Nooit meer ketting smeren!

Het zal mij benieuwen hoe goed deze ketting het zonder smering zal uithouden vergeleken met een regulier ketting zonder smering. Bij kleine motoren red je die 20k met een reguliere ketting zonder smering ook wel. Ik heb een keer een set vervangen bij een CB500 die nooit werd gesmeerd en de staat daarvan viel me alles mee.
 
Krachtige motoren vreten kettingen. Als deze het langer uithoudt dan de fabrieksstandaard op mijn Superduke (16d km en op weg naar de container) dan is het het overwegen waard.
 
Op motorrad online staat meer info,o.a. over de verwachte levensduur van 20.000 km.
De ketting wordt exclusief voor BMW gemaakt en zal dus nergens anders los te koop zijn behalve bij een BMW dealer aan een zeer forse prijs.
Een kettingset voor een S1000 gaat €425 kosten.
Ik koop wel een DID set aan minder dan de helft van de prijs en smeer ze dan wel af en toe.
In het begin wellicht, voor een tweetal jaar meestal. Daarna is de kans groot dat ze ook after market verkrijgbaar zal zijn.
En als Regina het niet doet, doen andere merken het wel, en misschien wel tegen een betaalbaardere prijs :t
Probleem is, mijn huidige ketting gaat niet meer zo lang meegaan, denk nog tot 100.000km (30.000km voor de ketting). Dus wordt wellicht sowieso nog een kliederzooi ketting na deze :P
Het zal mij benieuwen hoe goed deze ketting het zonder smering zal uithouden vergeleken met een regulier ketting zonder smering. Bij kleine motoren red je die 20k met een reguliere ketting zonder smering ook wel. Ik heb een keer een set vervangen bij een CB500 die nooit werd gesmeerd en de staat daarvan viel me alles mee.
De ketting die tot nog toe het voor het langst uitgehouden heeft op mijn motoren, is gek genoeg diegene die ik het slechtst verzorgd heb, en zelfs drie keer onder hoge druk met heet water en zeep (self carwash) proper gespoten heb. 40.000km ging ze mee, ondanks dat alle X-ringetjes er een voor een tussenuit gingen vanaf km 7.000 ongeveer. Uitgebreid verslag kan je daarvan hier vinden indien interesse.
 
Op motorrad online staat meer info,o.a. over de verwachte levensduur van 20.000 km.
De ketting wordt exclusief voor BMW gemaakt en zal dus nergens anders los te koop zijn behalve bij een BMW dealer aan een zeer forse prijs.
Een kettingset voor een S1000 gaat €425 kosten.
Ik koop wel een DID set aan minder dan de helft van de prijs en smeer ze dan wel af en toe.
Dank! Daar had ik dus de verwachtte levensduur gelezen.!

 
Als het echt iets nieuws is zal Regina deze ketting ook via de normale kanalen gaan verkopen. Ik vraag me af of hij niet gaat roesten in de winter.

Roesten in de winter is de reden dat ik tot dusverre met geen enkele ketting meer dan 1 winter haal...
 
Roesten in de winter is de reden dat ik tot dusverre met geen enkele ketting meer dan 1 winter haal...
Smeren met vet (niet met die mooie witte wax-achtige spray) en niet poetsen, en je komt probleemloos de winter door met je ketting.
 
Smeren met vet (niet met die mooie witte wax-achtige spray) en niet poetsen, en je komt probleemloos de winter door met je ketting.

1 winter haal ik wel, maar 2 niet.

Gebruik wel eens vet, maar heb dat nog nooit consequent een hele winter (strooizoutperiode) gedaan.

Spreek je uit ervaring?
 
1 winter haal ik wel, maar 2 niet.

Gebruik wel eens vet, maar heb dat nog nooit consequent een hele winter (strooizoutperiode) gedaan.

Spreek je uit ervaring?
:Y geen spatje roest, wel een smerige ketting en velg en omgeving, waar je na de pekelperiode bijna een beitel bij nodig hebt :P Het gebeurt dat ik na een rit van 50km al opnieuw moet smeren. En de zijkant van de ketting is ook gewoon vet en vies, dat hoort allemaal bij het pekelseizoen.
 
Ik heb liever een ketting en tandwielen die nooit meer vervangen hoeft te worden.

Dat inspuiten neem ik dan wel voor lief.
 
:Y geen spatje roest, wel een smerige ketting en velg en omgeving, waar je na de pekelperiode bijna een beitel bij nodig hebt :P Het gebeurt dat ik na een rit van 50km al opnieuw moet smeren. En de zijkant van de ketting is ook gewoon vet en vies, dat hoort allemaal bij het pekelseizoen.

Hoeveel kilometers haal jij met je kettingen? Ik typisch 20k, onafhanlijk van de motor (laatste 20 jaar: 500cc twin, 600cc viercylinder, 1050cc triple).
 
Hoeveel kilometers haal jij met je kettingen? Ik typisch 20k, onafhanlijk van de motor (laatste 20 jaar: 500cc twin, 600cc viercylinder, 1050cc triple).
Ook een 500cc twin, de laatste keer ongeveer 31500km. Gewoon een "standaard" DID 525. Ik rij niet heel voorzichtig, maar ik vervang ze pas als ze (lees: het voorste kettingwiel) echt niet meer kan.
 
Ik heb vandaag bij motoport almere die ketting gezien. Op het oog ziet hij er niet anders uit met uitzondering van een Msport logotje hier en daar. De onderhoudsmensen daar wisten ook nog niet precies hoe of wat. Voor hun is het ook afwachten.
 
37k met mijn vorige ketting. De tandwielen begonnen toen wel te happen in de ketting dus was voor mijn gevoel wat te laat.

De motor gekocht met 16k. Het lijkt mij sterk dat de ketting dus al eens vervangen was, maar het zou kunnen en dan heb ik er maar 21k mee gereden, maar voor 16k een kettingset op GSXR750 vervangen is wat vreemd.

De huidige zit er nu 23k op en kan nog wel ff. Nagenoeg alleen maar snelweg kilometers mocht dat wat uitmaken.

Die 20k die BMW \ Regina ketting mee gaat vind ik niet perse veel tenzij het een gemiddelde moet voorstellen. De prijs is niet hoog tenzij ze ook 100 euro voor de tandwielen rekenen.
Een DID set met tandwielen kost voor mij motor bij de goedkoopste zaak rond de 130\140 euro.

Ik vind inspuiten overigens een goed " iets ". Zo bekijk je jouw motor even met een technische controlerende blik.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Dan heeft jouw motor meer vermogen dan de mijne, of jij rijdt nog lomper?
Ik rijd meestal rustig, maar de X- ringen bepalen de levensduur. Ik vervang de kettingset, net als de banden, voordat die te ver heen is. Dat geeft meer rijplezier.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
37k met mijn vorige ketting. De tandwielen begonnen toen wel te happen in de ketting dus was voor mijn gevoel wat te laat.

De motor gekocht met 16k. Het lijkt mij sterk dat de ketting dus al eens vervangen was, maar het zou kunnen en dan heb ik er maar 21k mee gereden, maar voor 16k een kettingset op GSXR750 vervangen is wat vreemd.

De huidige zit er nu 23k op en kan nog wel ff. Nagenoeg alleen maar snelweg kilometers mocht dat wat uitmaken.

Die 20k die BMW \ Regina ketting mee gaat vind ik niet perse veel tenzij het een gemiddelde moet voorstellen. De prijs is niet hoog tenzij ze ook 100 euro voor de tandwielen rekenen.
Een DID set met tandwielen kost voor mij motor bij de goedkoopste zaak rond de 130\140 euro.

Ik vind inspuiten overigens een goed " iets ". Zo bekijk je jouw motor even met een technische controlerende blik.

Helaas openbaart zo'n vorsende blik soms voorwerpen in de achterband die je er liever niet aantreft. En dan is het erg moeilijk om die gewaarwording weer te ontkennen..

Wat alle overwegingen omtrent een wat langere levensduur van de kettigset weer in een ander perspectief zet.
 
Waardoor slijten kettingwielen het hardst? Door de ketting die langer wordt, of door de wrijving? De eerste factor wordt nu uitgeschakeld. Zou dat schelen?
mijn voortandwiel is met 50000 km versleten en de ketting is niet langer geworden
 
mijn voortandwiel is met 50000 km versleten en de ketting is niet langer geworden
Wel vreemd dan zou je dus alleen je kettingwielen hoeven te vervangen.
Maar ik denk als je dat doet dat de ketting niet lekker past,maar dat denk ik ,ik weet dat niet zeker,ben wel benieuwd
 
Ik heb het artikel ook gezien.
En gelezen.

En me verbaasd dat in het artikel staat dat de verwachtte levensduur ongeveer 20 dkm is.
Hoezo maar zo weinig?? Als er geen extra smering nog nodig is, en de glijweerstand zo laag is, waar komt dan de slijtage vandaan?
Maar 20dkm??? Een lachertje!!
Ik heb vorige week mijn kettingset vervangen. Ik houd altijd een log bij van alle reparatie/ vervangingen.
De ketting die nu in de kliko is gegaan heeft 48dkm gelopen. (gewoon een DID-ketting)
Enkele schakels begonnen 'vast' te zitten. Voortandwiel begon puntjes te krijgen. (zag ik nadat de deksel eraf was)
Wel moet ik dan vermelden dat ik een Osco-oiler systeem op de motor heb.
1x aan het hendeltje trekken en de ketting kan er weer effe tegen. Bij regen na 1 tankbeurt. Bij droog weer na 2 tankbeurten.

Het valt nu wel op dat de loop van de ketting veel rustiger is geworden.
Maakte meer herrie dan dat je zou verwachten. Maw vervanging was dus wel nodig!
 
Maar 20dkm??? Een lachertje!!
Ik heb vorige week mijn kettingset vervangen. Ik houd altijd een log bij van alle reparatie/ vervangingen.
De ketting die nu in de kliko is gegaan heeft 48dkm gelopen. (gewoon een DID-ketting)
Enkele schakels begonnen 'vast' te zitten. Voortandwiel begon puntjes te krijgen. (zag ik nadat de deksel eraf was)
Wel moet ik dan vermelden dat ik een Osco-oiler systeem op de motor heb.
1x aan het hendeltje trekken en de ketting kan er weer effe tegen. Bij regen na 1 tankbeurt. Bij droog weer na 2 tankbeurten.

Het valt nu wel op dat de loop van de ketting veel rustiger is geworden.
Maakte meer herrie dan dat je zou verwachten. Maw vervanging was dus wel nodig!

Het kan nog wel verder op een kettingset...
Ik heb tussen 1999 en 2006 ruim 60dkm met een kettingset gedaan. Suzuki sv 650, nieuw gekocht. En de vervanging was vanwege de verkoop van de motor. Niet zozeer vanwege de verminderde kwaliteit van de set. Met die motor werd niet in de winter gereden. Wel bij regen. Er was een scottoiler gemonteerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan