remmen stoplicht geel

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.375
626
Gelderland
Was vandaag bij een stoplicht dat op geel sprong. Qua afstand motor naar stoplicht was ongeveer 35 meter schat ik. Dat is een behoorlijke afstand.
Een motor moet theoretisch ongeveer een remvertraging van 5 meter per seconde kunnen halen lees ik. ik reed toen 80 km/h = 22 meter per seconde.

Ik twijfelde op het moment dat het licht op geel ging. Ik dacht: "Zal ik hard remmen? " Toen heb ik maar besloten om toch door te rijden.

Wat zijn jullie ervaringen met geel licht?

Edit: auto's kunnen veel harder remmen dat motoren.... verschil is ongeveer per seconde 2 meter extra remvertraging. Daarom is plakken achter een auto, als motor, niet aan te bevelen collega motorrijders.....

Bron: Remweg berekenen | Autoexamens.nl
 
Als je niet veilig kon stoppen op redelijke afstand van het stoplicht was je snelheid te hoog. Daar heb je geen rekensommen voor nodig.

Overigens kun je vaak veel harder remmen met een motor dan je denkt. Zo kun je bijvoorbeeld een deel van je voorwaartse energie gebruiken om het achterwiel een stukje op te tillen.
 
Als je niet veilig kon stoppen op redelijke afstand van het stoplicht was je snelheid te hoog. Daar heb je geen rekensommen voor nodig.

Overigens kun je vaak veel harder remmen met een motor dan je denkt. Zo kun je bijvoorbeeld een deel van je voorwaartse energie gebruiken om het achterwiel een stukje op te tillen.
Maar of een Seven Fifty dat kan is een tweede.
 
Was vandaag bij een stoplicht dat op geel sprong. Qua afstand motor naar stoplicht was ongeveer 35 meter schat ik. Dat is een behoorlijke afstand.
Een motor moet theoretisch ongeveer een remvertraging van 5 meter per seconde kunnen halen lees ik. ik reed toen 80 km/h = 22 meter per seconde.

Ik twijfelde op het moment dat het licht op geel ging. Ik dacht: "Zal ik hard remmen? " Toen heb ik maar besloten om toch door te rijden.

Wat zijn jullie ervaringen met geel licht?

Edit: auto's kunnen veel harder remmen dat motoren.... verschil is ongeveer per seconde 2 meter extra remvertraging. Daarom is plakken achter een auto, als motor, niet aan te bevelen collega motorrijders.....

Bron: Remweg berekenen | Autoexamens.nl
je moet gewoon altijd stoppen voor geel , tenzij het echt niet kan , maar met 35 meter moet je gewoon stoppen , en als je aan het plakken bent achter een auto dan moet je opnieuw rijles gaan nemen , en met 80m op een stoplicht af ?
 
De afstand tot je voorganger moet de helft van je snelheid zijn in meters.
Dus als je 80 rijdt hou je 40 meter afstand aan.

Of je remt of gas geeft ligt ook aan de situatie. Maar als je nog 35 meter moet bij een geel licht?
Rustig remmen.
 
Het CROW heeft een richtlijn voor wegbeheerders opgesteld voor de ‘geeltijden’. Daarbij is uitgegaan van een zogenoemde comfortabele remvertraging, dus normaal stoppen.

De geeltijd loopt op van 3,5 s bij 50 km/u tot 5 s bij 80 km/u (dus telkens een halve seconde per 10 km/u). Afslaande richtingen zijn altijd 3 s, want remmen moet je dan toch.

80 km/u is 22,2 m/s. In vijf seconden leg je dan dus 111 meter af. Zelfs met aftrek van je reactietijd moet je dan toch nog normaal kunnen remmen zonder dat je je klokkenspel tegen de tank plet.
 
Was vandaag bij een stoplicht dat op geel sprong. Qua afstand motor naar stoplicht was ongeveer 35 meter schat ik. Dat is een behoorlijke afstand.
Een motor moet theoretisch ongeveer een remvertraging van 5 meter per seconde kunnen halen lees ik. ik reed toen 80 km/h = 22 meter per seconde.

Ik twijfelde op het moment dat het licht op geel ging. Ik dacht: "Zal ik hard remmen? " Toen heb ik maar besloten om toch door te rijden.
:NZeer afkeurenswaardig. Je reed dus deels door rood en heb je bewust een gevaarlijke situatie veroorzaakt.
Er hadden KINDEREN kunnen oversteken hè!!!
Wat zijn jullie ervaringen met geel licht?
Stoppen, stoppen stoppen.

want stel je voor dat er KINDEREN oversteken.
Edit: auto's kunnen veel harder remmen dat motoren.... verschil is ongeveer per seconde 2 meter extra remvertraging. Daarom is plakken achter een auto, als motor, niet aan te bevelen collega motorrijders.....
Nou dan heb je mij nooit zien remmen, zo kunnen kinderen bij mij altijd veilig oversteken
Pure stemmingmakerij. Jullie kunnen gewoon niet remmen.
kinderhaters!
 
een versnelling of vertraging geef je aan in m/s.s
en om het duidelijker voor je te maken, na een sec rijdt je dus geen 80 meer etc etc...en van alle voertuigen hebben motoren waarschijnlijk de langste remweg, dus alleen als ze niet op zitten te letten en echt dicht achter je zitten, hoef je bang te zijn dat er een achterop klapt
 
een versnelling of vertraging geef je aan in m/s.s
en om het duidelijker voor je te maken, na een sec rijdt je dus geen 80 meer etc etc...en van alle motoren hebben Kawasaki's waarschijnlijk de langste remweg, dus alleen als ik niet op zitten te letten en echt dicht achter me zitten, hoef ik bang te zijn dat er een achterop klapt
Tekst even aangepast }) want geldt niet voor andere motoren
 
In Leeuwarden en Groningen zijn een paar kruispunten met verkeerslichten die zo snel van groen naar rood springen dat ik eigenlijk standaard er vanuit ga dat ik moet wachten dus pas ik al mijn snelheid aan. Voordeel is dat het verkeer achter je dan ook al langzamer gaat rijden en ook niet plots op de rem moeten trappen met alle gevaren die dat meebrengt.
 
Ik vind het echt heel naar als mensen voor me vaart minderen bij groen licht, er zijn gewoon wettelijk bepaalde tijden voor zoals boven ook uitgelegd.
 
Kwestie van goed vooruit kijken, plannen, en je rijstijl aanpassen aan de situatie...

Als je hierover al vragen moet stellen kan je beter opgaan voor herexamen. 🤷‍♂️
 
Ik vind het echt heel naar als mensen voor me vaart minderen bij groen licht, er zijn gewoon wettelijk bepaalde tijden voor zoals boven ook uitgelegd.
ja , maar je weet natuurlijk ook niet hoe lang het al op groen staat , en ik neem niet aan dat je tijden aam het bijhouden bent ,wettelijke tijden is leuk maar dan is bij elk stoplicht de wet anders :-) :-) heeft allemaal wel een reden natuurlijk
 
Dit doe ik meestal ook ja. IT'er en ik hou van dingen SMART definieren.

Die pijlen staan bij 80 wegen verder uit elkaar dan bij 50 wegen.
ja , daar zit wat in inderdaad , ik moet trouwens zeggen dat ik hier in de buurt niet veel stoplichten weet waar je met 80 aan komt rijden , meestal moet je eerst 50 of zo
 
Weg scannen:
Staat er een roodlicht/snelheids camera: vol in de ankers
Geen camera: gaan als de brandweer

En wanneer er een auto vlak achter je zit: heb je daarvoor te langzaam gereden :]

:+ (smiley voor degene die gelijk serieus hier op in willen gaan ;) )
jamaar :(
 
ja , maar je weet natuurlijk ook niet hoe lang het al op groen staat , en ik neem niet aan dat je tijden aam het bijhouden bent ,wettelijke tijden is leuk maar dan is bij elk stoplicht de wet anders :-) :-) heeft allemaal wel een reden natuurlijk
Ik weet uit ervaring dat bij een normale snelheid je tijd genoeg hebt om te reageren als je geen slome zombie bent, en zelfs als je wat aan de harde kant rijdt is het vaak nog wel te doen. :Y Lees dat stukkie wat eerder gepost is over die tijden eens. En meestal zie ik stoplichten wel aankomen, op de motor heb je lekker overzicht. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan