Nieuw: Garmin Zumo 390

Ik heb zo'n ding aangeschaft met ventielsensoren. Alleen zegt de gebruisaanwijzing: alleen te gebruiken met metalen ventiel..... Ja, die van mij zijn natuurlijk van rubber. Iemand ervaring met een "niet-metalen" ventiel?
 
Ik weet het niet, maar zou het gewoon proberen. (CORRECTIE: NIET DOEN, ZIE HIERONDER) Garmin zegt ook dat het niet werkt in de auto, maar dat werkt (bij mij) ook gewoon prima...

Hou wel in de gaten of het wellicht van invloed is op je balans. Gaat de boel trillen, dan meteen eraf.
 
Laatst bewerkt:
Een extra gewicht aan je ventiel hangen lijkt mij sowieso geen goed idee. Er komen dan onnodige krachten op te staan en dat wil je niet.
Ook leuk dat je je velgen weer opnieuw moet uitbalanceren.
 
Heb een betaalbaar adres voor de TPMS sensor:

----------------------------

NextDeal.nl

----------------------------

2 stuks thuis gestuurd voor net 90 euro, ik heb ze daar ook vandaan.

Goede zaak met goede service. :9~

Want als je de 390 hebt wil je ook de sensors, niet dan..??..!! :} :Y
 
Tsja, scheelt een tientje met de originele van Garmin. Die waren geloof ik 50 p.s.
Hoe functioneert het?
 
Bevalt perfect, leuke gimmick zeg maar.
.
Volgende maand naar het Sauerland en dan kan ik het goed in de gaten houden, daar ga ik ook de bochtige wegen functie uitgebreid testen.!!! Je moet wat, niet dan.??? O-)

En bij sommige zaken betaal je bijna 120 Euro inclusief verzenden voor 2 sensors..!! ;( :(
Dus ik heb even het net afgestroopt en mijn adres is volgens mij de goedkoopste.. :X
Dit zijn ook originele, andere bestaan niet.!!!!
.
Je hebt hier met een echte Hollander te doen, dat dan weer wel...... |(
Tsja, scheelt een tientje met de originele van Garmin. Die waren geloof ik 50 p.s.
Hoe functioneert het?
 
Idem hier.

En ook met TPMS ben ik blij. Ik heb de dopjes op de 2e hands markt aangeschaft (!) en die werken perfect. Ben trouwens ook niet zo moeilijk dus gewoon die dingen er op gedraaid zonder 10 gram aan de andere kant. Merk helemaal niets van onbalans of wat dan ook.

Eén van de problemen die ik nu nog met de Zumo 390 heb is a) het volume van de telefoonverbinding. Ik hoor en zie inkomende gesprekken op het scherm, maar het volume van de beller is simpelweg te laag. Er is een mixer voor het geluid maar daar is alleen het volume van de navigatie tekst te regelen en niet die van de telefoon. Die balk is grayed out. Heb wel het volume van de navigatie lager gezet zodat ik het headsetvolume kan opschroeven. Ik hoop dan maar dat dit helpt.

En dan hebben we nog b) de nauwkeurigheid van het spoor (track) maar daar heb ik al genoeg over gezegd op het GPS forum.

En ja, ik heb ook BMW's RDC (Reifen Druck Controlle) maar dat zit niet op m'n Suzuki SV.
 
Laatst bewerkt:
Qua volume instellingen laat de Garmin inderdaad te wensen over.
Ik heb er ook last van dat wanneer ik muziek van telefoon naar headset of telefoongesprek vanaf mijn telefoon via Garmin afspeel, die geluiden een stuk minder hard zijn dan de navigatie spraak van Garmin. Dat laatste tettert nog wel eens door mijn oren wanneer ik op normaal volume muziek aan heb.
De muziek staat via mijn telefoon dan op het hardst, dus ik regel het volume van beide puur met mijn Sena headset.
 
De opties die de 390 boven de 350 heeft die hier genoemd worden zijn nou niet echt interessant voor mij. Bellen doe ik sowieso nooit op de motor (kon denk ik wel met mijn 550 maar die is nu dus dood)
Mee eens maar er zijn toch echt motorrijders die dat willen..
..curvey roads... ik verzin zelf mijn routes
Ik, meestal, ook maar ik kan me zo voorstellen dat je naar Duitsland rijdt (dat nou eenmaal véél meer 'curvey roads' heeft..) en daar je Zümo 390LM aanzet en hem een bochtig parcours laat berekenen naar eh, je hotel :? ;)
..en bandenspanning... so what... een ervaren rijder voelt wel als deze ineens te laag is hoor ;) Rij al sinds 98 zonder die sensoren... waarom zou ik het nu nodig hebben.
Tja, het is een feature dat je nuttig vindt, of niet :+

lol rij al sinds "76 zonder die dingen... nooit gemist
Toen had je ook nog maar net je rijbewijs.. ;)
Wat die bandenspanning betreft kan ik me voorstellen dat je er wat aan hebt op lange tochten cq. vakanties.
Dan zie je bij een kleine inrijding bv. een spijkertje de druk zakken en kan je gelijk naar een reparateur ipv. dat je de volgende dag je motor met lege band aantreft als je weg wil rijden bij hotel/camping.
:^ ..zoiets.
Heb zelf ook wel wat meegemaakt in nu 40 jaar motorrijden dus durf hier wel een mening over te hebben. O-)
8-)
Heb de 390 besteld en we gaan het beleven, vind het prijsverschil te klein om nog de 350 te kopen. Je doet er ook lang mee dus ik wil later geen spijt krijgen. ;(
En liever te veel mogelijkheden dan later iets missen wat er niet op zit.! :9~~
Lijkt me een goede zet.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje, heb net 2 weken een garmin 390 LM en ga komende week op vakantie.
Alleen wilde ik net een route laten berekenen door te navigeren naar Bosnië, na 1 uur berekenen gaf hij een fout melding dat de route niet berekend kan worden??

Met de auto tomtom gaat dit veel sneller zonder fout meldingen.

Wat is de reden dat de garmin er zo lang over moet na denken?
 
Zeer waarschijnlijk omdat jij de zumo een moeilijk opdracht geeft, welke instellingen gebruik je om deze route te berekenen? Over de snelweg naar Bosnië of binnendoor?

Over de snelweg lijkt het mij al lang, maar is het mogelijk dat het lukt, binnendoor (snelwegen vermijden) zal dat nooit lukken en zul je dit in kleinere etapes moeten doen. Dat is ook de reden dat mensen dit uitstippelen op de computer, meer via-punten in de route zetten, zodat de zumo alleen van via-punt naar via-punt hoeft te rekenen. Dit laatste kan natuurlijk ook in de zumo, maar gebruik dan een kaart ernaast (google maps?) om het in etapes van bv 300km te maken.

En zet herberekenen bij verkeerdrijden uit, anders word je bij de eerste de beste keer dat je een iets andere route rijd gek van het wachten totdat de route weer is berekend.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje, heb net 2 weken een garmin 390 LM en ga komende week op vakantie.
Alleen wilde ik net een route laten berekenen door te navigeren naar Bosnië, na 1 uur berekenen gaf hij een fout melding dat de route niet berekend kan worden??

Met de auto tomtom gaat dit veel sneller zonder fout meldingen.

Wat is de reden dat de garmin er zo lang over moet na denken?

Wel heel Europa als kaart of is dat standaard nu?
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje, heb net 2 weken een garmin 390 LM en ga komende week op vakantie.
Alleen wilde ik net een route laten berekenen door te navigeren naar Bosnië, na 1 uur berekenen gaf hij een fout melding dat de route niet berekend kan worden??

Met de auto tomtom gaat dit veel sneller zonder fout meldingen.

Wat is de reden dat de garmin er zo lang over moet na denken?

Dat moet inderdaad te maken hebben met het ingestelde profiel en de beperkingen daarbinnen. Check wat er staat bij "Te vermijden" want als de snelweg is aangevinkt dan wordt het binnendoor en gaat het waarschijnlijk fout bij het aantal afslagen/instructies wat ook beperkt is to maximaal 250 per route.

Maak er dus of snelweg of etappes van.

Ps. De 390LM heeft de volledige kaart van Europa hoewel de dekkingsgraad in het oosten nog niet helemaal jofel is.
 
Dat moet inderdaad te maken hebben met het ingestelde profiel en de beperkingen daarbinnen. Check wat er staat bij "Te vermijden" want als de snelweg is aangevinkt dan wordt het binnendoor en gaat het waarschijnlijk fout bij het aantal afslagen/instructies wat ook beperkt is to maximaal 250 per route.

Maak er dus of snelweg of etappes van.

Ps. De 390LM heeft de volledige kaart van Europa hoewel de dekkingsgraad in het oosten nog niet helemaal jofel is.

Met vermijden snelweg aan en er is geen andere mogelijkheid of mega omrijden, wat doet hij dan? Kroatië/Slovenie is soms snelweg bv enigste gelegenheid of omrijden via Italie
 
Een bepaald type weg vermijden wil overigens nog niet zeggen dat de Zumo ze nooit kiest.

Maar kun je iets duidelijker zijn?
Hoe heb je 'm nu ingesteld? Wat voor keuze maak je nu met je route? Bochtige wegen of snelste route?
Met de eerste optie staat vermijden snelwegen aan maar is je beoogde route veel te lang, bij de tweede pakt-ie normaliter wel de snelwegen en zou het mij verbazen als dat niet in 1 keer kan.

Ik zag trouwens dat je deze vraag ook had gesteld bij Zumo Algemeen dus laten we dan daar verder gaan?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal. Hij staat ingesteld op gewoon snelweg. Snelste route.
Verder heb ik nergens aan gezeten heb hem net nieuw.

Het kan kloppen dat mijn bestemming te veel gevraagd is aan Garmin. Erg jammer.

Ik zit te denken om toch even langs motozoom te gaan. Want ik ga voor 4 weken en heb geen zin om iedere ochtend 3 uur voor vertrek garmin te laten navigeren naar mijn volgende bestemming. |(
 
Die 3 uur rekenen geldt alleen als je elke dag de afstand Nederland naar Bosnië rijd. En dat is nogal onwaarschijnlijk. Motozoom kan misschien je zumo omruilen voor een TomTom.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

beetje oma stof maar toch.......
is dit nou inmiddels opgelost?wilde mischiems deze ook aanschaffen zit nog in dubio met de rider5
alvast bedankt
greetzzz

Bedankt allemaal. Hij staat ingesteld op gewoon snelweg. Snelste route.
Verder heb ik nergens aan gezeten heb hem net nieuw.

Het kan kloppen dat mijn bestemming te veel gevraagd is aan Garmin. Erg jammer.

Ik zit te denken om toch even langs motozoom te gaan. Want ik ga voor 4 weken en heb geen zin om iedere ochtend 3 uur voor vertrek garmin te laten navigeren naar mijn volgende bestemming. |(
 
Waarschijnlijk heeft de Bosnië ganger ergens een instelling
verkeerd gehad.
Maar het is sowieso beter dit soort afstanden in etappes te berekenen.
 
Er zijn verschillende voors en tegens in de afwegingen tussen tomtom en garmin. Het thema hierboven zie ik in dat verband toch echt als niet-relevant.

Heel grofweg is het onderscheid dat de TomTom eenvoudiger is. Zowel in gebruik als qua omgang met routes. Garmin is geavanceerder, maar ook complexer. Het goed onder de knie krijgen vraagt om een zekere leercurve waar niet iedereen blij mee is.

Ergo: vraag je af wat voor soort gebruiker je bent; vind je het leuk je tanden te zetten in (vooral) de software - kies dan voor de Garmin. Heb je het liever wat meer plug and play - ga dan voor de TT.
 
Ik heb voor een half jaar terug mijn TomTom Rider 5 verkocht en een Garmin 390 gekocht. Inderdaad is de TT stukken makkelijker te bedienen dan de Garmin. Wat heb ik dat ding vervloekt in het begin. Maar ben de Garmin later wel gaan waarderen om zijn extra mogelijkheden. Inmiddels ook de extra ventieldopjes aangeschaft en ik vind het wel een superveilig gevoel hoor, dat je van de geringste spanningsdaling op de hoogte wordt gebracht. Vroeger ging ik 1x per week de bandenspanning controleren bij de pomp. Nu kan ik dat controleren op het scherm. Qua navigatiemogelijkheden is Garmin echt beter dan TT. Laat Garmin echt eens wat doen aan die ondoorgrondelijke menustructuur. Iedereen die nog nooit met een navigatieapparaat heeft gewerkt kan werken met een TomTom. Een Garmin moet je bijna hogere wiskunde voor hebben gestudeerd.
 
Een vraagje, heb sinds donderdag een nieuwe zumo 390lm, deze vraagt tot nog toe iederekeer bij het opstarten om het akkoord gaan met de licentie overeenkomst. Hoe krijg ik dat weg ? Ik heb er gister mijn eerste ritje mee gereden, hij is dus al buiten geweest.
Ook de nieuwste kaarten en updates zijn al geinstaleerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan