Nooit meer ketting smeren!

Dat filter kun je gemakkelijk twee jaar laten zitten.
Ik ververs vier keer per jaar.
Wil het filter wel even leeggooien dan.
Dat vervang ik 1x per jaar.

Nou heb ik nog wel het nodige liggen aan gebruikte filters en wil dat een keer open zagen. :Y
 
Ik ververs vier keer per jaar.
Wil het filter wel even leeggooien dan.
Dat vervang ik 1x per jaar.

Nou heb ik nog wel het nodige liggen aan gebruikte filters en wil dat een keer open zagen. :Y
Openzagen is altijd interessant. In principe filtert een vuil filter beter dan een schoon filter, als het drukverschil tenminste niet te veel beïnvloed wordt.
 
Op de S1000RR is het een fabrieksoptie: zit in het racepakket, samen met een titanium einddemper.
Heb het hele forum van pagina 1 tot hier doorgelezen en moet eerlijk zeggen dat het niet meer hoeven schoonmaken voor mij wel de grootste winst zou zijn. Ook als het 100 euro duurder zou zijn (zie dat de prijs op Louis 100 euro duurder is dan wat ik de laatste keer voor mijn raceketting in dezelfde maat heb betaald 150->250).

Als je ziet hoeveel tijd je kwijt kan zijn aan het poetsen omdat dat kettingvet (vele merken geprobeerd) er altijd afkomt met veel vermogen en hoge snelheden, lijkt me dit ideaal. Ketting hoeft van mij ook geen 30, 40 of 50.000km mee te gaan. 10.000 is genoeg. Smeren heb je ook nog kosten aan dus al zou de ketting 2 jaar knallen meegaan zonder smeren (en zonder schoonmaken), dan vind ik 100 euro eigenlijk niet veel.

Het is dat ik al een nieuwe DID in reserve heb liggen omdat ik op het circuit wel vaker een gebroken ketting heb gehad (een AFAM, DID én Tsubaki, in 20 jaar/200.000km), maar ik ben wel benieuwd hoe mensen met S1000RR's en vergelijkbare pk-pakhuizen de ketting nu ervaren. PS Dat kunnen trouwens veel kettingbreuken zijn, maar ik ken bijvoorbeeld wel weer een hoop racers die elk seizoen (voor de zekerheid) met een nieuwe ketting starten, dus blijkbaar komt het vaker voor. Ik ken er alleen weinig die met deze Regina HPE rijden...dus waarom zou het in het racepakket zitten (marketing wellicht)?
 
Hij moet nog steeds regelmatig ingespoten worden.
Daar komen ze dan na montage/marketing pas mee. :+

Hij zit in het racepakket omdat er enkele procenten meer vermogen bij het achterwiel komt
Efficiëntere aandrijving.
 
Hij moet nog steeds regelmatig ingespoten worden.
Daar komen ze dan na montage/marketing pas mee. :+

Hij zit in het racepakket omdat er enkele procenten meer vermogen bij het achterwiel komt
Efficiëntere aandrijving.
Mij is verteld dat smeren alleen noodzakelijk is als je veel in de regen hebt gereden; bij de jaarlijkse c.q. 10.000 km beurt wordt ie ook gesmeerd.
 
:Y
Nou ja, als deze kettingen écht meer peekaa's doorgeven tov andere (race) kettingen vind ik dat het eerste argument om deze ketting te nemen tov een "reguliere" (race) ketting.
Ik kan me niet voorstellen dat het echt verschil uitmaakt, maar dat is slechts mijn mening. Ik vind het feit dat ik niet/minder hoef te smeren voldoende; die ene pk meer boeit me niet zo.
 
:Y
Nou ja, als deze kettingen écht meer peekaa's doorgeven tov andere (race) kettingen vind ik dat het eerste argument om deze ketting te nemen tov een "reguliere" (race) ketting.
Dat zou het inderdaad des te vreemder maken dat niet iedere racer juist wel voor deze ketting zou gaan.

NB. Dat is als we er even vanuit gaan dat bij de meeste racers elke pk telt. Dit zouden dan namelijk wel hele goedkope pk's zijn.

Dit staat even los van de discussie dat ik persoonlijk waarschijnlijk geen tiende van een seconde sneller rond zal gaan...al kwamen er 10pk bij O-)
 
Mij is verteld dat smeren alleen noodzakelijk is als je veel in de regen hebt gereden; bij de jaarlijkse c.q. 10.000 km beurt wordt ie ook gesmeerd.
Nope! Volgens de fabrikant moet de ketting gesmeerd worden na een rit in de regen of als je de motor hebt gewassen...... kortom, bijna net zo vaak als een "normale" ketting.
 
Nope! Volgens de fabrikant moet de ketting gesmeerd worden na een rit in de regen of als je de motor hebt gewassen...... kortom, bijna net zo vaak als een "normale" ketting.
Ik rij nooit in de regen, en wassen doe ik met een sopje en een spons *O*.
 
Dat zou het inderdaad des te vreemder maken dat niet iedere racer juist wel voor deze ketting zou gaan.

NB. Dat is als we er even vanuit gaan dat bij de meeste racers elke pk telt. Dit zouden dan namelijk wel hele goedkope pk's zijn.

Dit staat even los van de discussie dat ik persoonlijk waarschijnlijk geen tiende van een seconde sneller rond zal gaan...al kwamen er 10pk bij O-)
Racekettingen zijn 520,volgens mij bestaat deze Regina alleen in de maat 525.
Een raceketting is het dus in geen geval.
 
[...]volgens mij bestaat deze Regina alleen in de maat 525.
[...]
 
Ik had het niet opgezocht,maar het staat wel in het artikel dat ze nu pas een 520 hebben,die was er in het begin niet.
En er staat ook bij voor lichtere motoren,nergens spreekt men over een raceketting.
Een 520 wil niet zeggen dat het een raceketting is.
Een 520 raceketting is ook geschikt voor een 1000 met 200 PK,dat is hier zeker niet het geval.
 
Een 520 wil niet zeggen dat het een raceketting is.
Eens :Y
Een 520 raceketting is ook geschikt voor een 1000 met 200 PK
Eens :Y
dat is hier zeker niet het geval.
Volgens de motoplus link niet idd.
Maar, op louis bijvoorbeeld staan wel weer 1000cc superbikes in de compatible lijst.
Linkje van/naar de fabrikant zou mooi zijn, maar op hun website kan ik de HPE ketting überhaupt niet eens vinden...
 
:^

Enkele procenten = enkele peekaa's...
Hebbie hier een linkje/bron van (en dan niet eentje van "wij van wc-eend..." aub :P :+ )?
Bij 210 pk aan de krukas circa drie pk volgens projectleider BMW Motorrad Ralf Mölleken.
Ik heb 205 ahw dus iets meer.
PSX_20230221_202142.jpg
PSX_20230221_202046.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan