Nooit meer ketting smeren!

Grappig dat niemand hier nog cardanaandrijving heeft genoemd. Een keer in de 30.000km 150ml olie vervangen, 10 minuten werk, geen smeerboel. Perfect voor als je een hekel hebt aan onderhoud. vieze motor en periodieke vervangingskosten.
Een ketting komt pas in de buurt als je hem helemaal opsluit en van een soort automatische smering voorziet. Anders zal water, straatvuil, zand en pekel altijd zijn vernietigende werk blijven doen.
 
Grappig dat niemand hier nog cardanaandrijving heeft genoemd. Een keer in de 30.000km 150ml olie vervangen, 10 minuten werk, geen smeerboel. Perfect voor als je een hekel hebt aan onderhoud. vieze motor en periodieke vervangingskosten.
Een ketting komt pas in de buurt als je hem helemaal opsluit en van een soort automatische smering voorziet. Anders zal water, straatvuil, zand en pekel altijd zijn vernietigende werk blijven doen.
Cardanaandrijving wordt alleen op "sukkelige" motoren toegepast.
 
Grappig dat niemand hier nog cardanaandrijving heeft genoemd. Een keer in de 30.000km 150ml olie vervangen, 10 minuten werk, geen smeerboel. Perfect voor als je een hekel hebt aan onderhoud. vieze motor en periodieke vervangingskosten.
Een ketting komt pas in de buurt als je hem helemaal opsluit en van een soort automatische smering voorziet. Anders zal water, straatvuil, zand en pekel altijd zijn vernietigende werk blijven doen.

Helaas is een cardan niet echt een keuze die je hebt.

Het is niet dat ik nu mijn ketting kan vervangen door cardan bijvoorbeeld...
En mijn motor is ook nooit met een cardan aandrijving als optie verkocht.

Heel veel keuze heb je volgens mij sowieso niet meer als je cardan wilt.
 
Het kan nog wel verder op een kettingset...
Ik heb tussen 1999 en 2006 ruim 60dkm met een kettingset gedaan. Suzuki sv 650, nieuw gekocht. En de vervanging was vanwege de verkoop van de motor. Niet zozeer vanwege de verminderde kwaliteit van de set. Met die motor werd niet in de winter gereden. Wel bij regen. Er was een scottoiler gemonteerd.
Mss had ik ook nog wel verder gekund.
Maar zoals ik al meldde waren er schakels bij die minder zin begonnen te krijgen.
Ketting aan onderzijde hing niet meer netjes in een boog, maar kreeg zig-zag.
Ook begon de ketting flink herrie te maken. (constateer ik nu er een nieuwe op ligt)

Kan je natuurlijk wel door blijven rijden, maar dat lijkt niet verstandig.
Zal je net zien dat je op een donkere regenachtige avond in 'the middle of nowhere' met ellende komt te staan.
Op de site zie ik dat Jos Smit weer een nieuwe complete set voor mij heeft voor €113. (waar hebben we 't over?)
Dus voor een goede 100 euries kan ik weer een halve ton KM verder. (voor een gemiddelde motor met 4k/jr weer 12 jaar rijden)

@ cardan
Voor een cardanset heb je al een mega-bedrag betaald bij aanschaf. En ook die kan stuk!
Tijdje terug een reisverslag gelezen van iemand naar de Noordkaap.
Cardan (BMW) liep in de soep boven in Noorwegen. Hoop ellende en de kosten heb ik 't dan nog niet over.
Een ketting had je kunnen kopen op iedere straathoek. Ook een cardan behoeft onderhoud met olie bijvullen of een keerring die gaat lekken.
 
Laatst bewerkt:
Ergens op het forum stond een topic over kettingkasten.... Komt ook niet meer voor, en kwam vroeger ook al niet veel voor. Maar op een Yamaha Tr1 zat ooit wel zo'n ding en vorige week las ik op een Duits forum dat iemand zijn ketting (wel 630) maar eens had vervangen na 150.000km In die kettingkast zit 500gr vet, en dat vervangen is natuurlijk een kliederbende van heb ik jou daar, maarja hoe vaak ga je dat dan doen....

Ik vind het wel een mooi principe zo'n ketting die je niet meer hoeft te smeren. Voor de fiets worden ook kettingen verkocht met DLC coating erop, gaan ook extreem lang mee, maar die vragen wel het normale onderhoud. Ik zou wel eens willen weten hoelang deze BMW ketting meegaat als je hem netjes schoon houdt en er af en toe een beetje olie/vet/smeermiddel op doet.
 
Ja, een gesloten kettingkast is natuurlijk veruit het beste.
Geen vervuiling meer door zand, stof, regen en pekel.

Dat kan je al zien bij de gewone trapfiets. Sportfietsjes hebben vaak een nieuwe ketting nodig.
Bij een ouderwetse opa-fiets met linnen kettingkast is de levensduur bijna net zo lang als dat de fiets 't doet.
 
Ok, dus prijs en levensduur zijn (voorzover we dat nu in kunnen schatten) nog niet helemaal op het niveau van een conventionele ketting.

Kwestie van tijd voordat ze wel concurrerend worden dus. En wederom, geen kledderboel. Het oog wil ook wat :)


1598866329478.png
 
Ik doe die normale setjes altijd, en zie geen enkele reden om over te gaan....teveel marketing machine erachter.
 
Maar 20dkm??? Een lachertje!!
Ik heb vorige week mijn kettingset vervangen. Ik houd altijd een log bij van alle reparatie/ vervangingen.
De ketting die nu in de kliko is gegaan heeft 48dkm gelopen. (gewoon een DID-ketting)
Enkele schakels begonnen 'vast' te zitten. Voortandwiel begon puntjes te krijgen. (zag ik nadat de deksel eraf was)
Wel moet ik dan vermelden dat ik een Osco-oiler systeem op de motor heb.
1x aan het hendeltje trekken en de ketting kan er weer effe tegen. Bij regen na 1 tankbeurt. Bij droog weer na 2 tankbeurten.

Het valt nu wel op dat de loop van de ketting veel rustiger is geworden.
Maakte meer herrie dan dat je zou verwachten. Maw vervanging was dus wel nodig!

Logisch, bij jou gaat altijd alles veel beter en langer mee. :t Eigenlijk zouden de mensen die een techniektopic willen openen beter jou een pb kunnen sturen. Of Google vragen te verwijzen naar jou zodra iemand iets wil weten van motoren.
 
Als het echt iets nieuws is zal Regina deze ketting ook via de normale kanalen gaan verkopen. Ik vraag me af of hij niet gaat roesten in de winter.

Roesten zal hij niet snel doen door de bewerking op het metaal.
En een "uitgerekte" ketting is niet nieuw, werd in de jaren 90 ook in het wielrennen toegepast.
 
Ik heb geen enkele idee, althans ik hou het nooit bij hoe lang mijn kettingen meegaan....ook niet interessant vanwege de lage kosten van eens in de zoveel jaar.

En onderhoud: gewoon na een tijdje inspuiten met drylube, ik als hobby rijder neem het mee met vliegenlijkjes verwijderen en kost verder geen moeite.
 
Grappig dat niemand hier nog cardanaandrijving heeft genoemd. Een keer in de 30.000km 150ml olie vervangen, 10 minuten werk, geen smeerboel. Perfect voor als je een hekel hebt aan onderhoud. vieze motor en periodieke vervangingskosten.
Een ketting komt pas in de buurt als je hem helemaal opsluit en van een soort automatische smering voorziet. Anders zal water, straatvuil, zand en pekel altijd zijn vernietigende werk blijven doen.

Een cardan is zwaar, duurder en minder efficiënt.
En als het stuk gaat is het meestal ook duur om te repareren.
De eenvoud en sleutelbaarheid is juist zo mooi aan een ketting aandrijving.
 
Mijn zoontje heeft een nieuwe trapfiets en daar zit best een mooie kettingkast op vindt ik.

Zoiets zou op een motorfiets ook niet misstaan, en hoeft niet enorm veel te kosten lijkt me.
 
Verschil is dat een achterbrug van een motor geveerd is.... Wordt het een stuk lastiger van om het mooi te sluiten.

Kettingsetje doe ik nu ca 20.000 mee, maarja daarin krijg hij ook wel met enige regelmaat situaties als onderstaande foto mee...
Dat zal niet veranderen, het zijn bij mij meer de tandwielen die op raken.
Het zou voor mij wel enorm schelen dat spannen en smeren gewoon veel minder hoeft (de tandwielen zullen inslijten dus spannen moet).

Op langere trips vind ik het altijd zo'n gekloot dat het s'avonds altijd nog een moet gebeuren.
 
Ik ben benieuwd. Regina is nu nu niet echt een top merk? Maar observaties:
- cardan is mooi totdat het misgaat, dan wordt het verdomd duur
- Ik wisselde bandjes op 5000km voor Corona. Dus moet zowieso 3-4 keer wiel eruit en en ketting afstellen
- wel leuk om te zien dat BMW zegt dat het de wrijving tussen kettingwiel en ketting veel minder maakt. Ik heb daar een olie systeempje voor. Moet nog zien welk droog systeem beter gaat zijn dan wat olie. Hebben we dan straks transmissies zonder olie? Denk het nietO-)
 
Verschil is dat een achterbrug van een motor geveerd is.... Wordt het een stuk lastiger van om het mooi te sluiten.

Kettingsetje doe ik nu ca 20.000 mee, maar ja daarin krijg hij ook wel met enige regelmaat situaties als onderstaande foto mee...
Dat zal niet veranderen, het zijn bij mij meer de tandwielen die op raken.
Het zou voor mij wel enorm schelen dat spannen en smeren gewoon veel minder hoeft (de tandwielen zullen inslijten dus spannen moet).

Op langere trips vind ik het altijd zo'n gekloot dat het s'avonds altijd nog een moet gebeuren.
Op 't gevaar af dat Michielo 1976 deze oplossing niet op waarde gaat schatten ...............

Mijn Kreidler-bromfiets met geveerde achtervork had in het verleden ook een gesloten plastic kettingkast in 2 delen.
Vlgs mij had Zündapp zelfs een plaat-stalen kettingkast. Zo ver ik weet had Puch Skyhawk dat ook. Mss nog wel meer...........?
Waarom zou dat niet ook op een motorfiets kunnen? Oude motorfietsen hebben dat in het verleden wel gehad.

Smeren kan met bekend Osco of Scott-smeersysteem. In de kettingkast op meest optimale punt hiervoor een vaste aansluiting maken.
Omdat kettingkast geheel gesloten is, hoeft er maar mss 1x in de 1000 km te worden gesmeerd.
Wellicht nog beter: De fabrikant plaatst een automatische druppelaar. Dan alleen reservoir bij grote beurt vullen.

Voor kettingspanning kan je aan buitenzijde een grote uitneembare dop maken.
Dop eraf, spanning checken, ketting spannen en dop er weer op.
 
Op 't gevaar af dat Michielo 1976 deze oplossing niet op waarde gaat schatten ...............

Mijn Kreidler-bromfiets met geveerde achtervork had in het verleden ook een gesloten plastic kettingkast in 2 delen.
Vlgs mij had Zündapp zelfs een plaat-stalen kettingkast. Zo ver ik weet had Puch Skyhawk dat ook. Mss nog wel meer...........?
Waarom zou dat niet ook op een motorfiets kunnen? Oude motorfietsen hebben dat in het verleden wel gehad.

Smeren kan met bekend Osco of Scott-smeersysteem. In de kettingkast op meest optimale punt hiervoor een vaste aansluiting maken.
Omdat kettingkast geheel gesloten is, hoeft er maar mss 1x in de 1000 km te worden gesmeerd.
Wellicht nog beter: De fabrikant plaatst een automatische druppelaar. Dan alleen reservoir bij grote beurt vullen.

Voor kettingspanning kan je aan buitenzijde een grote uitneembare dop maken.
Dop eraf, spanning checken, ketting spannen en dop er weer op.

Het kan ook zeker wel, maar of het bij alle typen motoren een wenselijke constructie is is de volgende vraag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan