Nooit meer ketting smeren!

Je moet je ketting toch eens heel goed bekijken,de rollen (die dus rechtstreeks contact maken met het kettingwiel) zijn helemaal NIET afgedicht door X of O-ringen.
De ringen zitten tussen de binnen en buitenschakels en houden het vet bij de pennen die binnenin zitten.
Als je een normale ketting smeert kruipt er dus wel degelijk olie tussen en onder de rollen,want de rollen zitten tussen de binnenschakels.
De Regina heeft inderdaad een coating waardoor dat smeren niet meer nodig zou zijn.
Dat klopt inderdaad maar dat is tussen de bus en de buiten rol.

Tussen de bus en de pin gaat geen smering komen wat langs/door de o/x ring trekt en dat is mijn punt. Als reactie op een bewering dat dit wel zou gebeuren...

Overigens als je tussen de bus en buiten rol wilt smeren zou dit wel een dunne smering moeten zijn of een ouderwets ketting vet met een goede trekkende werking. Kortom de kans dat je dit smeert/goed smeert is erg klein in mijn beleving.
 
Laatst bewerkt:
Tussen de bus en de pin gaat geen smering komen wat langs/door de o/x ring trekt en dat is mijn punt. Als reactie op een bewering dat dit wel zou gebeuren...

Dat was niet mijn bewering.

Overigens als je tussen de bus en buiten rol wilt smeren zou dit wel een dunne smering moeten zijn of een ouderwets ketting vet met een goede trekkende werking. Kortom de kans dat je dit smeert/goed smeert is erg klein in mijn beleving.

Wil om deze reden af van het plakkerige witte vet van onder andere S100 en ga daarom over op Motul Road kettingspray wat je ziet verdwijnen tussen de bus en buitenrol.

Alle beetjes helpen tot ik eens gek genoeg ben om diep in de buidel te tasten voor de Regina ketting.
 
ga daarom over op Motul Road kettingspray wat je ziet verdwijnen tussen de bus en buitenrol.
Die is inderdaad goed vloeibaar zodat hij goed tussen de rollen kan lopen,en wordt dan stilaan dikker door het verdampen van het vluchtige deel wat erin zit.
Ik gebruik die al jaren en ben er zeer tevreden van,hij hecht ook zeer goed en spat weinig.
Wel de gewone road,NIET de road plus !
 
Ik gebruik de S100 dry lube. Geen overtollig vet meer aan de geleiders, wiel.. en de ketting gaat nu al 20.000km mee zonder bijstelling. Ziet er zelfs nog nieuw uit..
 
Dat was niet mijn bewering.



Wil om deze reden af van het plakkerige witte vet van onder andere S100 en ga daarom over op Motul Road kettingspray wat je ziet verdwijnen tussen de bus en buitenrol.

Alle beetjes helpen tot ik eens gek genoeg ben om diep in de buidel te tasten voor de Regina ketting.

Nee dat was zeker niet jouw bewering ik reageerde verkeerd op een quote! Dus sorry als je jezelf aangesproken voelde.

Hopelijk bevalt de motul spray je straks.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de S100 dry lube. Geen overtollig vet meer aan de geleiders, wiel.. en de ketting gaat nu al 20.000km mee zonder bijstelling. Ziet er zelfs nog nieuw uit..
Mijn ervaring ook, dry lube van S100 naast de rollers spuiten en het geheel, velg/achterbrug, blijft redelijk schoon....hier al 15k ofzo met de ketting. Overigens ben ik wel een mooiweerrijder...
 
Lijkt erop dat het toch vooral een marketing stunt is deze ketting als je Ari Henning van RevZilla wil geloven. Hij is naast een liefhebber ook echt een sleutelaar, die veel 'how to' videos maakt op YouTube. Wat mij betreft een betrouwbare bron, zowel technisch als journalistiek. Hij heeft de ketting door iemand laten testen, en de onderhoudsvrije ketting verricht geen wonderen als ik het zo hoor. Nu zijn de wonderen uit de reclame ook al genuanceerd in dit topic, dus het is afwachten wat de omstandigheden waren voor de slechts 12k mijlen die de ketting heeft gehaald. Toch is het niet indrukwekkend wat ik hoor.


18:35 gaat over de ketting.

Dit zijn de eerste testresultaten die ik tegen ben gekomen. Er komt een uitgebreid verslag van Henning, maar het ziet er niet hoopvol uit.
 
Lijkt erop dat het toch vooral een marketing stunt is deze ketting als je Ari Henning van RevZilla wil geloven. Hij is naast een liefhebber ook echt een sleutelaar, die veel 'how to' videos maakt op YouTube. Wat mij betreft een betrouwbare bron, zowel technisch als journalistiek. Hij heeft de ketting door iemand laten testen, en de onderhoudsvrije ketting verricht geen wonderen als ik het zo hoor. Nu zijn de wonderen uit de reclame ook al genuanceerd in dit topic, dus het is afwachten wat de omstandigheden waren voor de slechts 12k mijlen die de ketting heeft gehaald. Toch is het niet indrukwekkend wat ik hoor.


18:35 gaat over de ketting.

Dit zijn de eerste testresultaten die ik tegen ben gekomen. Er komt een uitgebreid verslag van Henning, maar het ziet er niet hoopvol uit.

Er is ook een Nederlander die hem test op zijn zx10r en telkens video's hiervan deelt op Facebook. Laatst deed hij een rit van ver boven de 10k km naar Turkije onderweg heeft hij mooi weer maar ook flinke regen. Zijn ervaringen zijn tot op heden erg positief. Hier een link naar zo'n video

Maar dat is met veel dingen zo wat voor de 1 goed is dat is voor een ander weer minder. Ik heb er nu 1500 a 2000km mee gereden en kan er zelfs niks zinnigs over zeggen over slijtage etc. En alles blijft prima schoon en daar heb ik hem voor gekocht dus voor mij is het al een dikke 10 ook al gaat hij kort mee.
 
Er is ook een Nederlander die hem test op zijn zx10r en telkens video's hiervan deelt op Facebook. Laatst deed hij een rit van ver boven de 10k km naar Turkije onderweg heeft hij mooi weer maar ook flinke regen. Zijn ervaringen zijn tot op heden erg positief. Hier een link naar zo'n video

Maar dat is met veel dingen zo wat voor de 1 goed is dat is voor een ander weer minder. Ik heb er nu 1500 a 2000km mee gereden en kan er zelfs niks zinnigs over zeggen over slijtage etc. En alles blijft prima schoon en daar heb ik hem voor gekocht dus voor mij is het al een dikke 10 ook al gaat hij kort mee.
Ik ben benieuwd naar Ari zijn diagnose dan. Hij spreekt dat die ketting op een tenere lag, misschien had die teveel modder gezien en dan kan je smeren zoveel je wilt maar een ketting gaat daarvan kapot.
Die zx10 heeft ook onverharde wegen gedaan maar dat is nog iets helemaal anders dan echt modder of slijk.
 
Ik ben benieuwd naar Ari zijn diagnose dan. Hij spreekt dat die ketting op een tenere lag, misschien had die teveel modder gezien en dan kan je smeren zoveel je wilt maar een ketting gaat daarvan kapot.
Die zx10 heeft ook onverharde wegen gedaan maar dat is nog iets helemaal anders dan echt modder of slijk.

Dat klopt helemaal ik denk met off-road dus veel modder etc of pekel bij de mensen die elke dag rijden de ketting minder geschikt is. Voor de plezier/mooi weer rijders die doorgaans met mooi weer en schone wegen dus rijden is de ketting ideaal omdat je motor en ketting schoner blijven en het scheelt je weer een klusje omdat je minder/niet smeert.


Nou lees net het onderstaande bericht over de zx10r tester op Facebook:

Beste mensen..
Afgelopen tijd heb ik mijn ervaring met de regina HPE (onderhoudsarme ketting) ketting gedeeld met jullie. Laatste update was bij 8K dacht ik als ik het niet verkeerd heb en zou bij 15K weer een update plaatsen.
Nou bij 15K gaat het niet lukken helaas omdat ik vorig week een ongeluk heb gehad en de motor nu totalloss is :-(
Wat ik wel kan vertellen is,

ik heb 13.000 km met de ketting gereden.
Niet 1x ingesmeerd.
3x schoongemaakt.
En zag er nog nieuw uit na 13K.

Op mijn volgende motor komt die zeker er weer op..
 
Regina Ta-C ketting gemonteerd 21107km.jpg


Bingo. Het heeft effe geduurd, want de bestelling van ketting & tandwielen bij Louis.nl duurde langer dan verwacht. Niet dat deze klus haast had trouwens.

Vandaag gemonteerd bij de dealer. Had het graag zelf gedaan maarja, geen gereedschap. En nooit eerder gedaan. Maar anyway, gezien het feit dat deze ketting in gesmeerde staat in de verpakking zat, ga ik ervan uit dat deze ketting over zijn levensduur een minimum aan extra smering nodig heeft om in optimale staat te blijven.

Ik heb een fles S100 dry lube klaarliggen die ik hiervoor ga gebruiken. Zodra het er een dagje opzit is het nagenoeg onzichtbaar, laat geen spatvlekken achter op het wiel en trekt geen vuil aan. Ik denk dat dit een heel fijne relatie gaat worden *O*

P.S. : Nu ik het zie, ben ik erg blij dat ik deze winter het uitlaatsysteem heb gepolijst :t
 
Ik heb ook over deze ketting die je niet hoeft te smeren navraag gedaan overal bij motorzaken .
Niemand maar echt niemand is er enthousiast over.
Ze zeggen allemaal je ketting geleider slijt dan als je niet smeert.
En wat als je door de regen rijd of er komen zand korreltjes op of straatvuil op,die ketting.

Bij 1 dealer kwam de eerste verroeste onderhoudsvrije ketting al weer terug.
Ik was toevallig in die zaak toen die man met ze verroeste ketting aankwam rijden ,hij wad pissed off.
En er niet over te spreken.
Onderhouds vrij zeggen ze nou niet dus en hij was niet echt blij want deze ketting kost best veel €.
Wat deden ze in die zaak De ketting helemaal schoonmaken en helemaal rondom in spuiten met ketting vet.

Nou ja dan denk ik ook als het wat was had ik het graag gewild maar als ik alle slechte ervaringen zo hoor doe ik het niet.
En hou het maar bij een ketting die ik eens in de zoveel tijd moet inspuiten met ketting vet.
Me ketting tandwielen Set is wel binnenkort aan vervanging toe vandaar ik informeer overal en navraag over doe.

Ik Vind het wel mooi zo op foto's te zien maar voor ik voor deze dure ketting overstag ga wil ik het zeker weten.
Ook jammer de bekende motorbladenin Nederland hebben deze ketting ook nog niet getest over er echt uitvoerig over geschreven.
Enigste wat je las inkleine berichtjes was een soort verkapte bmw advertentie erover en niet meer .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook over deze ketting die je niet hoeft te smeren navraag gedaan overal bij motorzaken .
Niemand maar echt niemand is er enthousiast over.
Ze zeggen allemaal je ketting geleider slijt dan als je niet smeert.
En wat als je door de regen rijd of er komen zand korreltjes op of straatvuil op,die ketting.

Bij 1 dealer kwam de eerste verroeste onderhoudsvrije ketting al weer terug.
Ik was toevallig in die zaak toen die man met ze verroeste ketting aankwam rijden ,hij wad pissed off.
En er niet over te spreken.
Onderhouds vrij zeggen ze nou niet dus en hij was niet echt blij want deze ketting kost best veel €.
Wat deden ze in die zaak De ketting helemaal schoonmaken en helemaal rondom in spuiten met ketting vet.

Nou ja dan denk ik ook als het wat was had ik het graag gewild maar als ik alle slechte ervaringen zo hoor doe ik het niet.
En hou het maar bij een ketting die ik eens in de zoveel tijd moet inspuiten met ketting vet.
Me ketting tandwielen Set is wel binnenkort aan vervanging toe vandaar ik informeer overal en navraag over doe.

Zoals ik al eerder gepost had:

 
Ik lees alles en neem het mee in mijn beslissingen. Dit is een experimenteel ding want is te kort op de markt om definitieve conclusies te trekken.

Dus gooi ik het vooral op gewoon kettingonderhoud blijven doen en in de gaten houden. Geloof ik de marketingclaims? Er zal wel een kern van waarheid zitten in het minimum van frictie gebeuren, maar onderhoudsvrij geloof ik niet. Ik ga lekker genieten van de gouden plaatjes als visueel hebbedingetje en verder behandel ik het als een normale ketting.

Bij de vorige ketting waren sommige roestplekjes niet meer weg te werken, het schakelen begon een tikje slordig te worden en sommige O-ringen waren gescheurd, dus die was toch op z'n weg naar het graf.
 
Mijn jawa heeft een gesloten kettingkast, daar monteer je een goed gesmeerde ketting in, gooit er een flinke klodder Fliessfett bij en geen omkijken meer na.
Ketting en tandwielen houden 't ca. 60 K. uit.

Dat klinkt inderdaad als ideaal qua levensduur. Maarja, om nou een bak olie op de Superduke te hangen _O-

Btw, dat is in essentie wat met een nokkenasketting gebeurd, toch? De cilinderkop krijgt constant olie aangeleverd en die ketting is dus permanent voorzien van een overvloed aan olie... En die kettingen zien er altijd goed uit na tienduizenden kettingen afgezien van metallurgie ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook over deze ketting die je niet hoeft te smeren navraag gedaan overal bij motorzaken .
Niemand maar echt niemand is er enthousiast over.
Ze zeggen allemaal je ketting geleider slijt dan als je niet smeert.
En wat als je door de regen rijd of er komen zand korreltjes op of straatvuil op,die ketting.

Bij 1 dealer kwam de eerste verroeste onderhoudsvrije ketting al weer terug.
Ik was toevallig in die zaak toen die man met ze verroeste ketting aankwam rijden ,hij wad pissed off.
En er niet over te spreken.
Onderhouds vrij zeggen ze nou niet dus en hij was niet echt blij want deze ketting kost best veel €.
Wat deden ze in die zaak De ketting helemaal schoonmaken en helemaal rondom in spuiten met ketting vet.

Nou ja dan denk ik ook als het wat was had ik het graag gewild maar als ik alle slechte ervaringen zo hoor doe ik het niet.
En hou het maar bij een ketting die ik eens in de zoveel tijd moet inspuiten met ketting vet.
Me ketting tandwielen Set is wel binnenkort aan vervanging toe vandaar ik informeer overal en navraag over doe.

Ik Vind het wel mooi zo op foto's te zien maar voor ik voor deze dure ketting overstag ga wil ik het zeker weten.
Ook jammer de bekende motorbladenin Nederland hebben deze ketting ook nog niet getest over er echt uitvoerig over geschreven.
Enigste wat je las inkleine berichtjes was een soort verkapte bmw advertentie erover en niet meer .
Zonder een welles/nietes discussie te willen starten: er wordt ook aangegeven dat - als je veelvuldig door de regen rijdt - extra smering nodig is. Bij normaal gebruik dient de ketting 1x per jaar (bij de reguliere onderhoudsbeurt) gesmeerd te worden. Ik ga er vanuit (misschien naïef) dat erover nagedacht is.

En wat die verroeste ketting betreft: wie weet wat die persoon ermee gedaan heeft (regen, modder, pekel??????).
 
Zonder een welles/nietes discussie te willen starten: er wordt ook aangegeven dat - als je veelvuldig door de regen rijdt - extra smering nodig is. Bij normaal gebruik dient de ketting 1x per jaar (bij de reguliere onderhoudsbeurt) gesmeerd te worden. Ik ga er vanuit (misschien naïef) dat erover nagedacht is.

En wat die verroeste ketting betreft: wie weet wat die persoon ermee gedaan heeft (regen, modder, pekel??????).
Stel dat je de ketting een keer per jaar smeert, dan rijd je dus een keer per jaar met een gesmeerde ketting, en de rest van het jaar niet.
 
Ik betaal voor deze ketting van regina 270€ en dan nog tandwielen erbij.
Geeft niet motorrijden kost geld.
Maar als het voor mij te onduidelijk is en ik overal afwijzingen hoor bij motorzaken,want echt enthousiasme ontdek ik niet bij ze over deze ketting.
En dus lees dat er wel af toe wel ketting vet op moet vind ik het een beetje onzinnig allemaal.
Dan hou ik het wel bij me binenkort te vervangen kettingset die ik wel moet smeren.

En even dit dat persoon had de ketting begreep ik paar maanden,pekel heeft die set niet gezien want toen was het in die tijd nog niet eens leverbaar.
Begreep dat motorzaak er ook niks van snapt en nu dus regina gaat benaderen.
Kan ook wezen de speciale coating op die ketting is niet goed gegaan of zo tijdens het maak proces van die ketting.
Dat is wat ik hoorde toen ik zelf er ging vragen is het wat voor mij die ketting en wat denken jullie er zelf van?

Verder weet ik het ook niet ik zag wel met eigen ogen Een regina kettingset flink veroest op een mooie bmw s1000 r er was ook nog wel vet op gesmeerd door eigenaar.
Hoe of wat weet ik verder ook niet.

En ik wacht met smart op een goede uitgebreide test van deze ketting in landelijke bekend staande motorbladen hierover.
Dat zou ook wel leuk zijn ze testen hem veel kilometers en gaan erna hun oordeel Erover vellen..
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ga voorzichtig af op de revzilla ervaringen. De gasten die hem daar gebruikt hebben reden in principe erg veel kilometers in bijna perfecte omstandigheden en kregen er alsnog niet echt goede resultaten mee (lees; geen pekel, weinig regen en weggebruik). Jammer, want dit is inderdaad voor een mooiweer rijder zoals ik wel echt een droom.
 
Wel fijn dat degene zonder deze ketting hun mening er over delen en opsommen waarom ze hem allemaal niet zouden willen.... Wat de toegevoegde waarde daarvan is aan dit topic begrijp ik niet maar ik ben blij dat ik hem wel mag van m'n vrouw... 🤔🤔🤔

Inmiddels op beide motoren met de ketting een paar duizend km verder en ik ben super enthousiast. Alles blijft lekker schoon en ik heb het gevoel dat het soepeler loopt dan de "gewone" kettingen die ik hiervoor heb gehad. Om dan nog maar te zwijgen hoe mooi die glimt en blijft glimmen daar kon mijn did goldlink niet aan tippen.

Nu nog even afwachten hoe het straks in de herfst en winter gaat maar ik heb er vol vertrouwen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan