Rondje Nürburgring op je gemakje.. veiligheid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ach, of het nu een circuit is of openbare weg, of je verzekering het (volgens jou) nu wel dekt of niet. Als je als motorrijder een aanrijding krijgt dan heb je een probleem. En de kans dat je daar een aanrijding krijgt is vele malen hoger als op de gewone openbare weg. Zelfs als het enkel bij materiële schade blijft en je staat zelfs nog in je recht, dan nog moet jij tegen een verzekeringsmaatschappij opboksen om je recht te bekomen. Een verzekeringsmaatschappij is een commercieel gebeuren dat niet graag betaald en daarvoor een hele batterij juristen in vaste dienst heeft die in dat soort gevallen gespecialiseerd zijn.
Succes alvast met de afhandeling...
 
Zoals gemeld, netjes rechts houden, goed spiegelen en niet forceren! Het is niet voor niets een vd meest veeleisende circuits in de wereld, helemaal op de motor.
Pak een rustig moment dan is het echt genieten. Ik ben nog een weekje op vakantie aan de nordschleife, elke avond even kijken naar al het moois dat voorbij komt.

Ik ga er deze week nog een keer met het koekblik op. Met maar 75 pk'tjes word je aan alle kanten voorbij geblazen, gewoon opletten, niets aan de hand....
 
Laatst bewerkt:
Kuch, juist de snelheidsverschillen leveren ook een grote gevaar op.... 8-)

Lekker met je s2000 aan cruisen, knipperlicht aan wordt je vol van achteren aangereden door een r32 die de snelheid erin had. Opletten met zulke volidioten heeft geen zin.....

 
Laatst bewerkt:
Kuch, juist de snelheidsverschillen leveren ook een grote gevaar op.... 8-)

Lekker met je s2000 aan cruisen, knipperlicht aan wordt je vol van achteren aangereden door een r32 die de snelheid erin had. Opletten met zulke volidioten heeft geen zin.....


:^ Genoeg van dit soort idioterie gezien daar. En daarom mij niet gezien om er te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus nog zo iets naars van de Nordschleife, juist die straat regels zorgen voor gevaarlijke situaties. Die S2000 reed rechts (in dit geval de racelijn) om verkeer links er langs te laten, wat de regel is daar. Maar ja, dan kom je met race-pace aanrijden en dan zit er ineens een slome duikelaar op de race-lijn bij het uitkomen van de bocht, dan kan je dus niets meer doen, of je moet jezelf in de vangrail willen boren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 10/12 jaar geleden een paar rondjes gedraaid op de Nordschleife op m'n 916, en dat was spannend maar nog wel te doen. Het was substantieel rustiger dan nu, en ook het tempo was een stuk lager dan wat er nu wordt gereden.

ALS je al gaat, kies in godsnaam een rustig moment uit en realiseer je:
- 80/90% van de bochten zijn blind
- je moet bekend zijn met hoogte/diepte verschillen/bochten
- er kan nog steeds olie/koelvloeistof liggen van iemand anders..in de bocht
(maatje van mee is daardoor onderuit gegaan op de ring, kan het gelukkig prima navertellen)
- Rij op 80% van je kunnen
- blijf rechts...blijf rechts....nogmaals, blijft rechts én gebruik je spiegels

2 jaar terug heb ik nogmaals een rondje gedaan, maar no-way dat ik daar weer ga rijden...ik pak liever een motor-circuit dagje (training), veel gecontroleerder (en daardoor relaxer) en minder risico.
Er is heel sporadisch een motor-only dag, dát zou ik dan wel weer graag doen! De baan zelf is supermooi.
 
Laatst bewerkt:
Jaar of wat geleden gedaan. Was als een van de eerste op de baan 's ochtends vroeg (hotelletje aan de ring genomen). Startte zo'n beetje tegelijk met een Ferrari. In mijn 2e ronde werd ik door die Ferrari op een ronde gezet :P
Spiegels gebruiken en snellere rijders laten weten dat je ze gezien hebt en voor ze aan de kant gaat met je richtingaanwijzers.
Gewoon een keer doen :Y

full
 
Dat is dus nog zo iets naars van de Nordschleife, juist die straat regels zorgen voor gevaarlijke situaties. Die S2000 reed rechts (in dit geval de racelijn) om verkeer links er langs te laten, wat de regel is daar. Maar ja, dan kom je met race-pace aanrijden en dan zit er ineens een slome duikelaar op de race-lijn bij het uitkomen van de bocht, dan kan je dus niets meer doen, of je moet jezelf in de vangrail willen boren.

Dien je daar niet gewoon rekening mee te houden?

Het is geen race. Het is vrij rijden.

Zo is mijn maat paar maanden terug ook gecrasht. Hij vond dat diegene niet goed reed.

Dat kan hij vinden, maar degene die achter rijdt moet opletten. Dat is de eerste dag dat wij het circuit op gingen uitgelegd. De tweede dag nog eens....

Daar valt verder niet over de discussiëren als het gaat om de regels.

Nu weet ik niet of dat daar ook geldt, maar lijkt mij wel logisch.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon gaan, ik heb er zelf twee keer gereden en vond het beide keren een fantastische ervaring. Het is een geweldig mooie baan en uniek in de wereld. Ik rij ook regelmatig circuitdagen en zoals ik dan rij, rij ik niet op de ring want dat beschouw ik als puur toerisme.

Ja het is gevaarlijk, dus volg vooral alle tips op die zijn gegeven:
- rijd (ver) onder je kunnen: 70-80% is goed, wel met sportieve rijtechniek zoals lichaamshouding en hoog in de toeren rijden
- goed spiegelen
- de meeste bochten zijn blind
- uit de buurt blijven van de curbstones
- niet rijden als het asfalt nat is
- vooral genieten
 
Waarom zijn er nog steeds geen motor-only days ?

Iemand een mooi alternatief voor vrij rijden op de GP strecke?
 
Ik sluit me aan bij de vorige adviezen. Heb er zelf een aantal keer gereden met de motor. Ik deed er ~10min over per rondje.

Als het echt heel druk is of regent, zou ik overslaan.

Ik heb zelf gekozen voor een tempo waarbij ik verantwoord snel kon rijden. Dus met behoorlijk marge.
Daarentegen zou ik niet gaan 'toeren'. Daarmee maak je het snelheidsverschil met achteropkomend verkeer alleen maar groter.

Laat je ook niet verrassen door op het oog langzame auto's (Swift, clio etc) want vaak zijn dat juist van die raceschool wagens die de baan op hun duim kennen. Baankennis is 1. Vermogen komt later.
 
Niet doen, er zijn teveel overmoedige hollanders aanwezig (veelal petjes met afgetrapte golfjes, 206, etc) die je van de baan kunnen rijden.

Kijk eens even op youtube naar ongelukken op de ring, zijn veelal van dit soort typetjes die anderen meenemen.
 
Laatst bewerkt:
Hello,

Ik doe het met enige regelmaat en naar mijn idee zijn er 2 opties..
Of dusdanig tempo rijden dat je bijna niemand in de weg zit,
of echt heel rustig aan en constant rechts blijven.


Er tussenin is in mijn ogen het meest gevaarlijk door een aantal redenen:
A) Als je niet zo vlot rijdt maar wel op de ideale lijn zit, of naar de ideale lijn stuurt en er komt er eentje op volle gang aan dan geeft dat problemen
B) Officieel mag er alleen links ingehaald worden, maar in het geval van bovenstaande situatie kiezen ze er soms voor ook rechts te gaan.. en daar schrik je dan zelf weer van
C) Als je toch af en toe flink gast geeft, en constant spiegelt.. dan is je aandacht niet volledig bij wat er voor je ligt en ook dit levert soms lastige wegposities op of soms zelfs het gras.

Verder is een rondje volledige rechts blijven ook leuk om te doen, vooral de hoogteverschillen zijn indrukwekkend op sommige stukken. En heel de sfeer rondom is ook gaaf! :)

Veel plezier iig!
 
Ojah, en de baan kan droog zijn op de meeste stukken...en kleddernat in het dal!!! Hou daar rekening mee!
 
Top, dank voor de tips allen... vraag is beantwoord, mag een slotje op!
 
Laatst bewerkt:
ja...voor de startplaats tegenover de "bistro" staan ze met prularia waar ze die stickers verkopen.Iedereen kan die daar kopen.

:t

ik zal m'n helm dan maar oplaten
straks word ik nog herkend
mmmmm.... een weekje wachten is me nu te warm :+
 
Ik heb ook een enkel rondje op de ring gedaan een jaar of tien geleden.
Wat een idioten in Golfjes zeg, rijden rakelings langs je heen in krappe bochten, glijdend over vier wielen. :N _O-

Dat was wel een close call.

Maar zou er best weer eens willen rijden. Zou ze nu wel terugpakken voor de volgende bocht. :] :+
( Shit .. nee beter niet.. gaan ze er weer als een levensmoeie piloot er doorheen )
 
Laatst bewerkt:
Bij voorkeur vermijd je het (drukke) weekend en pak je de baan door de week. Dan is het stukken rustiger.

Leg er contact met motorrijders. Er staat genoeg "ervaring" op de diverse parkings (neem de hoofdingang) en er is altijd een ervaren iemand/groepje te vinden waar je bij kan aanhaken.
Blijf er 30-50 meter achter rijden zodat je niet verrast wordt door de hoogteverschillen/blinde bochten en volg hun lijnen.
Vraag vooraf hoe snel ze zijn. Ga niet mee met rijders die daar 8-10 minuten rijden. :9
Denk eerder aan >15 minuten oid. En check hun banden ter verificatie ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan