remmen stoplicht geel

Je remafstand is je snelheid gedeeld door 10 in het kwadraat en dan gedeeld door 2. Bij 80 km/u is de remafstand dus ((80/10)^2)/2 = 32 meter. Dan zou je op tijd stil kunnen staan, als je geen reactietijd hebt. Als je nog moet reageren komt er nog een seconde met 80 km/u bij, dus 22 meter. Dan kom je in totaal op 54 meter. Als je deze berekening nog moet maken op het moment dat het geel wordt ben je sowieso te laat.

In de praktijk krijg je toch gevoel over je remweg? Als ik bij een kruispunt kom, kijk ik om me heen en reageer redelijk intuïtief met mijn besluit om door te rijden of te stoppen.

Da's wel een erg generaliserende formule... interssant dat dat zo in de boeken staat. Al snap ik snap dat men van een gemiddelde uit moet gaan.
Een remweg van 32m bij een snelheid van 80km/u komt neer op een remvertaging van iets meer dan 7,5m/s2 ... als we onze vriend Wikipedia mogen geloven, dan is dat al best wel een hoge vertraging

wikipedia: Een getrainde motorrijder bereikt een remvertraging van 8 à 9 m/s², een gemiddelde motorrijder haalt slechts een remvertraging van 6 à 7 m/s².

Als TS bij een afstand van 35m moet beslissen om te stoppen of door te rijden bij een een snelheid van 80km/u ... zou ik zeggen gas erop... stel je hebt een reactietijd van een sec... dan ben je al 22m verder (35-22 = 17m). Ofwel dan blijft er niet zoveel afstand meer over om te remmen ;-)

Als een gemiddelde motorrijder zoals wikipedia zegt 7m/s2 zou afremmen, dan is zijn remtijd te berekenen:

tijd (in sec) = snelheid /.s delen door remvertraging
22.22/7 = 3.17s

Remweg (m) = snelheid gem maal remtijd
11.11 * 3.17 = 35.22m

Stopafstand (m) = snelheid begin maal reactitijd plus remweg
uitgaande van 1 sec reactierijd

(22.22 *1) + 35.22 = 57.44m

Ofwel, 35m bij 80km/u haal je niet... nahja... hij staat stil aan de andere kant van de kruising, of bij een vierbaansweg is de kans groot dat ie stil staat stil tegen / voor een ander voertuig


Maar volgens mij rijden we toch allemaal met een gevoel en kun je toch inschatten of je het haalt of niet... normaal gesproken, als je kunt remmen bij oranje/geel dan stop je. Zegt je gevoel dat je het niet haalt, dan gas erop.
 
Voor de zekerheid nog even opgezocht in het lesboek.
 

Bijlagen

  • 4A0D17F2-1958-44FC-839D-DF1AF9F26BBC.jpeg
    4A0D17F2-1958-44FC-839D-DF1AF9F26BBC.jpeg
    229,7 KB · Weergaven: 23
Voor de zekerheid nog even opgezocht in het lesboek.
Interessant ;-)
Dit zijn denk ik ook berekeningen/benaderingen zodat je ze uit je hoofd eenvoudig kunt berekenen... en daarmee er met een aantal gemiddelden wordt gewerkt. Geen flauw idee of je tegenwoordig ook open vragen krijgt waarmee je dergelijke antwoorden op berekeningen moet geven?

Net als de afgelegde weg m/s .... ik zou de snelheid van 60km/u simpelweg delen door 3,6 ... dan heb je een exacte waarde ipv een benadering.
 
Interessant ;-)
Dit zijn denk ik ook berekeningen/benaderingen zodat je ze uit je hoofd eenvoudig kunt berekenen... en daarmee er met een aantal gemiddelden wordt gewerkt. Geen flauw idee of je tegenwoordig ook open vragen krijgt waarmee je dergelijke antwoorden op berekeningen moet geven?

Net als de afgelegde weg m/s .... ik zou de snelheid van 60km/u simpelweg delen door 3,6 ... dan heb je een exacte waarde ipv een benadering.

Inderdaad. Delen door 3,6. En als je op de weg zit reken je niet, maar rij je. Dus doe je het veel meer op gevoel. Maar je kunt bij je theorie-examen vragen krijgen waarvoor je dit uit moet kunnen rekenen.
 
Maar je kunt bij je theorie-examen vragen krijgen waarvoor je dit uit moet kunnen rekenen.
Ah, tsja dat was in mijn tijd niet het geval. We hadden al wel enkele open vragen, maar dat ging meer om snelheden in te vullen. Verder kan ik me echt niets van dergelijke berekeningen herinneren.

Wat dat betreft kijk ik ook niet naar de pijlen, maar rij op gevoel. Zelfde als afstand houden van je voorganger. Op een gegeven moment dan voel je dat ook aan, net als bij het stoplicht wel of niet kunnen remmen.
 
Zo stom als jij dat voordoet is dit anders niet. Nu heb jij het over alvast remmen, maar menig chauffeur reageert ook spastisch met uitrollen voor groen. Ik hou best van doorrijden, reed jarenlang een voorrangsvoertuig dus denk best affiniteit te hebben met verkeer. Maar met goede wegbekendheid, weet je op sommige baanvakken dat je het groene licht in de verte niet gaat halen. Met 70 waar je 50 mag red je dan oranje/ rood. Dan blijf ik daar niet gas geven voor groen om vervolgens na de brandstof verspilling harder dan nodig toch te moeten remmen. Ik rol dus uit, en sta sowieso toch te wachten op de volgende groen cyclus. Voor diegene achter mij die minder inzicht heeft scheurt mij voorbij en staat voor hetzelfde rode licht. Met 35% meer brandstof en remblokjes verbruik. En dan boos naar mij kijkend..🤣
ja, het staat sportief en met een auto van de zaak maakt het niet uit natuurlijk…
nou , ik wordt helemaal simpel van die uitrollers , rij gewoon door tot het eind van de rij en stop daar , brandstof scheelt het niet en remblokken ook niet , waarom 2 km voor een overweg met 10 km per uur uit laten rollen , zo is het ons ook niet geleerd
 
nou , ik wordt helemaal simpel van die uitrollers , rij gewoon door tot het eind van de rij en stop daar , brandstof scheelt het niet en remblokken ook niet , waarom 2 km voor een overweg met 10 km per uur uit laten rollen , zo is het ons ook niet geleerd
:^
Ik moet bv wanneer ik naar huis ga rechtsaf bij het verkeerslicht (van de doorgaande weg) het dorp in.

Echt, gaat rechtdoor op oranje/geel en dan heb je erbij die hem helemaal laten uitrollen, maar naar rechts staat wel op groen.
(inhalen kan uiteraard niet) en ja hoor ben ik bij het voorsorteer vak gaat rechts op rood. B|

En dit gebeurd vaak, heel vaak. Dat is toch best zwaar irritant.
 
nou , ik wordt helemaal simpel van die uitrollers , rij gewoon door tot het eind van de rij en stop daar , brandstof scheelt het niet en remblokken ook niet , waarom 2 km voor een overweg met 10 km per uur uit laten rollen , zo is het ons ook niet geleerd
2 kilometer uitrollen met tien kilometer bestaat niet, behalve in je verbeelding.Tijdverlies is er niet, en Het scheelt natuurlijk wel veel brandstof. Of rijd je op water? 😉
 
:^
Ik moet bv wanneer ik naar huis ga rechtsaf bij het verkeerslicht (van de doorgaande weg) het dorp in.

Echt, gaat rechtdoor op oranje/geel en dan heb je erbij die hem helemaal laten uitrollen, maar naar rechts staat wel op groen.
(inhalen kan uiteraard niet) en ja hoor ben ik bij het voorsorteer vak gaat rechts op rood. B|

En dit gebeurd vaak, heel vaak. Dat is toch best zwaar irritant.
Verdorie, nu ben je 80 seconden later thuis... Maar het lijken wel 80 minuten he? Ik zeg 50 tot de stopstreep, en alleen nog maar noodstops. . 😁
 
Mijn ervaring in de auto met 2x oranje pakken op een nagenoeg lege weg 's avonds, met 100m achter me een motoragent, is staandehouding. :)
 
nou , ik wordt helemaal simpel van die uitrollers , rij gewoon door tot het eind van de rij en stop daar , brandstof scheelt het niet en remblokken ook niet , waarom 2 km voor een overweg met 10 km per uur uit laten rollen , zo is het ons ook niet geleerd

Uitrollers zijn irritant en ook mensen die ruimte van één of twee auto's open laten voor het verkeerslicht. Sluit gewoon lekker aan. :+
 
Verdorie, nu ben je 80 seconden later thuis... Maar het lijken wel 80 minuten he? Ik zeg 50 tot de stopstreep, en alleen nog maar noodstops. Onzin dat dit brandstof, en banden scheelt. 😁
Ha leuk sarcasme })

Maar ik vind stilstaan voor een rood licht helemaal niet leuk, best veel gedoe.
Stoppen, kabel pakken, stekkeren en laden. Dan wordt het groen, stoppen met laden, stekker losmaken weer oprollen en opruimen opstappen en gaan.
Shit weer oranje, en opnieuw en zo sta je er zomaar 80 minuten en dat wil ik voorkomen, wel weer volle accu :+
(je weet dat volgens MF de EV motorrijder bij elk stoplicht moet laden)

En elke dag 80 sec. dat is bij 5 dagen rijden gemiddeld 200 werkdagen p/j en 40 jaar werken toch 22 werkdagen (8 uur) wachten voor een verkeerslicht. -O-

Maar serieus,
Ik sta gewoon niet graag voor een verkeerslicht stil, ik rij liever. En die afslag bij ons komt langzaam aan de beurt. (hoofdweg staat veel langer groen, logisch)
En ja bespaard vast benzine, uitrollen maar er is een gulden middenweg.
Beetje doorrijden is niet verkeerd hoor.
 
Dus mijn motor met Motomaster schijven, Brembo Stylema klauwen en race ABS wint het niet van de gemiddelde auto. :?
 
Uitrollers zijn irritant en ook mensen die ruimte van één of twee auto's open laten voor het verkeerslicht. Sluit gewoon lekker aan. :+

Twee auto's is wel wat veel, maar ik hou graag wat afstand tot m'n voorganger bij het verkeerslicht. Omdat ze soms nog wat achteruit komen en omdat ik opzij weg wil kunnen rijden als daar een aanleiding voor is.
 
Twee auto's is wel wat veel, maar ik hou graag wat afstand tot m'n voorganger bij het verkeerslicht. Omdat ze soms nog wat achteruit komen en omdat ik opzij weg wil kunnen rijden als daar een aanleiding voor is.

Maar daar heb je geen hele auto (of twee) afstand voor nodig. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan