mean-machine
uut Ee
En als Heinrich uit de BRD en Mario uit Italië hier komen rijden, mogen die ook een duit in het zakje gaan doen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Doen ze nu ook niet?En als Heinrich uit de BRD en Mario uit Italië hier komen rijden, mogen die ook een duit in het zakje gaan doen.
Das inderdaad hoog, ik rijd met mijn auto momenteel voor 11 cent per km, das dus meer dan de helft..Opzouten oma.
Even dit topic weer nieuw leven inblazen.
Vandaag op de radio wisten ze te vertellen dat de km prijs voor rekeningrijden wss 7 of 8 c/km wordt.
Ik dacht dat de gemiddelde automobilist (en in de toekomst wss ook de motorrijder...) jaarlijks niet meer kwijt zou zijn dan nu.
Ik weet niet hoe het jullie zit, maar wanneer ik slechts 10 dkm per jaar zou rijden, ben ik dus 700/800 euro per jaar kwijt aan kilometerheffing.
Zet ik dat af tegen mijn mrb (die zou moeten vervallen) ben ik een stuk duurder uit met kilometerheffing.....
De reden hoe ze aan die 7 of 8 c/km komen heeft te maken met het verlies aan inkomsten, doordat EV's geen brandstof tanken, waardoor ze daar dus inkomsten mislopen.
Iets zegt me dat veel voorstanders van de kilometerheffing, er nog wel op terug komen, wanneer ze merken dat ze ineens veel meer moeten gaan betalen.
Het klinkt zo logisch dat je je afvraagt waarom ze daar eigenlijk zelf niet mee komen/kwamen.Dat hele betalen per gereden KM vind ik een goed idee, de gebruiker betaald, alleen een flat rate is fout maar dat is heel simpel op te lossen zoals we dat nu ook al doen. Gewoon tarief op basis van gewicht.
Startprijs 0.01 per KM en dan €0.01 extra per 200kg. Vanaf 1600kg €0,02 per 200kg en vanaf 2400kg €0,03 cent per kg. Omdat slijtage niet liniar schaalt met gewicht.
Motor onder de 200kg betaald €0,02 en boven de 200kg betaald €0,03 per KM.
Een nieuwe Aygo betaald €0.06 per KM.
Een nieuwe WV Golf betaald €0,09 per KM
Een nieuwe BMW 3 Serie betaald €0,13 per KM
Een BMW XM betaald €0,23 per KM.
Dan betaald een Aygo van 900kg met 80pk maar 1/4de van wat een BMW XM van 2700kg en 700pk betaald. Wat in mijn ogen een stuk logischer is.
Je zou inderdaad denken dat als ik als leek in 10 minuten een veel beter en nogsteeds simpel systeem kan bedenken, op basis van regels die we nu al hebben, iedereen die over dit onderwerp gaat dit moet kunnen bedenken toch?Het klinkt zo logisch dat je je afvraagt waarom ze daar eigenlijk zelf niet mee komen/kwamen.
Die belasten de weg ook meer, dus alleen maar logisch toch?Gokje:
Omdat dan gegepropagandeerde (loodzware) EV's het meest de klos zijn?
Maar past niet in het pro-EV narratief vd overheid.Die belasten de weg ook meer, dus alleen maar logisch toch?
Als ze in NL tanken welWat een onzin allemaal
We betalen al per km. Zit in de brandstofprijs. Buitenlanders betalen dus ook.
Wat een onzin allemaal
We betalen al per km. Zit in de brandstofprijs. Buitenlanders betalen dus ook.
Tolwegen hoeft niet, voer voor alle buitenlandse auto bestuurders een vignet in om gebruik te maken van de Nederlandse wegen.Doen ze nu ook niet?
Dat kan alleen als we het systeem van tolwegen over gaan nemen, maar daar wordt niemand blij van denk ik.
Dat is best een goed idee, helemaal niet bij stilgestaan, het Zwitserse idee. Alleen hoe ga je dat handhaven?Tolwegen hoeft niet, voer voor alle buitenlandse auto bestuurders een vignet in om gebruik te maken van de Nederlandse wegen.
Wij moeten ook een vignet halen voor een heleboel andere EU landen.
Tolwegen hoeft niet, voer voor alle buitenlandse auto bestuurders een vignet in om gebruik te maken van de Nederlandse wegen.
Wij moeten ook een vignet halen voor een heleboel andere EU landen.
Ja en nee. In Zwitserland is dat vignet (2023: 45 euro) verplicht voor iedereen die gebruik maakt van de snelwegen, dus ook de Zwitsers zelf. Net zoals de tolwegen in Frankrijk, Italie en Spanje ook voor inwoners tolwegen zijn, al zullen zij meestal een gunstig abonnement hebben.Dat is best een goed idee, helemaal niet bij stilgestaan, het Zwitserse idee. Alleen hoe ga je dat handhaven?
Hoe veel Duitsers heb jij ooit bij een NL-tankstation gezien? Dat is/ was maar zelden.Wat een onzin allemaal
We betalen al per km. Zit in de brandstofprijs. Buitenlanders betalen dus ook.
Zie ik regelmatig. Noord-Holland is natuurlijk vrij ver van de grens, dus ze moeten wel.Hoe veel Duitsers heb jij ooit bij een NL-tankstation gezien? Dat is/ was maar zelden.
Het idee van rekeningrijden is al oud, veel ouder dan de opkomst van EV's. Maar die opkomst geeft natuurlijk wel een nieuw argument voor de invoering ervan. Destijds was de techniek nog een probleem. Het controleren van kilometerstanden lijkt me vragen om fraude.Las vandaag ergens in een nieuwsartikel dat de roep om rekeningrijden is ingegeven door het feit dat de overheid steeds meer brandstofaccijns misloopt door het toenemend gebruik van EV's.
In dat geval vervang je dus de accijns inkomsten door km beprijzing.
Maar je leest nergens dat de brandstof accijnzen komen te vervallen maar de wel de MRB.
Wel vreemd toch?
Bosjes, het laatste jaar was de benzine in Nederland vaak goedkoper dan in Duitsland.Hoe veel Duitsers heb jij ooit bij een NL-tankstation gezien? Dat is/ was maar zelden.
Is niet echt een reactie op wat ik aankaartte (accijns).Het idee van rekeningrijden is al oud, veel ouder dan de opkomst van EV's. Maar die opkomst geeft natuurlijk wel een nieuw argument voor de invoering ervan. Destijds was de techniek nog een probleem. Het controleren van kilometerstanden lijkt me vragen om fraude.
Aan de andere kant, er zijn diverse wegen met trajectcontrole (bijvoorbeeld A2 tussen Amsterdam en Utrecht) en dat systeem werkt goed. Ik krijg in ieder geval elke keer een bericht uit Leeuwarden als ik weer eens te hard heb gereden. Dus die techniek hoeft niet meer het probleem te zijn.
Ja, dat was idd het laatste jaar.Bosjes, het laatste jaar was de benzine in Nederland vaak goedkoper dan in Duitsland.
Zie ik hier in Scheveningen vaak, of ze staan te tanken of ze graven kuilen.Hoe veel Duitsers heb jij ooit bij een NL-tankstation gezien? Dat is/ was maar zelden.
Met hoeveel ct omhoog dan?Ja, dat was idd het laatste jaar.
Vanaf vandaag is dat weer helemaal over.
Ik heb nog even de prijs gecheckt van een nieuw BP-station hier vlakbij.
Daar tankte ik de laatste periode heel veel, omdat ze (wrs als promotie?) veel goedkoper waren dan andere premium-pompen.
Kennelijk hebben ze gedacht dat het lang genoeg heeft geduurd, en dat nu met het intrekken van de brandstof-subsidie, gelijk ook maar de prijs naar normaal(?) niveau opgetrokken moet worden. Maw geen subsidie, maar nu ook geen promotie-korting meer.
Ik houd de prijs nog effe in de gaten, maar anders was het afgelopen week voor het laatst dat ik daar geweest ben.
Ik tank ook altijd bij een bepaald BP station waar de Ultimate prijs altijd beduidend onder de V-Power prijs zit.Een van prijsverhoging van 25ct (zo leek 't)
De pomp had altijd een aanduiding van goedkoop, maar vanmorgen juist van duur.
Vanmorgen gecheckt, maar naar nu blijkt toch een foutje(?) op de site.
Prijzen alleen voor premium, want ik tank nooit ethanol.
Afgelopen week getankt BP Ultimate voor €1.96-7 Vanmorgen ???? €2.21-7. Nu net gecheckt €212-7
De andere (dure) BP hier vlakbij heeft nu een actuele prijs van €2.23-9
Mss vanmorgen een tik-fout geweest?