Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Een vaste bron van vermaak.
Het doet zeer aan mijn ogen.
Flowtechniek van de bovenste plank!
En iedereen stinkt er in, ze geloven er zelfs in.
xt 500- inlaatschotel met lijn.jpg
xt 500- vlamweg korter -inlassen.jpg
PF RT Evo heads.jpg

Porsche Yamaha koppen.jpg
RTFT 01-06-02-2020.jpg
 
Leuk dat je m'n topic doorleest :t

Je laat twee koppen zien, de linkse is de standaard kop van een XV1100. De kleine rechts boven is die van de porsche 911 waar ik de zuigers van heb. Ik ga er even van uit dat je de standaard Yamaha kop maar matig vindt (uitleg kan ik zeker in meegaan). Om de zuigers die ik nu heb te laten "matchen" met deze yamaha kop zal ik die moeten bewerken, zoveel is duidelijk. Ik wilde dus weten wat voor vorm Porsche daar 30 jaar geleden voor bedacht had, en dat blijkt dus dat leuke bolle vormpje te zijn. Dat bolle vormpje is te maken met de machines die ik tot mijn beschikking heb, al heeft dat nog heel wat voeten in aarde. En zo'n leuk bol vormpje met een mooie squish band rondom werkt best prima volgens mij. Dus dat is het plan dat ik nu heb. Over flow in de verbrandingsruimte en hoogte/diepte van de kleppen heb ik nog niet nagedacht.

Compressieverhouding heeft trouwens niks met flow te maken als je het mij vraagt ;)

Maar de compressieverhouding van mijn blok moet weldegelijk flink omhoog, die is nu een heel matige 8,3 en hogere compressie geeft zeker weten meer vermogen :9 Hoeveel die compressie gaat zijn moet blijken, ik probeer naar een testopstelling toe te werken om die te bepalen...

Dank voor het meedenken in ieder geval!

Later,

Loek
 

gedurende hoeveel krukasgraden is de verbrandingsruimte beperkt tot die kleinere 65-15mm ruimte ? hoeveel graden gaat de verbranding nog door na BDP ?
hoe maak je de nog onverbrande gassen duidelijk dat ze in de krukasgraden voor en na BDP (afhankelijk van hoe ver de verbranding al gevorderd is ) zeker niet onder dat 15mm brede opgelaste deel mogen gaan ?
heeft het nut een kop te laten zien zonder de zuiger ?

kortom : een verbrandingsruimte is geen momentopname en je trekt een wat simpele conclusie, zeker voor iemand met jou kennis !
 
Laatst bewerkt:
De zuiger maakt inderdaad nogal uit. Ik denk vooral ook dat de meneren die 30 jaar geleden deze combinatie van zuiger en verbrandingsruimte bij Porsche ontwikkelden ook geen gekkies waren.... maar dat neemt niet weg dat ik graag probeer te begrijpen waarom en hoe iets werkt.
En wat betreft het laatste zijn de belangen van of iets werkt nogal tegenstrijdig.... iets kan op Circuit prima werken, en op straat compleet de mist in gaan...

Nou Ja, keuzes, keuzes.
 
Compressieverhouding heeft trouwens niks met flow te maken als je het mij vraagt
De hoeveelheid materiaal die nodig is voor het verhogen van de CV moet ergens in de verbrandingskamer een plaats vinden.
In de kop of op de zuiger, er zijn veel mogelijkheden.
S&S heeft er topvermogens mee bereikt, althans volgens de reclame die ze er mee maken.
J. Minton en J. Branch hebben zelfs 100 pk uit een Evo gehaald.
Maar van die 100 bleef maar weinig over na enkele minuten.
Ook nu vinden we nog veel materiaal rondom de uitlaatklep om de CV te verhogen.
De toegenomen weerstand door gebrek aan ruimte zal op de Flowbank niet, of nauwelijks, te zien zijn.
De luchtsnelheid van een flowbank is er te laag voor.
Zo worden we al 100 jaar in de maling genomen door flowbank verkopers en hun volgers.
Zo vinden we, ook in deze tijd, nog steeds oververhittingsverschijnselen in 4 takt motoren.
Alsof we nog maar weinig geleerd hebben.
Voor mij is het een bron van vermaak, maar ook van droefenis.
Na 100 jaar nog geen stap verder gekomen.
Gelukkig, H-D is geen uitzondering.
===============================================================================================================
Buell-Max high flow logica.jpg
 
100Pk uit een EVO zegt me niet zo heel veel, geen idee van de inhoud van het blok en de gemaakte kosten door de firma S&S. En over de waarde van een flowbank hoeven we het niet meer te hebben denk ik ;) , daarin verschillen we van mening.
Maar dat echte drempels in je cilinderkop de verplaatsing van snelstromende gassen kunnen verhinderen is niet zo moeilijk te raden inderdaad. Al zou ik van je 4 D's er zeker twee afstrepen, ik ben niet zo van het Dromen en Durven. Denken en Doen is al een stuk concreter. Voor het 2mm dieper leggen van een klep heb je in mijn optiek niet zoveel durf nodig. Maar het ziet er zo wel uit als een slimme oplossing:t
 
Mijn S&S shovel is echt beter gaan lopen door dit
17FFE4A4-0EC8-401C-8B9D-7086BA6A2689.jpeg
6C8DE9ED-A02A-416C-9B93-14F69F92615A.jpeg
3196300E-949E-4EFF-8845-2DAFCD000AEA.jpeg


De gewone bevestiging van een mikuni is gewoon waardeloos bij een shovel
Nu rij ik al een jaartje rond met deze oplossing en nooit meer problemen
 
Ik zie een oliedrukmeter!
Jaren geleden werd er gezegd dat een oliedrukmeter geen zin heeft!
Hoe blijft je druk?
Gewoon nieuwsgierig.
 
Oliedrukmeter geen zin?
Dat was het begin.
Het was op verzoek van een H-D rijder die de weg kwijt was.
Zelfs op de eerste bladzijden staan leuke reacties.
Zal wat van de uitspraken herhalen.
======================================================================================================
Einstein we created problems.jpg
 
7 jun 2006
Naar aanleiding van dit Oliedrukmeter, zin of onzin ? topic, een nieuw topic.
Volgens mij heeft Max nogal wat ervaring met deze blokken, en kan hij er een hoop over vertellen.
Max kom maar op met die foto's en verhalen.
==========================================================================================================================
Erg jammer dat het fotomateriaal in de eerste bladzijden verloren zijn.
Zo is het een berg tekst zonder enige ondersteuning.
In het begin tikte een ander mijn geschrijf op de site en dat is achteraf erg verwarrend geworden .
Sommige zinnen zijn onbegrijpelijk .
Ik heb het idee dat het niemand nog interesseert.
En dat is maar goed ook.
Allen jammer dat de beterwetenden niets laten zien en horen en/of schrijven.
U als lezer kijker moet het het maar bekijken.
Hebt u een oude H-D, ga naar je dealer die weet er alles van.
================================================================================================================
American chopper.jpg
 
19 jun 2006 #50
De Yamaha hebben we gedaan naar aanleiding van een klant die regelmatig langskwam op zijn “pekelfiets” de XT 500.
Het viel ons op dat als hij na een kwartier weer weg ging hij vaak 5min. stond te trappen om hem aan te krijgen, het beter afstellen van carburateur en ontsteking gaf wel iets verbetering, maar was zeker niet optimaal.
Kop er af gehaald en aan beide kanten ingelast (geen Bvorm maar de zogenoemde bad kuip), uitlaatklep iets hoger gezet en groter gemaakt ,inlaat klep bewerkt dat de boven kant de flow beter naar de uitlaat stuurt en niet in de weg staat.
Het leuke was wel dat een vriend van hem op een 6oo reed met vier kleppen (meen ik) en na de kop revisie trok hij sneller en de top was gelijk , ook de koptemp. was een stuk aangenamer geworden, weet echter niet meer gegevens van de temp. is allemaal al weer zo een 20 jaar geleden.
Volgens max2 zijn er zelfs nog foto’s van gemaakt, als we ze tegen komen stuur ik ze wel eens op, maar ons archief is op het moment zo’n puinhoop dus pin me daar niet op vast. Over een dag of twee gaan we beginnen met foto’s en het revisie verhaal.
=============================================================================================================================
Als reactie op dit verhaal is een vraag gesteld op een XT forum; Dit kan niet waar zijn want dan hadden anderen het allang gedaan.
Het bekende kennis niveau van motor rijdend Nederland.
=================================================================================================================================
XT techniek 2004 2020.png
 
Toen ik nog op school zat ( tegenwoordig heet dat studeren 😩)
Waren we in mijn klas met drie motorrijders
Eentje een Morini( ik) eentje met een Yamaha 3 cilinder
En eentje had een XT500 en die had precies de zelfde kwaal
Wij waren meestal al lang weer thuis , stond hij nog steeds te trappen
 
Het begon met het laten draaien op mijn binnenplaats.
Dat mocht niet vanwege het storen van de buren en de stank hinder.
Op mijn verzoek om de motor uit te zetten was zijn verklaring; anders kom ik niet meer weg.
Hij moest dan meer dan een halfuur wachten tot de motor afgekoeld was.
En ook dan startte de XT erg moeilijk.
Meer uit medelijden de man met motor geholpen.
Ik kon hem al van te voren garanderen dat het zou gaan lukken.
Had net de ervaring van de hogere uitlaatzitting bij een SH, en de resultaten van de verlaagde inlaatklep van de Evo achter de rug.
Het was ook aantrekkelijk om aan een één cilinder te werken.
Minder kleppen, dus sneller klaar.
Het sleutelwerk deed de man zelf, dat scheelde ook weer.
Na de testrit in de Ardennen werd de motor gestolen.
De marktwaarde was natuurlijk gestegen!
================================================================================================================================
XT 600.jpg
 
Tatro laat veel zien.
================================================================================================================================
Tatro cilinder hoonwerk.jpg
 
Misschien leuk voor een Harley, maar ik zie 2 keer zoveel problemen om de olie tussen de glijvlakken te krijgen en ik zie twee keer zoveel speling opbouw tussen de zuiger en de drijfstang......
 
Maar wel ook extra veel oppervlak waar olie tussen zit en dus smeert.... even vooropgesteld dat de olie er daadwerkelijk terecht komt ;)
 
Is er eenmaal een vol-olie oppervlak dan geeft de drukverdeling zoveel minder druk per mm2 oppervlak, dat de olie in het lager blijft.
Hier vanuit gaande is het verklaarbaar waarom zuigerpennen zoveel en snel slijtage vertonen.
Pas na het ontdekken van de oliedichte drijfstanglager kooien, is het idee ontstaan om de olie meer ruimte te geven.
Met een oliepomp as met 3 x zoveel omwentelingen, en open kooien, is de noodzaak ontstaan om de olieschraapveren oliedicht te maken.
Met simpele logica. ( van de koude grond )
Met slechts even rijden, en op de testbank meten, geeft het S&S blok, juist op de zuigerpennen, aan, dat de olie er bijna niet komt, en als het al aanwezig is, dan is het zeker te weinig.
JVA techniek, geloof het of niet. ( 2008 )
==============================================================================================================================
S-S zuigerpen slijtage.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tatro in zijklep modus.
Het is en wordt een bekend beeld; Een gerestaureerde WLC die bijna niet te starten is.
Prostreet maakt er een achterwiel starthulp voor.
Loopt de wld , dan is er ook het bekende spijkerbak geluid.
De speling/slijtage in en tussen de nokkentandwielen, de zijas aandrijving, en 4 kantelende nokvolgers en het geluid is er en zal nooit verdwijnen.
De fouten in de ademhaling ( Flow? )zorgen voor het moeilijke starten en het terug blazen in het luchtfilter.
Houd de brandblussers paraat.
Tatro is geen uitzondering, wel een bron van vermaak. ( leedvermaak WTV )
De afbeeldingen van de koppen, cilinders en kleppen/zittingen volgen nog.
=================================================================================================================================
Tatro1941 wld 45 56ci stroker #273.jpg
 

How to change motorcycle connecting rod kit crank from Harley Davidson
Eindelijk iemand die het 12-3-6-9 spel begrepen heb.
Met een blokhaakje zet je de twee vliegwielen redelijk recht tegenover elkaar maar dan wel controleren of de 3-9 posities er goed bij staan.
En zowaar we zien een krukas met twee tasters en de krukas wordt rond gedraaid.
Zelfs meerdere keren zien we
TC krukas richten slim werk.jpg
de tasters bewegen, rechts meer dan links. ondanks dat de tasters zeer dicht bij de ondersteuning staan.
Is waarschijnlijk gedaan tegen het overdreven veel bewegen van de taster naalden.
De afstand staat als 2/3 ;1.
Na enige slagen met een koperen hamer staan de twee vliegwielen op de zelfde tijd lijn 33--99.
Een XL krukas met een 1/1/4 krukaspen vroeg een hamergewicht van enkele KG.
Als ik het zo bekijk dan zal de perspassing aangepast zijn aan het hamergewicht.
===================================================================================================================
TC krukas richten 3-9.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan