Motor koper via Marktplaats zonder proef rijden.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Was niet mijn bedoeling.

Maar ervaring leert me dat velen er heilig van overtuigd zijn dat kopen bij een handelaar de beste keuze is...


Ik verkocht vorig jaar mijn MX-5, 2 jaar oud, voor een vrij mooie prijs. (inclusief 1 jaar fabrieksgarantie, want 3 jaar op Mazda)

Interesse van iemand, maar vertrouwde het niet zo goed, want ik ben particulier...

Geen probleem... dan niet.

Nog geen week later een handelaar aan de deur, heeft 500€ van mijn prijs afgepingeld en de MX-5 meegenomen.
Stond vrij snel bij die officiële Mazda dealer te koop voor 2500€ meer dan wat ik initieel vroeg.

Wie denk je dat die wagen is gaan kopen? _O- _O- _O-




Ik wil maar zeggen.. Hier gaat wellicht mijn 1250GS ook verkocht worden tegen het einde van het jaar.
Die is gewoon teveel waard om jan en alleman testritjes ermee te laten doen.
Motor is gewoon goed, dealeronderhouden en geen schade.

Wil een particulier niet kopen zonder testrit? Geen probleem, dan gaat hij die ook maar bij de dealer halen voor een hoop meer euro's dan dat 'm bij mij meegenomen kan worden.
Met gewoon dezelfde garantie, want gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie.
Grappig, ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een motor. Gozer van een dorpje verder “ging toch liever voor een dealer ivm garantie”. Prima hoor, ik raakte hem lastig kwijt, stond gruwelijk in de weg (begin winter + verbouwing) dus heb hem uiteindelijk aan een handelaar in het oosten van het land verkocht. Kwam hem halen met een bus. Hij maakte overigens wèl een “uitgebreide“ proefrit. Starten, straat heen en weer (30 m) en laadde hem in z’n busje. Aardige vent, goed geregeld.

Paar weken later mailtje van dezelfde gast. Had hem 200 km verder bij een handelaar gekocht en vroeg zich af of het niet toevallig mijn motor was. Ja dus… Handelaar had wat bandenzwart gebruikt en that’s it.
Ik had best wat minder ervoor gekregen dan ik wilde, hij had behoorlijk meer betaald, + 1000 euro dacht ik op een totaalbedrag van 5000 piek.
Wel 6 maanden garantie… :+
 
Zo'n suffe particulier ben ik niet.
Ik heb die MX-5 verkocht voor quasi hetzelfde bedrag dat ik 'm kocht een jaar eerder.. ik had er bijna winst op gemaakt. 🤷‍♂️


Toen ik mijn Supertenere wilde verkopen afgelopen winter heb ik wel wat biedingen gehad van dat soort handelaars... die dachten even dat ik snel geld nodig had. _O-





Maar goed, denk dat ik die GS gewoon bij de dealer ga achterlaten, gaat me een hoop nodeloze discussie's vermijden... ;)
Toch zullen er genoeg zijn die er wel in trappen,of mensen die snel geld nodig hebben,deze tijd van hoge energieprijzen
en inflatie is koren op de molen van handelaren.
 
Het kan ook anders.
Mijn laatste motor die ik verkocht..
Kwamen 2 kerels voor (neef en oom), ergens vanuit de andere kant van het land.

Babbeltje gemaakt, ding laten lopen en oom wilde niet eens een proefritje maken.
Zeker weten?
Ja hoor, zeker weten..
Ok, prima..
Heb hem ook nog een topkoffertje met rack mee gegeven, ook al wilde hij hem in eerste instantie niet..
Hij bood mijn bedrag dat ik wilde hebben.
Dus ja...


Want ja, wat kan er mis zijn met een fiets van 2 maanden oud....
Ding nieuw gekocht, maar was toch niet mijn ding..
De dealer waar die vandaan kwam weer ik wilde wel HEEL ERG SNEL geld maken..
Dus maar particulier verkocht.


Voor de TSer.
Zoals al eerder gezegd, gewoon afspreken en langs gaan...

Vaak loopt het anders als je verwacht!!


Maatje van mij wilde ook gaan kijken bij een motor.
Contact was echt heel raar, apart en nog net niet onvriendelijk..
Als ik mijn maat had geweest had ik het lekker over laten gaan.
Echter is hij wat geduldiger dan onder getekende....
Dus toch gegaan.
En wat blijkt, een hele vriendelijke kerel en totaal niets mis mee.

Maatje heeft nu de fiets alweer een tijd in bezit
 
Zo gemakkelijk gaat dat niet... In België mag er max 3000€ cash gegeven worden, ga je die "koper" eerst heel het bedrag op je rekening laten storten dan?
Niet dat het hier veel belang heeft,maar die wet telt alleen bij BTW plichtigen,handelaars dus,niet bij een verkoop tussen 2 particulieren.
Als ik uw moto koop mag ik die dus wel cash betalen,ook boven de €3000.
Uw bank gaat waarschijnlijk wel een bewijs vragen van de herkomst van het geld,als je het op je rekening wil zetten.
 
Voor de TSer.
Zoals al eerder gezegd, gewoon afspreken en langs gaan...

Vaak loopt het anders als je verwacht!!
Precies, ts valt meteen in huis om een proefrit te maken.
Als je echt geïnteresseerd bent maak je een afspraak om langs te komen.
Hoe het daar uitpakt zie je daar wel weer.
 
Niet dat het hier veel belang heeft,maar die wet telt alleen bij BTW plichtigen,handelaars dus,niet bij een verkoop tussen 2 particulieren.
Als ik uw moto koop mag ik die dus wel cash betalen,ook boven de €3000.
Uw bank gaat waarschijnlijk wel een bewijs vragen van de herkomst van het geld,als je het op je rekening wil zetten.


Zijt gij daar zeker van? Nu, op zich maakt het voor mij niet uit... hier wordt naast het weigeren van een testrit, ook geen cash aangenomen. 🤷‍♂️
 
Eigenlijk is dit niet logisch. Hoe nieuwer een motor, hoe duurder en hoe kleiner de kans dat er iets mis is.

Die BMW van de advertentie is relatief jong, ziet er keurig uit. Is sowieso een dure fiets van hoge kwaliteit. Het is een toerfiets en niet een motor om wheelies en burn-outs mee te maken. Eigenaar woont in een goede buurt, alles netjes onderhouden en dergelijke. Je kijkt uiteraard naar de onderhoudshistorie, het aantal eigenaars, hoe lang hij hem heeft, de kilometerstand, hoe hij stationair loopt, enz. Dan is het risico erg klein.

Risico op gekke dingen is juist groot bij oudere, goedkopere motoren of hooligan-fietsen waarmee de neiging om te stunten groot is. Vooral als ze er zelf aan geknutseld hebben.
BMW van hoge kwaliteit?,is dat weer nieuw :P
 
Daarom deed ik altijd wat extra olie door de benzine,je weet maar nooit.
Ik moest al sportief rijden om de bougies niet vet te laten slaan.
En met extra olie heb je weer minder benzine koeling. :? :)

Met een CR500 en Jawa 640 ook altijd een bougiesleutel mee (eerste best vaak, tweede niet). 8-)
 
Zijt gij daar zeker van?
Ja,heel zeker.
Mijn bank vroeg een kopie van de verkoopsovereenkomst toen ik met een hoop cash kwam na verkoop moto.
Verder geen probleem,maar ze moesten een bewijs van herkomst vragen.
Maar een handelaar mag dat niet,zowel bij aankoop als verkoop.
 
GEEN minerale mengolie gebruiken, en gewoon 1:50.. NIET naar de fossielen van de jawa club luisteren..
1:40 deed ik in het zijspan met goede olie en een maatcilinder mee.
Maar ik heb met drie 640's en een 638 in het verleden misschien één keer vette bougies gehad.
Snel een Vape setje er op en gaan met dat ding. :t

De CR500 was een tikkende tijdbom.
Maar de cilinder prima te bereiken.
En zo is mijn avatar ontstaan.
Reinigen na uitvallen op de snelweg.
Een stukje keukenrol en een bougiesleutel geeft slechts een storing van een halve minuut.
Niets mee is lopen benenwagen. O-)
 
Was niet mijn bedoeling.

Maar ervaring leert me dat velen er heilig van overtuigd zijn dat kopen bij een handelaar de beste keuze is...


Ik verkocht vorig jaar mijn MX-5, 2 jaar oud, voor een vrij mooie prijs. (inclusief 1 jaar fabrieksgarantie, want 3 jaar op Mazda)

Interesse van iemand, maar vertrouwde het niet zo goed, want ik ben particulier...

Geen probleem... dan niet.

Nog geen week later een handelaar aan de deur, heeft 500€ van mijn prijs afgepingeld en de MX-5 meegenomen.
Stond vrij snel bij die officiële Mazda dealer te koop voor 2500€ meer dan wat ik initieel vroeg.

Wie denk je dat die wagen is gaan kopen? _O- _O- _O-




Ik wil maar zeggen.. Hier gaat wellicht mijn 1250GS ook verkocht worden tegen het einde van het jaar.
Die is gewoon teveel waard om jan en alleman testritjes ermee te laten doen.
Motor is gewoon goed, dealeronderhouden en geen schade.

Wil een particulier niet kopen zonder testrit? Geen probleem, dan gaat hij die ook maar bij de dealer halen voor een hoop meer euro's dan dat 'm bij mij meegenomen kan worden.
Met gewoon dezelfde garantie, want gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie.
Dus jij koopt bij een dealer een motor/auto ook zonder testrit in de hoop dat alles goed is om dan na aflevering nog tig keer terug te moeten om het geregeld te krijgen terwijl met een testrit alle problemen en gedoe verholpen zou kunnen worden.
Ook een "goede/nieuwere" motor kan problemen hebben, waarom zou iemand een verkoper blind vertrouwen? Begrijp me niet verkeerd, zoals ik al eerder zei een ieder mag zijn eigen regels hanteren, maar ik vind de mensen die erin mee gaan nog veel gekker.
 
Dus jij koopt bij een dealer een motor/auto ook zonder testrit in de hoop dat alles goed is om dan na aflevering nog tig keer terug te moeten om het geregeld te krijgen terwijl met een testrit alle problemen en gedoe verholpen zou kunnen worden.


Ik koop nieuw. 🤷‍♂️
Motoren toch zeker.



En als het over auto's gaat... de Berlingo lichte vracht die ik een paar jaar geleden tweedehands kocht... daar heb ik een rondje mee gereden.
De MX-5 die ik kocht van een jaar oud... die heb ik bekeken bij de verkoper op de oprit, een keer gestart en de papieren getekend..

Ik heb ooit een Civic Sport gekocht van een jaar oud, met testrit... blijkt dat dat mijn slechtste aankoop ooit was.. dusja.. geloof je echt dat een testrit je gaat verzekeren dat je geen kat in een zak koopt?



Voor mij is het simpel. Een auto die ik verkoop kan perfect met testrit, dan zit ik er naast.
De GS die ik straks ga verkopen, die gaat 1 jaar oud zijn... is dealeronderhouden en wordt verkocht met nog 4 jaar fabrieksgarantie. daar wordt geen testrit mee gedaan... Niet mee akkoord? Geen probleem, ik geef de gegevens wel mee van de BMW dealer waar ik 'm ga overlaten. Ze mogen 'm daar gaan halen voor een dikke 2000€ meer. En denk je echt dat elke tweedehands motor bij een dealer pas gekocht wordt na een testrit? Ook daar niet...

Ik ga echt geen 10 man laten testrijden om 500€ meer te vangen bij een particuliere verkoop hoor...
 
Dus jij koopt bij een dealer een motor/auto ook zonder testrit in de hoop dat alles goed is om dan na aflevering nog tig keer terug te moeten om het geregeld te krijgen terwijl met een testrit alle problemen en gedoe verholpen zou kunnen worden.
Ik heb mijn huidige GSA blind uit de folder gekocht in november 2013 toen de eerste modellen nog niet geleverd waren. De GSA daarvoor heb ik wel een proefrit gemaakt met het demomodel maar dat was uiteraard niet de motor die ik 6 weken later nieuw geleverd kreeg.
 
Ik moest al sportief rijden om de bougies niet vet te laten slaan.
En met extra olie heb je weer minder benzine koeling. :? :)

Met een CR500 en Jawa 640 ook altijd een bougiesleutel mee (eerste best vaak, tweede niet). 8-)
Met geen olie heb je nog veel minder koeling :Y ,buiten dat kan je het eventueel compenseren
door er iets grotere sproeiers in te doen;)
 
Ik heb mijn huidige GSA blind uit de folder gekocht in november 2013 toen de eerste modellen nog niet geleverd waren. De GSA daarvoor heb ik wel een proefrit gemaakt met het demomodel maar dat was uiteraard niet de motor die ik 6 weken later nieuw geleverd kreeg.
Ik koop nieuw. 🤷‍♂️
Motoren toch zeker.



En als het over auto's gaat... de Berlingo lichte vracht die ik een paar jaar geleden tweedehands kocht... daar heb ik een rondje mee gereden.
De MX-5 die ik kocht van een jaar oud... die heb ik bekeken bij de verkoper op de oprit, een keer gestart en de papieren getekend..

Ik heb ooit een Civic Sport gekocht van een jaar oud, met testrit... blijkt dat dat mijn slechtste aankoop ooit was.. dusja.. geloof je echt dat een testrit je gaat verzekeren dat je geen kat in een zak koopt?



Voor mij is het simpel. Een auto die ik verkoop kan perfect met testrit, dan zit ik er naast.
De GS die ik straks ga verkopen, die gaat 1 jaar oud zijn... is dealeronderhouden en wordt verkocht met nog 4 jaar fabrieksgarantie. daar wordt geen testrit mee gedaan... Niet mee akkoord? Geen probleem, ik geef de gegevens wel mee van de BMW dealer waar ik 'm ga overlaten. Ze mogen 'm daar gaan halen voor een dikke 2000€ meer. En denk je echt dat elke tweedehands motor bij een dealer pas gekocht wordt na een testrit? Ook daar niet...

Ik ga echt geen 10 man laten testrijden om 500€ meer te vangen bij een particuliere verkoop hoor...

Ja duh, nieuwe iets wat anders, maar dit gaat over gebruikte motoren.

En nee natuurlijk verzekert een testrit je niet van een kat in de zak, maar iemand met een beetje technisch inzicht weet wel gelijk of de motor recht is, goed loopt, alle versnellingen goed werken en overige dingen die je met een testrit héél snel kan peilen. En dan hoeft de koop nog niet af te ketsen, maar dan kan het oorspronkelijk gevraagde bedrag wel te hoog zijn.

Ik vind het ronduit dom om geen testrit te doen, ook bij een dealer. En in alle jaren dat ik een motor heb verkocht heb ik nog nooit iemand gehad die is gekomen en de motor na een testrit NIET heeft gekocht. Beetje mensenkennis en de juiste vragen stellen. Een testrit doe je pas als verder alles rond is en puur ter bevestiging.

Maar nogmaals, je mag prima je eigen regels hanteren ik kijk dan wel even verder en koop wel van een ander. Want als ik particulier ga kopen ga ik vervolgens dezelfde fiets niet alsnog bij een dealer kopen.
 
Met geen olie heb je nog veel minder koeling :Y ,buiten dat kan je het eventueel compenseren
door er iets grotere sproeiers in te doen;)
Dat met die sproeiers klopt.
Met een goede afstelling is extra olie in de benzine nadelig.
Dan loopt hij te arm.
Tenzij daar op afgesteld.

Ik heb ook een Peugeot Speedfight 100 gehad met 125 'big bore'.
Die trok vacuüm wegens een te vol olietankje.
(Afgeleid door knuffelende vriendin, haar fout :+ ;) )
Ook vastgelopen door geen olie.
Te vol/te leeg. Het is ook nooit goed. _O-
 
Ja duh, nieuwe iets wat anders, maar dit gaat over gebruikte motoren.

Klopt, en als ik al een tweedehands motor zou kopen... dan zou het best kunnen zonder testrit hoor...

De tweedehandsmotoren die we ooit kochten bij de dealer was ook zonder testrit.
Nu koop ik liefst nieuw, gewoon omdat de tweedehandsprijzen om te lachen zijn.



Ik vind het ronduit dom om geen testrit te doen, ook bij een dealer.

Ieder z'n mening... je moet ook een beetje kijken met wie je te doen hebt he..

Maar in mijn geval.. een 1250GS, aangekocht in maart van dit jaar, zakelijk gebruikt, te koop gesteld in januari 2023.
Dik 20000km op de teller, dealeronderhouden, nog 4 jaar garantie...

Die kan bij mij gekocht worden zonder risico voor veel minder dan dat je die bij de dealer gaat halen...weliswaar zonder testritje... iedereen maakt z'n eigen rekening.
 
Klopt, en als ik al een tweedehands motor zou kopen... dan zou het best kunnen zonder testrit hoor...

De tweedehandsmotoren die we ooit kochten bij de dealer was ook zonder testrit.
Nu koop ik liefst nieuw, gewoon omdat de tweedehandsprijzen om te lachen zijn.





Ieder z'n mening... je moet ook een beetje kijken met wie je te doen hebt he..

Maar in mijn geval.. een 1250GS, aangekocht in maart van dit jaar, zakelijk gebruikt, te koop gesteld in januari 2023.
Dik 20000km op de teller, dealeronderhouden, nog 4 jaar garantie...

Die kan bij mij gekocht worden zonder risico voor veel minder dan dat je die bij de dealer gaat halen...weliswaar zonder testritje... iedereen maakt z'n eigen rekening.
Zeker waar, prijzen gaan nergens over maar ik heb het geld niet over voor een nieuwe en daarbij heb ik voldoende motoren en de motor die ik wel wil is van 2001 ;)
En alles kan, ik wil onnodig gedoe uitsluiten met een testrit zowel als koper en als verkoper.

En ook dat is zeker waar, maar een fiets met 20.000 kan ook iets mankeren wat niet onder garantie valt.
Maar goed, nee we gaan het niet eens worden :P En als ik een GS zou willen kopen zal ik hem idd niet via jou kopen maar bij een andere particulier.
 
En als ik een GS zou willen kopen zal ik hem idd niet via jou kopen maar bij een andere particulier.

Wellicht niet he.. als de motor die je wil 21 jaar ouder is...


Soit, een testrit laat ik niet toe, maar zoals hier al gezegd is geweest..
Ga eens kijken, en dan zien we wel.
Voor 't zelfde geld komt hier een kandidaat koper die ik wel een testrit laat doen... ik heb hier ook nog wel een motor waarmee ik kan volgen.
Maar testrijders zijn hier niet welkom.
 
Wellicht niet he.. als de motor die je wil 21 jaar ouder is...


Soit, een testrit laat ik niet toe, maar zoals hier al gezegd is geweest..
Ga eens kijken, en dan zien we wel.
Voor 't zelfde geld komt hier een kandidaat koper die ik wel een testrit laat doen... ik heb hier ook nog wel een motor waarmee ik kan volgen.
Maar testrijders zijn hier niet welkom.
Ik wil een GSXR 750 uit 2001, GS staat sowieso niet op mijn lijstje.
 
1:40 deed ik in het zijspan met goede olie en een maatcilinder mee.
Maar ik heb met drie 640's en een 638 in het verleden misschien één keer vette bougies gehad.
Snel een Vape setje er op en gaan met dat ding. :t

De CR500 was een tikkende tijdbom.
Maar de cilinder prima te bereiken.
En zo is mijn avatar ontstaan.
Reinigen na uitvallen op de snelweg.
Een stukje keukenrol en een bougiesleutel geeft slechts een storing van een halve minuut.
Niets mee is lopen benenwagen. O-)
Wat was dat voor een kachelpijp als uitlaat 🤭
 
Dat met die sproeiers klopt.
Met een goede afstelling is extra olie in de benzine nadelig.
Dan loopt hij te arm.
Tenzij daar op afgesteld.

Ik heb ook een Peugeot Speedfight 100 gehad met 125 'big bore'.
Die trok vacuüm wegens een te vol olietankje.
(Afgeleid door knuffelende vriendin, haar fout :+ ;) )
Ook vastgelopen door geen olie.
Te vol/te leeg. Het is ook nooit goed. _O-
Zo te lezen is 2takt niet je ding,beter bij kleppendingen houden:Y
 
Ik heb mijn huidige GSA blind uit de folder gekocht in november 2013 toen de eerste modellen nog niet geleverd waren. De GSA daarvoor heb ik wel een proefrit gemaakt met het demomodel maar dat was uiteraard niet de motor die ik 6 weken later nieuw geleverd kreeg.
Ik heb afgelopen jaar voor het eerst ongezien een nieuwe motor gekocht, een Suzuki GSX-S 1000 GT. Uit de folder, want was toen nog niet leverbaar. Nog nooit zoveel spijt gehad van een aankoop. De beloofde connectiviteit blijkt in het geheel niet te werken en zowel de dealer als de importeur geven niet thuis. Koop er maar een TomTom bij, wordt nu gezegd. Dit zal ik echt nooit meer zo doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan