Motor in de zon

Dit verhaal klopt wel. Als je net getankt hebt, en de benzine komt koud uit de grond, en staat daarna stil kan de tank overlopen. Heb het zelf een keertje meegemaakt. Effe gereden, daarna afgetankt, naar huis wat 500 meter verder van station ligt, en dan op de zijstandaard. Liep wel mooi over en als het dan in de volle zon staat en komt op hete uitlaat/motor, Wat dan ?

De Kale

Helemaal niks :+

Ik heb een paar maand terug ook gereden met een lekke tank waarbij je de brandstof echt kon zien stromen (lekte 6l in 8 uur) dit lekte allemaal op de uitlaat. En daar ben ik toen vrolijk mee rond gaan rijden :]
 
Ik heb het dus wel gehad met een Enfield Bullet . Op een warme dag getankt , motor effe neergezet en wat drinken gehaald . Toen ik terug kwam liep de tank over .(ja, hij stond op de middenbok)
 
Benzine zet uit als het warm wordt, en als je tank te vol zit kan dit vuurwerk opleveren
Misschien leuke carrieremove maken??
Bij SBS of de telegraaf gaan solliciteren. Vooral, in de zomer zitten ze daar om paniekzaaiers te springen. :W
 
ik ken wel iemand die had een kunstof tank,en als die er een end mee gereden had en moest gaan tanken,en dus vol tankte, was er nog niets aan de hand maar als hij dan de motor weg zette zodat hij kon afkoelen dan begon de tank over te lopen omdat de kunstof tank ging krimpen. kunstof zet namelijk nogal meer uit dan staal en als je een warme tank dan vol tankt ,en hij krimpt bij afkoeling, zal hij dus ook overlopen.
 
ik ken wel iemand die had een kunstof tank,en als die er een end mee gereden had en moest gaan tanken,en dus vol tankte, was er nog niets aan de hand maar als hij dan de motor weg zette zodat hij kon afkoelen dan begon de tank over te lopen omdat de kunstof tank ging krimpen. kunstof zet namelijk nogal meer uit dan staal en als je een warme tank dan vol tankt ,en hij krimpt bij afkoeling, zal hij dus ook overlopen.

Broodjes aap krimpen ook bij kou of niet?

Benzine heeft een uitzettingscoefficient die gelijk is aan y=1.06 en een dichtheid van 0,7 kg/l.
Knappe zon die er dan voor kan zorgen dat je tank overloopt (benzine moet eerst nog tot aan het kritieke punt uitzetten). M.a.w. je hebt 'm te vol getankt en er kwam een beetje benzine door je overloop gesijpelt.
 
Dus na pekel is zon ook al schadelijk voor je motor :?

Hoe moet dat nu met ons mooiweerrijders '(
 
ik ken wel iemand die had een kunstof tank,en als die er een end mee gereden had en moest gaan tanken,en dus vol tankte, was er nog niets aan de hand maar als hij dan de motor weg zette zodat hij kon afkoelen dan begon de tank over te lopen omdat de kunstof tank ging krimpen. kunstof zet namelijk nogal meer uit dan staal en als je een warme tank dan vol tankt ,en hij krimpt bij afkoeling, zal hij dus ook overlopen.

Ik hou het op lekken omdat ie schuin staat bij het wegzetten... :)
Je tank krimp echt niet zoveel dat ie ineens een liter minder benzine kan hebben...
 
Had lek brandstofkraantje, niets ontploft.. Behalve m'n geduld voor een reparatie (waar ik tijdens in de zinderende hitte zat, maar zoals je merkt ben ikzelf nog niet ontploft)

Laat die paar druppels vloeistof zitten, scheelt idd je overloop :)

Trouwens, heb ook een Cagiva Mito tweetakt staan momenteel.. Als ik rond een uurtje of drie in de tuin zit hoor ik 'm fluiten.. Zal de motor rond die tijd zo zijn opgewarmt zijn dat er kennelijjk brandstof uitzet/uitdampt. De druk vloeit gewoon weg, geen boemboem dus.
 
Euh kweet niet of iemand mij voor was. Maar je moet hem wel aventoe draaien dan . Zodat die aan alle kanten evenveel zon pakt en een mooie tint krijgt. :) Maar denk dat het erger is van je motor in de regen en de kou buiten te laten staan als nu met zo'n mooi meer. Beetje zon kan nooit kwaad. Zolang op je motor niks van UV gevoelige kunststoffen zit. Zal het wel niet teveel geven
 
ik zou je bandjes in de gaten houden, in de volle zon willen deze nog wel eens aan het asfalt blijven plakken en dan krijg je hem niet meer van z'n plek, daar heb je een plamuurmes voor nodig :Y
 
Van de zon verbleken alle kleuren, de kleur rood is daar wel het gevoeligst voor. Daarbij drogen alle kunststoffen en rubbers sneller uit in de zon.
 
Ik hoorde dat als je de motor te lang in de zon laat staan dat de motor heel warm kan worden, en zal de startmotor vanzelf aan slaan enzo! Uiteindelijk zal de motor er vandoor gaan! Echt waar!

Dat hoorde ik van een heeeeeeele goede maat van me! Hij heeft had een Kawasaki R6 waarmee dat gebeurde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoorde dat als je de motor te lang in de zon laat staan dat de motor heel warm kan worden, en zal de startmotor vanzelf aan slaan enzo! Uiteindelijk zal de motor er vandoor gaan! Echt waar!

Dat hoorde ik van een heeeeeeele goede maat van me! Hij heeft had een Kawasaki R6 waarmee dat gebeurde.

Oh wat zijn we weer droog :) Trouwens het is een ducati R6 en dat gebeurt niet met suzuki's aangezien je moet ontkoppelen voor die starten ;)
 
Laatst bewerkt:
Over zon en motoren gesproken. Mijn (toenmalige)rijschoolleraar heeft een Ducati (arme zak moest tijdens een rit naar Utrecht voor EVB na het tanken z'n schoonheid aanlopen _O- ) waarmee hij ook wel eens naar Assen ging geloof ik. Werd het nieuwe asfalt zo heet dat standaarden wegzakten in het asfalt. Sindsdien worden er plankjes onder de standaarden gezet. Van horen zeggen :+
 
Ik hou het op lekken omdat ie schuin staat bij het wegzetten... :)
Je tank krimp echt niet zoveel dat ie ineens een liter minder benzine kan hebben...

De nieuwe Buells hebben het wel, daarbij zit de benzine in het aluminium frame wat aardig wil uitzetten. Is trouwens een markering voor aangebracht tot hoever je hem vol kan tanken.

Dat een motor er door de zon zomaar vandoor zou gaan vind ik wel helemaal vergezocht, kan de zon ook al schakelen dan :+
 
ik heb een volledig zwarte motor ,nou die warmen heel goed op int zonnetje
je kunt je hand bijna niet meer op de tank leggen zo heet

als t ff kan zet ik m in de schaduw..vind ik fijner iig
 
Terug
Bovenaan Onderaan