik een homo, een halfie?

En is dat belangrijk? En waarom dan?

Door een praktische oplossing bij voorbaat op emotionele gronden (lekker belangrijk!) af te wijzen, doe je mogelijk jezelf tekort als het echt niet meer anders gaat.

Voordelen:
- Je komt (veel) frisser aan op je bestemming.
- Je kunt zoveel gereedschap en vloeistoffen meenemen als je wilt.
- Zat ruimte voor een tent, en een extra dikke slaapmat.
- Boodschappen voor de eerste dag kunnen gewoon mee
- Complete extra set droge motorkleding mee.
- Stuk minder kans op ongelukken door vermoeidheid op lange stukken snelweg.
- Geen herrie om je hoofd, geen turbulentie, geen stijve nek aan het einde vd dag
- Je doet er even lang over, want je hoeft minder vaak te stoppen.
- In het zeldzame geval dat je motor er mee stopt, en ter plekke niet te repareren is, kun je 'm toch zelf mee naar huis nemen.
- Je voorkomt de slijtage van een lange snelle saaie reis (banden, ketting).
- De keus in het gebied waar je wilt rijden wordt een stuk groter, omdat afstand ineens niet zo veel meer uitmaakt.

Nadelen:
- Je wordt uitgelachen door mensen met een beperkt inlevingsvermogen of grootheidswaanzin.
- Het avontuur begint past echt op de bestemming.
- Kost wat meer benzine.
Ik denk niet dat je je keuze hoeft te verdedigen hoor.
Er zijn vele manieren om een vakantie te beleven.
De ene doet het met zus, en de andere met zoo.
Het is maar net wat je het leukste vind.

Ik kan bijvoorbeeld prima lol beleven aan een rondje wat ik kan dromen.
Je rijdt alleen heel anders dan als je op onbekend terrein bent.
Mijn vakantie begint thuis, alle zooi erop en dan naar het einddoel van die dag, kleine stapjes want ik hoef geen 1000km van huis te zijn om het vakantie gevoel te beleven.
Alleen naar huis wil ik nog wel eens grotere stappen nemen.

Als je zo snel mogelijk zo ver mogelijk weg wilt is opladen een prima oplossing.
Vooral als het weer daar beter is.

Heeft denk ik ook met een stukje uitdaging te maken.
Jezelf uitdagen kan ook prima ontspanning geven.
Maar het jezelf lekker makkelijk maken heeft voor anderen weer de voorkeur.

Uiteindelijk moet iedereen lekker doen waar die zelf zin in heeft.
Dat het benoemd wordt als wattig, homofilie, of hardcore lowlive moet je boven staan.
Heeft met de psychologische pikorde te maken 😉

Maar als we toch bezig zijn met classificeren van de rangorde der motorrijder, zou ik graag mijn idool van aanbidding willen benoemen.
Namelijk: die solo met een aftandse oostblok-koffiemolen een rondje noordpoolcirkel doet.
Dié heeft mijn diepste respect 🥶
 
Vandaag dus uitgeprobeerd hoeveel kilometers mijn lichaam aan kan. Ik ben vanuit de regio apeldoorn via duitsland (snelweg) naar limburg gereden. Daar een stuk binnendoor gereden en vervolgens via de snelweg in nederland weer terug. In totaal 510 km. En dat was duidelijk te veel. na 350 km begon het allemaal toch serieus pijn te doen. Wellicht dat het nog beter gaat als ik dit vaker doe. Want ik heb dit jaar nog amper gereden. Wat me wel opviel is dat de snelweg in duitsland zoveel relaxter rijdt. veel rustiger, niet opletten of je niet te snel rijdt. Veel minder verkeer. En het verkeer wat er is lijkt veel minder gejaagd. In nederland is het allemaal veel drukker en hektischer op de snelweg. en dus vermoeiender.
En nu het belangrijkste.......
Hoe was de vlaai ?
 
Vroeger reed ik het liefst in een keer door naar mijn bestemming zoals Zuid frankrijk. Maakte niet niet uit of het met de motor of met de auto was.
Tegenwoordig heb ik daar geen zin meer in, de vakantie begint al voor de deur als je opstapt.
Rij ook een stuk relaxter wat ook gemakkelijk gaat op de oude meuk waarmee ik mijzelf verplaats.
Kortom als ik jaren geleden al op een Laverda 750 of een Duc of Guzzi in een keer naar het Zuiden reed moet het je op het moderne spul zeker lukken.
De vraag is heb je er zin in of kies je voor meer rust? Is de vakantie niet al te lang dan moet je soms wel.
Jaren terug eens met de auotrein naar het Zuiden geweest. Na een heerlijke treinreis uitgerust op de motor stappen dat was echt fantastisch.
 
Dit najaar/winter gaan voor mij ook de motoren op de aanhanger richting spanje portugal hoor. Met de motor zelf op pad vind ik meestal wel het leukste, maar tegen de tijd dat we daar zouden zijn ben ik dan weer een set noppen verder, en met de XR op de snelweg rijden is absoluut niet iets wat je voor de lol doet.
Je doet maar lekker waar je een fijne vakantie van krijgt
 
Who cares of die motor op de aanhanger gaat of niet? _O-

Als we daar al moeten over struikelen ken ik er nog wel een paar. Mensen die enkel bij mooi weer rijden, mensen die een motor ter plaatse huren, mensen die een (motor)scooter rijden (O-)), mensen die hun motor meer poetsen dan rijden, mensen die de cruise control op hun motor gebruiken, mensen met kussentjes op hun zadel... Ik kan nog wel even doorgaan. Als we ons moeten bezighouden met vingertjes wijzen dan komen we nergens. By the way niets 'stoer' of 'mannelijk' aan motorrijden, integendeel er moeten een paar vijzen loszitten om elke dag je leven te riskeren om wat plezier te hebben.

Disclaimer: Bovenstaande is een poging tot sarcasme. Don't shoot me. :+

Terug tot de orde van de dag, rijd gewoon zo lang als je achterwerk/rug/ledematen/overige lichaamsdelen het volhouden. Dat is voor iedereen zo verschillend en hangt ook af van de wegen die je neemt. Ik houd het echt geen uren uit op de autosnelweg want dan val ik in slaap op de motor, zelfs met tussenstops. Vervelend want via slingerweggetjes geraak je nergens snel en is je radius van rijden dus vrij beperkt. Voor mij is het mentale echt wel de doorslaggevende factor, ik kan lang doorbijten als de pijntjes beginnen maar als ik mentaal vermoeid raak is het wel gedaan met rijden.

Echt super trouwens dat je het op voorhand even hebt uitgetest want je wil tijdens je vakantie echt niet voor zulke verassingen komen te staan. En trouwens ik wil ook wel even weten hoe die vlaai nu smaakte...
 
1. Motor of auto maakt tot CH niet veel uit.
2. Met 2 grote zijkoffers en grote topkoffer en tanktas met ook nog 2 rolbags (50+30L) kan ALLES mee.
3. zie 2.
4. zie 2. en dan ook nog voor een paar dagen langer.
5. Op tijd je regenpak aantrekken. Zelfs een HELE dag in de DDR met heel veel regen, geen druppie last gehad.
6. Tot CH is vermoeidheid geen issue.
7. Ja idd in de auto is stiller. Nekpijn NOOIT gehad. Mss voor jou een lichtere helm kopen.
8. Klopt: tijdsduur motor of auto met aanhanger ongeveer gelijk.
9. Als de motor er mee stopt? Wat als de auto er mee stopt?
10.Ja idd ketting en banden slijten, maar dat doet de auto ook.
11. Wat is afstand? Ik ben met (alleen) motor in Portugal en meerdere keren in (zuiden van) Italië geweest.
Ivm punt 2 overweeg ik toch een auto aan te schaffen.
 
Ik loop mezelf wel eens op te vreten als ik mn 'doel' voor die dag niet gehaald hebt.

Dan vertrek ik op vakantie met het idee wel te zien hoever ik kom. Achter in mn hoofd zit dan toch een soort van plan: ik wil toch wel minimaal hier of daar geraken, of misschien toch wel minimaal X aantal km's rijden.

Uiteindelijk rij ik dan langer door en is het zo weer avond. Waardoor ik niet lekker ontspannen aan t avondeten kan zitten, of in t pikkedonker nog een tent op moet zetten. En das eigenlijk gewoon kut.
Dus maakt niet uit hoe je gaat, maar als je gaat, flexibel zijn in je planning werkt (voor mij althans) relaxter. Mijn bescheiden bijdrage.
 
Ik heb geen doel. De reis is de vakantie.

Meestal wel een richting, bijv richting Spanje of richting Kroatië. En dan pakken we het eerste stuk snelweg want in NL en B is binnendoor rijden geen ruk aan. Voor mij geen probleem. Snelheid rond de 140, twee uurtjes rijden dan heb je zo’n 250 km gedaan. Daarna 20 min pauze en weer verder. Als ik dat drie keer doe zit ik al een stuk in Zwitserland of halverwege Frankrijk.

De rest gaat dan binnendoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan