Motorolie

Phillipos

Die hard MF'er
12 okt 2006
253
0
Sneek
Hej,

ik wil graag mijn olie verversen, maar nu heb ik ergens gehoord dat je geen auto-olie in je motor kan gooien! Klopt dit? In mijn werkplaatshandboek (Honda CBR f2 '93) staat dat ik 10w40 olie moet gebruiken. Maar moet ik dan persé speciale olie voor in een motorfiets gebruiken of voldoet elke 10w40 olie???

Ik hoor et graag van jullie!

Groeten
 
Nou heeft de oliesjeik in de praktijk en in theorie best wel wat ervaring op het gebied van olie *D

Wat jij hierboven beschrijft is precies wat ik dus al eerder schreef. Eigenwijs als ik ben wil ik toch weer je denkfout uitleggen en dus ook uitleggen dat je goed moet lezen wat er in je handleiding staat.

API en SAE motorolieclassificatie zijn bedoeld voor auto's en lichte vrachtwagens. In slechts enkele gevallen beschreef API ook motorfietsoliekwaliteit, maar dat ging om tweetakt olie. JASO MA is specifiek bedoelt voor een natte koppeling. Dus als je olie voldoet aan de JASO MA en daarbij aan een API indeling, dan is er dus niets aan de hand.

Het label "energy conserving" heeft zijn intrede gedaan bij de kwaliteit "API SG". Op zich wat tegenstrijdig want die kwaliteit is bedoeld voor auto's vanaf 1993, terwijl je de test die die nodig is om een dergelijk label te krijgen verplicht is sinds 1 augustus 1997. Het gaat hier om de zgn Sequence VI-A. Die test schrijft weer voor dat de olie die getest wordt minimaal moet voldoen aan de ILSAC GF-2 specificaties. De ILSAC GF-2 specificatie is een equivalent van de API SJ. De brandstofbesparing die gerealiseerd kan worden wordt uitgedrukt in een percentage en is afhankelijk van de viscositeit. In de kwaliteiten van SH en SJ wordt tevens ook een maximum gesteld aan de hoeveelheid fosfor die in de olie mag zitten ivm milieuproblematiek. Er wordt dus niet gesproken over het feit of er wel of geen friction modifiers in mogen zitten. Op de term friction modifiers niet te populair te maken wil ik het anders verwoorden, er worden geen specifieke eisen gesteld aan de samenstelling van de olie met uitzondering van milieu aspecten.

In je handleiding staat dat er ook zelfs "SH en SJ" gebruikt mag worden. Dat is opmerkelijk want veel olie met kwaliteit SH en SJ hebben een label "energy conserving". Zie hier de tegenstrijdigheid in de handleiding van je nieuwe motor!! Stond er niet ergens dat je uit moest kijken met olie met het label "energy conserving"?

10 tegen 1 dat in kwaliteit "SH en SJ " wel degelijk olie friction modifiers zitten. Want zoals ik hierboven al beschreef zijn er wel eisen wat betreft milieu en emissie, maar verder is men vrij om te dien en te laten wat men wil. Dus zouden er wel eens friction modifiers in de olie kunnen zitten en dus je koppelig verstieren.

Oh ja, wat betreft de schade bij motorfietsen en dat onafhankelijke lab he? Laat ik nou net daar heel veel ervaring mee hebben ;) Ik ben wel van mening dat je erg goedgelovig bent als het op schadevergoeding uit komt en labonderzoeken van motorfietsfabrikanten. En dan spreek ik over professionele ervaring en niet vanuit de hobby in mijn schuurtje :+


Vertel mij maar is bij welk merk je zit??
 
Vertel mij maar is bij welk merk je zit??

Een merk is niet van toepassing ;) en zoals eerder al eens gepost in een ander topic heb ik geen zin in gezeik met mijn werkgever en/of opdrachtgevers, dus beetje anonimiteit is op zijn plek.

Maar ik hou me professioneel bezig met olie en smering en nee ik verkoop geen motorfietsolie o.i.d. en heb ook geen andelen bij welk merk dan ook.

Ben gewoon een vakidioot die een fanatiek motorrijder is, that's all :]
 
En toch verwijst Texaco ons bij Suzuki en Yamaha naar auto olie en als derde keus zelfs hun motorfiets olie. Honda moet motorfietsolie in. Ook in mn werkplaathandboek hebben ze het wel degelijk over auto olie OF motorfietsolie. Wat allebei gewoon mag volgens hun. Dus als de fabrikant het adviseerd en Texaco. Waarom moet iemand anders dan gaan zeggen dat kan niet. Wij voeren nu 28 jaar texaco en hebben vaak contact met hun, ik zou niet weten waarom we van hun adviesen moeten gaan af wijken.

Het zal altijd een eindeloze discusie blijven. En doordat ik zelf ook op auto olie rij in mn suzuki gs550 ben ik wel overtuigd dat het wel degelijk wil.
 
Nou heeft de oliesjeik in de praktijk en in theorie best wel wat ervaring op het gebied van olie *D
:W Vanuit het door jou beschreven schuurtje dan de beste groeten. ;)

Wat jij hierboven beschrijft is precies wat ik dus al eerder schreef. Eigenwijs als ik ben wil ik toch weer je denkfout uitleggen en dus ook uitleggen dat je goed moet lezen wat er in je handleiding staat.

API en SAE motorolieclassificatie zijn bedoeld voor auto's en lichte vrachtwagens. In slechts enkele gevallen beschreef API ook motorfietsoliekwaliteit, maar dat ging om tweetakt olie. JASO MA is specifiek bedoelt voor een natte koppeling. Dus als je olie voldoet aan de JASO MA en daarbij aan een API indeling, dan is er dus niets aan de hand.
Waar zijn ze dan mee bezig denk je dan als je dit leest. :P

motor-oil-bible-104.jpg


Het label "energy conserving" heeft zijn intrede gedaan bij de kwaliteit "API SG". Op zich wat tegenstrijdig want die kwaliteit is bedoeld voor auto's vanaf 1993, terwijl je de test die die nodig is om een dergelijk label te krijgen verplicht is sinds 1 augustus 1997. Het gaat hier om de zgn Sequence VI-A. Die test schrijft weer voor dat de olie die getest wordt minimaal moet voldoen aan de ILSAC GF-2 specificaties. De ILSAC GF-2 specificatie is een equivalent van de API SJ. De brandstofbesparing die gerealiseerd kan worden wordt uitgedrukt in een percentage en is afhankelijk van de viscositeit. In de kwaliteiten van SH en SJ wordt tevens ook een maximum gesteld aan de hoeveelheid fosfor die in de olie mag zitten ivm milieuproblematiek. Er wordt dus niet gesproken over het feit of er wel of geen friction modifiers in mogen zitten. Op de term friction modifiers niet te populair te maken wil ik het anders verwoorden, er worden geen specifieke eisen gesteld aan de samenstelling van de olie met uitzondering van milieu aspecten.

In je handleiding staat dat er ook zelfs "SH en SJ" gebruikt mag worden. Dat is opmerkelijk want veel olie met kwaliteit SH en SJ hebben een label "energy conserving". Zie hier de tegenstrijdigheid in de handleiding van je nieuwe motor!! Stond er niet ergens dat je uit moest kijken met olie met het label "energy conserving"?

10 tegen 1 dat in kwaliteit "SH en SJ " wel degelijk olie friction modifiers zitten. Want zoals ik hierboven al beschreef zijn er wel eisen wat betreft milieu en emissie, maar verder is men vrij om te dien en te laten wat men wil. Dus zouden er wel eens friction modifiers in de olie kunnen zitten en dus je koppelig verstieren.
Hieronder een stukje over de hogere waarden van fosfor/zink in specifieke motorfietsolie. :)

motor-oil-bible-105.jpg


En uiteraard friction modifiers in de specifieke SJ (automobiel)olie. :)

motor-oil-bible-106.jpg

Oh ja, wat betreft de schade bij motorfietsen en dat onafhankelijke lab he? Laat ik nou net daar heel veel ervaring mee hebben ;) Ik ben wel van mening dat je erg goedgelovig bent als het op schadevergoeding uit komt en labonderzoeken van motorfietsfabrikanten. En dan spreek ik over professionele ervaring en niet vanuit de hobby in mijn schuurtje :+
En dan het schadeverhaal als klapstuk. :)

motor-oil-bible-104-2.jpg


De 26 pagina's met de meetwaarden (flaspoint, shear stabillity) van de olie laat ik maar achterwege. :+
 
Ik hou me gewoon aan de JASO MA norm, dan is er geen ruimte voor discussie wat dat betreft.

Even heel erg off topic Meneer Yoshimura:

Rijdt dat een beetje zo'n K7? Ik hoop er in april op rond te scheuren. Twijfel een beetje om de kant en klare Yoshimura te kopen of de zwart/grijze en dan zelf wat te pimpen. En moet zo'n K7 opnieuw afgesteld worden als er een open uitlaat op komt ? Heb je daar ervaring mee ?
 
Misschien kan jij de nieuwe minster van financien worden.
Die verplaatst zich ook niet in de minima. Euro'tje hier snoepen, tien euro daar.. '(
Oke, prima, jij je zin, ik ben achterlijk.
Normaal nadenken en fatsoenlijk lezen is blijkbaar teveel gevraagd, dus dan geef ik je je zin maar en zeg ik dat je 100% gelijk hebt

Dat ik vervuilde olie niet laat zitten. Ververs ruim binnen de norm.
En ik ben dan nog steeds goedkoper uit. ;)
Inderdaad, wat ben ik achterlijk dat ik dat nooit ingezien heb.
 
En toch denk ik dat dat niet subjectief is, of olie goed is of niet. Goed voor je blok of niet, een honda cbr is een sportmotor dus je mag er vanuit gaan dat er sportief mee gereden wordt. En op basis van die informatie kan er vast wel geconcludeert worden of de olie geschikt is voor dat soort doeleinden... Maar blijkbaar zijn er hier niet zoveel mensen die er ECHT verstand van hebben ;)

:W
 
Ik hou me gewoon aan de JASO MA norm, dan is er geen ruimte voor discussie wat dat betreft.

Even heel erg off topic Meneer Yoshimura:

Rijdt dat een beetje zo'n K7? Ik hoop er in april op rond te scheuren. Twijfel een beetje om de kant en klare Yoshimura te kopen of de zwart/grijze en dan zelf wat te pimpen. En moet zo'n K7 opnieuw afgesteld worden als er een open uitlaat op komt ? Heb je daar ervaring mee ?


De k7 rijdt erg goed. Ik kom van de k2 en op de k7 kun je het veel langer vol houden qau zit. Ik heb ook de gp evo eronder en hoeft daardoor niet opnieuw afgesteld te worden. Dat pakt de lambda sonde mee die erin zit. Ga je er veel veranderen dan zou hij even afgesteld moeten worden.
En de yoshi uitvoering vindt ik veel te zwart. Heb daarom gewoon een blauw witte, is in de handel later ook weer wat makkelijker want een suzuki in het blauw wit is altijd goed. Ook als je een andere kleur neemt kun je best een leuke deal maken met de dealer voor die 1000 euro extra en dat je dan die yoshi accesoires er dan bij krijgt. Want die yoshi is gewoon een standaard zwarte motor die later bij de dealer een pimp pakketje krijgt. Dus niet al bij standaard aan geleverd anders zou er weer extra bpm op zitten.
 
En toch denk ik dat dat niet subjectief is, of olie goed is of niet. Goed voor je blok of niet, een honda cbr is een sportmotor dus je mag er vanuit gaan dat er sportief mee gereden wordt. En op basis van die informatie kan er vast wel geconcludeert worden of de olie geschikt is voor dat soort doeleinden... Maar blijkbaar zijn er hier niet zoveel mensen die er ECHT verstand van hebben ;)

:W

niet subjectief :?

Er zijn inderdaad weinig mensen die er echt verstand van hebben, dat klopt. Als je onderstaande topics eens even helemaal door leest, dan begrijp je misschien iets meer van motorolie en kan je zelf de conclusie trekken of de olie in je motor kan of niet:

Olie in de Honda CBF1000
5W40 olie voor Deauville
Wie kent rode motorolie??
Mayonaise in het blok van me KLE
Slijtage nokkenas


:W
 
Oke, prima, jij je zin, ik ben achterlijk.
Normaal nadenken en fatsoenlijk lezen is blijkbaar teveel gevraagd, dus dan geef ik je je zin maar en zeg ik dat je 100% gelijk hebt

Inderdaad, wat ben ik achterlijk dat ik dat nooit ingezien heb.
Niet zo aangebrand reageren, kan je niet tegen discussies. :?

Verder reageer ik nergens onfatsoenlijk, en het woord achterlijk zou ik al helemaal nooit gebruiken, dat verzin jij. Maar goed die denkwijze is niet mijn probleem.
Jammer wel. Iedereen zijn mening hoor, en met respect. :)
Zitten niet onder een link, daarvoor moet je the oil bible kopen. ;)
 
Tot voor een paar jaar terug was de SAE classificatie de norm om een motorolie te beoordelen, echter is de SAE indeling louter voor auto's en (lichte) vrachtwagens bedoelt en dus niet voor motoren. In veel (oudere) manuals wordt er wel degelijk door fabrikant naar verwezen omdat er destijds geen specifieke motofietsnorm bestond. Wat betreft de visocositeit en kwaliteit werd er naar SAE verwezen met vaak een (kleine) opmerkingen dat het wel olie moest zijn die te gebruiken is bij een natte koppeling.

Tegenwoordig bestaat er wel een indeling voor motorfietsen en dat is de JASO norm.

Waar kan je informatie vinden om de oliespecificatie uit je oudere manual te vertalen in de aanduidingen die vandaag de dag gebruikt worden?

In het instructieboekje van mijn Yamaha Radian staat het volgende:

full


10W30 of 10W40 vind je wel terug, maar wat is nu d bijv. de JASO-aanduiding voor SAE type SE?

 
Heb je ook ervaring met de wat minder bekende merken als bv Redline en Torco ?
Jammer, ook niet over kendall, pennzoil, marly en royal purple ? :)

Ik heb het even opgezocht voor je. Hier wat testjes van Kendall, Royal Purple, Redline, Torco en Pennzoil. ;) Verkijk je niet op de laatste paar plaatsen, daar kwamen nog heel wat bekende merken terug waar even geen ruimte voor was. :)

Zie oil bibble link -en uitleg- op de volgende pagina. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan