Motorolie

Phillipos

Die hard MF'er
12 okt 2006
253
0
Sneek
Hej,

ik wil graag mijn olie verversen, maar nu heb ik ergens gehoord dat je geen auto-olie in je motor kan gooien! Klopt dit? In mijn werkplaatshandboek (Honda CBR f2 '93) staat dat ik 10w40 olie moet gebruiken. Maar moet ik dan persé speciale olie voor in een motorfiets gebruiken of voldoet elke 10w40 olie???

Ik hoor et graag van jullie!

Groeten
 
Dat is gewoon de handelsnaam voor de olie van Texaco. Havoline zie je heel vaak op formule nog wat auto's en nascar auto's staan.

full
 
Volgens mij is er wel degelijk verscheel tussen auto en motorolie, hier is inmiddels al zoveel over gezegd dat ik er geen woord meer aan vuil maak.

Ik heb mijn conclusie inmiddels getrokken, en inderdaad er zit een heleboel tussen de oren. En dat is bij iedereen verschillend :P ( gelukkig maar )
 
Laatst bewerkt:
Het staat hier weer vol met fabeltjes en andere non-wetenswaardigheden. ;(

Friction modifiers zijn middelen die worden toegevoegd worden om de interne wrijving van een (auto) motor te reduceren. Heeft niets met de koppeling van een auto te maken.

En ook is het zo dat motorfietsolie moet smeren als een idioot maar niet bij de natte koppeling, zie hier de tegenstrijdingheid bij motorfiets en dus ook de grootste reden om te kiezen voor een motorfietsolie ipv een auto olie.

Tot voor een paar jaar terug was de SAE classificatie de norm om een motorolie te beoordelen, echter is de SAE indeling louter voor auto's en (lichte) vrachtwagens bedoelt en dus niet voor motoren. In veel (oudere) manuals wordt er wel degelijk door fabrikant naar verwezen omdat er destijds geen specifieke motofietsnorm bestond. Wat betreft de visocositeit en kwaliteit werd er naar SAE verwezen met vaak een (kleine) opmerkingen dat het wel olie moest zijn die te gebruiken is bij een natte koppeling.

Tegenwoordig bestaat er wel een indeling voor motorfietsen en dat is de JASO norm.

Als je auto olie in je blok doet (met natte koppeling) en dat gaat goed, dan heb je geluk en als je het jaren doet, dan heb je al jaren geluk. Het is wachten op problemen en een goede auto olie is bijna net zo duur (of goedkoop) als een motorfietsolie.

Altijd een motorfietsolie gebruiken, maar ja dat zeg ik.......
 
En wat staat er in mijn boekje van mn splinter nieuwe gsxr 750 k7.
Gebruik API klasse sf/sg of sh/sj, OF JASO klasse MA. En JASO staat voor Japanese automobile standards organization.
DUS er kan gewoon auto olie in!! Dus kun je nog een olie sjeik zijn de praktijk is toch echt anders.
Suzuki waarschuwt alleen voor de auto olieén die een energy conservering hebben omdat die wel een slechte invloed hebben op de koppeling.


Maar goed ieder z'n eigen.
 
Laatst bewerkt:
Oke, dan kan het volgens jou.
Ik blijf fijn doorgaan met de idioot uithangen en blijf er gewoon motorfietsolie in kiepen van 15 euro de liter.

Sowieso, waar heb je het over, olie moet in mijn geval om de 10K verversd worden, laten we zeggen dat je voor de mooie volsyntheet van motul dan 60 euro kwijt bent en de auto olie kost je 20 euro (en dan heb je nog niet eens de aller goedkoopste), scheelt je dus 40 euro op 10000km.
Ofwel, 0,4ct/km.
En als je nou in die 10000km minimaal rustiger zou doen waardoor je gemiddeld 1:15 doet ipv 1:14 scheelt je dat 0,6ct/km.

Dat soort verschillen heb je het over, net zoals met accu's, fijn de goedkoopste pakken.
Laat een yuasa van 60 euro 5 jaar meegaan, kost het je dus 12 euro per jaar.
Woehoeee, daar wil je ook echt startproblemen voor krijgen...

Goed, banden kan ik me dr wel iets bij voorstellen, want daar zitten echt forse verschillen in en kun je ook veel beter vergelijken (een pilot power van 130 euro of een pilot power van 170 euro is nog steeds dezelfde pilot power).
 
Laatst bewerkt:
Dus als jij er nog nooit van gehoord hebt is het niet waar? bekrompen wereldje hou je dan over.

Ik heb er wel van gehoord, en mee gereden.

Voor de rest als het duur is zal het wel goed zijn, tja, leuk als het in een turbocompressor moet, betekent niet dat het ook goed is voor je motorblok, ik geloof niet dat de opbouw van een koppeling op een motor hetzelfde is als van een auto.


Gewoon olie voor motorfiettsen erin doen.

Dat je niet goed kan lezen, kan ik ook weinig aan doen, maar waarom reageer je dan in godsnaam. Waar maak ik de stelling: 'Als ik het niet gehoord heb, is het niet waar'. Dan moet ik wel heeeeeel erg zeker van m'n zaak zijn als ik zoiets schrijf en met zoveel 'kenners' hier, waag ik me daar echt niet aan.

De 'opbouw' van de koppeling kan overigens wel degelijk gelijk zijn aan die van een auto, maar goed.

Eigenlijk was m'n reactie bedoeld om de totaal ongefundeerde reactie van etdm wat te nuanceren en ik geloof best dat je in bijzondere gevallen een motorblok om zeep kan helpen, maar ik durf m'n salaris best om te verwedden, dat het in vrijwel de meeste gevallen goed gaat afgezien van de koppeling.

Zucht :Y
 
Begrijp het goed he!! Ik gooi in m'n eigen ook de beste olie wat er is voor de motor (motul V300). Maar het gaat mij erom dat auto olieén in sommige gevallen dus wel kan omdat de fabrikant het gewoon goedkeurd. En Ik heb ook een wat oudere motor (gs550) en geloof mij daar gaat dus gewoon 10w-40 auto olie in en dat ding rijdt er al 60.000km op zonder ellende. Ook heb ik wel meer kennissen die er gewoon 10w-40 in hebben.
En als een olie merk iets goedkeurd voor een bepaalde motor en dat is een auto olie dan kun je dat er echt gerust in gooien. Mocht het fout gaan trekken ze een monster en dat gaat naar een onafhankelijk lab en wordt onderzocht. En als het hun fout is vergoeden zij de schade.
 
Oke, dan kan het volgens jou.
Ik blijf fijn doorgaan met de idioot uithangen en blijf er gewoon motorfietsolie in kiepen van 15 euro de liter.

Sowieso, waar heb je het over, olie moet in mijn geval om de 10K verversd worden, laten we zeggen dat je voor de mooie volsyntheet van motul dan 60 euro kwijt bent en de auto olie kost je 20 euro (en dan heb je nog niet eens de aller goedkoopste), scheelt je dus 40 euro op 10000km.
Ofwel, 0,4ct/km.
En als je nou in die 10000km minimaal rustiger zou doen waardoor je gemiddeld 1:15 doet ipv 1:14 scheelt je dat 0,6ct/km.

Dat soort verschillen heb je het over, net zoals met accu's, fijn de goedkoopste pakken.
Laat een yuasa van 60 euro 5 jaar meegaan, kost het je dus 12 euro per jaar.
Woehoeee, daar wil je ook echt startproblemen voor krijgen...

Goed, banden kan ik me dr wel iets bij voorstellen, want daar zitten echt forse verschillen in en kun je ook veel beter vergelijken (een pilot power van 130 euro of een pilot power van 170 euro is nog steeds dezelfde pilot power).


Bij mijn motor bij normale snelheden om de 6000km en als je hard rijdt om de 3000km
Ik ververs om de 5000km met motul
Kost 22 euro per liter
De auto olie waar ik het over heb kost 11 euro per liter.

Even voor de info en totaal onbelangrijk. Het gaat mij ook niet om het verschil in prijs het gaat mij er gewoon om waar het hier om gaat mag het erin ja of nee. Antwoord bij sommige merken/types wel.
 
Niet alle auto olien hebben friction modifiers. Dus kunnen ze ook gebruikt worden in motorfietsen die normaal gebruikt worden. Het is alleen uitzoeken welke olie je koppeling niet laat slippen, want de fabrikanten hebben vaak een duurdere motorfietsolie in het programma.
Dus zij maken je niet wijzer. :)

Mobil heeft jaren gewoon naar hun olie uit het auto programma verwezen.
Maar marketingtechnisch bleek een specifieke motorfietsolie aantrekkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ja jezus kutzooi, scheelt me bakken met geld mja. Ik ben ook niet de rijkste student maar als ik nu men olie wil verversen gaat me dat zeker 40 eurie kosten aan alleen de olie!! terwijl ik voor de auto 15 euro kwijt geraakt zou zijn!!

;( ;( :(

Weet iemand nog goede, relatief "goedkope" motorFIETS olie?!
 
Gewoon met OV reizen. Deden studenten vroeger ook. Allemaal luxe een motor. :P

Ik heb 5 liter olie bij de Aldi gekocht voor nog geen 7 euro.
API SJ/CF4, 15W40 dus goed voor Hollands klimaat. 8-)

Voor specifieke motorfietsolie (op safe) kan je ooks eens kijken bij louis.de
Zie onderstaande schermafdruk. 5W40 voor rond de 18 euro.
Of dan toch maar de goedkoopste olie van een merk. :?

full
 
Laatst bewerkt:
_O- :Y

Heb er 10 liter in drie maanden doorheen gejaagd.
En er gaat in beide motoren maar 2,4 liter. Maar ververs altijd 2 keer kort na aankoop. O-)

En ik heb totaal nog geen 1.000 kilometer gereden denk ik.
Binnenkort de motorfietsolie voor die van de Lidl wisselen en testen.
 
Laatst bewerkt:
Ja jezus kutzooi, scheelt me bakken met geld mja. Ik ben ook niet de rijkste student maar als ik nu men olie wil verversen gaat me dat zeker 40 eurie kosten aan alleen de olie!! terwijl ik voor de auto 15 euro kwijt geraakt zou zijn!!

;( ;( :(

Weet iemand nog goede, relatief "goedkope" motorFIETS olie?!
Niet rijden is geen optie ?
Zo'n CBR600 (uit je icoontje) gaat 3,5L in zo uit het hoofd, moet je dus 4L kopen, ben je idd 40-60 euro kwijt, afhankelijk van wat je pakt.
Zoals ik daarboven al voorgerekend heb, wat maken die paar euro's nou uit op de 10000km die je dr mee kan rijden....

Oww en op lange termijn zie je het verschil tussen een goedkope en een goede olie best goed.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik daarboven al voorgerekend heb, wat maken die paar euro's nou uit op de 10000km die je dr mee kan rijden....
Hangt er vanaf of hij dat wel binnen een jaar haalt.
En voor hem wegen die paar euro's duidelijk zwaarder dan voor jou. :)

Ik laat olie trouwens nooit langer dan 6 maanden zitten. :o
Oww en op lange termijn zie je het verschil tussen een goedkope en een goede olie best goed.
CBR uit '93. De goedkoopste olie overtreft de specificatie van toen. O-)
En bij toergebruik is het kogelvrije blok van de CBR al helemaal niet veeleisend.
 
Hehehe.. sja et is niet echt dat ik geld verlegen zit ofzo maar ik schrok wel toen ik de auto-olie in zou ruilen en de castrol olie voor 8,95 de liter in de schappen zag liggen:(, ik had op dat moment geen geld bij me dus heb ik maar gewoon geld terug gevraagd. Ik dacht ook bij mezelf et kan vast goedkoper dan de halfords (die overigens maar 2 ltr op voorraad had wat te weinig is). Dus ik d8 effe vragen aan mijn motorvrienden op et forum:P

Maarreeh worldbeater waar haal jij je olie --->>24,95 voor 5 ltr:D dat vinnik wel errug interessant!!!
 
_O- :Y

Heb er 10 liter in drie maanden doorheen gejaagd.
En er gaat in beide motoren maar 2,4 liter. Maar ververs altijd 2 keer kort na aankoop. O-)

En ik heb totaal nog geen 1.000 kilometer gereden denk ik.
Binnenkort de motorfietsolie voor die van de Lidl wisselen en testen.

Ha, ik las een verhaal van die mototuneusa gast dat je bij een nieuwe motor na iets van20 kilometer ofzo (ze hebben het altijd over miles en ik ga nu even niet omrekenen) al de eerste olie moet vervangen, dan zie je de stukjes aluminium in de olie zitten en zijn de ergste ruwe randjes al weggesleten uit het blok.

In zo'n geval zou ik er de goedkoopste motorfietsolie ingooien natuurlijk, volgens mij gebeurt dat zowiezo al.
 
Is procycle btw een beetje normale olie? op motozoom.nl namelijk Procycle® 15W-40, 4 l. voor €13,95. Of is dit echt gare klote olie?! En 15w-40 is prima voor in motorfiets toch?
 
Hangt er vanaf of hij dat wel binnen een jaar haalt.
En voor hem wegen die paar euro's duidelijk zwaarder dan voor jou. :)
Dan scheelt het m 40 euro op een jaar, nog geen €3,50 per maand dus.
Wat een gigantisch verschil op de honderden euro's benzine die je opgestookt hebt....
Jah, je bent dr dan maar wat meer geld voor kwijt, maar als je dr gewoon zinnig naar kijkt scheelt het niks.
Wel vrolijk tig euro's uitgeven aan allerlei pimp artikelen voor je motor, maar een beetje fatsoenlijk onderhoud kan dr niet af.

Ik laat olie trouwens nooit langer dan 6 maanden zitten. :o
En ?

CBR uit '93. De goedkoopste olie overtreft de specificatie van toen. O-)
En bij toergebruik is het kogelvrije blok van de CBR al helemaal niet veeleisend.
Oke, mij best, dan scheelt het niks.
 
En wat staat er in mijn boekje van mn splinter nieuwe gsxr 750 k7.
Gebruik API klasse sf/sg of sh/sj, OF JASO klasse MA. En JASO staat voor Japanese automobile standards organization.
DUS er kan gewoon auto olie in!! Dus kun je nog een olie sjeik zijn de praktijk is toch echt anders.
Suzuki waarschuwt alleen voor de auto olieén die een energy conservering hebben omdat die wel een slechte invloed hebben op de koppeling.


Maar goed ieder z'n eigen.

Nou heeft de oliesjeik in de praktijk en in theorie best wel wat ervaring op het gebied van olie *D

Wat jij hierboven beschrijft is precies wat ik dus al eerder schreef. Eigenwijs als ik ben wil ik toch weer je denkfout uitleggen en dus ook uitleggen dat je goed moet lezen wat er in je handleiding staat.

API en SAE motorolieclassificatie zijn bedoeld voor auto's en lichte vrachtwagens. In slechts enkele gevallen beschreef API ook motorfietsoliekwaliteit, maar dat ging om tweetakt olie. JASO MA is specifiek bedoelt voor een natte koppeling. Dus als je olie voldoet aan de JASO MA en daarbij aan een API indeling, dan is er dus niets aan de hand.

Het label "energy conserving" heeft zijn intrede gedaan bij de kwaliteit "API SG". Op zich wat tegenstrijdig want die kwaliteit is bedoeld voor auto's vanaf 1993, terwijl je de test die die nodig is om een dergelijk label te krijgen verplicht is sinds 1 augustus 1997. Het gaat hier om de zgn Sequence VI-A. Die test schrijft weer voor dat de olie die getest wordt minimaal moet voldoen aan de ILSAC GF-2 specificaties. De ILSAC GF-2 specificatie is een equivalent van de API SJ. De brandstofbesparing die gerealiseerd kan worden wordt uitgedrukt in een percentage en is afhankelijk van de viscositeit. In de kwaliteiten van SH en SJ wordt tevens ook een maximum gesteld aan de hoeveelheid fosfor die in de olie mag zitten ivm milieuproblematiek. Er wordt dus niet gesproken over het feit of er wel of geen friction modifiers in mogen zitten. Op de term friction modifiers niet te populair te maken wil ik het anders verwoorden, er worden geen specifieke eisen gesteld aan de samenstelling van de olie met uitzondering van milieu aspecten.

In je handleiding staat dat er ook zelfs "SH en SJ" gebruikt mag worden. Dat is opmerkelijk want veel olie met kwaliteit SH en SJ hebben een label "energy conserving". Zie hier de tegenstrijdigheid in de handleiding van je nieuwe motor!! Stond er niet ergens dat je uit moest kijken met olie met het label "energy conserving"?

10 tegen 1 dat in kwaliteit "SH en SJ " wel degelijk olie friction modifiers zitten. Want zoals ik hierboven al beschreef zijn er wel eisen wat betreft milieu en emissie, maar verder is men vrij om te dien en te laten wat men wil. Dus zouden er wel eens friction modifiers in de olie kunnen zitten en dus je koppelig verstieren.

Oh ja, wat betreft de schade bij motorfietsen en dat onafhankelijke lab he? Laat ik nou net daar heel veel ervaring mee hebben ;) Ik ben wel van mening dat je erg goedgelovig bent als het op schadevergoeding uit komt en labonderzoeken van motorfietsfabrikanten. En dan spreek ik over professionele ervaring en niet vanuit de hobby in mijn schuurtje :+
 
Nee hoor. ;)
Some engines, for example the early Honda V4s, and any turbo, needed better-than-average oil such as semi- or full-synthetics.

En wat betreft pitting, de Austin Mini en Metro hadden ook een gecombineerde bak.
Niet te dunne olie -en niet te laat verversen- is het devies.
Maarreeh worldbeater waar haal jij je olie --->>24,95 voor 5 ltr:D dat vinnik wel errug interessant!!!
Dat staat gewoon in de tekst van mijn reactie. :P
Ik gebruik nu Procycle 20W50, €14,95 per vier liter, en goed tot -5. :)
Dan scheelt het m 40 euro op een jaar, nog geen €3,50 per maand dus.
Wat een gigantisch verschil op de honderden euro's benzine die je opgestookt hebt....
Jah, je bent dr dan maar wat meer geld voor kwijt, maar als je dr gewoon zinnig naar kijkt scheelt het niks.
Misschien kan jij de nieuwe minster van financien worden.
Die verplaatst zich ook niet in de minima. Euro'tje hier snoepen, tien euro daar.. '(
Dat ik vervuilde olie niet laat zitten. Ververs ruim binnen de norm.
En ik ben dan nog steeds goedkoper uit. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan