Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik kan de hardheid Rockwell zo meten hoor als iemand die test een keer wil doen.
Stuur me een zooitje van die ali dingen op zou ik zeggen, originele heb ik zelf wel liggen.
Ik ben wel benieuwd, zal van t weekend wel een paar bestellen, dan kun je t testenHet is geen bitterkoekje hoor....
Ik neem aan dat die dingen gewoon rond de 60-63 HRc zijn, gezien het feit dat ze vaak toch wel knetterhard zijn en dat de maximale waardes van een goed stuk inzetstaal is.
Maar als iemand zo'n Ali ding heeft, stuur maar op.
Liefst meerdere, dan meer ik gelijk de consistentie.
Is deze discussie ook weer over.
Dus, led units kopen, soldeerbout kopen, beetje soldeertin kopen. Kokertje kit erbij bestellen en dan hopen dat je zelf een kitspuit hebt.
Je kan er domweg niet vanuit gaan dat je kwaliteit krijgt voor je centen. Soms wel, soms niet.
Som krijg je iets in huis waarvan je ej afvraagt hoe ze t kunnen maken voor die centen, soms krijg je iets binnen dat je na het uitpakken net zo goed direct bij het vuilnis kunt gooien.
Gemiddeld genomen krijg je waar je voor betaald.
Maar veel dingen zijn ook wel oke, maar slecht afgewerkt.
Achterlichtunits, led, voor aanhanger.
Bedrading dun en iel, maar dat kan bij led. Sommige soldeerpuntjes even zelf nog eens doen en de unit zelf was totaal niet waterdicht, zelf even rupsje van eoa kit ertussen en dan is t helemaal oke. Had je m er zo opgeschroefd was t na 1 regenbui kapot geweest, nu werkt t al jaren prima.
Een achterlicht mag wat mij betreft een keer afknappen, levert je hoogstens een bekeuring op. Een kleppenshim die de geest geeft bij 8000rpm...
Je kan er domweg niet vanuit gaan dat je kwaliteit krijgt voor je centen. Soms wel, soms niet.
Som krijg je iets in huis waarvan je ej afvraagt hoe ze t kunnen maken voor die centen, soms krijg je iets binnen dat je na het uitpakken net zo goed direct bij het vuilnis kunt gooien.
Gemiddeld genomen krijg je waar je voor betaald.
Maar veel dingen zijn ook wel oke, maar slecht afgewerkt.
Achterlichtunits, led, voor aanhanger.
Bedrading dun en iel, maar dat kan bij led. Sommige soldeerpuntjes even zelf nog eens doen en de unit zelf was totaal niet waterdicht, zelf even rupsje van eoa kit ertussen en dan is t helemaal oke. Had je m er zo opgeschroefd was t na 1 regenbui kapot geweest, nu werkt t al jaren prima.
Een achterlicht mag wat mij betreft een keer afknappen, levert je hoogstens een bekeuring op. Een kleppenshim die de geest geeft bij 8000rpm...
Was het niet een achterlichtunit voor een aanhanger?Aangezien je maar 1 achterlicht hebt op een motor, gaat dat knap gevaarlijk zijn snachts .
Maar ik ga er vanuit dat je zelf ook snapt dat mijn opmerking ging over Ali spullen in het algemeen, niet om een achterlicht met een stelplaatje te vergelijken.
Ik zou er een notaris bijhalen.Doe de test zou ik zeggen. Ik kan op mijn werk de hardheid meten, ben zelf ook wel benieuwd. Ik heb zelf wat plaatjes liggen uit een Honda VTR, even er van uitgaande dat die wél origineel zijn, maar zo zien ze er wel uit.
Ze zijn exact hetzelfde ingesleten dan de honderden Yamaha shims die ik in mijn handen heb gehad. Als deze boterzacht waren dan zagen ze er zo niet uit.
Als iemand me Ali plaatjes kan opsturen meet ik ze.
En dan niet stiekem originele sturen hè
Doe de test zou ik zeggen. Ik kan op mijn werk de hardheid meten, ben zelf ook wel benieuwd. Ik heb zelf wat plaatjes liggen uit een Honda VTR, even er van uitgaande dat die wél origineel zijn, maar zo zien ze er wel uit.
Ze zijn exact hetzelfde ingesleten dan de honderden Yamaha shims die ik in mijn handen heb gehad. Als deze boterzacht waren dan zagen ze er zo niet uit.
Als iemand me Ali plaatjes kan opsturen meet ik ze.
En dan niet stiekem originele sturen hè
Zegt dan nog niet per se wat. De ene keer fatsoenlijk spul, de volgende is het ineens troep.
Wat voor bijzonder model schuifmaat heb jij dan?Met een schroefmaat meten is wel de juiste manier maar met een schuifmaat lukt het ook.
Je kunt ook gewoon een centerpunt pakken er een tik mee op de shim gevenHardheid 'absoluut' meten is lastig, maar je kan wel een heel ruwe vergelijking maken tussen die van de dealer/originele shims, en de nieuwe van een OEM chinese fabrikant.
Neem de dikste shim van beide fabrikanten, breek/zaag/slijp[niet slijpen, wordt ie heet van, dan gaat de tempering of harding verloren] 'm doormidden. Met het scherpe breekrandje kan je vervolgens kijken of je een kras in de andere shim kan maken.
Laten ze beide even gemakkelijk en even diep krassen achter, dan zullen ze ongeveer even hard zijn. Krassen ze allebei niet, idem dito.
Kan je met de Chinashim geen krassen maken in de originele shim, en met de originele wel in de Chinashim, dan weet je dat de originele harder is dan de Chinese.
Als je het echt mooi wil doen, dan koop je een setje hardheid-testvijlen. Maar dan ben je meer kwijt dan aan een setje orignele shims: Vijlen voor het testen van hardheid
Als je shims hebt die onder de stoter zitten zul je niet gauw problemen krijgen, als de nokkenas er over heen gaat komt het wat nauwer
Suzuki GS o.a.Bestaan er motoren waar de nok direct op de shim loopt? Hoe zit dat gladde schijfje dan vast?
Daar loopt de nok niet direct over de shim maar via een sleper (5)Of een iets minder grote shim-overbucket zoals bij een 750R uit 1991.
De shim is hier #17
Bekijk bijlage 1554942