Grappig, ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een motor. Gozer van een dorpje verder “ging toch liever voor een dealer ivm garantie”. Prima hoor, ik raakte hem lastig kwijt, stond gruwelijk in de weg (begin winter + verbouwing) dus heb hem uiteindelijk aan een handelaar in het oosten van het land verkocht. Kwam hem halen met een bus. Hij maakte overigens wèl een “uitgebreide“ proefrit. Starten, straat heen en weer (30 m) en laadde hem in z’n busje. Aardige vent, goed geregeld.Was niet mijn bedoeling.
Maar ervaring leert me dat velen er heilig van overtuigd zijn dat kopen bij een handelaar de beste keuze is...
Ik verkocht vorig jaar mijn MX-5, 2 jaar oud, voor een vrij mooie prijs. (inclusief 1 jaar fabrieksgarantie, want 3 jaar op Mazda)
Interesse van iemand, maar vertrouwde het niet zo goed, want ik ben particulier...
Geen probleem... dan niet.
Nog geen week later een handelaar aan de deur, heeft 500€ van mijn prijs afgepingeld en de MX-5 meegenomen.
Stond vrij snel bij die officiële Mazda dealer te koop voor 2500€ meer dan wat ik initieel vroeg.
Wie denk je dat die wagen is gaan kopen?
Ik wil maar zeggen.. Hier gaat wellicht mijn 1250GS ook verkocht worden tegen het einde van het jaar.
Die is gewoon teveel waard om jan en alleman testritjes ermee te laten doen.
Motor is gewoon goed, dealeronderhouden en geen schade.
Wil een particulier niet kopen zonder testrit? Geen probleem, dan gaat hij die ook maar bij de dealer halen voor een hoop meer euro's dan dat 'm bij mij meegenomen kan worden.
Met gewoon dezelfde garantie, want gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie.
Paar weken later mailtje van dezelfde gast. Had hem 200 km verder bij een handelaar gekocht en vroeg zich af of het niet toevallig mijn motor was. Ja dus… Handelaar had wat bandenzwart gebruikt en that’s it.
Ik had best wat minder ervoor gekregen dan ik wilde, hij had behoorlijk meer betaald, + 1000 euro dacht ik op een totaalbedrag van 5000 piek.
Wel 6 maanden garantie…