Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Pekel op de motor.


Je hebt gelijk. Zeker wanneer je iets net hebt (ook al is het tweedehands) let je extra op. Maar het is een gebruiksvoorwerp...
 
Ik vraag me af? waar spuit je dat spul allemaal op? ook uitlaten en cilinder koppen die heet worden? gaat dat niet roken?
 
Ik vraag me af? waar spuit je dat spul allemaal op? ook uitlaten en cilinder koppen die heet worden? gaat dat niet roken?
Cilinderkoppen en uitlaatdempers zullen het probleem niet zijn. Die worden niet zo gek heet. Als een cilinderkop flink over de 110 graden bij een watergekoeld blok of 130 graden bij een rijwind gekoeld blok komt heb je hele andere problemen dan een beetje pekel. Voor vettigheid is dat bij lange na niet heet genoeg om het op een walmen te zetten. Dempers worden niet veel heter. Uitlaatbochten zijn een verhaal apart. Zeker enkelwandige bochten kunnen heel heet worden en zijn daarmee ook heel lastig om goed tegen roest te beschermen.
 
Ik heb nog nooit iets tegen pekel gedaan aan mijn F700GS. Ondertussen toe aan winter 5 en buiten de uitlaatbochten die er niet meer nieuw uit zien (niets ergs ofzo, eens behandelen en terug als nieuw, en normaal na 80000 km) niets aan de hand...

Goed zal het vast niet zijn. Maar ik lig er niet wakker van. Lekker doorrijden
 
Dus op de uitlaat bocht kan je beter niet op spuiten?
 
Het maakt mij ook niet zoveel uit, maar als ik een spuitbussie moet halen voor 15 pleuro en het blijft een beetje knap vindt ik het wel prettig.
 
Het kan gaan kwaad om het er wel op te spuiten, maar de meeste middelen branden er af, verdampen, oxideren of verliezen op een andere manier hun werkzaamheid door de hitte
Kortom , je kan er alles mee volbaggeren en hoef niks af te plakken.
ik zal eens zo’n busje bestellen uit die test.
 
Het is toch net je uitlaatbochten die het meeste afzien? De kunststof delen en het motorblok veeg je zo weer schoon..
 
Inderdaad, ik was net voor de strooiploeg thuis gisteravond.
Mijn woon-werk fiets en racefiets (je weet wel, van die dingen zonder motorblok waarvan de voetsteunen ronddraaien) krijgen ook wat extra aandacht.
 
T enige wat ik nog weet wat betreft dagelijks onderhoud, mits je doorrijder bent: nooit je motor warm afspoelen (dus warm water gebruiken of als je brommer nog warm is ) als er gepekeld is.
 
Ik heb me laten vertellen dat Japanners een aluminiumlegering gebruiken naast bovengenoemde contents ook een bovengemiddeld aandeel zink. Net als het zo verheerlijkte ‘ moffelen ‘ werkt dit capillair -> scheurtje/pitje/beschadiging, vocht met pekel kruipt eronder door en het roestproces is een feit. Bij gemoffelde buizen frames, is de laklaag relatief dik, waardoor je dit mogelijk/vaak te laat opmerkt. Bij de blanke laklaag is alu-oxide wit uitgeslagen en gelijk zichtbaar. preventieve behandeling: lastig denk ik...
 
Warm water activeert de werking van pekel.
Niet helemaal: electrolyze (elektrische corrosie). Warm pekelwater heeft een ander potentiaal verschil als leidingwater. 2 verschillende stoffen in contact komende geeft als het ware stroom en versnelt een oxidatieproces. Iets soort gelijk gebeurt elders in je motor, dat noemen ze een accu. Dit is een gecontroleerd proces, lood-oxide en zuur, bij elkaar geeft spanningsverschil en bij een gesloten circuit gaat het stromen. Je accu zit in een plastic bak, geen probleem, doe je dit vaak bij je motor, dan kun je m op gegeven moment opvegen.
 
Daarom spoel ik mijn motor af met water van -10 graden.
Ik gebruik natuurlijk wel zout water, anders zou het bevriezen.
Ik heb al een aantal malen eerder uitgelegd hoe de vork fysisch en chemisch in de steel zit, en toen kreeg ik allerlei brutale apen over me heen die niet weten hoe het werkt en wel een grote bek hebben. Dat doe ik dus niet meer.
 
Ik heb al een aantal malen eerder uitgelegd hoe de vork fysisch en chemisch in de steel zit, en toen kreeg ik allerlei brutale apen over me heen die niet weten hoe het werkt en wel een grote bek hebben. Dat doe ik dus niet meer.
Je weet het gewoon niet
 
Ik raad jou aan je motor in te smeren met stroop. Zoet is beter dan zout. En dan kan hij ook niet meer zuur worden, dat is mooi meegenomen.
Ja. Ik raad je ook aan dan gelijk een topic te openen. Liefst in de trant van "hoe krijg ik die pl**risvliegen van mijn motor af" of "hoe voorkom ik een wespensteek in mijn z*k tijdens een kneedown" of een soortgelijke strekking. Dat hadden we namelijk nog niet, en dan kunnen we het daar ook gelijk eens over hebben