Motor parkeren in de "blauwe zone"

Kamikaze93

Die hard MF'er
3 apr 2013
578
0
Zuid-Holland Zuid
Aangezien er al zoveel parkeer-topics zijn, kan deze er ook nog wel bij :+

Wettelijk
- Officieel mag je met de motor niet op de stoep parkeren, en moet je in parkeervakken of langs de stoeprand parkeren.
- In de blauwe zone (o.a. bij winkelcentra) moet je een parkeerschijf zichtbaar (achter de voorruit) hebben liggen.

Probleem
- Op de motor een parkeerschijf plaatsen gaat niet (nauwelijks)
- Op de stoep parkeren mag "officieel" niet

Oplossing
- In veel gemeenten wordt parkeren op de stoep gedoogd.



Zover mijn gedachtegang, maar hoe gaat het nu in de praktijk? Wat nou als de gemeente het parkeren op de stoep NIET gedoogd, of je gewoon een hele zure agent tegenkomt (gedoogd, dus niet toegestaan, dus beboetbaar!).

Ik ben wel benieuwd naar hoe de mede MF'er dit doet, en of er ook andere oplossingen zijn behalve op de stoep parkeren.
En of het eventueel aanvechtbaar is als je een boete krijgt voor het "in de blauwe zone parkeren zonder parkeerschijf", in een parkeervak dus.


Dit topic is dan ook vooral naar aanleiding van het gegeven dat de gemeente Rotterdam het parkeren in de betaalde parkeervakken met de motor toestaat, zonder te betalen (mits het gewoon met "parkeerkaartjes" is en geen Yellowbrick e.d.)


EDIT:
Met dank aan Beukerz;
Parkeren met een motor met twee wielen mag zonder parkeerkaart in de blauwe zone.
Waar mag ik parkeren met een parkeerschijf?


Resteert te vraag hoe het dan zit met onze vrienden op drie wielen, zoals zijspan en trikes. Motor op twee wielen mag zonder kaart, auto moet met kaart. Maar driewielers worden hierboven niet vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heeeeeeeel lang geleden ( 1987 ) in het centrum van Dordrecht een parkeer boete gehad omdat ik de motor op de stoep gezet had ( netjes aan de kant niet in de loop) Ik heb deze met succes aangevochten in Dordrecht was het of betaald parkeren of voor vergunning houders , er was geen redelijk alternatief dus hebben ze de boete geseponeerd .
 
In nederland voor zover ik weet word op de stoep parkeren idd gedoogd. Maaaaar in de eiffel in een klein plaatsje moest ik hem verplicht in een vak zetten incl blauwe parkeerkaart!!! Wel was maar 1 kaart nodig per vak.
 
Ik rpobeer altijd een plekje te vinden waar de motor zo min mogelijk in de weg staat. Er is altijd wel ergens een hoekje of plek waar deze kan staan. Zorg er wel voor dat mensen met kinderwagens of invalidenwagens er lang kunnen. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan.
 
En een zijspan dan? Er staat in de tekst van het voorgaande linkje duidelijk een motorfiets (op 2 wielen).
Waar moet ik m'n parkeerschijf laten?
 
da's een goeie. Gaat ook lastig met autos die permanent open dak hebben (strant buggy dingen) of trikes, of zoiets. En zou je dan met je scootmobiel bromfietsauto ding (zo'n mini auto op brommer kenteken) wél gratis mogen parkeren in een parkeervak, of juist toch niet? lijkt me dat je met een bromfiets uberhaupt niet hoeft te betalen. Zou raar zijn dat als je er een dicht doosje van maakt je dat ineens wel moet doen..

het grijze gebied blijft enorm dus
 
In Belgie:

zijn 2 wielige motorfietsen vrijgesteld van de plicht om een parkeerschijf voor te leggen in een blauwe zone en mogen er dus onbeperkt in de tijd parkeren.

mag je op de stoep parkeren voor zover de motor niet hinderlijk (is niet omschreven) is opgesteld.

moet je wel betalen indien je parkeert in een betalende zone
ticket kun je niet toonbaar op de moto leggen, dus moet je je ticket bijhouden. indien boete geldt het bijgehouden ticket als bewijs dat je betaald hebt en wordt de boete (is een parkeerretributie, geen echte boete) teniet gedaan. je ticket lange tijd bijhouden dus.
 
Laatst bewerkt:
moet je wel betalen indien je parkeert in een betalende zone
ticket kun je niet toonbaar op de moto leggen, dus moet je je ticket bijhouden. indien boete geldt het bijgehouden ticket als bewijs dat je betaalt hebt en wordt de boete (is een parkeerretributie, geen echte boete) teniet gedaan. je ticket lange tijd bijhouden dus.

dus thuis een grote pot vol met parkeerbonnen voor het geval je een paar maanden later een bekeuring binnen krijgt? xD
 
In Amersfoort doen ze er nergens moeilijk over, ik parkeer hier regelmatig zowel in een blauwe zone als midden in een betaalde zone in het centrum.

dan werkt die k#t turk niet meer bij parkeerbeheer.. *O*

kl#@tz!~k had zelf rolletje plakband in zijn zak om de bekeuring op je tank te kunnen plakken.. enige plek waar ik geen bekeuring kreeg was bij de flame voor. (bij dat zittende beeld)

regelmatig tripje gemaakt naar parkeerbeheer (toen ze nog op de westsingel zaten) om de bekeuring te laten seponeren :X

en toch flikte hij het iedere keer weer :(
 
Laatst bewerkt:
vorig jaar met mijn zwager in Schagen beland en in het centrum even koffie gedronken, de motoren stonden samen in 1 parkeervak, zonder schijf uiteraard.
vanaf het terras zagen we de omringende auto's wel bekeurd worden en onze motoren niet, ze keek wel van "wat moet ik hier nou mee" en liep weer verder, met haar bonnen boekje. _O-
 
Geweldig !! _O-
Ik woon in Schagen en "ze" is enorm bekend en gehaat hier in het dorp.

Mijn vader (81) moest eens iets ophalen bij de apotheek maar stelde de verkeerde tijd in op zijn parkeerschijf. Hij was nog geen 10 minuten weg en had al een bon te pakken.

Op de Markt (plein rond de kerk in Schagen) is genoeg (stoep)ruimte om je motor neer te zetten, maar wanneer de stoep gedoogd wordt en je in een blauw vak niet bekeurd kan worden, zal ik iedereen adviseren vooral de motor in die blauwe vakken te parkeren. :)
 
Geweldig !! _O-
Ik woon in Schagen en "ze" is enorm bekend en gehaat hier in het dorp.

Mijn vader (81) moest eens iets ophalen bij de apotheek maar stelde de verkeerde tijd in op zijn parkeerschijf. Hij was nog geen 10 minuten weg en had al een bon te pakken.

Op de Markt (plein rond de kerk in Schagen) is genoeg (stoep)ruimte om je motor neer te zetten, maar wanneer de stoep gedoogd wordt en je in een blauw vak niet bekeurd kan worden, zal ik iedereen adviseren vooral de motor in die blauwe vakken te parkeren. :)

het was op een terras tegenover de kerk [wel gezellig] en er was veel volk op straat /stoep, vandaar de keus om ze lekker in een vak te zetten.
 
Waar mag ik parkeren met een parkeerschijf?

Onderaan, google is je beste vriend zeggen ze wel is.
Mijn dank is groot,

Het was meer iets dat spontaan in me op kwam. Met de aanname dat we er niet mogen staan, omdat we geen kaart hebben. Maar dat zit wettelijk dus anders.


En een zijspan dan? Er staat in de tekst van het voorgaande linkje duidelijk een motorfiets (op 2 wielen).
Waar moet ik m'n parkeerschijf laten?
Zijspan is een motorfiets op drie wielen en valt boven de bovenste regel, net als bijvoorbeeld de Piaggio MP3 en dergelijke.
Maar.. Zouden ze er heel moeilijk over doen?


da's een goeie. Gaat ook lastig met autos die permanent open dak hebben (strant buggy dingen) of trikes, of zoiets. En zou je dan met je scootmobiel bromfietsauto ding (zo'n mini auto op brommer kenteken) wél gratis mogen parkeren in een parkeervak, of juist toch niet? lijkt me dat je met een bromfiets uberhaupt niet hoeft te betalen. Zou raar zijn dat als je er een dicht doosje van maakt je dat ineens wel moet doen..

het grijze gebied blijft enorm dus
Zodra het een autokenteken heeft is het niet moeilijk meer; parkeerkaart. Ook al kan die gejat worden.
Maar de deel motor/ trikes/ zijspan/ motor-met-drie-wielen blijft dan erg grijs. Motor op twee wielen mag er vrij staan, auto moet met kaart, maar driewielers staat niets over.
 
Maar hoe zit het met betaald parkeren in gebieden waarin je per sms/mobiel kunt betalen zoals Yellowbrick of SMS Parking :? In hoeverre moet je dan voor een motor betalen? Iemand ervaring mee?

Lijkt mij toch wel dat je dan moet betalen :Y
 
Maar hoe zit het met betaald parkeren in gebieden waarin je per sms/mobiel kunt betalen zoals Yellowbrick of SMS Parking :? In hoeverre moet je dan voor een motor betalen? Iemand ervaring mee?

Lijkt mij toch wel dat je dan moet betalen :Y

Verscheelt een beetje per gemeente,
maar in Rotterdam is het gratis in "betaalde" vakken zolang het alleen met fysiek kaartje kan. Kun je ook SMSParkeren of Yellowbricken, dien je wel te betalen (en parkeer je dus lekker op de stoep ipv in een vak).
 
Terug
Bovenaan Onderaan