Rekeningrijden ook voor motoren?

Ik snap dat hele rekeningrijden niet zo goed.
Gooi er extra accijns overheen en schaf bpm en motorrijtuigenbelasting af en je bereikt hetzelfde. Alleen de buurlanden zouden dan ook mee moeten doen. Scheelt een hoop geklooi met extra systemen. Je kunt alleen de burgers minder goed volgen...
 
Volgens mij is dan de "beste" oplossing het via de benzine/diesel te doen. Een paar cent erbij, de veel rijder betaald meer.
(Natuurlijk ook een paar ogen en haken, maar belasting op gebruik ipv bezit is wel wat voor te zeggen,)
Mee eens, maar omdat er steeds meer EV's komen, gaat die vlieger niet op.
Vandaar de km heffing.
En vandaar die 7 of 8 cent.
De overheid loopt nu geld mis, omdat EV's niet tanken.
 
Ik snap dat hele rekeningrijden niet zo goed.
Gooi er extra accijns overheen en schaf bpm en motorrijtuigenbelasting af en je bereikt hetzelfde. Alleen de buurlanden zouden dan ook mee moeten doen. Scheelt een hoop geklooi met extra systemen. Je kunt alleen de burgers minder goed volgen...

En dat volgen is belangrijk ?
Big Brother?
 
Mee eens, maar omdat er steeds meer EV's komen, gaat die vlieger niet op.
Vandaar de km heffing.
En vandaar die 7 of 8 cent.
De overheid loopt nu geld mis, omdat EV's niet tanken.
Dus dan nog alleen de kwestie van EV oplossen..... Dat is dus maar 1 probleem, de huidige invoering kent meerdere problemen. ( Teller stuk, km's in buitenland, buitenlandse verkeerd deelnemers die niet mee betalen, en al die andere issues die genoemd zijn in dit topic)
 
Dus dan nog alleen de kwestie van EV oplossen..... Dat is dus maar 1 probleem, de huidige invoering kent meerdere problemen. ( Teller stuk, km's in buitenland, buitenlandse verkeerd deelnemers die niet mee betalen, en al die andere issues die genoemd zijn in dit topic)
Nee, dat zeg ik niet.

Jij geeft aan dat wanneer we de accijns op brandstof verhogen, we geen km heffing nodig hebben (tenminste, zo begreep ik jouw bericht).
Maar dan zal de overheid nog steeds geld mislopen, omdat de EV geen brandstof tankt
 
Nee, dat zeg ik niet.

Jij geeft aan dat wanneer we de accijns op brandstof verhogen, we geen km heffing nodig hebben (tenminste, zo begreep ik jouw bericht).
Maar dan zal de overheid nog steeds geld mislopen, omdat de EV geen brandstof tankt
Ik bedoelde juist de km heffing in de brandstof kosten te doen. En ja, die EV tankt op een andere manier "brandstof". (Maar de meeste zijn wel verbonden met internet, dus wellicht dat daar de oplossing zit voor EV. )
 
Ik bedoelde juist de km heffing in de brandstof kosten te doen. En ja, die EV tankt op een andere manier "brandstof". (Maar de meeste zijn wel verbonden met internet, dus wellicht dat daar de oplossing zit voor EV. )
Niet als je je ev via een normaal stopcontact oplaad.

Al met al vind ik op basis van kilometerstand het beste. Al het andere maakt het hopeloos complex en zorgt voor meer gezeik.
 
Niet als je je ev via een normaal stopcontact oplaad.

Al met al vind ik op basis van kilometerstand het beste. Al het andere maakt het hopeloos complex en zorgt voor meer gezeik.
Vooral dit.
Een groot systeem als dit moet simpel en robuust zijn. Tuurlijk is het niet 100% eerlijk voor die 0,1% die veel in het buitenland zit of de buitenlanders die hier rijden. Maar ergens moet je knopen hakken en ook in een uitgewerkt systeem is er altijd iemand de lul. Met name wij allemaal omdat zo'n systeem honderden miljoenen meer kost.

Je kunt nog wat doen met type brandstof en gewicht, maar dan moet het ook klaar wezen.

Gewoon 1x per jaar melden (binnen een bepaalde tijdspanne, bij oproep krijg je 30 dagen de tijd bijvoorbeeld) bij een RDW erkende garage waarna je km stand van afgelopen jaar betaald. Desnoods met een maandbedrag dat je zelf instelt zoals bij je energie rekening. Dat is een systeem dat erg in de buurt komt, simpel is en gewoon goed werkt.
 
Wat ik nou niet begrijp aan de meeste reacties is dat de algemene teneur is dat jullie het nog niet zo‘n slecht idee vinden dat rekeningrijden.

Misschien maak ik een denkfout maar we betalen dacht ik al naar gebruik. De prijs van benzine bestaat voor 45% uit accijns.
Dat geldt in mindere mate ook voor stroom. Per KW is dat dacht ik zo’n 11 cent en over die 11 cent wordt dan ook nog BTW geheven in totaal dus 14 cent per KW. De hoogste bedragen in de wereld voor brandstof en electriciteit.

Het huidige systeem is meer je rijdt, hoe meer je tankt, dus hoe meer je betaalt. Dat is toch betalen naar gebruik of niet soms? En is ook een robuust systeem, werkt al jaren goed, kost geen cent om het in te voeren want we hebben het al.

Dat wij dan ook nog houderschap belasting moeten betalen en totaal absurde bedragen BPM moeten aftikken is alleen maar een bewijs van een totaal geschifte en amorele overheid/politiek.

Kosten neutraal? Dat zijn keiharde leugens, zeker voor de mensen die afhankelijk zijn van eigen vervoer.
 
Op zich snap ik dat accijns op elektrisch rijden lastig is te realiseren, tenzij je alle elektriciteit veel duurder maakt. Maar wat ik bizar vind is dat de houderschapsbelasting wordt vervangen door rekeningrijden en niet de accijnzen op brandstof. Want nu vervang je een belasting op bezit voor een belasting op verbruik terwijl er ook al een belasting op verbruik is.

Verder boeit het me niet, motoren vallen er voorlopig toch buiten.
 
Het is goed dat iemand nog even aanhaalt dat we al flink betalen naar gebruik via de accijns en BTW op benzine en diesel.
Het invoeren van rekeningrijden is daarom volledig overbodig en door het niet in te voeren hoeven we ook geen ingewikkelde systemen te ontwikkelen die vervolgens veel meer tijd en geld kosten dan vooraf bedacht werd.

Met de huidige motorrijtuigenbelasting kan de overheid het niet meebetalen van elektrische auto's aan de accijns natuurlijk prima corrigeren in de MRB-tarieven (edit: voor EV's natuurlijk!). Beetje tegendraads natuurlijk, meer wegenbelasting betalen omdat je geen fossiele brandstof gebruikt, maar daar weet onze overheid doorgaans prima raad mee. Wat in ieder geval niet moet gebeuren is het invoeren van extra belasting op elektriciteit vanwege EV's, want dat jaagt alleen maar de huishoudkosten omhoog.

De BPM op voertuigen kan trouwens direct afgeschaft worden, er is geen enkele goede reden voor, behalve dat de overheid inmiddels verslaafd is geraakt aan de inkomsten. Maar ook daarvoor kan wel weer een ander tarief omhoog geschroefd worden.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nou niet begrijp aan de meeste reacties is dat de algemene teneur is dat jullie het nog niet zo‘n slecht idee vinden dat rekeningrijden.

Misschien maak ik een denkfout maar we betalen dacht ik al naar gebruik. De prijs van benzine bestaat voor 45% uit accijns.
Dat geldt in mindere mate ook voor stroom. Per KW is dat dacht ik zo’n 11 cent en over die 11 cent wordt dan ook nog BTW geheven in totaal dus 14 cent per KW. De hoogste bedragen in de wereld voor brandstof en electriciteit.

Het huidige systeem is meer je rijdt, hoe meer je tankt, dus hoe meer je betaalt. Dat is toch betalen naar gebruik of niet soms? En is ook een robuust systeem, werkt al jaren goed, kost geen cent om het in te voeren want we hebben het al.

Dat wij dan ook nog houderschap belasting moeten betalen en totaal absurde bedragen BPM moeten aftikken is alleen maar een bewijs van een totaal geschifte en amorele overheid/politiek.

Kosten neutraal? Dat zijn keiharde leugens, zeker voor de mensen die afhankelijk zijn van eigen vervoer.
Maar de vaste kosten er af zou ik wel top vinden. Zoveel rij ik ook weer niet met het blik.
 
Wat ik nou niet begrijp aan de meeste reacties is dat de algemene teneur is dat jullie het nog niet zo‘n slecht idee vinden dat rekeningrijden.

Misschien maak ik een denkfout maar we betalen dacht ik al naar gebruik. De prijs van benzine bestaat voor 45% uit accijns.
Dat geldt in mindere mate ook voor stroom. Per KW is dat dacht ik zo’n 11 cent en over die 11 cent wordt dan ook nog BTW geheven in totaal dus 14 cent per KW. De hoogste bedragen in de wereld voor brandstof en electriciteit.

Het huidige systeem is meer je rijdt, hoe meer je tankt, dus hoe meer je betaalt. Dat is toch betalen naar gebruik of niet soms? En is ook een robuust systeem, werkt al jaren goed, kost geen cent om het in te voeren want we hebben het al.

Dat wij dan ook nog houderschap belasting moeten betalen en totaal absurde bedragen BPM moeten aftikken is alleen maar een bewijs van een totaal geschifte en amorele overheid/politiek.

Kosten neutraal? Dat zijn keiharde leugens, zeker voor de mensen die afhankelijk zijn van eigen vervoer.
Steeds minder mensen op benzine/diesel en de opbrengst van elektrisch is niet genoeg om de MRB mee te vervangen. Daar draait het om.
 
Ik zeg: alleen aan EV’s een systeem van kilometerheffing opleggen, de fossiele voertuigen blijven accijns betalen via de brandstof zoals het al decennia lang gaat.
Wil je nieuwe techniek rijden/deugen?* Prima - dan krijg je de ook nieuwe manier van afrekenen.

*) Antwoord op deze vraag is vrijwel altijd nee. Men wil elektrisch puur omdat dat goedkoper is.
Dat het uiteindelijk best lekker rijdt is mooi meegenomen.
 
Ik zeg: alleen aan EV’s een systeem van kilometerheffing opleggen, de fossiele voertuigen blijven accijns betalen via de brandstof zoals het al decennia lang gaat.
Wil je nieuwe techniek rijden/deugen?* Prima - dan krijg je de ook nieuwe manier van afrekenen.

*) Antwoord op deze vraag is vrijwel altijd nee. Men wil elektrisch puur omdat dat goedkoper is.
Dat het uiteindelijk best lekker rijdt is mooi meegenomen.
Ja maar de overheid wil meer elektrische auto’s
Maar als het te duur is gaan de leaserijders weer over op benzine
Denk trouwens als iedereen hetzelfde tarief moet betalen ik een ouwe Amerikaan op gas koop
 
Er gaat heus wel weer een konijn uit de hoed komen om fossiele rijders dubbel te kunnen pakken.
Ze gaan er van uit dat iedereen elektrisch rijd in 2030.
Logisch met de managers mentaliteit in ons kabinet.
 
Dat hele betalen per gereden KM vind ik een goed idee, de gebruiker betaald, alleen een flat rate is fout maar dat is heel simpel op te lossen zoals we dat nu ook al doen. Gewoon tarief op basis van gewicht.

Startprijs 0.01 per KM en dan €0.01 extra per 200kg. Vanaf 1600kg €0,02 per 200kg en vanaf 2400kg €0,03 cent per kg. Omdat slijtage niet liniar schaalt met gewicht.

Motor onder de 200kg betaald €0,02 en boven de 200kg betaald €0,03 per KM.
Een nieuwe Aygo betaald €0.06 per KM.
Een nieuwe WV Golf betaald €0,09 per KM
Een nieuwe BMW 3 Serie betaald €0,13 per KM
Een BMW XM betaald €0,23 per KM.

Dan betaald een Aygo van 900kg met 80pk maar 1/4de van wat een BMW XM van 2700kg en 700pk betaald. Wat in mijn ogen een stuk logischer is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan