Motorlaarzen versus Veiligheidsschoenen

Ik rij al jaren met kistjes, maar heb veters alleen in de onderste twee gaatjes (dus nepveters) en erboven heb ik twee riempjes laten zetten. Werkt perfect.
 
Overigens hebben de Mythbusters ooit een paar tests gedaan naar aanleiding van dat "dichtgevouwen staal" verhaal dat al jaren de ronde doet.
Het bleek overduidelijk dat de kracht die nodig is om dat staal te vouwen dermate enorm is dat je echt allang geen tenen meer zou hebben als dat staal er in diezelfde omstandigheden niet gezeten zou hebben.

Tja, toch is dat de reden dat "stalen neuzen" tegenwoordig niet meer van staal zijn.

En om nou te zeggen dat die Mythbusters erg wetenschappelijke testjes doen..... :N
 
706115022008123334.jpg
 
Tja, toch is dat de reden dat "stalen neuzen" tegenwoordig niet meer van staal zijn.

En om nou te zeggen dat die Mythbusters erg wetenschappelijke testjes doen..... :N

Heb kistjes van 50 euro, online gekocht (Large.nl), drie jaar geleden. Die zijn in ieder geval wel van staal.
 
Je enkels zijn bij veiligheidsschoenen minder goed beschermt tegen doorslaan / omklappen als een paar goeie motorlaarzen.
 
Klopt. In goede motorlaarzen zit inderdaad ook enkelbescherming en zelfs een extra padding voor die kwetsbare "knokkel" aan de binnenkant van je voet/enkel. Dat missen veiligheidsschoenen.
 
wat een nadeel is van veiligheidsschoenen is vind ik, de hoogte, ik heb deze ook wel in de hoge variant, maar mijn motorlaarzen hebben een hals van zon 25?cm. aan de voorkant heb ik een plasticen plaat zitten, die mij al een paar keer heeft beschermt tegen het opvliegen van grind

er is een keer op de snelweg een stuk kiezel omhoog geworpen, net boven de laars, en dat doet best pijn, ondanks dat de motorbroek er zit.

het zal vast prima werken, maar een extra hoge rand aan de laars vind ik zelf een plus!
 
Laatst bewerkt:
ja daaag :W

als er een heftruck overheen rijd ja, ik kan me geen situatie indenken waar een stalen neus op een motor gevaarlijk zou zijn.


Motor valt om, valt op je teen, weg teen :W
Jij valt met motor en motor valt op je teen, weg teen :W

Ze hadden het bij mythbusters getest(niet zozeer met motoren) en die stalen neuzen waren wel gevaarlijker als er iets op viel.
 
Bij mij is er in de file al een keer een SUV over m'n voet heen gereden.

Hallooooooo :W


En dit kan ook nog ja.

2e dag van mijn motorcarriere, auto reed over mijn laarzen heen, niks van gevoeld. Was ook nog eens een flinke auto.
 
paar jaar met veiligheidsschoenen/kisten rondgereden, enige punt is dat je linkerschoen naar de klote gaat na veel gebruik.

Op motorlaarzen zit boven je teen zo'n extra versteviging waarmee je schakelt. Met veiligheidsschoenen heb je dat niet dus hier slijt het leer (of ander materiaal) flink. Uiteindelijk heb je dus een gat in de schoen zitten.

Owja en veiligheidsschoenen zijn over het algemeen wat breder dus let op met bochten dat je schoen het asfalt niet raakt. Het rubber van de zool is een stuk zachter dan dat van motorlaarzen dus je mist zo een flink stuk van je zool.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog te twijfelen of ik motorlaarzen zal gaan kopen. Mijn grote vraag is: Wat is de meerwaarde?

Mijn superdeluxe veiligheidsschoenen zijn compleet met stalen neus, stalen zool, gore tex stoffering en lekker hoog, ver boven de enkels.
Het enige grote voordeel van motorlaarzen dat ik zo kan bedenken is dat ze geen veters hebben (al zijn veters uiteraard kort strikbaar)

Wat zie ik allemaal over het hoofd...
Helemaal niets. Motorlaarzen zijn eigenlijk gelijk aan veiligheidsschoenen en kunnen dus ook prima op de bouwplaats gedragen worden. Ze lijken ook zoveel op elkaar.

Maar als je serieus nog met vragen zit: Ik denk dat motorlaarzen je op een andere manier beschermen dan veiligheidsschoenen. Elk voor een specifiek doel gemaakt. Zoiezo zijn motorlaarzen natuurlijk veel comfortabeler op de motor (ivm houding, gevoel, temperatuur, etc). En als laatste puntje: Het ziet er ook nog es veel beter uit.
 
het enige wat een motorschoeisel veel al heeft zijn de schakelpook verdikkingen.
voor de rest kunnen veiligheidsschoenen voldoen aan de eisen.
 
En als laatste puntje: Het ziet er ook nog es veel beter uit.
Dat is nu net het onbelangrijkste puntje.

Maar de betere bescherming is wel een punt; misschien toch een keer kijken.

Edit: maar zijn er motorlaarzen waar je ook fatsoenlijk een stuk op kunt lopen? Anders moet ik iedere keer een extra paar (wandel)schoenen meeslepen.
 
Laatst bewerkt:
paar jaar met veiligheidsschoenen/kisten rondgereden, enige punt is dat je linkerschoen naar de klote gaat na veel gebruik.

Op motorlaarzen zit boven je teen zo'n extra versteviging waarmee je schakelt. Met veiligheidsschoenen heb je dat niet dus hier slijt het leer (of ander materiaal) flink. Uiteindelijk heb je dus een gat in de schoen zitten.

Owja en veiligheidsschoenen zijn over het algemeen wat breder dus let op met bochten dat je schoen het asfalt niet raakt. Het rubber van de zool is een stuk zachter dan dat van motorlaarzen dus je mist zo een flink stuk van je zool.
Ik mag graag met kisten rondrijden!

Ja, motorlaarzen heb ik ook, hele mooie zelfs. Die draag ik graag bij mijn leren pak en ook wel bij mijn textielen pak. Maar ze zijn in de regen met een textielen pak onhandig omdat ze dan vol met regenwater lopen. Dan komen de kisten in beeld.

Nu viel mij ook op dat de linkerkist last heeft van het schakelpookje. Gelukkig heb ik slechts een uurtje rijden naar de dichtsbijzijnde Louis-winkel:
http://www.louis.de/_202235f19385ec1f1385b2f8390a2fccb9/index.php?topic=artnr&artnr=20200199

(Wat betreft de slechte Kundenbewertungen. Elastiek heeft iets tegen langdurige blootstelling aan water. Dat weet je al voordat je het koopt. Ook moet je niet gaan lopen met deze dingen om, elastiek is namelijk niet slijtvast. Ik ben iig tevreden.)
 
Motor valt om, valt op je teen, weg teen :W
Jij valt met motor en motor valt op je teen, weg teen :W

Ze hadden het bij mythbusters getest(niet zozeer met motoren) en die stalen neuzen waren wel gevaarlijker als er iets op viel.

Daarom zijn ze volgens de arbo ook verplicht op plaatsen waar iets zwaars op je tenen kan vallen. Gewoon om het wat spannender te maken... |(
 
Dat is nu net het onbelangrijkste puntje.
Maar de betere bescherming is wel een punt; misschien toch een keer kijken.
Edit: maar zijn er motorlaarzen waar je ook fatsoenlijk een stuk op kunt lopen? Anders moet ik iedere keer een extra paar (wandel)schoenen meeslepen.

Daytona's....... :Y
 
Motor valt om, valt op je teen, weg teen :W
Jij valt met motor en motor valt op je teen, weg teen :W

Ze hadden het bij mythbusters getest(niet zozeer met motoren) en die stalen neuzen waren wel gevaarlijker als er iets op viel.

mwah, 200 kilo kunnen die neuzen nog wel hebben..en dan zou het hele gewicht van de motor op je neus moeten vallen
en dat is ook weer niet zo..dus dat is wel iets overdreven
 
Voor zij die geïnteresseerd zijn, ik heb nog een paar splinternieuwe lederen (Belgische) legerkisten te koop. Maat 43/8.
 
Daarom zijn ze volgens de arbo ook verplicht op plaatsen waar iets zwaars op je tenen kan vallen. Gewoon om het wat spannender te maken... |(

:^

Heb zelf Blackstones S3 veiligheids schoenen. Op mijn werk hebben wij Spijkstaals (Electro truck van 1000kg) en wel eens over mijn schoen heen gereden. 3 wielen maakt rond de 333kg per wiel dus ik denk dat een motor die valt (en dat is niet de totale massa van de motor die precies op je schoen komt) weinig schade op de teen aanricht.

Dat een werkschoen geen enkel bescherming/versteviging heeft ben ik het wel mee eens. Ik heb zelf nu een paar Sidi Strada's en vind dat toch vele male fijner om te rijden en schakelen dan een veiligheidsschoen.
 
Voor zij die geïnteresseerd zijn, ik heb nog een paar splinternieuwe lederen (Belgische) legerkisten te koop. Maat 43/8.
Tja, vroeger zou ik een grap maken van "is dat niet dat land waar de soldaten pief paf moeten roepen omdat de kogels op zijn?" maar zover is het in Nederland nu ook bijna gekomen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan