Motorrijder inhalen op dezelfde rijbaan

Eigen veiligheid gaat boven zijn haast.

nu moet je niet andermans snelheid als "haast" afdoen, sommigen rijden gewoon sneller dan jij omdat dit hun normale snelheid is en blijkbaar niet de jouwe. jij die voor je veiligheid jouw snelheid aanhoudt ga ik niet meteen als "slakkegang" kwalificeren. beetje onzinnig en meer een excuus om je gang te gaan.

net zoals die 10km/h snelheids verschil wat de bedoeling is als je door de file rijdt. een jogger gaat nog met meer snelheidsverschil tussen de auto's door indien deze stilstaan. een onzinnig getal dat werkelijk geen enige zinnige waarde heeft. beetje je verstand gebruiken denk ik en iets zachter rijden (max. 40) bij politie in de buurt.

verder lijkt inhalen me op dezelfde rijstrook logisch indien je weet dat diegene voor je, jou gezien heeft. volksstammen genoeg die minder inschikkelijk zijn ( mogelijk zonder het door te hebben) tov een collega rijder en maar een beetje wat doen op de weg.
 
~
net zoals die 10km/h snelheids verschil wat de bedoeling is als je door de file rijdt. een jogger gaat nog met meer snelheidsverschil tussen de auto's door indien deze stilstaan. een onzinnig getal dat werkelijk geen enige zinnige waarde heeft. beetje je verstand gebruiken denk ik en iets zachter rijden (max. 40) bij politie in de buurt.

quote]

:? Hoe kom je aan die 40?
 
Die 10 km is bedoeld om koekblikkers niet te veel te laten schrikken en om je de gelegenheid te geven nog te reageren als er iets voor je gebeurt. Ja. Ik weet in Frankrijk gaat het veel harder, gaat het ook regelmatig fout. Ook bij 10 km verschil gaat het wel eens fout hier. Lees je hier op het forum en laatst ook een collega toch weer een paar weken thuis, omdat die in de mangel was genomen door een onoplettende koekblikker. |(
Ik rijd door de file niet omdat ik haast heb, maar omdat ik dan kan blijven rijden. :] Moet wel veilig blijven (gering risico is er altijd). Het is voor mij woon-werk en moet dus verantwoord zijn.
 
net zoals die 10km/h snelheids verschil wat de bedoeling is als je door de file rijdt. een jogger gaat nog met meer snelheidsverschil tussen de auto's door indien deze stilstaan. een onzinnig getal dat werkelijk geen enige zinnige waarde heeft. beetje je verstand gebruiken denk ik en iets zachter rijden (max. 40) bij politie in de buurt.

Die 10km/h is bedacht puur en alleen om jou juridisch te beschermen in het geval dat het mis gaat. Vreemde gedachte om die 10km/h aan te houden alleen als de politie in de buurt is. Een bon voor de snelheid is goedkoper dan de schade die je moet vergoeden omdat je onverzekerd aansprakelijk bent wanneer je met een te hoge snelheid langs de file rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Die 10km/h is bedacht puur en alleen om jou juridisch te beschermen in het geval dat het mis gaat. Vreemde gedachte om die 10km/h aan te houden alleen als de politie in de buurt is. Een bon voor de snelheid is goedkoper dan de schade die je moet vergoeden omdat je onverzekerd bent wanneer je met een te hoge snelheid langs de file rijdt.

Bedoel je met onverzekerd dat je in een een schade zaak totaal niet verzekerd bent (lees alle schade uit eigen zak betalen ipv de verzekeringsmaatschappij) of dat je in een schade zaak terug wordt gezet in je bonus / malus?
 
Dat je onverzekerd bent omdat je met 40 of 80 km/h door de file rijdt is volstrekte bullshit. Je bent wel aansprakelijk als je snelheid een rol speelt, maar zelfs indien je met 80 km/h door de file rijdt mag een koekblikker nog steeds niet zomaar van rijstrook wisselen zonder te spiegelen en is hij nog steeds deels verantwoordelijk en voor dat andere deel betaalt je verzekering.

Die 10 km is bedoeld om koekblikkers niet te veel te laten schrikken en om je de gelegenheid te geven nog te reageren als er iets voor je gebeurt. Ja. Ik weet in Frankrijk gaat het veel harder, gaat het ook regelmatig fout.

Ik rijd een paar keer per week file en er is niemand die met 10 km/h tussen stilstaande auto's doorrijdt en ik zit vaak genoeg achter andere motorrijders. De snelheden varieren tussen de 30 en 60 km/h waarbij ik zelf varieer tussen tussen koppeling (15 km/h) en 70 km/h. Lijkt hard, maar als je op je eigen snelheidsmeter kijkt zal je zien dat je zelf ook in die buurt zit ;)
 
Laatst bewerkt:
Die 10km/h is bedacht puur en alleen om jou juridisch te beschermen in het geval dat het mis gaat. Vreemde gedachte om die 10km/h aan te houden alleen als de politie in de buurt is. Een bon voor de snelheid is goedkoper dan de schade die je moet vergoeden omdat je onverzekerd bent wanneer je met een te hoge snelheid langs de file rijdt.

:^
 
die 10 km/h komt oa door ons koos die dit op tv zegt en die toch wordt nagewauweld door anderen, typisch een uitspraak van een papieren krijger die geen idee heeft hoe dat in de praktijk werkt. geen motorrijder ons koos.
die 40 komt van een uitspraak van een motoragent die 40 wel mooi genoeg vond. indien je niet de algemene middelen wilt sponseren, raad ik dus aan om de snelheid te matigen tot max. 40 indien nodig. verder naargelang het verkeer toelaat natuurlijk.
bij een aanrijding waarbij je als motorrijder tussen de file doorrijdt, en je daarbij houdt aan normaal weggebruik, dus niet te hard, ( en ja wat is te hard, zeg harder dan 60 is te hard), dan zit de auto fout. zorg voor getuigen etc. nb je snelheid wordt wel vaak te hoog ingeschat. naarmate jouw afstand tot de auto groter is, moet een auto wel de kans hebben om van strook te wisselen, rijd je dan te hard en kan hij er niks meer aan doen tja dan is er sprake van een gedeelde schuld die de verzekeraars gaan bepalen waarbij vele factoren worden gewogen, is dus niet zo dat jij opeens alle rechten etc kwijt bent. wel meer schuld dat wel. en minder vergoeding dat ook.
 
De underline impliceert een link..... helaas is die er niet.... heb je een link?
(voordat dit weer een broodje aap verhaal wordt)
Het is ook een broodje aap. Je bent eigenlijk altijd verzekerd tenzij je de voorwaarden overtreedt. Denk aan dronken rijden of terwijl je rbw is ingenomen nog in de auto zitten. En zelfs in die gevallen betaalt de verzekering meestal nog wel uit..
 
om ff terug te komen op de vraag:

ongeacht of ik met de 10 of de GTR ben, krijg ik m altijd wel tussen de auto's door.
Zelden is er iemand sneller (de gevallen zijn op 1 hand te tellen), komt omdat ik of niet lekker in mn vel zit, of dat het iemand betreft die in zn strand-outfit op de motor zit en met 100+ nog door deauto's gaat.
 
In de file is rechts inhalen toegestaan en het is toegestaan met twee voertuigen naast elkaar op één rijstrook te rijden. Het was daarom niet duidelijk wie er bij een aanrijding schuldig was. De verzekeraars hebben met de motorrijders de gedragscode afgestemd. Daar staat die 10 km en de 40 km in. De politie houdt dit meestal aan voor het beoordelen op artikel 5 (onverantwoord rijgedrag).

Het is vooral ook een kwestie van gezond verstand. Zit elkaar niet in de weg en breng jezelf en anderen niet in gevaar. Inhalen op dezelfde rijstrook mag (in de file ook rechts), maar weet ff zeker dat je elkaar hebt gezien en weet wat de ander van plan is. En natuurlijk :W :W :W
 
Of het mag hangt van de situatie af, en is uiteindelijk aan het hoogste rechtsprekend orgaan om te bepalen.
 
De gedragscode geeft inderdaad 10km/h aan. Ik vind zelf 20km/h een stuk relaxter rijden omdat het enerzijds nog adequaat reageren mogelijk maakt en anderzijds je korter in de dode hoek zit zodat koekblikkers je niet te lang "kwijt" zijn.

Als motorrijders nou eens zouden stoppen met de gewoonte om één of twee knippers aan te zetten dan kun je met je knippertje zoals in F en B aangeven dat je er langs wilt. Werkt helemaal goed als we ook allemaal de spiegels gebruiken. Er wordt hier een hoop gezeurt over niet kijkende koekblikkers maar de meeste motorrijders in de file gebruiken ook geen spiegels.

Ik haal bij een vrij stukje ook langzamere voorgangers in. Dat zijn meestal van die lompe hokken met hutkoffers die contstant stilstaan omdat ze er niet langs kunnen/durven. Dat zijn, in mijn ervaring, ook de rijders die de spiegels niet gebruiken. Extra goed opletten dus en desnoods even kort toeteren.
 
Sorry, ik moet het nuanceren. Je bent idd niet onverzekerd als je te hard tussen de file doorrijdt. Je wordt wel makkelijker aansprakelijk gesteld omdat je de regels overtreed. En dat is zo met alle regels.

December afgelopen jaar reed ik tussen de file door met een gangetje van 40km/h. Een automobilist die 40km/h reed besloot een meter of 5 vóór mij van links naar rechts van rijstrook te wisselen. Resultaat is vanzelfsprekend. Mijn motor (CBR600F uit '95) economisch total-loss. Laptop (week oud) stuk, kleding (maand oud) stuk. Getaxeerde schade ongeveer 3000 euro.

Toen ik terugliep om mijn motor op te pakken was het eerste wat een achteropkomende automobilist tegen mij zei: "Je reed wel hard he?" Ik kon die man wel schieten, maar dat is nu eenmaal waar automobilisten aan denken bij een motorongeluk.

Nu, meer dan een half jaar later heb ik nog steeds geen cent gezien. En je raad het wel: het discussiepunt is de snelheid. Mijn rechtsbijstand geeft me een goede kans omdat de automobilist moet bewijzen dat ik te hard reed (volgens hem 60km/h), maar alles is nog mogelijk.

Moraal van dit verhaal: harder dan 50km/h tussen de file doorrijden is misschien best verantwoord en kan in veel gevallen prima, maar als er wat gebeurd ben jij degene die aansprakelijk is voor de schade...
 
Laatst bewerkt:
Moraal van dit verhaal: harder dan 50km/h tussen de file doorrijden is misschien best verantwoord en kan in veel gevallen prima, maar als er wat gebeurd ben jij degene die aansprakelijk is voor de schade...
Wordt volledig tegengesproken door:
Mijn rechtsbijstand geeft me een goede kans omdat de automobilist moet bewijzen dat ik te hard reed (volgens hem 60km/h), maar alles is nog mogelijk.

Hij is dus aansprakelijk, tenzij hij aan kan tonen dat jij veel te hard reed toch?
 
OK. Maar het geeft wel aan wat bij verzekeraars meeweegt. Je snelheid speelt een rol in de beoordeling of je (deels) schuld hebt. Uiteraard is dat aan de tegenpartij om te bewijzen. IS in alle gevallen lastig want snelheid inschatten is erg moeilijk en een motor die tussen de auto's doorrijdt al helemaal.
@GoofGoofy suc6 met de afhandeling. Bij mij heeft een verzekeringszaak ook al eens een jaar geduurd.
 
Als een snellere motorrijder er voorbij wil, of ik denk dat ie sneller is, dan ga ik ff naar rechts en maak ff zo`n gebaar van "toe maar"!
Zie niet in waarom ik het rij- plezier van mede motorrijders zou moeten verzieken door mijn beginners capriolen!!!

1098771948_1071730792.gif
 
[...]


Hij is dus aansprakelijk, tenzij hij aan kan tonen dat jij veel te hard reed toch?

Tenzij hij bewijst dat ik idd 60km/h reed ja, wat hij niet kan. Maar ik kan je melden dat hij dit al wel geprobeerd heeft (nepgetuige). Als dat was gelukt had ik dus zijn schade moeten vergoeden.

Ik ben er inmiddels redelijk gerust op dat het allemaal wel goed komt. Maar de minste of geringste aanleiding om je te verdenken dat je te hard reed zal zorgen dat je al snel zwak staat in dit soort zaken.

Vandaag nog een motorrijder in de file voorbij laten gaan omdat ik mij tegenwoordig heel ijverig houd aan de 10km/h regel. Misschien ben ik later thuis dan menig ander motorrijder, maar ben gelukkig wel sneller dan de auto en de trein. :)

thnx motormaatje, komt allemaal wel goed :]
 
tuurlijk, als er 1 sneller tussen een file door wil, ga ik wel ff aan de kant..

snap alleen niet waarom het sneller moet.
lijkt me erg onverantwoord de snelheden die ik af en toe zie....
maar goed, daar komen ze vanzelf wel achter..

gisteren ging er weer een deur open, 20 meter voor me...
ik kon nog makkelijk remmen, maar als ik harder had gereden...
 
tuurlijk, als er 1 sneller tussen een file door wil, ga ik wel ff aan de kant..

snap alleen niet waarom het sneller moet.
Ik snap ook niet waarom mensen met 15 km/h door de file heenkruipen ;)
lijkt me erg onverantwoord de snelheden die ik af en toe zie....
maar goed, daar komen ze vanzelf wel achter..
Dit voorjaar sprak ik een paar mooiweerrijders die zich helemaal kapot geschrokken waren van de snelheid van motorfietsen in de file. Gewoon een kwestie van gewenning. Overigens is het mooie dat diegene die de risico's neemt (de motorrijder) ook de enige is die schade heeft waarschijnlijk.
 
koppie erbij houden niet te traag en gebruik maken van je spiegels als een ander nog harder dan mij door de file rijdt gewoon ff een plekkie zoeken waar ik hem erlangs laat sociaal he?
 
het enige wat ik niet snap zijn de rijders die serieus vertellen dat ze met 10km/h verschil een file doorrijden; hoe zie je dat en als de file stilstaat dan rolt mijn motor stationair al harder dan 10. hoe dan ook niet te doen.
verzekeraars zijn commercieel en wegen alles af; medemensen proberen altijd onder de schuld uit te komen. 6 maanden is nog echt niet lang maar wel suc6.
 
Terug
Bovenaan Onderaan