Motor parkeren

Ik ben een rondje gaan fietsen (jawel, met trappers enzo) en zag dat er erg veel motoren in de binnenstad (Kampen) stonden op stoepjes, dus daar staat die van mij ook al een half jaar en dat gaat goed terwijl er dagelijks parkeerwachters langslopen.

Ben het er wel mee eens dat de regelgeving op dit onderwerp onduidelijk is. Als motorrijder kun je natuurlijk nooit weten hoe in elke stad de parkeerregels zijn. Geloof dat de meeste agenten/parkeerwachters er niet zo moeilijk over doen aangezien ik in hartje A'dam ook geregeld motors op de stoep zie staan.
 
Als ik naar de stad moet zet ik hem toch het liefst in een parkeergarage neer. Daar ben ik mee begonnen nadat ik een keer terug kwam bij m'n motor en die zat onder de rochel!
Een bijkomend voordeel is dat ik m'n helm en jas altijd afgeef bij de bewaking En daar dus ook niet mee hoef rond te sjouwen door de stad! (En open dempers klinken geweldig in zo'n garage, das al het betalen waard)

Je hoeft er niet voor te betalen hoor om je open demper te horen in een parkeergarage. Vaak zijn de eerste 15 minuten gratis. Denk dat ik dat straks maar een keer ga proberen, met een paar motorrijders even rondje parkeergarages doen. Gewoon lekker parkeerroute volgen, en in iedere parkeergarage 10 minuten spelen. _O-
 
Nou,ik vind het maar een onduidelijke zooi. En het betekent ook nog dat je overal de plaatselijke verordening moet kennen?
 
Nou,ik vind het maar een onduidelijke zooi. En het betekent ook nog dat je overal de plaatselijke verordening moet kennen?

Iedere gemeente bellen voor je er gaat parkeren.... Amsterdam kan ik je wel vertellen dat een oom van mij ooit een bekeuring heeft gehad. Die man kan lullen als brugman.

Hij had geen kaartje gekocht voor zijn motor, en zag dus een boete toen hij terugkwam. Omdat hij maar heel eventjes weg was, wist hij zeker dat de parkeerwachter in de buurt moest zijn. Hij dus zoeken zoeken, en had die kerel gevonden. Kwam ie met verhaald dat ie geen kaartje kon kopen, want waait toch weg. En als ie kaartje kocht, kon iedereen zn kaartje meenemen, heel veel gebla. Werd de boete ingetrokken, iets wat ik amper kon geloven want uitgeschreven is volgens mij gewoon uitgeschreven. Maar dus, in Amsterdam ook oppassen geblazen.

Nou weet ik niet of hij in een parkeervak parkeerde, of op een stoepie, moet hem dat nog een keertje vragen..
 
Als ik naar de stad moet zet ik hem toch het liefst in een parkeergarage neer. Daar ben ik mee begonnen nadat ik een keer terug kwam bij m'n motor en die zat onder de rochel!
Een bijkomend voordeel is dat ik m'n helm en jas altijd afgeef bij de bewaking En daar dus ook niet mee hoef rond te sjouwen door de stad! (En open dempers klinken geweldig in zo'n garage, das al het betalen waard)

Ik geloof dat ik hier een tijdje geleden het verhaal tegenkwam dat je als motorrijder geen parkeergarages in mag (op last van de brandweer)?
 
Iedere gemeente bellen voor je er gaat parkeren.... Amsterdam kan ik je wel vertellen dat een oom van mij ooit een bekeuring heeft gehad. Die man kan lullen als brugman.

Hij had geen kaartje gekocht voor zijn motor, en zag dus een boete toen hij terugkwam. Omdat hij maar heel eventjes weg was, wist hij zeker dat de parkeerwachter in de buurt moest zijn. Hij dus zoeken zoeken, en had die kerel gevonden. Kwam ie met verhaald dat ie geen kaartje kon kopen, want waait toch weg. En als ie kaartje kocht, kon iedereen zn kaartje meenemen, heel veel gebla. Werd de boete ingetrokken, iets wat ik amper kon geloven want uitgeschreven is volgens mij gewoon uitgeschreven. Maar dus, in Amsterdam ook oppassen geblazen.

Nou weet ik niet of hij in een parkeervak parkeerde, of op een stoepie, moet hem dat nog een keertje vragen..
Precies vanwege bovenstaande redenen is er in A'dam officieel gedoogbeleid. Dwz. een motor mag overal staan, zolang hij maar niet in de weg staat (dus niet dwars over een smalle stoep). Parkeren op een betaald-parkeren plek mag alleen als je ook betaald hebt (dat doet dus niemand).
 
Wat je kan doen, is gewoon in de stad 10 minuutjes rondrijden. Kom je zeker weten een wielklem & co'er tegen. Kan je direct even vragen hoe het in daar precies in elkaar zit. Onthoud je zn kenteken en naam voor als je toch een geel papiertje onder je ruitenwisser krijgt.....
 
het is ook nog een probleem om eergens te parkeren waar de motor aan een aard of nagelvast voorwerp vast te maken. in een parkeer vak kun je nergens vast maken op stoep mag niet , wat moet je daarmee als je een bekeuring krijgt voor parkeren op de stoep om deze vast te maken aan een lantaarnpaal stuur ik dan maar de bon naar de verzekering om te betalen.
 
Misschien kunnen jullie mijn vraag beantwoorden omtrent het parkeren van je motor. Ik heb mijn motor buiten onder de appartement geparkeerd staan langs een rij van fietsenrekken die verankerd staan met een grote betonnen blokken in de grond.
Ik heb mijn voorwiel met een inklapbare ketting aan deze inrijrek vastgezet en wel zo hoog mogelijk.
Nu is het zo dat dat 1 iemand hier bezwaar tegen maakt maar ik ben van mening dat ik mijn motor hier mag parkeren omdat ik anders de parkeervak vooraan de appartement moet gebruiken waar andere bewoners al helemaal niet zo blij mee zouden zijn omdat er al een gebrek is aan parkeervakken vooral in de avonduren.
Er wordt al geklaagd door hem dat mijn motor herrie maakt maar ik sta daar alleen om hem te starten of te parkeren. Dus dit vind ik larie.

Ik kan hem ook aan een lantaarnpaal bevestigen op de stoep waar een gele onderbroken lijn langs loopt als ze zonodig de fietsenrekken willen gebruiken.

Al met al vind ik niet dat het bezit van een motor hier verboden mag worden.
Zonodig neem ik wel contact op met de gemeente.
Ik wil niet dat mijn plezier vergalt wordt door gezeur van anderen.

wat is jullie mening hierin?
 
Ruzie met je buurman is ook niet alles: Buurman pist over motorhoes

Kun je hem niet verderop in de straat starten?
Formeel gezien heeft hij nl gelijk.

Hoe bedoel je dat hij formeel gezien gelijk heeft?

Ik wil de motor ook wel in een parkeervak zetten of aan de lantaarnpaal.
Overigens tussen de appartementblokken zijn er ook garageboxen waarin motoren gestald zijn en gewoon kunnen starten.
Dus ik snap het niet dat er van hun niets gezegd wordt. Ik heb alleen niet het geluk dat ik over een garagebox bezit. Overigens zijn de oude garageboxen stervensduur.
Heb ik er niet voor over. De motor kan ik principe het hele jaar buiten staan onder een goede motorhoes en altijd goed insmeren met vet.
Van mijn motor blijven ze in ieder geval vanaf. Mochten ze hem willen jatten, ik ben all-risk verzekerd zolang ik de motor maar veranker. Voor beschadigingen ben ik ook niet bang. Dan heb ik wel wat voor hun in petto.

Als ze oorlog zoeken, be my guest. Dan zoek ik het hogerop.
 
Er wordt al geklaagd door hem dat mijn motor herrie maakt maar ik sta daar alleen om hem te starten of te parkeren.
Dat ken ik. De buurman van m'n vriendin zeurt over dat ik hier m'n motor start (250 cctje, maakt niet zoveel herrie) en dat ik het maar aan het einde van de straat moet gaan doen. maar als ik aan hem vraag of hij niet al om 7 uur op een zondag wil gaan bestraten of zijn bewateringspomp aan wil zetten, dan zeur ik en moet ik m'n smoel houden.

Ik heb nu dus een open demper gemonteerd en start hem gewoon voor de deur :+
 
Als je niet 5 minuten lang voor die duur gaat staan gassen moeten die mensen niet zeiken beetje tolerantie mag wel.
 
Zolang je straat legale uitlaten hebt, moeten ze niet zeuren, ik denk dat de verhuurder of waar er dan ook geklaagd wordt dat ook wel in zal zien.

Tja, oorlog voeren over waar je parkeert is ook niet zo handig, maar ook daar zou ik aandragen dat je het prima vindt om zo'n schaarse parkeerplaats in te pikken. Misschien wel een plan om er een bordje bij te zetten met een korte uitleg en de naam van de klager, dan snapt de rest van de buurt ook waarom jij hem daar neerzet.

EDIT: ik heb een buurvrouw (oud irritant wijf) die al klaagt over motoren die op mijn eigen terrein staan! Als je dan zondags een keer vroeg weg moet zeurt ze al, terwijl mijn motor een heel lief schattig stofzuiger geluid maakt. Zelf schreeuwt ze elke ochtend rond een uurtje of 7 tegen haar 2 honden, slaat met de deuren, weet ik wat.

Dan heb ik toch liever een paar slordige studenten naast me wonen die alleen 's avonds wat herrie maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb navraag gedaan .. Amsterdam:
Parkeren is toegestaan als je maar betaald en het kaartje leesbaar bevestigd. De praqktische problemen die dit oplevert zijn voor rekening en risico van de motorrijder. De parkeerwachter schrijven dan ook gewoon bonnen uit.
Leuk hé? Het is dus in iedere gemeente weer anders. Je hebt overigens een grote kans dat een bekeuring voor het niet betalen voor een parkeerplek door een rechter zal worden vernietigt.
of: Amsterdam: parkeer op de stoep
Parkeren op de stoep is uiteraard een heel ander verhaal.
MOTOR PARKEREN AMSTERDAM

Uw motor parkeren in Amsterdam?
Mag ik op de stoep parkeren

U mag uw motor in Amsterdam op de stoep parkeren. U hoeft dan geen parkeergeld te betalen. Zorg wel dat u de doorgang niet blokkeert; voetgangers mogen geen last hebben van de motor.
 
Voor de Belgen onder ons (sorry Noorderburen),
Maar 'k was vandaag toevallig in een rijschool,
En daar beweerde men dat scooters (dus niet moto's) op het voetpad mogen geparkeerd worden. Klaarblijkelijk is er dus een verschil voor de wet tss scooterr en moto ?
Ik kan het moeilijk geloven....
 
Nieuwe wet vanaf 1 septemberv2011 (België):

Parkeren op trottoirs en verhoogde bermen

Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.

(Gewijzigde artikels : 23.4 en 24.1°)
 
of: Amsterdam: parkeer op de stoepMOTOR PARKEREN AMSTERDAM

Uw motor parkeren in Amsterdam?
Mag ik op de stoep parkeren

U mag uw motor in Amsterdam op de stoep parkeren. U hoeft dan geen parkeergeld te betalen. Zorg wel dat u de doorgang niet blokkeert; voetgangers mogen geen last hebben van de motor.


Leuk zo'n quote van 5 jaar geleden!
Ik heb nog maar één keer een bekeuring gehad voor op de stoep parkeren. En dat was in Oslo en die heb ik nooit binnen gekregen. (Anders had ik 'em toch niet betaald)
Steeds meer gemeentes communiceren naar de burgers toe dat er op de stoep geparkeerd mag worden. Alleen de wegen- en verkeerwet staat het niet toe... Maar er zijn wel meer dingen krom in dit land.
 
Nieuwe wet vanaf 1 septemberv2011 (België):

Parkeren op trottoirs en verhoogde bermen

Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.

(Gewijzigde artikels : 23.4 en 24.1°)
Oud nieuws.
 
Er is een wet om oa zaken af te vangen die niet specifiek in het reglement (RVV) geregeld zijn. Namelijk artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Art. 5 WVW 1994 - Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Lijkt mij dat wanneer je een motorfiets in een parkeervak of op een parkeerplaats zet je je schuldig maakt aan hinder, vooral als parkeerplaatsen schaars zijn. Op een stoep echter heeft doorgaans niemand er last van zolang stoepgebruikers er gewoon omheen kunnen.

Ik meen me ook te herinneren dat de rijinstructeur het er destijds over had dat er een verschil is tussen parkeren en plaatsen. Dat je dus een motorfiets niet parkeert op een stoep maar plaatst op een stoep.
 
Jij meent je wat te herinneren en daarmee wil je nog even op 7 jaar-oud-topic reageren? Ik zie er de humor niet van in..
 
Terug
Bovenaan Onderaan