Supermono racer weer rijklaar maken

En dat is niet helemaal correct..... het is nog beter. Van 47 aan de krukas (vaak net iets boven de 40pk, aan het achterwiel.) naar 80 aan het achterwiel/

Leuk topic Willem, oude tijden herleven zo een beetje :t
Stond een Harris yamaha te koop ex Grauwmans , was dat niet 1 van jullie 2 uit de sos tijd?
 
Omdat het een 1 cilinder is kan het , lange kelken geven meer vermogen onderin ,korte meer bovenin.
Dit is best of both worlds zeg maar.....
Allemaal getest op de dynojet bank..
Ik ken het verhaal van korte kelk= hoge toeren en lange kelk = lage toeren. Heeft te maken met de resonantie en de formule van Helmholtz.
Maar begrijp ik dan goed dat je een soort registercarburateur setup hebt?

Of zorgt dit voor het verbreden van de powerband ? Omdat je 1x lang (optimaal bij lage toeren) combineert met 1x kort (optimaal bij hoge toeren), in plaats van 2x medium op midrange?

Super gaaf hoe dit soort engineering wordt gedaan zonder peperduur motogp team.
 
Ik ken het verhaal van korte kelk= hoge toeren en lange kelk = lage toeren. Heeft te maken met de resonantie en de formule van Helmholtz.
Maar begrijp ik dan goed dat je een soort registercarburateur setup hebt?

Of zorgt dit voor het verbreden van de powerband ? Omdat je 1x lang (optimaal bij lage toeren) combineert met 1x kort (optimaal bij hoge toeren), in plaats van 2x medium op midrange?

Super gaaf hoe dit soort engineering wordt gedaan zonder peperduur motogp team.
Geen register setup maar 2 bijna aparte kanalen naar de 3 inlaatkleppen.
 
Of zorgt dit voor het verbreden van de powerband ? Omdat je 1x lang (optimaal bij lage toeren) combineert met 1x kort (optimaal bij hoge toeren), in plaats van 2x medium op midrange?
Dit systeem wordt wel meer toegepast,zelfs standaard.
Een TDM900 heeft 2 kelken met verschillende lengtes in de airbox zitten,en de kelken van een MT-09 verschillen ook in lengte.
En er zullen er nog wel meer zijn.
 
Stond een Harris yamaha te koop ex Grauwmans , was dat niet 1 van jullie 2 uit de sos tijd?
Uit mijn archief
71A540D5-4DF4-40ED-892C-29DD4B25F2F4.jpeg
23405C7A-EFA6-4CC3-B54B-C14893117A43.jpeg
CE6AA666-0A9D-414C-9F07-BD6466D53343.jpeg
 
Set Carters was ongeveer 1 seizoen betrouwbaar , scheurde op een gegeven moment door tussen krukas en balansas.
merkte je doordat de ontstekings deksel pakking ging lekken.
verder ging er weinig stuk.

Mike van MVS had op het laatst meer dan 90 pk.....
:+ Nou.... Willem ik kan me nog een wedstrijd op Tolbert herinneren, waar ik met de ex-Muz van Marco meereed. En daar scheurde de voorste blokophanging van jou Aprilia/Mono......... Ik dacht wel dat dat weer heel snel gerepareerd/gelast was want het kwam wel vaker voor. :P
 
Lijkt me haast onvermijdelijk dat er aluminium delen scheuren bij dit soort motoren....
 
Lijkt me haast onvermijdelijk dat er aluminium delen scheuren bij dit soort motoren....
Volgens mij was het in dit geval een zelfgemaakt (uiteraard) hulp/subframe van staal.

Edit: met de trillingen van die 1 cilinders doe je daar niets aan, dat was soms de grootste tegenstander.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij had Tet en zijn broertje, iedere race een complete werkplaats bij zich, en was hij wel vaker mensen aan het helpen. :t
Moest Tet ook niet tussen de trainingen en wedstrijd de zuigers van zijn KTM wisselen?
Zou zomaar eens kunnen
 
Coole racer!
Was altijd een supergave klasse, die Supermono. Dat gebrom/gebrul bij de start! Hemels!
 
Lijkt me haast onvermijdelijk dat er aluminium delen scheuren bij dit soort motoren....
Op de Harris, zat een zeer mooie en lichte Aluminium benzine tank.. Deze moest zo af en toe behandeld worden omdat er weer ergens lekkage's begonnen. Op het renners circuit een Alu tank lassen is geen optie. Maar we hadden gelukkig ontdekt dat Sikaflex een kit heeft die benzine bestendig is 8-)
Het was gelukkig het enige alu onderdeel wat er niet tegen kon. Met het frame bv nooit enig probleem gehad, dat was bulletproof.
 
Op de Harris, zat een zeer mooie en lichte Aluminium benzine tank.. Deze moest zo af en toe behandeld worden omdat er weer ergens lekkage's begonnen. Op het renners circuit een Alu tank lassen is geen optie. Maar we hadden gelukkig ontdekt dat Sikaflex een kit heeft die benzine bestendig is 8-)
Het was gelukkig het enige alu onderdeel wat er niet tegen kon. Met het frame bv nooit enig probleem gehad, dat was bulletproof.
Dat probleem heb ik ook met mijn tank ;) 3x gelast zonder problemen..... 4e keer lassen op de een of andere manier niet helemaal gelukt.... BOEM weg tank:? Op de nieuwe komt om precies dezelfde rede geen lak of coating. En ik heb iets van vloeibaar metaal waar ook nodreparaties mee kunnen:t
Frame heb ik maar van staal gemaakt....
 
Terug
Bovenaan Onderaan