Project XJ700X

De inschatting is dat het de linker carburateur betreft. Ervaring dat als de motor langdurig op de jiffy heeft gestaan, dit de meest vuile carb is 😉
 
De inschatting is dat het de linker carburateur betreft. Ervaring dat als de motor langdurig op de jiffy heeft gestaan, dit de meest vuile carb is 😉
Bijna goed, maar het is de uiterst rechtse carburateur. Ik ga op mijn gemak de carburateurs weer loshalen en de carb nogmaals schoonmaken. Er zit blijkbaar toch nog wat vuil in de carburateur, wat niet verbazend is. De motor stond al tig jaar stil.
 
De carburateurs zijn weer schoongemaakt en ze zitten weer in de inlaatrubbers.
Maar de achterkant is een gedoe. De aansluiting van het filter naar de carburateurs is echt de hel. De föhn erop gezet en er zitten nu twee op hun plek. De andere twee komen van de week aan de beurt en dan de tank aansluiten en starten.

Nu maar hopen dat ie op vier cilinders loopt.😇
 
bij de xj750 zit de luchtfilterkast met 3 schroefjes/bouten vast aan (de bovenkant van ) het frame, met die los of eruit kan je de luchtfilterkast bewegen om zo meer ruimte te hebben.
kan me voorstellen dat dat bij deze motor ook is.
 
bij de xj750 zit de luchtfilterkast met 3 schroefjes/bouten vast aan (de bovenkant van ) het frame, met die los of eruit kan je de luchtfilterkast bewegen om zo meer ruimte te hebben.
kan me voorstellen dat dat bij deze motor ook is.
Het luchtfilterkast lijkt op de xj750, maar zit boven en links met schroeven vast. Die zijn los, de tussen liggende buisjes waren toch niet soepel genoeg. Dinsdag ga ik ze verder vastzetten. Nu een biertje drinken.
 
Die luchtfilter aansluitrubbers zijn de hel inderdaad... Voor mijn X heb ik uiteindelijk besloten maar nieuwe te kopen, maakt het wat gemakkelijker. Heb je bij de demontage de rubbers in de luchtfilter kast gedrukt? Ik werk bij de montage dan van binnen naar buiten, eerst carb 2 en 3 en dan 1 en 4. Juist de luchtfilter kast zo ver mogelijk naar voren plaatsen anders krijg je ze er helemaal niet op. Succes met deze uitdaging, leuke thread trouwens!
 
Die luchtfilter aansluitrubbers zijn de hel inderdaad... Voor mijn X heb ik uiteindelijk besloten maar nieuwe te kopen, maakt het wat gemakkelijker. Heb je bij de demontage de rubbers in de luchtfilter kast gedrukt? Ik werk bij de montage dan van binnen naar buiten, eerst carb 2 en 3 en dan 1 en 4. Juist de luchtfilter kast zo ver mogelijk naar voren plaatsen anders krijg je ze er helemaal niet op. Succes met deze uitdaging, leuke thread trouwens!
Van links gezien zitten de eerste twee op hun plek en dinsdag (vrije dag) gaan de andere twee erop. De rubber buizen moeten in de rand van het filterhouder vallen en daarna wroeten om ze op de carburateurs te krijgen. Daarna zoals eerder gezegd kijken of het kreng op vier cilinders loopt.
Zo niet, dan opnieuw alle leidingen en sproeiers in de carbs nalopen.......Het zal goed komen.

En ik hoop daarna de kleppen te kunnen checken. Ik ga stap voor stap verder in dit proces. Met wat pech moeten de kleppen gesteld worden. Nog geen idee hoe dat lopen, maar dan lees ik mij eerst wel in of schiet een noodsignaal in de lucht. 😉

Pas daarna ga ik alles optisch aanpakken, aluminium polijsten, blok spuiten. Daarna tank, kappen, spatborden en het zwarte deel van de wielen zwart spuiten.
 
Kleppen stellen is ook een heel avontuur met dat bucket over shim systeem van die 5 klepper. Wel verstandig om als een van de eerste klussen aan te pakken. Heb het al een paar keer gedaan door de jaren heen. Een werkplaats handboek en geduld zijn wel een noodzaak 😅
 
Het heeft even geduurd, maar eindelijk loopt het blok op vier cilinders. Wel is de uitlaatbocht van de vierde cilinder minder heet als de andere drie uitlaatbochten. Ik vind dat best wel vreemd en wellicht kan iemand mij hierin een oplossing/oorzaak voor geven.
 
Top dat die loopt in ieder geval. Heb je de temperatuur gemeten/gevoeld (au...) tijdens de opwarmfase? Het kan zijn dat de idle mixture screw iets meer uitgedraaid moet worden om een goed mengsel te geven. Ik heb dat bij die van mij ook gehad. Pas na nog een keer de carburateurs tot het laatste schroefje uit elkaar te hebben gehaald, weer schoongemaakt en het monteren van nieuwe gasklepasrubbers (mooi scrabble woord) hebben de mixture screws ongeveer dezelfde afstelling (2,75 tot 3,0 slagen) en loopt de motor echt mooi. Weet je ook zeker dat het piepkleine o-ringetje en metalen ringetje op de idle mixture screw onder de veer goed zitten, dus eerst het metalen ringetje en dan de o-ring? En dat er niet nog een oud o-ringetje onder zit die is blijven steken in de carburateur?
Anders misschien ergens een vacuüm lek?
 
Wat interessant leesvoer met goede links. Ãœberhaupt veel goede info en advies te vinden/krijgen op deze site.
 
Top dat die loopt in ieder geval. Heb je de temperatuur gemeten/gevoeld (au...) tijdens de opwarmfase? Het kan zijn dat de idle mixture screw iets meer uitgedraaid moet worden om een goed mengsel te geven. Ik heb dat bij die van mij ook gehad. Pas na nog een keer de carburateurs tot het laatste schroefje uit elkaar te hebben gehaald, weer schoongemaakt en het monteren van nieuwe gasklepasrubbers (mooi scrabble woord) hebben de mixture screws ongeveer dezelfde afstelling (2,75 tot 3,0 slagen) en loopt de motor echt mooi. Weet je ook zeker dat het piepkleine o-ringetje en metalen ringetje op de idle mixture screw onder de veer goed zitten, dus eerst het metalen ringetje en dan de o-ring? En dat er niet nog een oud o-ringetje onder zit die is blijven steken in de carburateur?
Anders misschien ergens een vacuüm lek?
Alle rubbertjes zijn vervangen en de piepkleine o-ringen liggen er goed in. De schroeven staan nu op 1,5 tot 2.0 slagen open en ik zal ze verder open zetten. Er heeft nog geen synchronisatie plaats gevonden. Ik ben al blij dat hij na jaren weer loopt. De komende tijd zal de xj afgesteld worden. Er zijn geen vacuüm lekken.

Helaas heb ik de komende twee weken mijn handen vol aan het apk klaarmaken van m’n Volvo en de tuin renovatie.
 
Ja sowieso verder open draaien. 2,5 is de basisafstelling maar ze hebben vrijwel altijd meer nodig. Synchroniseren zal waarschijnlijk ook veel helpen. Het kost wat moeite maar de X kan echt prachtig lopen. Succes met je andere projecten!
 
De XJ700x heeft letterlijk een maand stil in de garage gestaan. Mijn tuin, de GTR1000 en m’n Volvo hadden meer prioriteit.
Vandaag de luchtsproeiers op ongeveer 2,75 slag gezet XJ700x en gestart. Goed beschouwd loopt de motor op 3,5 cilinders en als ik remmenreiniger bij de inlaat van de 4e cilinder spuit loopt de motor zoals het hoort. De carburateurs gaan er nogmaals af en weer in een ultrasoon bak. Want blijkbaar is er nog steeds een kanaaltje gedeeltelijk verstopt.

Eigenlijk verbaasd het mij niet als ik zie welke bagger eruit is gekomen. Het kreng heeft jaren in een garage gestaan en de benzine is giga vergomd geweest.
Dus op hoop van zegen, want opgeven gaat niet gebeuren. Ik wil er dit jaar op rijden.😎
 
Gisterochtend een reinigingsmiddel 1 op 1 in met benzine in een flesje gekoppeld aan de carburateurs. Resultaat was niet om over naar huis te schrijven. Toerental zat rond de 2.500 p/m maar ook hier maar drie cilinders die het werk deden.
Maar goed, met de XJ700x toch de weg op en in de tank een fles carburateur reiniging.

Ook hier bleef de motor op drie cilinders rijden, waar de vierde cilinder af en toe wat deed.
De temperatuur van de vierde cilinder zat rond de 50 graden en de rest >120.

Wat mij ook opviel is dat de vierde cilinder best wel tikt. Ook is de bougie droog, maar de rand bij het schroefdraad was vettig. Toen de vonk nagekeken en die was blauw, maar aan de onderkant van de bougiedop was ook een vonk te zien. hoewel ik toch nog steeds de carburateurs verdenk heb ik wel nieuwe bougiedoppen gehaald. Na al die jaren kan dat nooit geen kwaad.

De carburateurs er weer afgehaald en die ga ik deze week weer uit elkaar halen. Vermoedelijk zit er toch nog gom in een leiding.
 
Hé hé, de Yamaha loopt op vier cilinders.🎉🎉

Ik ben er bijzonder blij om. Tig jaren vergomde benzine is eindelijk opgelost. Ter illustratie een een vlotterbak met wat troep.
Vier keer zijn die fckng carburateurs en luchtfilterkelken eraf geweest. Nu gaan ze er morgen of zaterdag op en dan ff rijden in de buurt. Ook ff open trekken.😬

4C47E0F8-E54B-4D8C-8017-0356C3A75B18.jpeg
 
Bedoel je met open trekken, ff vol gas op je brik ?

Heb ik een kleine vraag: zitten er al verse banden onder en werken de remmen goed ;)

En top dat de motor nu een echte vierpitter is geworden :t
 
Bedoel je met open trekken, ff vol gas op je brik ?

Heb ik een kleine vraag: zitten er al verse banden onder en werken de remmen goed ;)

En top dat de motor nu een echte vierpitter is geworden :t
Het open trekken moet je zien dat er twee seconden boven de 4000 toeren gereden gaat worden. Het is meer een wens dan werkelijkheid.😉
De remmen zijn natuurlijk wel goed, maar de voorband is al heel oud.
Na het kleine rondje van hoog op tien minuten gaat ie uit elkaar en wordt er van alles vernieuwd. Van wiellagers tot achterlicht. Het blok gaat in de hittebestendige hoogglans lak en het frame en de spatborden plus kappen gaan in de zwarte metallic 1k lak en daar overheen een kant en klare 2k hoogglans blanke lak.
De aluminium stukken worden gepolijst en worden ook in de 2k lak gezet.
 
Zo te lezen nog "boze" plannen :+

Wel de tip om de schone carburateurs dan geheel leeg te laten draaien. Want ook de hedendaagse Euro98 vertrouw ik toch niet helemaal.
Want als geen benzine in de carbs zit (als deze tijdelijk weggelegd worden tijdens de verfraaiing van je project) kan er ook niets vergommen / uitharden of nerslaan om nieuwe ellende te verzorgen.
 
Zo te lezen nog "boze" plannen :+

Wel de tip om de schone carburateurs dan geheel leeg te laten draaien. Want ook de hedendaagse Euro98 vertrouw ik toch niet helemaal.
Want als geen benzine in de carbs zit (als deze tijdelijk weggelegd worden tijdens de verfraaiing van je project) kan er ook niets vergommen / uitharden of nerslaan om nieuwe ellende te verzorgen.
Hahaha, de benzine gaat er echt wel uit.
Anders krijg ik wat de vorige eigenaar had gecreëerd.16C233A6-8FBF-4054-89A6-A057BB202F4B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan