Rekeningrijden ook voor motoren?

En als Heinrich uit de BRD en Mario uit Italië hier komen rijden, mogen die ook een duit in het zakje gaan doen.
Doen ze nu ook niet?

Dat kan alleen als we het systeem van tolwegen over gaan nemen, maar daar wordt niemand blij van denk ik.
 
Opzouten oma.

Even dit topic weer nieuw leven inblazen.

Vandaag op de radio wisten ze te vertellen dat de km prijs voor rekeningrijden wss 7 of 8 c/km wordt.

Ik dacht dat de gemiddelde automobilist (en in de toekomst wss ook de motorrijder...) jaarlijks niet meer kwijt zou zijn dan nu.

Ik weet niet hoe het jullie zit, maar wanneer ik slechts 10 dkm per jaar zou rijden, ben ik dus 700/800 euro per jaar kwijt aan kilometerheffing.
Zet ik dat af tegen mijn mrb (die zou moeten vervallen) ben ik een stuk duurder uit met kilometerheffing.....

De reden hoe ze aan die 7 of 8 c/km komen heeft te maken met het verlies aan inkomsten, doordat EV's geen brandstof tanken, waardoor ze daar dus inkomsten mislopen.

Iets zegt me dat veel voorstanders van de kilometerheffing, er nog wel op terug komen, wanneer ze merken dat ze ineens veel meer moeten gaan betalen.
Das inderdaad hoog, ik rijd met mijn auto momenteel voor 11 cent per km, das dus meer dan de helft..
 
Dat hele betalen per gereden KM vind ik een goed idee, de gebruiker betaald, alleen een flat rate is fout maar dat is heel simpel op te lossen zoals we dat nu ook al doen. Gewoon tarief op basis van gewicht.

Startprijs 0.01 per KM en dan €0.01 extra per 200kg. Vanaf 1600kg €0,02 per 200kg en vanaf 2400kg €0,03 cent per kg. Omdat slijtage niet liniar schaalt met gewicht.

Motor onder de 200kg betaald €0,02 en boven de 200kg betaald €0,03 per KM.
Een nieuwe Aygo betaald €0.06 per KM.
Een nieuwe WV Golf betaald €0,09 per KM
Een nieuwe BMW 3 Serie betaald €0,13 per KM
Een BMW XM betaald €0,23 per KM.

Dan betaald een Aygo van 900kg met 80pk maar 1/4de van wat een BMW XM van 2700kg en 700pk betaald. Wat in mijn ogen een stuk logischer is.
Het klinkt zo logisch dat je je afvraagt waarom ze daar eigenlijk zelf niet mee komen/kwamen. :?

Gokje:
Omdat dan gegepropagandeerde (loodzware) EV's het meest de klos zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Het klinkt zo logisch dat je je afvraagt waarom ze daar eigenlijk zelf niet mee komen/kwamen. :?
Je zou inderdaad denken dat als ik als leek in 10 minuten een veel beter en nogsteeds simpel systeem kan bedenken, op basis van regels die we nu al hebben, iedereen die over dit onderwerp gaat dit moet kunnen bedenken toch?
Gokje:
Omdat dan gegepropagandeerde (loodzware) EV's het meest de klos zijn?
Die belasten de weg ook meer, dus alleen maar logisch toch?

Maar met zo'n systeem als ik voorstel kan je het ook heel makkelijk aanpassen voor EV's als je dat zou willen.
 
Wat een onzin allemaal

We betalen al per km. Zit in de brandstofprijs. Buitenlanders betalen dus ook.

Dat is wat anders dan wegenbelasting.

Rekeningrijden zou ook de accijns op brandstof niet vervangen, alleen de wegenbelasting en BPM.
 
Linksom of rechtsom, met dat hele rekeningrijden gaat de gemiddelde Nederlander meer betalen.

De enige die er beter van gaat worden is de overheid.

Het is een gedrocht.
Dat is wss ook de reden dat er (bijna) geen land is die het al toepast.
 
Tolwegen hoeft niet, voer voor alle buitenlandse auto bestuurders een vignet in om gebruik te maken van de Nederlandse wegen.
Wij moeten ook een vignet halen voor een heleboel andere EU landen.
Dat is best een goed idee, helemaal niet bij stilgestaan, het Zwitserse idee. Alleen hoe ga je dat handhaven?
 
Tolwegen hoeft niet, voer voor alle buitenlandse auto bestuurders een vignet in om gebruik te maken van de Nederlandse wegen.
Wij moeten ook een vignet halen voor een heleboel andere EU landen.
Dat is best een goed idee, helemaal niet bij stilgestaan, het Zwitserse idee. Alleen hoe ga je dat handhaven?
Ja en nee. In Zwitserland is dat vignet (2023: 45 euro) verplicht voor iedereen die gebruik maakt van de snelwegen, dus ook de Zwitsers zelf. Net zoals de tolwegen in Frankrijk, Italie en Spanje ook voor inwoners tolwegen zijn, al zullen zij meestal een gunstig abonnement hebben.
Duitsland heeft geprobeerd zo'n vignet in te voeren alleen voor buitenlanders (als in niet-inwoners), maar daar stak de EU een stokje voor. Vignet mag, maar dan voor iedereen, dus ook de Duitsers zelf.

Wat handhaving betreft: actief controleren. Oeps, dat betekent werk aan de winkel, daar houden we niet van.
De Zwitsers controleren toch al aan de grens, wel of geen vignet op de voorruit van je auto valt snel op. En als ver van de grens de politie toch al naar je kijkt pakken ze dat vignet ook even mee natuurlijk. Motorrijders moeten het vignet in ieder geval bij zich hebben en kunnen tonen, opplakken is dacht ik niet verplicht omdat het niet in alle gevallen kan.
Toch weer die EU, en meer specifiek het Schengen-akkoord: we hebben geen grenscontroles dus die ingangscontrole die Zwitserland wel heeft hebben wij niet. Maar de binnenlandse controle zou wel kunnen. Maar zoals gezegd, dat betekent werk aan de winkel.
 
Laatst bewerkt:
Las vandaag ergens in een nieuwsartikel dat de roep om rekeningrijden is ingegeven door het feit dat de overheid steeds meer brandstofaccijns misloopt door het toenemend gebruik van EV's.

In dat geval vervang je dus de accijns inkomsten door km beprijzing.
Maar je leest nergens dat de brandstof accijnzen komen te vervallen maar de wel de MRB.
Wel vreemd toch?
 
Las vandaag ergens in een nieuwsartikel dat de roep om rekeningrijden is ingegeven door het feit dat de overheid steeds meer brandstofaccijns misloopt door het toenemend gebruik van EV's.

In dat geval vervang je dus de accijns inkomsten door km beprijzing.
Maar je leest nergens dat de brandstof accijnzen komen te vervallen maar de wel de MRB.
Wel vreemd toch?
Het idee van rekeningrijden is al oud, veel ouder dan de opkomst van EV's. Maar die opkomst geeft natuurlijk wel een nieuw argument voor de invoering ervan. Destijds was de techniek nog een probleem. Het controleren van kilometerstanden lijkt me vragen om fraude.

Aan de andere kant, er zijn diverse wegen met trajectcontrole (bijvoorbeeld A2 tussen Amsterdam en Utrecht) en dat systeem werkt goed. Ik krijg in ieder geval elke keer een bericht uit Leeuwarden als ik weer eens te hard heb gereden. Dus die techniek hoeft niet meer het probleem te zijn.
 
Het idee van rekeningrijden is al oud, veel ouder dan de opkomst van EV's. Maar die opkomst geeft natuurlijk wel een nieuw argument voor de invoering ervan. Destijds was de techniek nog een probleem. Het controleren van kilometerstanden lijkt me vragen om fraude.

Aan de andere kant, er zijn diverse wegen met trajectcontrole (bijvoorbeeld A2 tussen Amsterdam en Utrecht) en dat systeem werkt goed. Ik krijg in ieder geval elke keer een bericht uit Leeuwarden als ik weer eens te hard heb gereden. Dus die techniek hoeft niet meer het probleem te zijn.
Is niet echt een reactie op wat ik aankaartte (accijns).
 
Bosjes, het laatste jaar was de benzine in Nederland vaak goedkoper dan in Duitsland.
Ja, dat was idd het laatste jaar.
Vanaf vandaag is dat weer helemaal over.

Ik heb nog even de prijs gecheckt van een nieuw BP-station hier vlakbij.
Daar tankte ik de laatste periode heel veel, omdat ze (wrs als promotie?) veel goedkoper waren dan andere premium-pompen.
Kennelijk hebben ze gedacht dat het lang genoeg heeft geduurd, en dat nu met het intrekken van de brandstof-subsidie, gelijk ook maar de prijs naar normaal(?) niveau opgetrokken moet worden. Maw geen subsidie, maar nu ook geen promotie-korting meer.
Ik houd de prijs nog effe in de gaten, maar anders was het afgelopen week voor het laatst dat ik daar geweest ben.

Edit: Was wrs typ-foutje op de site???
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat was idd het laatste jaar.
Vanaf vandaag is dat weer helemaal over.

Ik heb nog even de prijs gecheckt van een nieuw BP-station hier vlakbij.
Daar tankte ik de laatste periode heel veel, omdat ze (wrs als promotie?) veel goedkoper waren dan andere premium-pompen.
Kennelijk hebben ze gedacht dat het lang genoeg heeft geduurd, en dat nu met het intrekken van de brandstof-subsidie, gelijk ook maar de prijs naar normaal(?) niveau opgetrokken moet worden. Maw geen subsidie, maar nu ook geen promotie-korting meer.
Ik houd de prijs nog effe in de gaten, maar anders was het afgelopen week voor het laatst dat ik daar geweest ben.
Met hoeveel ct omhoog dan?
 
Een van prijsverhoging van 25ct (zo leek 't)
De pomp had altijd een aanduiding van goedkoop, maar vanmorgen juist van duur.

Vanmorgen gecheckt, maar naar nu blijkt toch een foutje(?) op de site.
Prijzen alleen voor premium, want ik tank nooit ethanol.

Afgelopen week getankt BP Ultimate voor €1.96-7 Vanmorgen ???? €2.21-7. Nu net gecheckt €212-7
De andere (dure) BP hier vlakbij heeft nu een actuele prijs van €2.23-9

Mss vanmorgen een tik-fout geweest?
 
Een van prijsverhoging van 25ct (zo leek 't)
De pomp had altijd een aanduiding van goedkoop, maar vanmorgen juist van duur.

Vanmorgen gecheckt, maar naar nu blijkt toch een foutje(?) op de site.
Prijzen alleen voor premium, want ik tank nooit ethanol.

Afgelopen week getankt BP Ultimate voor €1.96-7 Vanmorgen ???? €2.21-7. Nu net gecheckt €212-7
De andere (dure) BP hier vlakbij heeft nu een actuele prijs van €2.23-9

Mss vanmorgen een tik-fout geweest?
Ik tank ook altijd bij een bepaald BP station waar de Ultimate prijs altijd beduidend onder de V-Power prijs zit.
Ben benieuwd wat daar gebeurd is. .
 
Terug
Bovenaan Onderaan