richtingaanwijzers op rotonde" topic

Waarom komt er niet even een "lesser" hier vertellen hoe 'ie 't nú moet leren volgens 't CBR?

Voor mij was 't 20 jaar geleden: Bij linksaf (¾) (mini)rotonde: richting uit naar links bij 't oprijden en bij 't verlaten richting naar rechts, anders alleen richting naar rechts bij 't afrijden van de (mini)rotonde.

Ik ben zelf een lesser en heb zojuist mijn auto theorie gehaald in één keer. Heb hiervoor (1,5 jaar geleden) ook mijn brommer theorie gehaald. Voor beide erg goed geleerd.
Ben zelf tijdens het leren van mijn theorie nergens tegengekomen hoe ik richting aan moet geven bij een rotonde. Wel is het zo dat je richting aan moet geven als je van rijrichting verandert. Maar van mijn rij instructeur heb ik geleerd zo te handelen bij een rotonde:

- Bij de eerste afslag van een rotonde geef je van te voren richting naar rechts aan.
- Bij rechtdoor over de rotonde geef je richting aan wanneer je de eerste afslag passeert.
- Bij de derde afslag van een rotonde geef je richting naar links aan van te voren en richting naar rechts wanneer je de tweede afslag passeert.

Zo hoort het zo moet het einde discussie.

Het kan zijn dat het volgens de wet niet verplicht is richting aan te geven voor het naderen van een rotonde als je de derde afslag neemt. Verstandig en veilig voor je zelf is het wel. Zoals onderhand meerdere malen uitgelegd is in dit topic kunnen andere weggebruikers ervan uitgaan dat jij rechtdoor gaat in plaats van links af.

Zij zitten dan wel fout als ze je aanrijden omdat ze jou niet voorrang hebben verleend. Maar daar heb je vrij weinig aan als je met gebroken ribben en een klaplong aan het zuurstof zit.
 
Zij zitten dan wel fout als ze je aanrijden omdat ze jou niet voorrang hebben verleend.

Ja, maar dat heeft niks te maken met je richtingaanwijzer, tenzij ik het artikel in de RVV gemist heb wat aangeeft dat de richtingaanwijzer tot voorrangsregelaar is gepromoveerd.
 
Ik doe hem gewoon lekker aan naar links als ik 3 kwart ga ook als ik de 2e afslag pak doe ik hem ook eerst naar links aan en dan naar rechts. Pak ik de eerste dan doe ik hem naar rechts. Zo heb ik het geleerd. Als het verwarrend is pech voor je. Minder verwarrend dan geen richtingaanwijzers gebruiken zoals tegenwoordig mode lijkt te zijn.

Geen zin om aangereden te worden enzo dus ik gebruik ze.
 
Laatst bewerkt:
*O* Maar wanneer je de eerste afslag gepasseerd bent en dus de tweede afslag(rechtdoor) nadert geef je richting aan naar rechts.

Dit om het verkeer dat staat te wachten aan te geven dat je niks links afslaat maar rechtdoor gaat.

Rechtdoor is geen richting, anders denken ze alsnog dat je naar links gaat...
 
Ik doe hem gewoon lekker aan naar links als ik 3 kwart ga ook als ik de 2e afslag pak doe ik hem ook eerst naar links aan en dan naar rechts. Pak ik de eerste dan doe ik hem naar rechts. Zo heb ik het geleerd. Als het verwarrend is pech voor je. Minder verwarrend dan geen richtingaanwijzers gebruiken zoals tegenwoordig mode lijkt te zijn.

Geen zin om aangereden te worden enzo dus ik gebruik ze.

Tot dat zo'n half kijkende KB-er iets ziet knipperen en denkt (voor zover hij dat al kan :o ) dat hij de rotonde op kan rijden :X
 
Het is mij geleerd om voor de rotonde al richting aan te geven.
En als er iemand achter mij rijdt doe ik dat nu nog steeds, vriendelijkheid, gewoonte, automatisme, geen idee.
 
*O* Maar wanneer je de eerste afslag gepasseerd bent en dus de tweede afslag(rechtdoor) nadert geef je richting aan naar rechts.

Dit om het verkeer dat staat te wachten aan te geven dat je niks links afslaat maar rechtdoor gaat.

Maar dan heeft de oplettende bestuurder al gezien dat jij linksaf wou en wacht netjes op je totdat je opeens voor hem toch eraf gaat..
 
Het is mij geleerd om voor de rotonde al richting aan te geven.
En als er iemand achter mij rijdt doe ik dat nu nog steeds, vriendelijkheid, gewoonte, automatisme, geen idee.

Die is letterlijk een keer zo langsgekomen bij wegmisbruikers:
Automobilist: "Er reed niemand, daarom gaf ik geen richting aan."
Agenten:       "Wij reden er toch?"
 
Laatst bewerkt:
Tot dat zo'n half kijkende KB-er iets ziet knipperen en denkt (voor zover hij dat al kan :o ) dat hij de rotonde op kan rijden :X

Of ik knipper niet en ze rijden de rotonde op omdat ze denken ah die slaat meteen af.

Het is mij geleerd om voor de rotonde al richting aan te geven.
En als er iemand achter mij rijdt doe ik dat nu nog steeds, vriendelijkheid, gewoonte, automatisme, geen idee.

Zelfde hier. Aangeleerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe hem gewoon lekker aan naar links als ik 3 kwart ga ook als ik de 2e afslag pak doe ik hem ook eerst naar links aan en dan naar rechts. Pak ik de eerste dan doe ik hem naar rechts. Zo heb ik het geleerd. Als het verwarrend is pech voor je. Minder verwarrend dan geen richtingaanwijzers gebruiken zoals tegenwoordig mode lijkt te zijn.

Geen zin om aangereden te worden enzo dus ik gebruik ze.

Ik snap nog steeds niet wat er irritant is aan het niet gebruiken van een richtingaanwijzer op een rotonde.

ja je moet een halve seconde langer wachten, maar dat ook alleen als je op de richtingaanwijzer van een ander vertrouwd volgens mij :)

Wat denk je wie er fout is in de volgende situatie:

Er rijdt iemand op de rotonde, zet zijn richtingaanwijzer aan naar rechts om de rotonde te verlaten bij de afrit voor jouw oprit maar gaat niet van de rotonde af en rijdt toch nog een rondje. Jij rijdt de rotonde op en BOEM!!!
 
Wat denk je wie er fout is in de volgende situatie:

Er rijdt iemand op de rotonde, zet zijn richtingaanwijzer aan naar rechts om de rotonde te verlaten bij de afrit voor jouw oprit maar gaat niet van de rotonde af en rijdt toch nog een rondje. Jij rijdt de rotonde op en BOEM!!!


Waarschijnlijk degene die de rotonde opreed, tenzij die kon bewijzen dat die andere richting had aan geven.

Wie denk je dan wie er hier fout zit;

Auto slaat de rotonde af zonder knipperlicht en rijdt hierbij een brommer/fietser etc aan omdat die dacht dat de auto rechtdoor ging in plaats ervan af.

Jaren lang kranten bezorgd en heb bovenstaand regelmatig mee gemaakt.



(Misschien is dat wel de reden waarom ik altijd knipperlicht gebruik, heb een hekel aal autorijders die ze niet gebruiken)
 
Of ik knipper niet en ze rijden de rotonde op omdat ze denken ah die slaat meteen af.Zelfde hier. Aangeleerd.

Nog een keertje dan maar:

Rechtsaf = voor de rotonde knipper naar rechts en aanlaten.
Rechtdoor = voor de rotonde geen knipper, pas bij het afslaan knipper naar rechts
Linksaf = voor de rotonde knipper naar links en bij het afslaan naar rechts.
 
Waarschijnlijk degene die de rotonde opreed, tenzij die kon bewijzen dat die andere richting had aan geven.

Wie denk je dan wie er hier fout zit;

Auto slaat de rotonde af zonder knipperlicht en rijdt hierbij een brommer/fietser etc aan omdat die dacht dat de auto rechtdoor ging in plaats ervan af.

Jaren lang kranten bezorgd en heb bovenstaand regelmatig mee gemaakt.



(Misschien is dat wel de reden waarom ik altijd knipperlicht gebruik, heb een hekel aal autorijders die ze niet gebruiken)

Zelfs al kun je bewijzen, doordat de tegenpartij aan geeft dat hij inderdaad zijn knipperlicht aan had, ben jij fout. Hij reed op een voorrangsweg....

Rij jij een fietser aan, ben je fout of hij nou voorrang had of niet doet er niet toe :)

Bromfietser....ligt er aan :) Had jij voorrang, dan is het zijn fout....had hij voorrang ben jij fout :) (ik ga er even van uit dat een bromfietser niet als zwakke verkeersdeelnemer wordt gezien net als de fietser)

Je moet altijd wachten tot dat de andere bestuurder daadwerkelijk van de rotonde af rijdt voor dat jij er op kunt rijden :) Er is immers geen verplichting in de wet die zegt dat je de aangegeven richting van je knipperlicht ook daadwerkelijk moet volgen.
 
Nog een keertje dan maar:

Rechtsaf = voor de rotonde knipper naar rechts en aanlaten.
Rechtdoor = voor de rotonde geen knipper, pas bij het afslaan knipper naar rechts
Linksaf = voor de rotonde knipper naar links en bij het afslaan naar rechts.

Nog maar een keertje dan:

Rechtsaf = Bij het oprijden van de rotonde knipperlicht naar rechts aan
Voor alle overige gevallen = Knipperlicht aan naar rechts op het moment dat je de rotonde wilt verlaten (dus in het optimale geval na de oprit voor de afrit die je wilt rijden)
 
Geen richting gebruiken op rotondes is vragen om ongevallen.

En hoezo is het verwarrend dat als je de rotonde 3 kwart neemt je je richting naar links aanzet? Is toch logisch voor de rest van het verkeer dat als je je linker knipperlicht hebt je in ieder geval niet de afslag pakt waar zij voor staan te wachten maar een of meerdere afslagen verder.
 
Geen richting gebruiken op rotondes is vragen om ongevallen.

En hoezo is het verwarrend dat als je de rotonde 3 kwart neemt je je richting naar links aanzet? Is toch logisch voor de rest van het verkeer dat als je je linker knipperlicht hebt je in ieder geval niet de afslag pakt waar zij voor staan te wachten maar een of meerdere afslagen verder.

Die mag je mij uitleggen waarom dat vragen is om ongevallen....

Het is verwarrend omdat de een het zo en de ander het zo doet....dat omdat er geen eenduidige richtlijn en regelgeving bestaat omtrent het gebruik van je richtingaanwijzer op/bij rotondes.
 
Nog een keertje dan maar:

Rechtsaf = voor de rotonde knipper naar rechts en aanlaten.
Rechtdoor = voor de rotonde geen knipper, pas bij het afslaan knipper naar rechts
Linksaf = voor de rotonde knipper naar links en bij het afslaan naar rechts.


En hoe doe je het als er meer afslagen zijn op die rotonde? 8-)

(mijn strategie staat ook ergens in dit topic, en ik denk dat die van ons aardig overeenkomt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan