'Nat wegdek-angst'

ik ben ook het slachtoffer van deze angst geworden... ben een keer onderuit gegaan toen het na een lange tijd regende.. je moet toch weer opnieuw vertrouwen opbouwen dan.. ga ook nieuwe bandjes halen, dat helpt ook wel. mn oude zijn bijna glad
 
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of het al gezegd is.

Ik heb het ook een heel klein poosje gehad, maar dat komt ook door bladeren e.d. die in de herfst/winter op de wegen liggen waar ik vaak kom.

Als rij nu echter precies hetzelfde als dat ik rustig/met het verkeer meerijd met droog weer.

Dan is er niets aan de hand. Je kunt wel met procenten gaan lopen smijten (1e pagina) maar als je er pas 1000 km. op hebt staan, neem ik aan dat je de grens van je grip toch ook nog niet gevoeld hebt.





Gewoon hetzelfde rijden dus als je met droog weer zou doen. Misschien iets meer afstand houden tot je voorligger.
 
ANGST

is des duivels oorkussen net als OVERMOED !!

Door angst gaan mensen zich krampachtiger gedragen waardoor fijnvoeligheid minder word maar ook reactie snelheid verandert.

Kortom het corrigerend vermogen neemt af.
Hierdoor ontstaat een visueuze cirkel als je niet oppast.
Doordat je corrigerend vermogen vermindert word angst extra gevoed en vervolgens neemt corrigerend vermogen nog verder af.......etc.etc.

Nu kan je twee dingen doen. O-)
Je kan zeggen in het geval van regen rijden, ik mijd regen.
Maar na een lekker daggie toeren ben je opweg naar huis en begint het sponaat te regenen en dat terwijl je nog 40 km moet bv.
Zet je hem dan naast de kant om vervolgens met de trein of weet ik wat verder te gaan, de motorfiets achterlatende met de gedachte "die haal ik wel op zodra het droog is" ???
:N dus :?
Op dat moment ben je een gevaar voor jezelf maar ook voor andere in het verkeer, los van het feit dat je dag verziekt is.

Beter kan je dus op een verantwoorde manier je angsten op gaan zoeken.
Desnoods ondersteunt door een voor jou "doel gerichte" cursus ofzo.
Ga echter nooit de fout in door je mee te laten slepen door vrienden ofzo daar je voor je het weet jou eigen grens overschrijt.
Dan kan je nog veel beter in je uppie een verlaten parkeerplaats opzoeken zoals eerder al aangegeven werd zodat je je door niets of niemand geprikkeld word om je grenzen van dat moment te overschrijden.

Kortom.....pak op een verantwoorde manier je angst aan en je zal zien dat je er later met een grijns naar terug kijkt O-)

Alhoewel :o
Natte bladeren blijven eng -O- :W
 
Ik ben overigens beginnend motorrijder, ik heb er denk ik iets meer dan 1000km opzitten op het moment van schrijven en rijd CBR600F ('92).

Koop er een goedkope motor bij waar je echt op kunt leren rijden, een OTR of een oude CB ofzo. Ik zou met een CBR600F en 1000km rij-ervaring ook last hebben van nat wegdek angst. Die CBR laat je namelijk lang niet zo duidelijk voelen wat er gebeurt als bijvoorbeeld een OTR of een brik.

Er is maar één manier om er echt mee leren om te gaan: niet over je grenzen gaan (want dan verkramp je), en aan leren voelen wat er gebeurt (en daarom heb je een motor nodig die je dat laat voelen).

Er is niets mis met moderne motorfietsen (integendeel), maar ze leren je niet goed om aan te voelen wat er echt gebeurt tussen frame, banden en wegdek.

Zodra je op die oude motor verder durft te gaan (bijvoorbeeld af en toe even een wiel dat een stapje opzij maakt) zul je merken dat je ook op je CBR beter gaat rijden.
 
Ik heb het ook hoor.
Ik heb inmiddels 6 jaar mijn motorrijbewijs en zo goed als alle tijd ook een motor gehad, maar zodra het regent wil ik het liefst rechtop door bochten.
Met droog weer durf ik redelijk wat, maar met nat mij niet gezien!!!
En het zit allemaal tussen de oren, dat weet ik van mezelf!!!
 
Koop er een goedkope motor bij waar je echt op kunt leren rijden, een OTR of een oude CB ofzo. Ik zou met een CBR600F en 1000km rij-ervaring ook last hebben van nat wegdek angst. Die CBR laat je namelijk lang niet zo duidelijk voelen wat er gebeurt als bijvoorbeeld een OTR of een brik.

Er is maar één manier om er echt mee leren om te gaan: niet over je grenzen gaan (want dan verkramp je), en aan leren voelen wat er gebeurt (en daarom heb je een motor nodig die je dat laat voelen).

Er is niets mis met moderne motorfietsen (integendeel), maar ze leren je niet goed om aan te voelen wat er echt gebeurt tussen frame, banden en wegdek.

Zodra je op die oude motor verder durft te gaan (bijvoorbeeld af en toe even een wiel dat een stapje opzij maakt) zul je merken dat je ook op je CBR beter gaat rijden.



Een motor 'erbij' kopen is voor mij zeker geen optie (voornamelijk uit financieel oogpunt). Wheelspin zal ik niet snel hebben met mijn motor vanwege de geweldige 25kW periode dus dat scheelt al.
Ik merk dat ik nu al veel beter rijdt met de motor dan toen ik dit topic opende, ik heb echter nog niet in de nattigheid kunnen :] .

Ik heb voordat ik dit topic begon al eens gehad dat mijn voorwiel wat leek te zoeken met regen, misschien leek dit meer het geval dan het was want nu ik eraan terugdenk zat ik niet ontspannen te :]
 
Kortom.....pak op een verantwoorde manier je angst aan en je zal zien dat je er later met een grijns naar terug kijkt O-)
[me]Marc aka Foddex agrees *O*
[/me]


Had er ook extreem last van (zie mijn reactie en topic hierboven). Heb uiteindelijk mezelf gewoon gedwongen weer te gaan rijden. Eerst alleen op nat wegdek zonder regen, toen tijdens lichte buitjes, steeds 'meer en meer'. Werkte uiteindelijk perfect, ik rijd tegenwoordig gewoon weer in de regen. Vind ik het leuk? Ofcourse not, kan/doe ik het weer? Absoluut :)

Oh, en voor mij was de tip: blijf vooruit kijken, vooral in bochten. Niet vlak voor je neus naar dat enge (n/gl)atte asfalt gaan staren... waar je heen kijkt ga je naartoe he!
 
voor de regenliefhebbers...
jacque_shanghai.jpg


roberts_donington.jpg


goed door de bocht kijken..en lekker hangen! :)
 
Ja, hallo! Dit is circuit asfalt en speciale regenbanden.
Moet je op de openbare weg met gaten en hobbels niet proberen met je Continental road bandjes... :N
 
Zet een zonnebril op, niet te donkere!

Dan zie je de natte plekken niet zo en ga je veel soepeler en daardoor dus veiliger rijden. Kwestie van jezelf beetje voor de gek houden. Na tijdje kan de bril af en merk je dat het alllemaal prima gaat zolang je maar soepel rijd.

;)
 
Zet een zonnebril op, niet te donkere!

Dan zie je de natte plekken niet zo en ga je veel soepeler en daardoor dus veiliger rijden. Kwestie van jezelf beetje voor de gek houden. Na tijdje kan de bril af en merk je dat het alllemaal prima gaat zolang je maar soepel rijd.

;)

Je kan ook gewoon je ogen dicht doen en in je gedachte en dus op het gevoel verder rijden.

Zie je het ook niet


:+
 
Ja, hallo! Dit is circuit asfalt en speciale regenbanden.
Moet je op de openbare weg met gaten en hobbels niet proberen met je Continental road bandjes... :N
circuit asfalt is niks anders als gewoon asfalt...(meeste snelwegasfalt is ZOAB), maar het gesloten asfalt is precies hetzelfde als wat er op assen ligt ....of een ander circuit.
 
ik heb helaas niet alles gelezen, dus mogelijk ga ik hier gewoon even papegaaien...
maar, ik ben ooit eens uitgegleden en toen 1 jaar bezig geweest om weer een beetje fatsoenlijk door een bocht te komen (uitglijer was bij droog weer midden in de nacht ergens in zuidlimburg, niet ernstigs aan overgehouden) sinds dat gevalletje heel veel moeite gehad met bochten in het algemeen en voor al bij nat weer. toen ik een jaar geleden een NTV gekocht heb, heb ik zeer kort na de aanschaf ervan 2 nieuwe banden laten monteren Michelen pilot road (voor en achter) sinds dien zijn mijn sluitboutjes akelig korter geworden (uiteraard niet de dag na de banden wisselen)
Moraal van het verhaal, probeer eens een setje GOED nieuw rubber (kost wat, maar ja wat is nu duur, op je plaat gaan/niet lekker durven rijden of heerlijk sturen?)

en oefenen, beetje bij beetje die angst onder ogen komen en proberen (niet als een idioot natuurlijk, maar wat bij mij werkte was heel bewust de stappen die je doorloopt in de bocht in je hoofd afspelen (of zelfs zeggen (er is toch niemand die je hoort ) zo van:
Bocht ok, plaats op de weg
door de bocht heen kijken en snelheid aanpassen voor de bocht
snelheid goed, ietsjes gas geven en door blijven kijken
blijven kijken, nergens aankomen het is maar een bocht.

bij het uitkomen voel je waarschijnlijk alsof je net een beer bent tegen komen in een donker steegje MAAR je weet dat je het kan!!!!
 
Het is echt niet zo dat ik niet de weg op durf met regen (ik heb immers ook met ijzel en sneeuw gereden, hetzij op een scooter).
Het is in ieder geval goed te horen dat het meer regel dan uitzondering is om je niet prettig te voelen in de regen.
Zoals ik tot nu toe heb kunnen lezen is het advies: goede banden, extra oppassen na droge periode en niet te 'agressief' rijden.

Ik zou zeggen, blijf vooral verder posten, elke tip kan je beter en prettiger laten rijden. :] *O* :]
 
Ik moet ook wel bekennen dat ik niet van rijden in de regen hou, pak dan liever de auto.
Motor rijden doen ik namelijk voor me plezier, er kleven met nat weer teveel risco's aan mijn inziens.
Met teveel risico's bedoel ik dan oliesporen die ineens veel groter worden door het water, ontelbare witte vlakken en putdeksels die je moet gaan mijden e.d.
Natuurlijk rij ik ook weleens in de regen, als ik gewoon ff moet rijden of toevallig in de regen terecht kom maar rij toch een stuk minder lekker.
 
Ik moet ook wel bekennen dat ik niet van rijden in de regen hou, pak dan liever de auto.
Motor rijden doen ik namelijk voor me plezier, er kleven met nat weer teveel risco's aan mijn inziens.
Met teveel risico's bedoel ik dan oliesporen die ineens veel groter worden door het water, ontelbare witte vlakken en putdeksels die je moet gaan mijden e.d. Die moet je altijd mijden |(
Natuurlijk rij ik ook weleens in de regen, als ik gewoon ff moet rijden of toevallig in de regen terecht kom maar rij toch een stuk minder lekker.
O-)
 
Ik rij het hele jaar door, maar er zijn wel een paar puntjes war ik het minder prettig vind in de regen. Er ligt op de a9 een stukje vers asfalt wat eruit ziet als een spiegel als het regent, en daar ben ik al een paar keer gaan glijden omdat mensen voor me een remtest deden ofzo, de bocht nar beneden van af de A4 de A9 op als je van schiphol afkomt zal ook nooit echt een favoriet puntje van me worden. Voor de rest gewoon rustig aan doen, en niets forceren, dan komt het allemaal wel goed.
 
circuit asfalt is niks anders als gewoon asfalt...(meeste snelwegasfalt is ZOAB), maar het gesloten asfalt is precies hetzelfde als wat er op assen ligt ....of een ander circuit.

Alleen als ik op de snelweg rijd heeft er niet vlak voor me een safety car gereden om het wegdek te inspecteren op ongerechtigheden.
 
P R O F I E L
V O O R E N A C H T E R
In de auto, ja. Op de motor is dat veel minder belangrijk.

Ter illustratie: bij VRO2 laten ze je met een redelijke gang een bak met water van een cm of 30 diep. Bij zoveel water doet je profiel echt niet veel meer, maar ondanks dat, kun je er gewoon doorheen rijden. De V-vorm van een motorband zorgt ervoor dat een motorband ook zonder profiel zijn water al heel goed kwijt kan.

circuit asfalt is niks anders als gewoon asfalt...(meeste snelwegasfalt is ZOAB), maar het gesloten asfalt is precies hetzelfde als wat er op assen ligt ....of een ander circuit.
Volgens mij is dat niet waar. Ik heb me laten vertellen dat circuitasfalt een speciale toplaag heeft die beter olie- en benzine bestendig is dan gewoon asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan