Sorry, maar dat is het dus niet. Als jij van richting verandert ben je verplicht om richting aan te geven. Dus ook bij het verlaten van een rotonde.
Daarnaast gaat het er niet om wat jouw persoonlijke ideologie is, maar wat we met elkaar afgesproken hebben in de WVW 1994. Hieronder valt o.a.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu. Zie artikel 2.
Als jij wordt aangereden door een auto die duidelijk maakt de van richting te gaan veranderen ( d.m.v. knipperlicht), dat vervolgens niet doet en jou aanrijdt, dan wordt het gewoon een welles/nietes of dat knipperlicht aanstond of niet. Met een getuige is dat makkelijk opgelost. Het is dus niet per definitie zo dat je dan zelf maar aansprakelijk bent.
Overigens kan je bij een voertuig die richting aangeeft op een rotonde en de afslaande beweging in begint te zetten meestal veilig "invoegen". Zonder richting aan te geven zou ik dat niet doen/durven. Er zit dus weldegelijk een verschil in.
Uiteindelijk blijft het natuurlijk altijd uitkijken/opletten geblazen, dat zal nooit anders worden.
Mensen toch, een rotonde is neergekwakt op een KRUISPUNT om verkeerslichten overbodig te maken en hoofdzakelijk om het verkeer beter door te laten stromen. Laten we het dan alsjeblieft ook behandelen als een kruispunt en aangeven waar je heen gaat..
Het geeft juist geen verwarring want ze weten wat je gaat doen. Je slaat als je linksaf gaat linksaf of rechtsaf rechtsaf of als je rechtdoor gaat geef je alleen richting aan bij het verlaten.
Op een rotonde kun je ook RECHTSOM alleen mag en hoort dat niet. Maar goed, ik geef van te voren aan welke kant ik op ga als ik 1/4 of 3/4 ga en daarna op de rotonde weer als ik er af ga. Zo heb ik het 21 jaar geleden met autorijles geleerd en dat zit er nog steeds ingebakken.Je hebt soms mensen die op een rotonde afrijden die het linker knipperlicht aanhebben,en dan vervolgens de eerste afslag eral af gaan en dan snel de rechter richting aangeven. Lekker makkelijk,NIET !! Ik heb geleerd alleen als je de rotonde verlaat, linksom hoef je niet aan te geven want je kunt alleen maar LINKSOM! Ze leren nu wel met rijles bij half en 3/4 rond dat ze de linker richting moeten aangeven, maar dit staat niet in de WET. In de wet staat nog steeds dat je alleen richting hoeft aan te geven als je de rotonde verlaat.,
Kzal em nog maar ne keer posten. Zo zou het moeten:
[afbeelding]
Het heb geen zin, hier gaan we nooit uitkomen. Ik doe het op mijn manier en jij op de jouwe, mensen staan bij mij niet onnodig te wachten en bij jou wel. Regardless van "hoe het hoort". Ik ben er klaar mee
Er staat niemand, ongeacht welke manier, onnodig te wachten
Want wanneer moet je op iemand wachten? Juist, op het moment dat hij de rotonde volgt (geen knipperlicht aan = ik blijf de rotonde volgen, of in jouw geval ik knipper naar links = ik blijf de rotonde volgen).
Wanneer kun je de rotonde op? Juist, op het moment dat iemand te kennen geeft dat hij de rotonde gaat verlaten en de bocht heeft ingezet. (in mijn geval dus als het knipperlicht naar rechts aan gaat en de bocht wordt ingezet, in jouw geval als het knipperlicht naar rechts aan gaat en de bocht wordt ingezet)
Dus zeg maar, waar moet nou iemand wachten als je doet wat volgens de wet MOET en waar staat iemand te wachten als je doet wat volgens de wet MAG?
Waar hebt dit, overigens duidelijke plaatje vandaan?
Kzal em nog maar ne keer posten. Zo zou het moeten:
[afbeelding]
Toch leuk dat wij het wel goed doen terwijl een hele hoop blikkers er schijt aan heeft..lijkt de laatste tijd wel of elke afslag, of baanwissel, niet boeiend meer is.
En wanneer zie je duidelijk dat iemand knipperlicht naar rechts aan zet? In lang niet alle gevallen zoals ik al eerder angaf en Anno_1965 hierboven ook. De rechtervoorkant van een auto wordt pas zichtbaar naarmate de auto dichterbij je is gedraaid op de rotonde.
Een linkerknipperlicht zie je veel eerder of mischien wel altijd. Er even vanuitgande dat er voldoende afstand wordt gehouden.
En wanneer zie je duidelijk dat iemand knipperlicht naar rechts aan zet? In lang niet alle gevallen zoals ik al eerder angaf en Anno_1965 hierboven ook. De rechtervoorkant van een auto wordt pas zichtbaar naarmate de auto dichterbij je is gedraaid op de rotonde.
Een linkerknipperlicht zie je veel eerder of mischien wel altijd. Er even vanuitgande dat er voldoende afstand wordt gehouden.
Toch leuk dat wij het wel goed doen terwijl een hele hoop blikkers er schijt aan heeft..lijkt de laatste tijd wel of elke afslag, of baanwissel, niet boeiend meer is.
Yes! Ik doe het goed!en zo heb ik het ook geleerd bij mijn rijschool. Zowel voor de otoo als de motor.
Mijn vader is ook overtuigd van onderstaande plaatje...Maargoed, die is bijna 60... Zal wel komen door binnen sluipend gebrek aan verkeersinzicht.
Verkeerd knipperen is echt mijn verkeers frustratie nummer 1. Eigenlijk belachelijk dat er hier discussie over mogelijk is.
Nog maar een keer dan
Zie je geen knipperlicht naar rechts moet je wachten met het oprijden van de rotonde.
Zie je een knipperlicht naar rechts moet je wachten met het oprijden van de rotonde tot dat de bestuurder op de rotonde daadwerkelijk de bocht heeft ingezet om de rotonde te verlaten. Doe je dat niet en de persoon op de rotonde rijdt alsnog gewoon verder op de rotonde ben jij toch aansprakelijk, want er is geen wettelijke verplichting om je knipperlicht te volgen.
Zie je een knipperlicht naar links moet je wachten.
Dus het maakt niet uit of je een knipperlicht naar links ziet of niet, je moet hoe dan ook wachten in mijn ogen
Zie je het knipperlicht links van een motor wel op een rotonde?Ik ben het ook wel met je eens. Niet dat ik het daarvoor oneens was trouwens.
Het ging me er voornamelijk om dat je het knipperlicht rechts gewoon niet altijd ziet en links wel. Dat het linker knipperlicht wel of niet mag, dat boeit me niet. Ik vind het wel duidelijker.
Zie je het knipperlicht links van een motor wel op een rotonde?
Denk persoonlijk dat je met een motor juist dat knipperlicht niet ziet door de hellingshoek en het feit dat die meestal echt aan de zijkant zit en niet voor op de motor zoals bij een auto.
Wat doen automibilisten dan anders? Ik zie toch echt de meesten op een rotonde gewoon netjes geen knipperlicht gebruiken tot dat ze de rotonde willen verlaten. En dat is dus niet FOUT, maar gewoon exact dat wat de wet voorschrijft wat je MOET.