Nooit meer ketting smeren!

Dat is dus niet anders dan bij moderne X en O ring kettingen.
Het 'smeren' wat je doet is puur roestpreventie. De échte smering zit in het vet wat binnen de x of o-ringen zit en dat zit er van fabriek af aan in.
Niet helemaal, maar het komt aardig in de buurt. Uit eigen ervaring en wat ik op mf zie weet ik dat een kettingset vervangen moet worden nadat er enkele o-ringen kapot zijn gegaan. Het enige verschil met een gewone - ring ketting zou dus zijn, dat je bij droog weer niet hoeft te smeren. Voor de dagelijkse rijder zou het dan geen verschil maken, voor de mooiweerrijder wel.
 
Dat is dus niet anders dan bij moderne X en O ring kettingen.
Het 'smeren' wat je doet is puur roestpreventie. De échte smering zit in het vet wat binnen de x of o-ringen zit en dat zit er van fabriek af aan in.
Nee daar smeer je ook voor de frictie tussen rollen en kettingwielen. Dat is het unieke aan de regina hpe ketting die heeft die coating daar voor in de plaats zitten.
 
Nee daar smeer je ook voor de frictie tussen rollen en kettingwielen. Dat is het unieke aan de regina hpe ketting die heeft die coating daar voor in de plaats zitten.
Dat is zo, maar in de praktijk is een kettingset versleten als de o- ringen lek zijn.
 
Eerste 500km zitten er op, ondanks dat het "gewoon een ketting" is, toch 2 dingen die opvielen.
- ketting loopt enorm stil. Weet niet of dit alleen is doordat hij nieuw is, maar het is duidelijk merkbaar stiller.
- smeren na wassen is echt nodig. Motor gister gewassen, en daarna weg gezet om te drogen. Vanochtend zat de vliegroest al op de ketting. Dat smeren lijkt dus meer roest preventie dan echt smeren.
Hiephiephoera voor het nooit meer smeren ! ......NOT!!!!(OK, dat kan een beetje sarcastisch overkomen..... is (veel) minder sarcastisch bedoeld.)
 
Ik vind het vooral een voordeel dat ik op vakantie tripjes etc niet hoef te smeren. Dat ik hem thuis toch af en toe vettig maak, is voor mij geen probleem.

Maar onderhoudsvrij is niet helemaal waar natuurlijk.
 
Even voor mijn eigen duidelijkheid - met O-ringen bedoelen jullie de rubberen ringetjes tussen schakel en draaibus?

Ik heb op mijn SDR namelijk opgemerkt (bij minstens twee schakels) dat er een rubberen sprietje uit de ketting stak. Dit is bij 20k km en ik heb sinds dag 1 erbovenop gezeten dat de ketting regelmatig wordt ontvet, schoongemaakt en opnieuw ingevet, al dan niet met voorverwarmde ketting.

Ik zou denken dat een standaard kettingset langer mee zou moeten gaan... maar hier komt dan ook 171pk en 140Nm uit *O*
 
rubberen o/x ringetjes tussen de schakels…..rollers lopen ‘vrij’ waar je normaliter vet tussen spuit
 
Even voor mijn eigen duidelijkheid - met O-ringen bedoelen jullie de rubberen ringetjes tussen schakel en draaibus?

Ik heb op mijn SDR namelijk opgemerkt (bij minstens twee schakels) dat er een rubberen sprietje uit de ketting stak. Dit is bij 20k km en ik heb sinds dag 1 erbovenop gezeten dat de ketting regelmatig wordt ontvet, schoongemaakt en opnieuw ingevet, al dan niet met voorverwarmde ketting.

Ik zou denken dat een standaard kettingset langer mee zou moeten gaan... maar hier komt dan ook 171pk en 140Nm uit *O*
Waarmee ontvet je? Een verkeerde ontvetter zou een mogelijke oorzaak van het vroegtijdig (ik vind 20dkm echt een te lage levensduur voor een moderne ketting) opgeven van de ketting kunnen zijn.

ps in olie enkel op de ketting erbij, ontvet nooit, en maar ook nooit de ketting deftig schoon. En de levensduur van mijn kettingset schat ik in op >50dkm.
 
Ik maak mijn ketting gewoon regelmatig schoon met zeep sopje en zachte borstel. Afspoelen en afdrogen met een doekje. Als je dat eerste keer doet kun je beter een diesel badje nemen wanneer achterwiel eruit is, komt zeker een eetlepel vol (droge) troep vanaf. Nu ziet het er goed/fraai uit, en dan heb ik een pro-oiler.

Qua slijtage lijkt me dat heel afhankenlijk van motor en gebruik. Als ik in tweede rijd in de alpen staat er tot 900Nm op het achterwiel. Met een 22cm dia achtertandwiel is dat iets meer dan 8000N trekkracht in de ketting, 800kg... Voorste tandwiel is 17? tandjes, dus die 8000N wordt door een tandje of 4-5 opgenomen. Logisch dat dat krom gaat, en geen coating in de wereld die dat gaat veranderen

Mijn reden voor de pro-oiler is om wrijvingsverliezen zo laag mogelijk te houden, en troep aan buitenkant van o of x ringen los te maken. Als je hele ketting smerig is dan gaat een gedeelte van de olie van elk ketting smeer systeem opgenomen worden in die smerige laag, en doet dus niets.
 
rubberen o/x ringetjes tussen de schakels…..rollers lopen ‘vrij’ waar je normaliter vet tussen spuit
Nou daar spuit je het misschien tussen als je het met 120bar hogedrukreiniger aanbrengt. Die dingen zitten er zodat het vet er niet uit komt. Met ketting spray of andere smeermiddelen hou je de buitenkant wat schoon/soepel. De trekkende werking die oude ketting sprays nog wel hebben en die moderne pfte sprays niet meer, komt daar misschien nog iets tussen maar ook dat is minimaal/verwaarloosbaar.

Hier een nog wel een leuke uitleg video over sprays en ringen .
 
Laatst bewerkt:
Waarmee ontvet je? Een verkeerde ontvetter zou een mogelijke oorzaak van het vroegtijdig (ik vind 20dkm echt een te lage levensduur voor een moderne ketting) opgeven van de ketting kunnen zijn.

ps in olie enkel op de ketting erbij, ontvet nooit, en maar ook nooit de ketting deftig schoon. En de levensduur van mijn kettingset schat ik in op >50dkm.

Gele Dasty. Heb ook zwarte Dasty geprobeerd, maar ik merk dat geel het makkelijkst de ouwe troep van loslaat.
 
Gele Dasty. Heb ook zwarte Dasty geprobeerd, maar ik merk dat geel het makkelijkst de ouwe troep van loslaat.
Dat is knap agressief uitdrogend voor de ringen in je ketting. Als je dan toch hem wilt ontvetten gebruik hier dan een gewonde ketting ontvetter voor van S100 bijv.

Ik zou overigens helemaal geen dasty gebruiken op je motor als je het te lang op alu delen laat zitten zie je gewoon dat het bijt/invreet. Waarschijnlijk als je het verdund aanbreng of snel afspoelt gaat het wel maar ik ben er persoonlijk geen fan van. Maarja er zijn ook veel succes verhalen van dasty op het www te vinden 😉.
 
Dan lijkt het mij tijd om van product te switchen:t

Ja of het middel waar je mee smeert veranderen dat kan ook veel verschil maken zodat je die agressieve schoonmaakmiddelen niet meer nodig hebt.

Ga je over op een meer olie variant die je vaak aanbrengt met een prooiler, scotoiler of osco dan blijft het allemaal niet zo plakken en veeg je alles van je ketting af met een doek.

Ook een spray zoals "profi dry lube" blijft je ketting erg schoon van.

Andere schoonmaak middelen kun je uiteraard ook naar kijken.
Er zijn ook wel succes verhalen over diesel, lampolie enz enz dat zou super moeten schoon maken. Echter denk ik dat je beter de middelen kunt gebruiken die er voor bedoeld zijn. Fabrikanten maken er speciaal een middel voor als het niet nodig zou zijn lijkt mij.
 
Er zijn ook wel succes verhalen over diesel, lampolie
Succesverhalen over het schoonmaken geloof ik wel. Dat daarna de ketting snel harde stukken (schakels) krijgt geloof ik bij diesel en lampolie zeer zeker ook wel.

Schoonmaken, mwahhh als het perse moet, dan met een doekje oid.
Inolien: te vaak kan niet, te weinig kan wel.
 
Ook een spray zoals "profi dry lube" blijft je ketting erg schoon van.

Andere schoonmaak middelen kun je uiteraard ook naar kijken.
Er zijn ook wel succes verhalen over diesel, lampolie enz enz dat zou super moeten schoon maken. Echter denk ik dat je beter de middelen kunt gebruiken die er voor bedoeld zijn. Fabrikanten maken er speciaal een middel voor als het niet nodig zou zijn lijkt mij.
Is natuurlijk ook marketing, maar ik ga er in ieder geval vanuit dat het getest is en daarom veiliger zou moeten zijn inderdaad.

Ik heb nu de S100 White Chain Spray 2.0 voor mijn eerste kettingfiets gekocht. Ik ga op aanraden van JHS Racing uit Engeland op basis van advies uit een video over op Motul Road kettingspray. Witte plak zooi blijft vooral goed hangen op de ketting, maar verdwijnt niet echt tussen de rollen lijkt het. Heb liever iets wat vloeibaarder is en beter smeert, en dan afnemen met een doek, ook al zou dat betekenen dat het wiel iets viezer kan worden. Zonder afnemen slinger je het S100 spul ook rond op de middenbok etc. merk ik nu tijdens een rit naar de Alpen.
 
Is natuurlijk ook marketing, maar ik ga er in ieder geval vanuit dat het getest is en daarom veiliger zou moeten zijn inderdaad.

Ik heb nu de S100 White Chain Spray 2.0 voor mijn eerste kettingfiets gekocht. Ik ga op aanraden van JHS Racing uit Engeland op basis van advies uit een video over op Motul Road kettingspray. Witte plak zooi blijft vooral goed hangen op de ketting, maar verdwijnt niet echt tussen de rollen lijkt het. Heb liever iets wat vloeibaarder is en beter smeert, en dan afnemen met een doek, ook al zou dat betekenen dat het wiel iets viezer kan worden. Zonder afnemen slinger je het S100 spul ook rond op de middenbok etc. merk ik nu tijdens een rit naar de Alpen.
Niets verdwijnt tussen/in de rollen omdat die afgedicht zitten met een o/x/z ring. Je smeert een normale ketting om zo roest en frictie tussen kettingwiel en ketting rollen te verminderen.

Maar daarom is die regina ketting waar dit topic over gaat zo'n uitkomst. Die rollen slijten veel minder omdat de buitenkant een speciale coating heeft en er dus minder frictie tussen de buitenkant van de rol en het kettingwiel ontstaat als bij een normale ketting.

Het enige waarom de regina ketting gesmeerd dient te worden na een wasbeurt of veel in de regen rijden is om de ketting geleiders of achterbrug beschermers niet onnodig hard te laten slijten. En zoals iemand recent hier al melde, misschien om wat vliegroest vorming te voorkomen maarja dat doe je uit optisch oogpunt en heeft geen invloed op de slijtage. Nu neem ik aan dat die vliegroest op de buitenkant van de pennen zat overigens...
 
Is natuurlijk ook marketing, maar ik ga er in ieder geval vanuit dat het getest is en daarom veiliger zou moeten zijn inderdaad.

Ik heb nu de S100 White Chain Spray 2.0 voor mijn eerste kettingfiets gekocht.
ook mijn ervaring, dikke spray en geen idee wat het doet, maar alles plakt erop. Daarom liever een schone ketting en een beetje gedoseerde olie.
 
Niets verdwijnt tussen/in de rollen omdat die afgedicht zitten met een o/x/z ring. Je smeert een normale ketting om zo roest en frictie tussen kettingwiel en ketting rollen te verminderen.

Maar daarom is die regina ketting waar dit topic over gaat zo'n uitkomst. Die rollen slijten veel minder omdat de buitenkant een speciale coating heeft en er dus minder frictie tussen de buitenkant van de rol en het kettingwiel ontstaat als bij een normale ketting.
Je moet je ketting toch eens heel goed bekijken,de rollen (die dus rechtstreeks contact maken met het kettingwiel) zijn helemaal NIET afgedicht door X of O-ringen.
De ringen zitten tussen de binnen en buitenschakels en houden het vet bij de pennen die binnenin zitten.
Als je een normale ketting smeert kruipt er dus wel degelijk olie tussen en onder de rollen,want de rollen zitten tussen de binnenschakels.
De Regina heeft inderdaad een coating waardoor dat smeren niet meer nodig zou zijn.
 
Ik maak mijn ketting gewoon regelmatig schoon met zeep sopje en zachte borstel. Afspoelen en afdrogen met een doekje. Als je dat eerste keer doet kun je beter een diesel badje nemen wanneer achterwiel eruit is, komt zeker een eetlepel vol (droge) troep vanaf. Nu ziet het er goed/fraai uit, en dan heb ik een pro-oiler.

Qua slijtage lijkt me dat heel afhankenlijk van motor en gebruik. Als ik in tweede rijd in de alpen staat er tot 900Nm op het achterwiel. Met een 22cm dia achtertandwiel is dat iets meer dan 8000N trekkracht in de ketting, 800kg... Voorste tandwiel is 17? tandjes, dus die 8000N wordt door een tandje of 4-5 opgenomen. Logisch dat dat krom gaat, en geen coating in de wereld die dat gaat veranderen

Mijn reden voor de pro-oiler is om wrijvingsverliezen zo laag mogelijk te houden, en troep aan buitenkant van o of x ringen los te maken. Als je hele ketting smerig is dan gaat een gedeelte van de olie van elk ketting smeer systeem opgenomen worden in die smerige laag, en doet dus niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan