richtingaanwijzers op rotonde" topic

Nog maar een keertje dan:

Rechtsaf = Bij het oprijden van de rotonde knipperlicht naar rechts aan
Voor alle overige gevallen = Knipperlicht aan naar rechts op het moment dat je de rotonde wilt verlaten (dus in het optimale geval na de oprit voor de afrit die je wilt rijden)

Leg mij nou eens uit hoe jou manier ervoor zorgt dat de overige weggebruikers weten wat je gaat doen..

En hoe doe je het als er meer afslagen zijn op die rotonde? 8-)

(mijn strategie staat ook ergens in dit topic, en ik denk dat die van ons aardig overeenkomt)

Ok neem een rotonde met 5 afslagen. Eerste afslag is knipper naar rechts. Volgende is rechtdoor dus alleen knipper aan als je afslaat en de andere 2 liggen links van je dus zet je de knipper aan naar links.
 
Links knipperen veroorzaakt enkel verwarring (volgens mij).
Hoe moet ik nu weten op welke arm jij er bent opgereden?
En waarom naar links knipperen als je uiteindelijk toch rechts gaat afslaan :?

Simpel,
bij het oprijden van de rotonde niet knipperen, (of hem gewoon gelijk al naar rechts zetten als je de eerste afslag moet hebben).
En dan gewoon net na de laatste afslag die je niet moet hebben, je knipperlicht opzetten.
dus rond punt met 40armen? geen probleem,
ik met de 15 afslag hebben? gewoon blijven bollen zonder te pinken en net na afslag nr 14 naar rechts beginnen pinken.
Geen idee waarom je je knipperlicht naar links zou zetten als je op een (ronde) baan rechtdoor aan het rijden bent ...
 
De meeste rotondes kan je naar de overkant kijken en heb je dus, als je aan het opletten bent tenminste, gezien waar iemand vandaan komt. Dan nog maakt het niet uit want aan de knipper kan je zien waar hij vandaan komt. Ik zie niet in hoe naar links knipperen verwarring kan veroorzaken, je gaat immers linksaf.

Stel je voor, je staat voor een rotonde en er komt iemand van de tegenovergestelde kant.

Hij heeft zijn knipper naar rechts aan dus weet je dat je de rotonde op kan want hij gaat af.
Hij heeft geen knipper aan, dat betekend dat hij de volgende afslag af gaat dus je kan de rotonde op.
Hij heeft zijn knipper naar links aan, dan weet je dat hij je voorbij gaat en wacht je.

Als iedereen het zo zou doen dan weet iedereen waar die aan toe is en sta je nooit te wachten..

Ik ben ook van mening dat het voor iedereen duidelijker zou zijn als een rotonde beschouwd werd als een voorrangs kruispunt i.p.v. een ronde voorrangsweg. Het is immers een vervanging van stoplichten op een kruispunt.
 
Laatst bewerkt:
Links knipperen veroorzaakt enkel verwarring (volgens mij).
Hoe moet ik nu weten op welke arm jij er bent opgereden?
En waarom naar links knipperen als je uiteindelijk toch rechts gaat afslaan :?
...


Dat is niet van belang. Het enige wat jij te zien krijgt is dat er iemand op de rotonde aan het rijden is met een linker knipperlicht aan, die voor alsnog niet van plan is de rotonde te gaan verlaten.
Mocht hij er wel afwillen op de plek waar jij de rotonde op wilt rijden, dan knippert als het goed is zijn rechter knipperlicht.
Het gebruik van de linker knipperlicht veroorzaakt evenmin verwarring als de knipper naar rechts. Je moet alleen wel willen begrijpen wat de ander op de rotonde aan het doen is en wat die ander wil zeggen met dat knipperlicht: linker aan, ik blijf nog op de rotonde rijden. Rechter aan, ik ga de rotonde verlaten.
 
Links knipperen veroorzaakt enkel verwarring (volgens mij).
Hoe moet ik nu weten op welke arm jij er bent opgereden?
En waarom naar links knipperen als je uiteindelijk toch rechts gaat afslaan :?

Simpel,
bij het oprijden van de rotonde niet knipperen, (of hem gewoon gelijk al naar rechts zetten als je de eerste afslag moet hebben).
En dan gewoon net na de laatste afslag die je niet moet hebben, je knipperlicht opzetten.
dus rond punt met 40armen? geen probleem,
ik met de 15 afslag hebben? gewoon blijven bollen zonder te pinken en net na afslag nr 14 naar rechts beginnen pinken.
Geen idee waarom je je knipperlicht naar links zou zetten als je op een (ronde) baan rechtdoor aan het rijden bent ...

En dat is nou juist het 'probleem' van veel rotondes: ze zijn zo klein dat de rotonde er niet meer als voorrangsweg 'uitziet', maar het is verworden tot een punt op een kruising waar je omheen rijdt. Bij al die kleinere rotondes is het veel logischer om eerst je richtingaanwijzer naar links aan te zetten indien je van plan bent om de rotonde langer dan 2 afslagen te volgen om vervolgens je richtingaanwijzer één afslag voordat je eraf wil naar rechts aan te zetten. Waar je bovendien (uit ervaring) 'zeker' van kan zijn, is dat als iemand zijn knipperlicht naar links gebruikt hij altijd zijn knipperlicht naar rechts zal gebruiken op het moment dat hij de rotonde wil verlaten. Terwijl iemand die zonder zijn knipperlicht op de rotonde rijdt, zeker niet altijd duidelijk (sterker nog: vaker niet dan wel) aangeeft wanneer hij eraf wil. . .
 
Ik heb 5 jaar terug het volgende geleerd:

Rechtsaf = knipper voor rotonde naar rechts.
Rechtdoor = geen knipper voor de rotonde maar bij het verlaten knipper naar rechts
Linksaf = knipper voor de rotonde naar links, deze aanhouden en bij het verlaten knipper naar rechts.

Lijkt mij het meest duidelijk ook voor alle overige verkeer.

Eigenlijk doe je dus hetzelfde als bij een kruising alleen voeg je daar aan toe dat je je knipper naar rechts even aan doe bij het verlaten van de rotonde.

Correct me if i'm wrong, maar zo is het mij geleerd en doe ik het al 5 jaar.
Met de auto zelfde verhaal.
 
Ik heb 5 jaar terug het volgende geleerd:

Rechtsaf = knipper voor rotonde naar rechts.
Rechtdoor = geen knipper voor de rotonde maar bij het verlaten knipper naar rechts
Linksaf = knipper voor de rotonde naar links, deze aanhouden en bij het verlaten knipper naar rechts.

Lijkt mij het meest duidelijk ook voor alle overige verkeer.

Eigenlijk doe je dus hetzelfde als bij een kruising alleen voeg je daar aan toe dat je je knipper naar rechts even aan doe bij het verlaten van de rotonde.

Correct me if i'm wrong, maar zo is het mij geleerd en doe ik het al 5 jaar.
Met de auto zelfde verhaal.
Zo doe ik het ook, hoewel het misschien niet zo hoort. Ik rij (de laatste tijd wat minder) vaker in groepen, soms als koprijder. Voor de volgers is dit tevens een aardige indicatie wat te doen staat bij de te naderen rotonde. Zou ik me in route vergist hebben en de rotonde willen gebruiken om te keren, geldt dan (zoals eerder ook vermeld): zolang de knipper naar links aan blijft, blijven we de rotonde volgen.
 
Ik heb 5 jaar terug het volgende geleerd:

Rechtsaf = knipper voor rotonde naar rechts.
Rechtdoor = geen knipper voor de rotonde maar bij het verlaten knipper naar rechts
Linksaf = knipper voor de rotonde naar links, deze aanhouden en bij het verlaten knipper naar rechts.

Lijkt mij het meest duidelijk ook voor alle overige verkeer.

Eigenlijk doe je dus hetzelfde als bij een kruising alleen voeg je daar aan toe dat je je knipper naar rechts even aan doe bij het verlaten van de rotonde.

Correct me if i'm wrong, maar zo is het mij geleerd en doe ik het al 5 jaar.
Met de auto zelfde verhaal.

En dat is de enige geciviliseerde manier.
 
..

Stel je voor, je staat voor een rotonde en er komt iemand van de tegenovergestelde kant.

..
Hij heeft zijn knipper naar links aan, dan weet je dat hij je voorbij gaat en wacht je.

..

Nee hoor, tegen die tijd dat diegene de rotonde half rond is, rij ik (buiten de bebouwde kom) allang weer minimaal 80km/u en ben ik de rotonde dus al op en af geweest ;)

Maar ik vind het niet zo vreemd dat er altijd zo verschillend gebruik wordt gemaakt van richtingaanwijzers op rotonde.
Ook nu nog wordt het iedereen anders aangeleerd bij rijlessen lijkt het wel.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, tegen die tijd dat diegene de rotonde half rond is, rij ik (buiten de bebouwde kom) allang weer minimaal 80km/u en ben ik de rotonde dus al op en af geweest ;)

Maar ik vind het niet zo vreemd dat er altijd zo verschillend gebruik wordt gemaakt van richtingaanwijzers op rotonde.
Ook nu nog wordt het iedereen anders aangeleerd bij rijlessen lijkt het wel.

Ik doe het overigens ook zal onze Mr. Ooi. Rechtsaf = rechts knipperen, meer dan 2 afslagen = naar links knipperen voor en op de rotonde, sowieso rechts knipperen zodra de volgende afslag mijn afslag is (te herkennen aan mijn naam op de grond geschilderd).
 
Op de rotonde misschien wel, maar je zet je knipperlicht aan voordat je de rotonde opgaat, zodat de auto's achter jouw weten wat ze van je kunnen verwachten

Maar linker knipperlicht voor de rotonde en weer uitzetten op de rotonde kan ook betekenen dat iemand zich heeft vergist.
Verder lijkt het mij handig om op de rotonde altijd het linker knipperlicht te gebruiken. Op het moment dat je bijna bij de juiste afslag bent, tijdig het rechter knipperlicht gebruiken.

Overigens zou ik dit zelf de manier vinden voor rotondes met slechts één rijbaan. (Rotondes met twee rijbanen vind ik sowieso onhandig en gevaarlijk.)
 
Maar linker knipperlicht voor de rotonde en weer uitzetten op de rotonde kan ook betekenen dat iemand zich heeft vergist.
Verder lijkt het mij handig om op de rotonde altijd het linker knipperlicht te gebruiken. Op het moment dat je bijna bij de juiste afslag bent, tijdig het rechter knipperlicht gebruiken.

Overigens zou ik dit zelf de manier vinden voor rotondes met slechts één rijbaan. (Rotondes met twee rijbanen vind ik sowieso onhandig en gevaarlijk.)

Ja, zo doe ik het ook, hou de linker aan totdat ik bijna bij de afslag ben.

Dubbelbaans rotondes ong. hetzelfde, vaak moet je dan toch je linkerknipperlicht aan doen om de linkerbaan te kiezen die naar de middelste rotonde gaat
 
Nee hoor, tegen die tijd dat diegene de rotonde half rond is, rij ik (buiten de bebouwde kom) allang weer minimaal 80km/u en ben ik de rotonde dus al op en af geweest ;)

Maar ik vind het niet zo vreemd dat er altijd zo verschillend gebruik wordt gemaakt van richtingaanwijzers op rotonde.
Ook nu nog wordt het iedereen anders aangeleerd bij rijlessen lijkt het wel.

Volgens mij is zegt elk bericht van een lesser hier hetzelfde. Het word tijd voor een overheidscampagne hierover zodat het voor iedereen duidelijk is.
 
Volgens mij is zegt elk bericht van een lesser hier hetzelfde. Het word tijd voor een overheidscampagne hierover zodat het voor iedereen duidelijk is.

Het wordt door de overheid en het CBR geadviseerd om het zo aan te leren.
Helaas strookt ook in deze het CBR niet met de verkeerswetgeving, zoals in meerdere gevallen het CBR afwijkt van de wetgeving.

Leg mij nou eens uit hoe jou manier ervoor zorgt dat de overige weggebruikers weten wat je gaat doen..Ok neem een rotonde met 5 afslagen. Eerste afslag is knipper naar rechts. Volgende is rechtdoor dus alleen knipper aan als je afslaat en de andere 2 liggen links van je dus zet je de knipper aan naar links.


Simpel toch?

Als ik de rotonde verlaat zet ik mijn richtingaanwijzer aan en staat die niet aan dan volg ik dus de rond gelegde rechte weg die wij in Nederland rotonde noemen.

En dat is nou juist het 'probleem' van veel rotondes: ze zijn zo klein dat de rotonde er niet meer als voorrangsweg 'uitziet', maar het is verworden tot een punt op een kruising waar je omheen rijdt. Bij al die kleinere rotondes is het veel logischer om eerst je richtingaanwijzer naar links aan te zetten indien je van plan bent om de rotonde langer dan 2 afslagen te volgen om vervolgens je richtingaanwijzer één afslag voordat je eraf wil naar rechts aan te zetten. Waar je bovendien (uit ervaring) 'zeker' van kan zijn, is dat als iemand zijn knipperlicht naar links gebruikt hij altijd zijn knipperlicht naar rechts zal gebruiken op het moment dat hij de rotonde wil verlaten. Terwijl iemand die zonder zijn knipperlicht op de rotonde rijdt, zeker niet altijd duidelijk (sterker nog: vaker niet dan wel) aangeeft wanneer hij eraf wil. . .

Je gaat wel van heel veel dingen uit moet ik zeggen :Y

En wat maakt het uit als ik mijn knipperlicht op de rotonde helemaal niet zou gebruiken? Behalve dan dat iemand net zo lang moet wachten wanneer ik wel mijn knipperlicht naar rechts gebruik.

Het verkeer achter je moet in principe toch voldoende afstand houden om het voertuig stil te zetten op het moment dat je op de rem gaat staan, dus ook die zouden er in principe geen last van hebben dat je geen kniperlicht gebruikt.

Het verwarrende aan het hele gebeuren is gewoon dat er geen eenduidige regelgeving is hieromtrent, dus zou de overheid er goed aan doen in mijn ogen om een aanpassing voor te nemen in het RVV waarin heel duidelijk staat hoe je je knipperlicht MOET gebruiken en het woord MAG vooral niet in de regel opnemen.
 
Het wordt door de overheid en het CBR geadviseerd om het zo aan te leren.
Helaas strookt ook in deze het CBR niet met de verkeerswetgeving, zoals in meerdere gevallen het CBR afwijkt van de wetgeving.Simpel toch?

Als ik de rotonde verlaat zet ik mijn richtingaanwijzer aan en staat die niet aan dan volg ik dus de rond gelegde rechte weg die wij in Nederland rotonde noemen.Je gaat wel van heel veel dingen uit moet ik zeggen :Y

En wat maakt het uit als ik mijn knipperlicht op de rotonde helemaal niet zou gebruiken? Behalve dan dat iemand net zo lang moet wachten wanneer ik wel mijn knipperlicht naar rechts gebruik.

Het verkeer achter je moet in principe toch voldoende afstand houden om het voertuig stil te zetten op het moment dat je op de rem gaat staan, dus ook die zouden er in principe geen last van hebben dat je geen kniperlicht gebruikt.

Het verwarrende aan het hele gebeuren is gewoon dat er geen eenduidige regelgeving is hieromtrent, dus zou de overheid er goed aan doen in mijn ogen om een aanpassing voor te nemen in het RVV waarin heel duidelijk staat hoe je je knipperlicht MOET gebruiken en het woord MAG vooral niet in de regel opnemen.

Het enige wat ik opmerk uit je post is dat je het geen flikker uitmaakt of andere mensen op je moeten wachten of niet. Je hebt dan neem ik aan ook nooit gevloekt op een vrachtwagen die met 1km/pu verschil een ander in ging halen voor je neus?

Ik doe het lekker op mijn manier en mijn mede weggebruiks zijn blij dat ze weten waar ik heen ga en zo vlot kunnen doorstromen.
 
Het enige wat ik opmerk uit je post is dat je het geen flikker uitmaakt of andere mensen op je moeten wachten of niet. Je hebt dan neem ik aan ook nooit gevloekt op een vrachtwagen die met 1km/pu verschil een ander in ging halen voor je neus?

Ik doe het lekker op mijn manier en mijn mede weggebruiks zijn blij dat ze weten waar ik heen ga en zo vlot kunnen doorstromen.

Mij maakt het inderdaad niet uit nee of anderen moeten wachten, want als de anderen het volledig juist doen, moeten ze toch wachten tot dat ik de bocht daadwerkelijk heb ingezet om de rotonde te verlaten voor dat ze er op komen. Want ze mogen niet eerder de rotonde op dan wanner het kan. Zet ik mijn richtingaanwijzer naar rechts aan om de rotonde te verlaten en ik rij recht door en iemand rijdt de rotonde op en schept mij, dan is de ander dus gewoon fout. Hij zal dus, ook al heb ik mijn richtingaanwijzer aan, moeten wachten tot dat ik daadwerkelijk de bocht heb ingezet.

Dus als iedereen het goed zou doen en dus niet al gaat rijden als het eigenlijk nog niet helemaal zeker is of die persoon al dan niet zijn richtingaanwijzer volgt, hoeft je niet langer te wachten dan normaal :)

Jou medeweggebruikers zijn blij dat zij er van uit gaan dat jij je richtingaanwijzer volgt. Ik doe dat niet en wacht gewoon, of je dat ding gebruikt of niet zal mij daarbij echt een zorg zijn. Ik heb 1x de fout gemaakt om een richtingaanwijzer te vertrouwen en dat was het eerste ongeluk. Dus ik weet wel waarom ik gewoon wacht tot dat iemand echt de bocht maakt en niet vertrouw op een richtingaanwijzer ;)

En inderdaad vloek ik niet als een vrachtwagen gaat inhalen, sterker nog...ik geef regelmatig een seintje dat hij voor kan :) Ik heb namelijk over het algemeen geen haast om ergens te komen, dus zal het mij inderdaad weinig uit maken of die vrachtwagen nu in haalt of niet :)

En je vergeet ook nog even dat de manier waarop ik het doe gewoon volledig conform wetgeving is en de manier die jij doet ook volledig conform wetgeving. Dus wie is er fout? In dit geval niemand, maar het zorgt wel voor verwarring op rotondes. Dus moet de wetgever er maar een eenduidige wet van maken hoe je je moet gedragen op een rotonde in plaats van dat iedereen maar mag kiezen. En daarbij komt natuurlijk nog het feit dat richting aangeven naar links op een doorgaande weg die je volgt natuurlijk volkomen onlogisch is ;)
 
Laatst bewerkt:
En je vergeet ook nog even dat de manier waarop ik het doe gewoon volledig conform wetgeving is

Sorry, maar dat is het dus niet. Als jij van richting verandert ben je verplicht om richting aan te geven. Dus ook bij het verlaten van een rotonde.

Daarnaast gaat het er niet om wat jouw persoonlijke ideologie is, maar wat we met elkaar afgesproken hebben in de WVW 1994. Hieronder valt o.a.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu. Zie artikel 2.

Als jij wordt aangereden door een auto die duidelijk maakt de van richting te gaan veranderen ( d.m.v. knipperlicht), dat vervolgens niet doet en jou aanrijdt, dan wordt het gewoon een welles/nietes of dat knipperlicht aanstond of niet. Met een getuige is dat makkelijk opgelost. Het is dus niet per definitie zo dat je dan zelf maar aansprakelijk bent.

Overigens kan je bij een voertuig die richting aangeeft op een rotonde en de afslaande beweging in begint te zetten meestal veilig "invoegen". Zonder richting aan te geven zou ik dat niet doen/durven. Er zit dus weldegelijk een verschil in.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk altijd uitkijken/opletten geblazen, dat zal nooit anders worden.
 
Ik snap niet dat richtingaanwijzers van auto's niet aangepast worden voor het gebruik op rotondes.
Een richtingaanwijzer zit namelijk nog steeds vooral op de hoek van een auto en die hoek zie je pas als de auto bijna voor je staat.
Waarom trekken ze de richtingaanwijzer niet wat door naar het midden van de grill?
 
Ik heb 5 jaar terug het volgende geleerd:

Rechtsaf = knipper voor rotonde naar rechts.
Rechtdoor = geen knipper voor de rotonde maar bij het verlaten knipper naar rechts
Linksaf = knipper voor de rotonde naar links, deze aanhouden en bij het verlaten knipper naar rechts.

Lijkt mij het meest duidelijk ook voor alle overige verkeer.

Eigenlijk doe je dus hetzelfde als bij een kruising alleen voeg je daar aan toe dat je je knipper naar rechts even aan doe bij het verlaten van de rotonde.

Correct me if i'm wrong, maar zo is het mij geleerd en doe ik het al 5 jaar.
Met de auto zelfde verhaal.

Hé-le-maal goed!! Je laat het overig verkeer zien wat jouw bedoeling is en daarop wordt geanticipeerd. Met een motor ben je sowieso al kwetsbaar in het verkeer, dus waarom zou je jezelf moeilijk maken door géén richting aan te geven? Laat zien wat je van plan bent!!
 
Aangezien we tegen de wijzerzin in rijden op een rotonde is het helemaal niet mogelijk om links af te slaan op een rotonde (je kunt wel van rijstrook wisselen op een rotonde en daar je raw voor gebruiken)
 
Mensen toch, een rotonde is neergekwakt op een KRUISPUNT om verkeerslichten overbodig te maken en hoofdzakelijk om het verkeer beter door te laten stromen. Laten we het dan alsjeblieft ook behandelen als een kruispunt en aangeven waar je heen gaat..
 
Bij verandering van rijrichting richting aangeven, en als je op een rotonde rijdt verander je niet van richting, je volgt dan gewoon de weg.

Zo heb ik het altijd geleerd, en richting aangeven op de rotonde geeft alleen maar verwarring voor het verkeer wat de rotonde op wil rijden.
 
Het geeft juist geen verwarring want ze weten wat je gaat doen. Je slaat als je linksaf gaat linksaf of rechtsaf rechtsaf of als je rechtdoor gaat geef je alleen richting aan bij het verlaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan