Motor koper via Marktplaats zonder proef rijden.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo te lezen is 2takt niet je ding,beter bij kleppendingen houden:Y
De enige die ik vijftien jaar geleden nog ambieerde als 'ooit wannahave' i.c.m. een totaal geluksgevoel was de Bimota V-due (maar dat zou in de praktijk constructief gezien vast uitlopen op een mechanisch liefdesverdriet).
De Suter is nog nieuw te koop, en de constructeur zeven circuitdagen per jaar op de paddock.
Maar een tiende van de prijs liever. ;)
 
Ik heb zeker de helft van mijn motoren zonder proefrit gekocht. En dat waren niet alleen goedkope gebakjes.
Als de documentatie en historie klopt, motor goed loopt en een visuele controle geen gebreken aantoont koop ik hem. Weet dan natuurlijk wel dat het type motor mij past

Wil je proberen of het type motor je past dan kun je er beter een een dagje huren
 
Hier even snel drie stuks te koop gevonden. 8)7
Het voorbeeld is eentje.
Bimota_Vdue.jpg

 
Ik heb zeker de helft van mijn motoren zonder proefrit gekocht. En dat waren niet alleen goedkope gebakjes.
Als de documentatie en historie klopt, motor goed loopt en een visuele controle geen gebreken aantoont koop ik hem. Weet dan natuurlijk wel dat het type motor mij past

Wil je proberen of het type motor je past dan kun je er beter een een dagje huren
Als je naar zo’n adres toe rijdt, je onderhandelt, je inspecteert, je start, je luistert… Wat is dan precies de reden om niet je helm op je knar te zetten en 15 minuten erop te klimmen en te kijken of het ding normaal schakelt, stuurt, remt, etc.?
Zeker bij “niet goedkope gebakjes” is dat toch geen moeite? Sterker nog, ik zou popelen om dat ding alvast even te rijden.
 
Als je naar zo’n adres toe rijdt, je onderhandelt, je inspecteert, je start, je luistert… Wat is dan precies de reden om niet je helm op je knar te zetten en 15 minuten erop te klimmen en te kijken of het ding normaal schakelt, stuurt, remt, etc.?
Zeker bij “niet goedkope gebakjes” is dat toch geen moeite? Sterker nog, ik zou popelen om dat ding alvast even te rijden.
Daarnaast: hoort dit niet gewoon bij je onderzoeksplicht als consument? Stel dat er wel problemen zijn met de motor, dan kun je volgens mij nooit aantonen dat je dit niet van tevoren had kunnen weten, toch? Waarmee ik wellicht mijn vorige punt minder sterk maak, maar goed...
 
Als je naar zo’n adres toe rijdt, je onderhandelt, je inspecteert, je start, je luistert… Wat is dan precies de reden om niet je helm op je knar te zetten en 15 minuten erop te klimmen en te kijken of het ding normaal schakelt, stuurt, remt, etc.?
Zeker bij “niet goedkope gebakjes” is dat toch geen moeite? Sterker nog, ik zou popelen om dat ding alvast even te rijden.
Het gezeik dat je krijgt als je omlazert of gedoe achteraf. Voor het schakelen, sturen etc hoef je niet persé te rijden.
 
Daarnaast: hoort dit niet gewoon bij je onderzoeksplicht als consument? Stel dat er wel problemen zijn met de motor, dan kun je volgens mij nooit aantonen dat je dit niet van tevoren had kunnen weten, toch? Waarmee ik wellicht mijn vorige punt minder sterk maak, maar goed...
Onderzoeksplicht in een koop tussen twee particulieren stelt niet heel veel voor. Beiden zijn geen experts
 
Het gezeik dat je krijgt als je omlazert of gedoe achteraf. Voor het schakelen, sturen etc hoef je niet persé te rijden.
Omlazeren doe ik 1x in de 30 jaar. Dat risico durf ik wel aan tijdens die 15 minuten. Ben wel erg benieuwd hoe je schakelen en sturen, etc. test als je er naar staat te kijken en een beetje tegen de bandjes schopt :+
Onderzoeksplicht in een koop tussen twee particulieren stelt niet heel veel voor. Beiden zijn geen experts
Ben geen jurist, maar dit betwijfel ik. Wellicht kan @Mike Schenk hier iets zinnigs over zeggen.
 
Ben geen jurist, maar dit betwijfel ik. Wellicht kan @Mike Schenk hier iets zinnigs over zeggen.

😀

Geen idee hoe dit precies zit. Je bent in het algemeen als verkoper verplicht bekende gebreken te melden, maar bewijs achteraf maar eens dat de verkoper het al wist. Tegelijkertijd moet je als koper erg voor de hand liggende gebreken zelf opmerken. Als een motor niet start, of de remmen zijn vastgeroest dat had je toch zelf moeten kunnen zien, maar tegelijkertijd is het ook niet aannemelijk dat de verkoper dat niet wist

Geen proefrit maken geeft je als koper wel erg weinig rechten, maar tegelijkertijd had je al niet heel veel rechten omdat je zelden kunt hard maken dat de verkoper van een gebrek wist.
 
Onderzoeksplicht in een koop tussen twee particulieren stelt niet heel veel voor. Beiden zijn geen experts
Met particulieren is het vast lastiger dan met een bedrijf, maar dat wil toch niet zeggen dat je dan maar niets moet doen? Ik ben in heel ve zaken geen expert, maar toch wordt van mij verwacht dat ik enig onderzoek doe.wil ik ergens recht op maken.
 
😀

Geen idee hoe dit precies zit. Je bent in het algemeen als verkoper verplicht bekende gebreken te melden, maar bewijs achteraf maar eens dat de verkoper het al wist. Tegelijkertijd moet je als koper erg voor de hand liggende gebreken zelf opmerken. Als een motor niet start, of de remmen zijn vastgeroest dat had je toch zelf moeten kunnen zien, maar tegelijkertijd is het ook niet aannemelijk dat de verkoper dat niet wist

Geen proefrit maken geeft je als koper wel erg weinig rechten, maar tegelijkertijd had je al niet heel veel rechten omdat je zelden kunt hard maken dat de verkoper van een gebrek wist.
Potdomme Mike, als jij het als rijdende hufter rechter al niet precies weet ;)

Juist het hebben van niet al teveel rechten na aankoop maakt voor mij de proefrit onmisbaar. Daarnaast gaat er bij mij een alarmbelletje af als de koper het niet toestaat of mij op andere gedachten probeert te brengen.
 
Ik heb 4 van mijn 5 motoren gekocht zonder proefrit, dus tja, twas trouwens ook niet mogelijk, er was wat mee.
Ben er nog nooit slechter van geworden. integendeel.....de prijzen stijgen hard.
 
Ik heb 4 van mijn 5 motoren gekocht zonder proefrit, dus tja, twas trouwens ook niet mogelijk, er was wat mee.
Ben er nog nooit slechter van geworden. integendeel.....de prijzen stijgen hard.
Als we zo beginnen… dan heb ik zelfs een keer een huis ongezien gekocht.
Moest nog gebouwd worden. Ging hartstikke goed, dus een huis bezichtigen vóór aankoop is onnodig.
 
Als we zo beginnen… dan heb ik zelfs een keer een huis ongezien gekocht.
Moest nog gebouwd worden. Ging hartstikke goed, dus een huis bezichtigen vóór aankoop is onnodig.
Geen vergelijk, er was niks dus je kon het op jouw manier doen....dus goed toch?
Of is het toch nog een bende geworden?
 
Geen vergelijk, er was niks dus je kon het op jouw manier doen....dus goed toch?
Ik vind het wel een aardige vergelijking. Jij kon niet rijden, want niet in rijdende staat (denk ik),
Mijn huis bestond alleen als ”artist impression” en dan lijkt het o.a. alsof je 2 auto’s naast elkaar in de garage kan zetten terwijl in werkelijkheid je niet meer de deur kan openen als het het waagt om naar binnen te rijden.

Of is het toch nog een bende geworden?
Best wel. Maar volgens mijn vrouw ligt dat geheel aan mij ;)
 
Je kan de motor op een dyno laten zetten. Laatste motor die ik verkocht reed ik voor tot 220 km/h om te laten zien dat ie het deed.
 
Daarnaast: hoort dit niet gewoon bij je onderzoeksplicht als consument? Stel dat er wel problemen zijn met de motor, dan kun je volgens mij nooit aantonen dat je dit niet van tevoren had kunnen weten, toch? Waarmee ik wellicht mijn vorige punt minder sterk maak, maar goed...
Je bent hier niet in staat gesteld om aan je onderzoeksplichf te voldoen dus kan je makkelijker een beroep doen op het feit dat de koop niet aan de overeenkomst voldoet
 
Je bent hier niet in staat gesteld om aan je onderzoeksplichf te voldoen dus kan je makkelijker een beroep doen op het feit dat de koop niet aan de overeenkomst voldoet

Tussen twee particulieren? Succes..

Een particulier is geen handelaar, hoeft dus ook niet de nodige kennis van zaken te hebben, en als 'm het wel heeft kan 'm zich makkelijk van den domme houden..
 
Ik heb 4 van mijn 5 motoren gekocht zonder proefrit, dus tja, twas trouwens ook niet mogelijk, er was wat mee.
Ben er nog nooit slechter van geworden. integendeel.....de prijzen stijgen hard.

Ik kocht mn rg500 van Eric potze.. die was ook verre van ok. Baalde ik wel van..maar 1 voordeel..wel gemaakt naar mijn zin en wist zeker dat het goed was.
Proefrijden ging niet maar als ik dat wel gedaan had...had ik diverse zaken nooit gevonden. Daar moest ie echt voor uit mekaar.

Grappig detail..die heeft mij ooit nog es gemaild omdat ik hem affikte in het suzuki topic. Noord Hollandse kritiek kon ie blijkbaar niet hebben. Jammer joh voor jou..maar je werk was waardeloos.
Dat gaf ie ook deels toe toen..
 
Tussen twee particulieren? Succes..

Een particulier is geen handelaar, hoeft dus ook niet de nodige kennis van zaken te hebben, en als 'm het wel heeft kan 'm zich makkelijk van den domme houden..
Ook tussen particulieren is deze regel van toepassing, het product moet zijn zoals omschreven. Mocht er bij een eerste rit iets mis blijken te zijn wat niet vermeld was dan kan de verkoop gewoon ontbonden worden.
En van de domme houden werkt niet echt. Het is ook omschreven als iets wat de verkoper behoorde/naar redelijkheid had kunnen weten. Als de onderhoudshistorie goed is, had de verkoper het kunnen en moeten weten. Dus van de domme houden wordt dan moeilijk
 
Ook tussen particulieren is deze regel van toepassing, het product moet zijn zoals omschreven. Mocht er bij een eerste rit iets mis blijken te zijn wat niet vermeld was dan kan de verkoop gewoon ontbonden worden.
En van de domme houden werkt niet echt. Het is ook omschreven als iets wat de verkoper behoorde/naar redelijkheid had kunnen weten. Als de onderhoudshistorie goed is, had de verkoper het kunnen en moeten weten. Dus van de domme houden wordt dan moeilijk

Nogmaals, succes.

Je zal uiteindelijk je punt wel halen, maar hoe lang denk je dat je er mee bezig gaat zijn...

Ik heb een Civic gekocht via een particulier, bleek toen ik 'm na een jaar terug verkocht dat de katalysator eruit gehaald was, dat er dus gesjoemeld was met de keuring voor verkoop. Kostenplaatje bijna 1000€.

Had ik dat kunnen winnen? Ja...
Was het de moeite om hier een zaak van te gaan maken? Nee...




En van de domme houden niet werken? Komaan... zo moeilijk is dat niet hoor...

"Oh... dat wist ik niet, geluid heeft de motor altijd al gehad hoor... mijn dealer zei dat er niets aan de hand was... da's vreemd... "

Een handelaar komt er niet vanaf met zo'n antwoord natuurlijk.
 
Het gezeik dat je krijgt als je omlazert of gedoe achteraf. Voor het schakelen, sturen etc hoef je niet persé te rijden.
Gpz500s voor een ex bekijken. Zag er allemaal prima uit tot ik rijdend in hogere toeren het gas dicht gooide, klapte steevast uit de versnelling. Zonder proefrit dus een drol gekocht anders met dure reparatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan