Motorrijden gevaarlijk?

Oke dank allen voor de reacties!

Ik ben pas begonnen met lessen en heb nog niet echt een kijktechniek ;)
Ik hoor alleen dat ik moet kijken naar waar ik naar toewil en niet vlak voor me uit moet kijken.
Maar van ver af kun je toch nooit zien ofdat er grind op de weg ligt?

Mischien komt het dalijk allemaal vanzelf, ben nu veelste druk met schakelen, remmen met 2 remmen, kijken, koppeling en een persoon in mijn oor ;)

Het klopt alweer wat je zegt, alleen ver voor je uitkijken is een verkeerd advies.
Je moet afwisselend ver en minder ver voor je uitkijken.
Dat maakt het wel moeilijker om een bepaalde lijn aan te houden, maar dat is op de openbare weg niet zo belangrijk als sommigen je willen doen geloven. ;)
 
Heb gister met mijn motor even op het oefenterrein van mijn oude rijschool geoefend, samen met wat leerlingen en mijn oude instructeur. Hij herhaalde nog eens tegen een leerling dat motorrijden eigenlijk nooit helemaal ontspannen zal zijn, omdat je constant bezig bent, met de weg, met overig verkeer etc. Veel meer als in de auto.

Maar:

- Zorg altijd voor goede bescherming (Pak, handschoenen, helm etc.)
- Ga geen domme dingen doen
- Ga nooit zomaar je eigen grenzen over

- Ga met een eigen motor eens terug naar het oefenterrein van de rijschool, je zult merken dat dat toch ff wennen is (en dan niet gelijk, maar een half jaartje later, dan ben je al weer wat dingen verleerd.)
 
Dan moet je daar juist je snelheid aanpassen en altijd de buitenbocht houden.

Die race lijnen... dat zijn die gasten die op de openbare weg onderuit gaan, omdat ze door die lijn zichzelf het zicht door de bocht ontnemen.
Op de openbare weg altijd helemaal in de buitenbocht blijven (links en rechts) totdat je het hele wegverloop weer kunt overzien.

Ga je afsnijden... ben je vroeg of laat het haasje....

Oke thnx voor de tip!

:)
 
motorrijden is ook gevaarlijk en ook zeker wat er in de bochten ligt.
ik rij vaak bij wel eens door pampushout zon lekker aangelegd bos in almere, maar daar op die wegen ligt heel vaak grind. en ik verbaasde mij echt over 1 klein steentje wat onder je band komt en je voelt het meteen. na deze ervaring kijk ik nu veel beter en vooral rustiger door bochten als het vol ligt met rotzooi.

maar voor al dat gevaar krijg je dat heerlijke gevoel terug van Vrijheid en Blijheid :]
 
Ah Ah eigenlijk zit dat nooit in mijn hoofd van "ola misschien olie in de volgende bocht" maar de kijktechniek is er wel. Vaak de bocht beginnen scannen , je start van een punt en glijdt je met je ogen zo verder ... vervolgens doet je motor hetzelfde :)

Ik ben nog altijd aan het oefenen op die verdomde kneedown. Soms denk ik dat ik er helemaal naast hang en dan vraag ik me af hoe het komt dat ik het nog niet haal. Dan zie je de Superbikes-kerels in de regen een kneedown doen , en dan begin je spreekwoordelijke te huilen ...
 
Motor rijden is niet gevaarlijk, zolang je maar weet dat het gevaarlijk is.

Rechterhand in de gaten houden, goed anticiperen etc.

Shit happens helaas :(
 
Motorijden zal altijd wel wat gevaarlijker zijn dan met de wagen,je beweegt je tenslotte maar op 2 wielen en tussen het zwaardere verkeer.
Daarom moet je de toestand inschatten zoals,staat van het wegdek,het weer en vooral ook het andere verkeer.
Zorg er steeds voor dat anderen je opmerken.
Heb zelf een ongeluk gehad bij het ritsen in een file.Ik liet een wagen invoegen en de 2e duwde me van mijn rijvak.Hij had me niet opgemerkt in de dodehoek zone.
Nu nog zie ik voor me hoe een vrachtwagen tijdig kon stoppen alvorens hij mijn moto plettezonder dat ik erop zat.
Ik liep enkel wat kneuzingen op,dankzij de aangepaste kledij die ik steeds draag,
zelfs bij zomerse temperaturen.
Dus veiliger wordt het misschien niet maar bij een schuiver zijn de verwondingen wel beperkter.
 
Motor rijden is niet gevaarlijk, zolang je maar weet dat het gevaarlijk is.

Rechterhand in de gaten houden, goed anticiperen etc.

Shit happens helaas :(

grote denkers, shitty quotes :+


maar het klopt wel...de bewustwording van je kwetsbaarheid is essentieel voor zelfbehoud. Ik ben indertijd met 3 kmh, bergaf, remmend voor een kruispunt onderuit geschoven over 2 kiezelsteentjes. Mjah, dan ga je toch ff denken wat er gebeurt als je datzelfde probeert met een hogere snelheid - ergo, een getemde rechter hand!
 
Heb gister met mijn motor even op het oefenterrein van mijn oude rijschool geoefend, samen met wat leerlingen en mijn oude instructeur. Hij herhaalde nog eens tegen een leerling dat motorrijden eigenlijk nooit helemaal ontspannen zal zijn, omdat je constant bezig bent, met de weg, met overig verkeer etc. Veel meer als in de auto.
naar mijn idee is het juist wel ontspannend, je bent wel bezig met het verkeer enzo, maar dat is gewoon routine (even het file rijden niet mee gerekend, dat is wel inspannend). Als je gewoon rust in je hoofd heb en gewoon goed oplet kan je erg ontspannen rijden. :)
 
....
Ik ben pas begonnen met lessen en heb nog niet echt een kijktechniek ;)

Mischien komt het dalijk allemaal vanzelf, ben nu veelste druk met schakelen, remmen met 2 remmen, kijken, koppeling en een persoon in mijn oor ;)

In het begin is het idd al moeilijk genoeg om al die dingen gelijktijdig te doen. Zeker met iemand in je oor (da's ook lastig voor de balans in de bochten :+ ).

Maarrrrrrrr, als je die automatismen hebt ga je door naar het volgende level. Oefening baart kunst!
 
Als je op de motor zit, moet je in elk geval niet constant gaan denken van: er in de volgende bocht wel eens iets kunnen liggen.


Eehhh.... eigenlijk moet dat dus WEL.... Zo lullig he...."Ach er zal toch niks liggen".... "KøT!!!".... *schraap*....

Er kan altijd wat liggen of (bij blinde bochten) wat staan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan