Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Je zou denken dat, omdat ie door de olie loopt of konstant in die damp hangt, dat de slijtage minimaal zou zijn bij gebruik van goede materialen.
Maarja.. die zijn duur..
Of zit ik er nu vet naast?
 
VW gaf een toeleverancier de schuld van rekkende distributiekettingen. Die fabrikant zou zijn stansmachines en malletjes veel langer gebruikt hebben, zodat gevraagde nauwkeurigheid er niet meer was. Eenmaal in gebruik rekten de morsekettingen veel sneller dan berekend.

Dat gaven ze natuurlijk pas toe toen ze niet meer anders konden.
 
VW gaf een toeleverancier de schuld van rekkende distributiekettingen. Die fabrikant zou zijn stansmachines en malletjes veel langer gebruikt hebben, zodat gevraagde nauwkeurigheid er niet meer was. Eenmaal in gebruik rekten de morsekettingen veel sneller dan berekend.

Dat gaven ze natuurlijk pas toe toen ze niet meer anders konden.
Een collega van me werkt aan BMW's en met name de X1. Die dingen doen het gedurende de lease periode heel goed. Maar met anderhalve ton lopen de nokkenaskettingen en de kettingwielen volledig in elkaar. De dealer trekt dan gewoon een nieuwe ketting over de oude kettingwielen. Als je het goed wil doen moet je namelijk het blok uitbouwen. De motor heeft de ketting aan de achterkant, tegen de cabine, volgens BMW voor de gewichtsverdeling. Het echte probleem is dat het een fietsketting is die ook nog in China gemaakt wordt. Maar ja, goed genoeg om de garantieperiode mee te gaan.
Op yoetoep is een garage uit het Ruhrgebied die leuke technische filmpjes maakt, daar zie je regelmatig dure auto's voorbij komen met rotte steuerkette
 
Er zijn meer BOB mensen dan we denken.
BOB= Bewust Onwetend Blijven.
Als ik kiest voor het bewust niet tot mij nemen van kennis, ben ik dan schuldig aan het niet weten?
Als een probleem nergens beschreven staat, dan is het er ook niet. toch?
Zo wordt er al tientallen jaren gesleuteld aan HD's volgens het WerkPlaatsHandBoek.
In die boeken staat helemaal niets over problemen en oplossingen.
Ook geen service achteraf van de HDMOCO om fouten te herstellen.Bekijk bijlage 1332334

Typisch Amerikaans, ze verversen ook geen olie maar vullen bij. Doen niet aan preventief onderhoud, maar wachten tot er iets kapot gaat en repareren of vervangen dan pas. Dat doen ze met alles, ook huizen, wegen, bruggen enz.
 
Wat jij beschrijft heet lijnboren toch?

Dat bestaat al heel lang en is een veel gebruikte techniek.
 
Hallo allemaal,

Ik ben geheel nieuw hier en ik heb zoveel mogelijk van dit Topic gelezen.

Even kort voorstellen: Ik ben Peter en in het bezit van een '81 FLHP 1340 Shovelhead.
Deze bezig ik al vele jaren met groot plezier.

Echter heeft deze ook de nodige olie problemen. Vooral de olie die in de primaire bak komt tijdens het lange stilstaan (waardoor de koppeling plakt).
Nu heb ik deze vervangen voor een belt en de nodige leidingen van de oliepomp afgedicht. Hiermee had ik gehoopt om van het probleem af te zijn. Echter helaas....... tijdens het rijden komt er nog steeds olie in de primaire bak!

Ik denk dat de olie via de krukas in de kast komt, echter is mijn vraag hoe kan dit? en hoe kan in dit verhelpen.

Ook heb ik bij warme motor en stationaire loop nu een rokende uitlaat.

Al met al heb ik deze winter weer wat te doen, alleen de vraag wat is het juiste om te doen? en kan ik zomaar de leidingen naar de primaire kast afdichten?
ook na een poosje (maandje) stil te hebben gestaan loopt er behoorlijk veel olie uit de ontluchting van de carter.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Peter

2013-07-27 15.29.10.jpg
 
Dag Max,

Bedankt voor je reactie. ik woon in de buurt van Alphen a/d Rijn.
En inderdaad is het erg lastig om de juiste info te vinden. ik rij al jaren lang met veel plezier op mij shovel en ik heb tot nu toe weinig problemen gehad.
Eigenlijk alleen na het lange stilstaan dat er veel olie in het carter loopt en ook uiteindelijk in de primaire kast. vandaar dat ik de ketting vervangen heb voor een belt om van het probleem olie in de primaire bak af te zijn.
overigens heb ik al wel eerder een oliekeerring vervangen bij de krukas.

maar goed, ik hoop dat dit niet al te grote problemen zijn die ik zelf kan oplossen.

Groet, Peter
 
Dag Max,

Bedankt voor je reactie. ik woon in de buurt van Alphen a/d Rijn.
En inderdaad is het erg lastig om de juiste info te vinden. ik rij al jaren lang met veel plezier op mij shovel en ik heb tot nu toe weinig problemen gehad.
Eigenlijk alleen na het lange stilstaan dat er veel olie in het carter loopt en ook uiteindelijk in de primaire kast. vandaar dat ik de ketting vervangen heb voor een belt om van het probleem olie in de primaire bak af te zijn.
overigens heb ik al wel eerder een oliekeerring vervangen bij de krukas.

maar goed, ik hoop dat dit niet al te grote problemen zijn die ik zelf kan oplossen.

Groet, Peter
Peter,

Maak een eigen topic aan in de afdeling TECHNIEK aub.


Jouw probleem is veel voorkomend en goed op te lossen. Hier zal je geen afdoende antwoord krijgen; zoals je merkt. Er is hier kennis en expertise te kort om reguliere storingen te duiden en op te lossen. Voor je het weet ben je lagerpassingen aan het kotteren; terwijl dat niet de oplossing ;)

Vandaar het eigen topic. Ik zal daar tzt ook reageren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan