identiek aan de oude BMW Motoren
ik snap best beetje van elektro, maar electronica, grrr, brrr, &%$#@!!! hahaha,
!!!
hier hetzelfde , begrijp er ook niets van maar als je dan in problemen zit zoals ik moet je steeds iemand zoeken die het wel kanmijn accu laad niet bij , heb al één en ander uitgemeten maar lukt nog niet .
Heb nog een aantal regelaars liggen, interesse ?
Ratman1, reed jij gistermiddag op de A15 ter hoogte van Rhenen?
Klopt, ik was op de terugweg vanuit Frankrijk en was even langs Teo lamers geweest.
reed dus vanaf Nijmegen richting Knooppunt Deil
heb een bredere kroonplaatset gescoord voor een nieuwe schommelvoorvork, de huidige voorvork is te smal voor de bredere banden.
bert, vertel wat je probleem is.
krijg je wel spanning? en dan hoeveel en waar?
een bekend probleem bij die bosch dynamo's is de rotor.
je moet de koolborstels even oplichten of isoleren van de koperen sleepsporen.
dan moet je meten of de twee koperen sleepsporen onderling verbonden zijn.
er wil namelijk nog wel eens een wikkeldraad breken, dan doet de magneet het niet meer.
tja , wat is het probleem.....
Ik heb dank zij het guzzi forum het een en ander uitgemeten omdat mijn accu niet bijlaad . Dank zij het forum ben ik tot de conclusie gekomen dat de koolborstelstandaard door een ongeval enkele jaren terug , niet goed op de rotor draaiden , de standaard vervangen , de boel terug gemonteerd en nagemeten aan de accu , 14,50 V , alles ok .
De dag nadien naar de bezinnepomp want ik stond op reserve , en de motor had maar net prut genoug om de motor te starten , terug naar huis ( 3 km ) en vaststelling , de accu laad niet.....
Vandaag had ik een afspraak om de motor bij een bedrijf in oldtimers en guzzi's te laten afstellen zoals het hoord ( motorisch ) en ja , je moet toch ergens beginnen , dus maar begonnen met het accuprobleem , we hadden beter met iets anders kunnen beginnenen we beginnen met iets klein , het lampje van de baterij , dat had nog nooit gebrand vals contakt in de boel , en eens het lampje in orde , geen mogelijkheid meer om de guzzi te starten ....na dat opgelost te hebben , rotor doorgemeten , stator , gelijkrichter en rond de middag begonnen met de dioden.... op dit moment heb ik mijn vechtgenote gebeld om mij te komen oppikken , ze zullen wel zonder mij voortdoen
Ze (guzzi ) slaapt dus in de vreemde en de ongeruste eigenaar mag haar misschien dinsdag of woensdag oppikken
voor ik het vergeet , de +/- 50 km naar de mekanieker waren een lust , ik heb alle 50 km met een smile van oor tot oor afgelegd
Dan nu het definitieve schema van de bedrading, het is iets vereenvoudigd weergegeven voor het overzicht.
Zo zijn de diverse lampjes niet getekend maar alleen met tekst aangeduid, de ontsteking en Xenonunit zijn ook niet ingetekend.
[afbeelding]
De kabels zijn duidelijk en je ziet meteen de huishoudelijke kleuren, de kabel van de dynamo is een krachtstroom kabel voor 400V apparatuur. Het leek me wel wenselijk dat met en 400W dynamo (35A) de bedrading wat steviger is.
Ook belangrijk is dat de dynamo en voeding geheel gescheiden zijn en apart op de accupool zitten, dit vermindet de kans op hoge piekspanningen op het boordnet waardoor electronica kan sneuvelen.
Now , dit is dus chinees voor mij
Staat er binnenkort geen " we vervangen bert zijn kabelboom op een zaterdagmiddag bij ratman 1 zijn sleutelhok " op het programma ??
Kan altijd geregeld worden maar dan op een zondagmiddag
ga je ook voor zo simpel mogelijk?
was maar een grapje , maar toch vriendelijk om het voor te stellen
zou dat mogelijk zijn op een namiddag ??