Nieuwe regels voor motoren en bromfietsen

ABS dat zit toch al op veel motoren en wil je het echt niet dan is het er wel af te slopen. Ik zie bij een moderne motor het bezwaar niet maar... De rijder moet wel met abs om leren gaan.

Mijn lesmotor (Honda cbf 500) destijds had ABS en ik besloot dat eens te testen door zo hard mogelijk in die handle te knijpen. Ik schrok me een ongeluk want de hele motor begon te stuiteren door het ingrijpen van de ABS. Waardoor ik de handle weer losliet en ik zo de pilon voorbijschoot waar ik stil had moeten staan.... In de praktijk betekent dat een crash.

Het zal wel een verouderd ABS systeem zijn inmiddels maar het kan geen kwaad denk ik om te gaan testen wat ABS doet als het ingrijpt.
 
Ik vind een helm ook niet erg. Dat was het doel van mijn post ook niet. Jij zei: straks vertellen ze ons ook nog hoe we ons moeten kleden.
Ik gaf alleen maar aan dat ze dat al doen

Dat is zo, maar nog niet zo erg als in Belgie of Frankrijk, wat al werd gezegd door Lady_Di.
Net als verplicht een alcoholtester mee moeten nemen in Frankrijk... ook zoiets.
 
Dit klinkt als een vraag. Ik reageer even hierop. Zover ik het weet, moeten mensen met een A1 rijbewijs vanaf 19 januari 2013 met een motor onder 125cc rijden.Ow... ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Honda had het in de jaren 90 al op de CBR1000F zitten. Schijnt goed te werken. Daar had men nog de optie zeg maar om voor rem met de handrem te doen. En met de voetpedaal gingen beide remmen aan. Verder zullen de remmen vast wel goed zijn afgesteld, qua verhouding.
Maar waarom zit jij zelf niet graag op een motor waarbij je achterrem automatisch mee remt? Het zorgt toch voor iets meer stabiliteit tijdens het remmen.

Honda heeft veel meer motoren gemaakt die dit gecombineerde rem systeem hebben.
Als ik het goed heb heeft zelfs de BlackBird dit systeem gehad. Mijn X11 van 2002 heeft het in ieder geval wel. Het is even wennen maar daarna is er echt niets mis mee.
Uit veel vergelijkings tests zie je dat de Honda's met dit systeem veel beter remmen dan hun tijdgenoten.

Nog even en we krijgen allemaal zijwielen en zo'n oranje vlaggetje op de motor.
 
Geld dit ook voor de custom's/zelfbouw?

Verder heb ik weinig tegen ABS, maar om het te verplichten vind ik maar niets.
Ook moet de kwaliteit wel goed zijn. Voor mijn AVB examen stapte ik op de lesmotor op even warm te rijden en de laatste oefeningen nog even te doen, bleek de ABS opeens kapot te zijn, bij licht remmen vloog direct de ABS erin, waardoor de noodstop op geen enkele manier mogelijk was. Ik was blij dat dit gebeurde op het oefenterrein en niet op de openbare weg. Gelukkig was er nog een lesmotor waarbij die het nog wel deed...
 
ABS dat zit toch al op veel motoren en wil je het echt niet dan is het er wel af te slopen. Ik zie bij een moderne motor het bezwaar niet maar... De rijder moet wel met abs om leren gaan.

Mijn lesmotor (Honda cbf 500) destijds had ABS en ik besloot dat eens te testen door zo hard mogelijk in die handle te knijpen. Ik schrok me een ongeluk want de hele motor begon te stuiteren door het ingrijpen van de ABS. Waardoor ik de handle weer losliet en ik zo de pilon voorbijschoot waar ik stil had moeten staan.... In de praktijk betekent dat een crash.

Het zal wel een verouderd ABS systeem zijn inmiddels maar het kan geen kwaad denk ik om te gaan testen wat ABS doet als het ingrijpt.

Toch niet .... ik heb een ABS van de laatste generatie en dat stuiteren is er nog altijd bij... het geeft immers een "tactiele" of gevoelsmatige waarschuwing aan de bestuurder dat er diende ingegrepen te worden. Uw schrikreactie heeft er verder voor gezorgd dat u uw "stop" mistte.

Ik had het voordeel van een doorgedreven rijopleiding te hebben gevolgd, alwaar ik diende te remmen tot de ABS in werking trad...; de eerste keer liet ik ook "alles" los maar de volgende keer wist ik wel beter en hield alles goed dichtgeknepen....; met als gevolg dat ik op een veilige manier/afstand tot stilstand kwam.

Ik kan maar 1 ding besluiten en dat is dat een goede rijopleiding enorm veel goedmaakt bij problemen. Houding, kijkpunt en vooral het onderdrukken van vele schrikreacties zijn mij bijgebleven.... Deze Europese maatregelen lijken idd wat overdreven maar toch vind ik ze al bij al billijk en vooral nodig naar jonge bestuurders toe.
 
In Belgie doen ze dat al...en in Frankrijk...

terecht vind ik .... sorry maar dat is mijn mening .... ik heb al genoeg miserie gezien .... mensen wiens huid letterlijk aan de weg kleefde .... omdat ze geen beschermende kledij droegen .... ik kan u verzekeren .... dat is niet prettig om te zien ... zeg nu zelf ...
 
Deze Europese maatregelen lijken idd wat overdreven maar toch vind ik ze al bij al billijk en vooral nodig naar jonge bestuurders toe.

Er is zeker een punt van te maken, alleen kan deze jonge bestuurder geen nieuwe motorfiets betalen- en velen met mij.

terecht vind ik .... sorry maar dat is mijn mening .... ik heb al genoeg miserie gezien .... mensen wiens huid letterlijk aan de weg kleefde .... omdat ze geen beschermende kledij droegen .... ik kan u verzekeren .... dat is niet prettig om te zien ... zeg nu zelf ...

En een heel groot deel van de motorrijders (zeker in Nederland) dragen netjes hun beschermende kleding. Maar word ik direct verplicht me helemaal in het pak te hijsen voor een stukje door de stad?

Aan de andere kant zijn we ook allemaal gewend aan autogordels. Kan me voorstellen dat daar ook wat verzet tegen was.
 
Laatst bewerkt:
geen nieuwe idd maar wel een tweedehandse en die hebben evenveel pk's aan boord als de nagelnieuwe exemplaren.

Qua "ritje door de stad" ik heb slachtoffers gezien die tegen 40 km/u tegen de grond waren gesmakt en die .... letterlijk het vel waren afgestroopt.... die pijnkreten .... die klinken nog in mijn oren .... verschrikkelijk was dat ! Als papa van 2 grote kinderen wil ik hen behoeden voor deze stommiteiten en ga daarom volledig akkoord met deze verplichting qua kledij...
 
Laatst bewerkt:
Naja, krijg altijd een dubbel gevoel bij verplichte kleding.
Als ik hier even naar de AH op de hoek ga, dan pak ik soms ook de motor.
is 500 meter, om daarvoor broek en kisten aan te doen, mwa beetje overdreven.
Plus dat ik sowieso rustiger rijd als ik geen motorbroek aan heb :P
 
je doet maar .... ik geef alleen mee wat je BEST zou doen opdat je zo BEST mogelijk een crash zou overleven.
 
Qua "ritje door de stad" ik heb slachtoffers gezien die tegen 40 km/u tegen de grond waren gesmakt en die .... letterlijk het vel waren afgestroopt.... die pijnkreten .... die klinken nog in mijn oren .... verschrikkelijk was dat ! Als papa van 2 grote kinderen wil ik hen behoeden voor deze stommiteiten en ga daarom volledig akkoord met deze verplichting qua kledij...

Natuurlijk. Ik blijf het een moeilijk punt vinden.

Een paar jaar terug reed ik nog fanatiek wedstrijden op de racefiets. Een gemiddelde snelheid van 45 km/h is niet ongewoon, en een valpartijtje? Ach, hoort erbij. Er gebeurt wel eens wat als je met de schouders tegen elkaar de laatste bocht in gaat.

Nu kan je op de motor dit soort risico's veel makkelijker uit de weg gaan, maar zou ik gewoon een spijkerbroek aantrekken als dat me beter uit komt? Ik denk het wel.
 
je doet maar .... ik geef alleen mee wat je BEST zou doen opdat je zo BEST mogelijk een crash zou overleven.
Ik ben het geheel met je eens wat betreft kleding, maar moet de overheid alles maar voor ons gaan regelen dan?

Er zijn ook nog zaken als opvoeding, eigen verantwoordelijkheid, gezond verstand.
Ik snap niet waarom sommige mensen zo graag volledig gepamperd willen worden door moedertje staat.
 
je doet maar .... ik geef alleen mee wat je BEST zou doen opdat je zo BEST mogelijk een crash zou overleven.

Woon-werk of wat voor ritjes dan ook gaan in volledige kleding hoor ;)
Wel komt er volgend jaar een kevlar spijkerbroek voor op de motor in de zomer ipv de standaard motorbroek.

Daarnaast is het nu ook niet bepaald meer lekker rijden zonder kleding aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het geheel met je eens wat betreft kleding, maar moet de overheid alles maar voor ons gaan regelen dan?

Er zijn ook nog zaken als opvoeding, eigen verantwoordelijkheid, gezond verstand.
Ik snap niet waarom sommige mensen zo graag volledig gepamperd willen worden door moedertje staat.

ja idd maar net aan dat ontbreekt het in onze permissieve maatschappij : alles kan en niks moet nog ! de Staat MOET ingrijpen om diegenen die niet WILLEN gehoorzamen, alsnog in het gareel te dwingen ...
 
ja idd maar net aan dat ontbreekt het in onze permissieve maatschappij : alles kan en niks moet nog ! de Staat MOET ingrijpen om diegenen die niet WILLEN gehoorzamen, alsnog in het gareel te dwingen ...
Ah, een dictatuur dus :X
 
Naja, krijg altijd een dubbel gevoel bij verplichte kleding.
Als ik hier even naar de AH op de hoek ga, dan pak ik soms ook de motor.
is 500 meter, om daarvoor broek en kisten aan te doen, mwa beetje overdreven.
Plus dat ik sowieso rustiger rijd als ik geen motorbroek aan heb :P
Neem dan de motor niet voor maar 500 meter..

ABS verplicht vind ik nogal irritant, want op een droog wegdek sta ik wel een stuk sneller stil. Als ze ABS verbeteren, dan misschien.
En sommige mensen zullen denken dat ze sneller mogen rijden met ABS..
 
Uit het feit dat je deze vraag stelt blijkt dat jouw rijopleiding inderdaad te kort is geschoten. 8jes draaien doe je om je te leren dat je motor daarheen gaat waar jij heen kijkt. Dit om te voorkomen dat jij tegen die ene boom aanrijdt die langs de weg staat.

Nou rij ik al sinds 1968 motor en ben nog nooit tegen een boom aangereden.
En een rijopleiding zoals nu wat meer geldklopperij is als wat anders had je toen niet.Je kreeg een oefenvergunning en gaan met die banaan. Alleen waren er toen wat meer motorrijders omdat in die tijd de motor goedkoper was om te rijden dan een auto.
En van die motorrijders kreeg je de tips hoe het echt moest.
Heb nog een boek voor je hier staat niks in over achtjes draaien wel andere belangrijkere zaken.
 
ik heb mijn rijpopleiding genoten bij een doorwinterd iemand die écht nog iemand wil leren rijden met de motorfiets. OK het kostte poen maar ik heb er ook enorm veel voor teruggekregen en .... het is aftrekbaar van de belastingen....
 
Nou rij ik al sinds 1968 motor en ben nog nooit tegen een boom aangereden.
En een rijopleiding zoals nu wat meer geldklopperij is als wat anders had je toen niet.Je kreeg een oefenvergunning en gaan met die banaan. Alleen waren er toen wat meer motorrijders omdat in die tijd de motor goedkoper was om te rijden dan een auto.
En van die motorrijders kreeg je de tips hoe het echt moest.
Heb nog een boek voor je hier staat niks in over achtjes draaien wel andere belangrijkere zaken.

Toen was het wel iets rustiger op de weg. De mensen die in een auto reden deden dit op zondag om te laten zien dat ze een auto hebben. Nu zit iedereen bijna verplicht in de auto om vooral veel meer dingen te doen dan auto rijden. Dan zien ze wel eens een medeweggebruiker over het hoofd. Als je nu je rijopleiding gaat doen wordt je vooral bijgebracht dat automobilisten je niet zien en je daar als motorrijder op in moet spelen. Het is niet een kwestie van hesjes, fluorhelmen,etc.. nee als motorrijder moet jij de gevaren zien en daar op in spelen. Ik ben voor een gedegen rijopleiding voor automobilisten en zeker voor motorrijders. En voor de ervaren motorrijders die in de jaren 70 het papiertje hebben gehaald, wil ik vooral adviseren een VRO cursus te doen. Ik weet dat jullie dit zeker niet nodig hebben, maar je leert er wel van. Als je die cursus hebt gedaan kan je hier iets zeggen over de huidige motoropleiding
 
ABS dat zit toch al op veel motoren en wil je het echt niet dan is het er wel af te slopen. Ik zie bij een moderne motor het bezwaar niet maar... De rijder moet wel met abs om leren gaan.

Mijn lesmotor (Honda cbf 500) destijds had ABS en ik besloot dat eens te testen door zo hard mogelijk in die handle te knijpen. Ik schrok me een ongeluk want de hele motor begon te stuiteren door het ingrijpen van de ABS. Waardoor ik de handle weer losliet en ik zo de pilon voorbijschoot waar ik stil had moeten staan.... In de praktijk betekent dat een crash.

Het zal wel een verouderd ABS systeem zijn inmiddels maar het kan geen kwaad denk ik om te gaan testen wat ABS doet als het ingrijpt.

O yeah, laten we een dure cursus organiseren.... :+

Het enige wat je evt. kan doen, is éven aan de rijder zeggen dat ABS een beetje trillerig kan aanvoelen. Thats all.

Moet je anders remmen? Nee.
Grijpt de ABS in, dan heb je niet goed geremd.
Zonder die ABS was je waarschijnlijk onderuit gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Neem dan de motor niet voor maar 500 meter..

ABS verplicht vind ik nogal irritant, want op een droog wegdek sta ik wel een stuk sneller stil. Als ze ABS verbeteren, dan misschien.
En sommige mensen zullen denken dat ze sneller mogen rijden met ABS..

Als je goed kunt remmen sta je, met de huidige ABS, net zo snel stil :Y
De ABS grijpt namelijk helemaal niet in als jij echt goed remt ;)
Moet je natuurlijk wel echt zo goed kunnen remmen als jij denkt dat je kunt remmen :+
 
O yeah, laten we een dure cursus organiseren.... :+

Het enige wat je evt. kan doen, is éven aan de rijder zeggen dat ABS een beetje trillerig kan aanvoelen. Thats all.

Moet je anders remmen? Nee.
Grijpt de ABS in, dan heb je niet goed geremd.
Zonder die ABS was je waarschijnlijk onderuit gegaan.
:^
Als je al schrikt van wat getril in je remhendel.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan