Tips voor motor geschikt voor Woon-werk verkeer

voor woonwerk verkeer een Piaggio X9 250 cc. Snaar aandrijving dus geen gesmeer van een ketting. Automaat, dus geen gekloot in een file. 1 op 25 dus lekker goedkoop, je kunt nog heen en weer van je reiskosten vergoeding.
Banden. 45 euro per stuk, (ter vergelijk BT 20 in spanje 179 euro setje ex bezorgen).
Corossie? plastic corrodeert niet :)
Laptop, werktas, regenpak? Stop maar onder je zadel.

Prijs is +/- 2250 tweedehands

(Afbeelding)

Ik heb er zelf nog een lekker snel ding bij voor het betere speelwerk. Maar dat is na werktijd.
Zeker een heel goed alternatief.
 
Cardan, als je veel km rijdt bv een km of 120 per dag word je gek van het
kettingsmeren tenzij je een automatisch smeersysteem neemt

:N * neuh* :N

Koffers of mogelijkheid daartoe

:N * neuh* :N

BT020's

:Y * achter: check - voor bt014 check* :Y

Flinke tankinhoud

:N *neuh* :N

Geen hoog toerige sport motor ivm hoge slijtage

:N *neuh* :N

Goed stuur (bv superbikeachtig)

:Y *check* :Y

Betrouwbaar image

:Y *check* :Y

Corrosie vrije fiets of minder corrosie gevoelig

:Y *check* :Y



het kan dus ook met een gewone naked.
ik rijd 110 a 120 km per dag door weer en wind.
alleen in de winter heb ik last van carb icing maar dat kan verholpen worden met een set carb heaters.

kettingsmeren is routine..]
van wind en regen heb je geen last,
gewoon niet zeiken en rijden.

succes.

:P
 
Ik rij sinds kort ook woonwerk 40 km per dag op mij divvy. 8-) Ben wel een beetje schijterig voor de winter die straks komen gaat. Dan pak ik als 't moet wel de fiets. Liever schuiven op mijn fiets dan op me bike. :]
 
2 jaar lang elke dag (ook winter) op mijn VFR'retje (RC36) gereden en heeft me nog NOOIT in de steek gelaten :Y

elke dag zo'n 70 kilometer.

zijn wel wat duurder dan 2500 over het algemeen geloof ik.

Maar ach.. mijn CBR600f indertijd hield zich ook prima.. maar net hoe je er mee omgaat/onderhoud.
 
rij er elke dag op

onderhouds vrij , geen roest
, poetsen overbodig
full
 
*O* Welkom op MF *O*

Als ik jou was zou ik een cardan fietsje nemen. Aangezien je 3 kwartier moet poeken is dat wel een goede optie. Een XJ 900 van Yamaha of een leuk BMW-tje (liefst met een kuipje want je snuit in de wind gaat echt vervelen).
 
R1 tje. Nu net 2 jaar oud en 48000km verder, Is een perfect fietsie voor de files. Je moet wel klein van formaat zijn want dan zit die erg goed voor w/w verkeer.
 
:^
Heb zelf ook een Fazer, maar voor veel woon-werk verkeer zou ik toch graag een motor met een wat grotere kuip en cardanaandrijving hebben :)
Onzin, tijd lang FZ6 gereden (110km per dag) woon-werk.
Totaal geen problemen met de wind of wat dan ook.
(Daarvoor zelfs een KTM Duke II woon-werk gereden. Geen last van de wind maar de (on)kosten werden te duur :+ )
 
Als het niet mooi maar degelijk moet zijn: Honda NTV 650!
NTV is wel mooi :+
Maar ben met je eens dat hij perfect voor woon-werk is. :Y
(Kettingsmeren geen probleem voor je dan ook zijn broertje de Hawk GT :9 )
En natuurlijk ook de Yamaha Diversion of de Kawasaki GPZ500. :)

Allen binnen het budget van 2500 euro te vinden :)

Ik zou trouwens niet gaan lenen voor een motor als het niet nodig is (hier dus niet nodig aangezien er keus zat is binnen het budget).
 
Een Yamaha XV 535-1100 (Virago) ?

Die zijn niet kapot te krijgen en eenvoudig zelf te onderhouden :)
Niet erg vlot en ook niet zo comfortabel boven/rond 120kmh (XV 535?) maar rijdt verder perfect en start altijd!

- Cardan
- Luchtgekoeld
- 2 Cylinder
- Verbruik van 1:23 zou mogelijk moeten zijn...Ik haal ongeveer 1:18

Wel zonde van al dat chroom door weer en wind! }) _O-

Maar, kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten...

XV535-107_0797.jpg
 
Laatst bewerkt:
gs500 voor de beginnende motorrijder.. beetje onderhoud wel nodig maar verder goedkope en leuke fiets zowel voor touren als voor woon-werk verkeer :)
 
geloof dat we alle modellen zo wel een beetje hebben gehad.. B|

Koop gewoon wat je mooi vind en binnen het budget ligt.
 
NTV 650 heb ik ook ooit voor woonwerk gebruikt (60 km snelweg enkele reis): Perfect, blijft betrouwbaar bij een minimum aan onderhoud, compact, zuinig, redelijk bestand tegen pekel. De cardan is ook handig en niet al te veel reactie-krachten, wel merkbaar is het gebruikelijke hoge gewicht en de wat opstijvende achtervering onder optrekken wat soms een klosserig gevoel geeft in de achterhand (zoals op wel meer cardan fietsen). Echt lastig is dat eigenlijk nooit. De zit is wel een tikkie krap voor lange mensen en snel doortrekken op de snelweg duurt soms net een factietje langer dan je zou willen, maar voor woonwerk is dat allemaal niet zo spannend. Zit ook nog een leuk geluidje in als bonus. Typisch ding waar je met een proefrit op moet letten is het uit de versnelling schieten bij snel optrekken en roestende uitlaatdemper. Verder zijn ze niet stuk te krijgen ;-)


Grote kuipen beschermen pas goed als er voldoende windstroming is en zijn dus pas echt nuttig als je redelijk flink kunt doorrijden op je route. Woonwerk rijden betekent vaak lagere snelheden (file-rijden) of vaak moeten stoppen (stadsverkeer) en dan wordt je vrijwel net zo snel nat als op een naked, die bovendien ook wat makkelijker tussen kleine ruimtes is te manouvreren.

Ketting is misschien niet ideaal voor woonwerk maar op zich wel goed te doen, vooral met een smeer-automaat; het beperkt je keuze anders sterk als je perse een cardan fiets wilt.
 
Beste collega motorrijders,
Ikzelf heb een Honda NTV 650 Revere uit 1992 met 110.000 km op de teller.
Is een perfecte fiets voor woon-werk.
Heb de motor 2e hands aangeschaft met 25.000 km op de teller.
Rij per jaar zo'n 18.000 km.
Onderhoud doe ikzelf. De fabriek zegt: olie + filter elke 12.000 km
Vind ik ook wel wat lang.
Ik doe elke 6.000 km olie verversen en elke 12.000 km olie + filter.
De olie die ik gebruik is Kroon-Oil Expulsa 10W40 van 8 euro per liter bij de automaterialenzaak.
Olieverbruik is nog steeds minimaal en nauwelijks meetbaar.
( 1/2 liter per 6.000 km )
Cardanolie doe ik elke 30.000 km ( 0,12 liter ) 80W90 GL-5 Kroon-Oil.
Bougies elke 30.000 km vervangen
Elke 30.000 km controleer ik de klepspeling, maar heb steeds spijt van het sleutelen als blijkt dat ze nog steeds goed stonden.
Tegelijkertijd doe ik koelvloeistof verversen. Gewone 50/50 % blauw van 12 euro per 5 liter can bij de automaterialen zaak.
Ik heb bij 50.000km een K&N luchtfilter gemonteerd. Gekocht bij www.louis.de.
Past en werkt perfect, en iets lager branstofverbruik. ( 1 op 21 )
De originele luchtfilters zijn belachelijk duur ( 50 euro! )
Ook de remblokken heb ik besteld bij www.louis.de.
De goedkoopste SAITO van ong. 14 euro per set.
Die kan ik aanbevelen, zijn gewoon goed voor alledaags gebruik.
De motor loopt nog steeds probleemloos.
Zo zie je maar dat goed onderhoud best wel kan voor niet te veel geld.
Het is beslist niet zo dat je de hoogste prijs moet betalen voor goede spullen.
Ik las elders op het forum iemand die zei: Laat je niet gek maken door de commercie en gebruik je gezonde verstand!
Daar ben ik het helemaal mee eens!!
groetjes.
 
Hoi,

Ik heb de afgelopen 4 jaar 4 motoren mogen gebruiken (raak snel uitgekeken), waaronder een Suzuki GS 550 ES (halve kuip, 26.000 km gereden), Suzuki GS 500 E (naked, 11.000 km gereden), Honda CBR 600 F (volle kuip, 40.000 km) en nu een Yamaha XJ 900 S Diversion (halve kuip, 33.000 km gereden tot nog toe). De motor zijn allen voor woon-werk en werk-werk verkeer gebruikt, in regen, wind, winter en zonneschijn. Elke heeft daarbij zo zijn eigen + en - punten en bijbehorende kosten: De belangrijkste op een rijte:

GS 550 ES:
+ goedkoop in aanschaf en onderhoud, zuinig (1:18)
- ouder type dus wat onderhoudsgevoeliger, halve kuip dus bij veel water natte voeten, veel kettingsmeren.
Onderhoudskosten: EUR 921,65 bij 26.000 km (incl. 1 voor- en 1 achterband)

GS 500 E:
+ goedkoop in aanschaf en onderhoud, extreem zuinig (1: 25), licht dus makkelijk te manouvreren in files en bij glad weer.
- erg corrosiegevoelig, bougies erg makkelijk nat dus onhandig bij erg nat weer, geen kuip dus in de winter stijve botten, veel kettingsmeren.
Onderhoudskosten: EUR 465, 95 bij 11.000 km (incl. 1 nieuwe voor- en achterband)

CBR 600 F:
+ sportief stuurgedrag, betrouwbaar (droge bestuurder) in weer en wind, zuinig (1:18)
- bij warm weer een erg warme motor (i.v.m. kuip?), kettingsmeren, hogere bandenslijtage (logisch i.v.m. sportievere karakter)
Onderhoudskosten: EUR 1827,25 bij 40.000 km (incl. 2 nieuwe voor- en acherbanden)

XJ 900 S:
+ cardan, comfortabele zit (rechtop, breed en aangenaam zadel), zo goed als onderhoudsvrij, redelijk zuinig (1 op 17)
- hoog gewicht (ca. 270 kg) met hoog zwaartepunt (dus lastiger te manouvreren bij lage snelheden), duurder in aanschaf (logisch i.v.m. meer vermogen e.d.)
Onderhoudskosten: EUR 1483,35 bij 33.000 km (incl. 2 nieuwe voor- en acherbanden). Dit is btw lager, maar i.v.m. trip naar Noordkaap, 2e bandenset eerder laten vervangen + extra grote beurt ertegen aan gegooid.

Al met al: De Yamaha is een goede suggestie. Houdt er wel rekening mee dat als je kleiner bent dan 1.80 zij ;) aan de grote en zware kant is en dus minder geschikt is voor woon-werk verkeer waarbij je constant in de file staat. Als je 1.80 + bent , zou dat geen probleem hoeven zijn (ik reed vrijwel dagelijks naar mijn werk over de A27 en/of A12 en dus dagelijks 10 tot 20 km file). Ben je wat kleiner en heb je een lager aanschaf budget dan zou de genoemde NTV 650 een goede suggestie zijn.

Veel succes en fileplezier ;)
 
Rij zelf met ontzettend veel genoegen en bandit 1200 (suzuki) met kuip.

Een bijna onverwoestbaar blok, zeer betrouwbare fiets, en gezien het aantal snelweg-kilometers een hele goed optie !

Groet
 
Ik rij zelf de laatste tijd 75 km enkele reis woon-werk op mijn Fazer. Met een potje ketingvet moet je om de 1000 km smeren en dat valt dus wel mee. De Fazer geeft niet zoveel windbescherming, maar dat wordt pas vervelend bij 140+.

Het grote voordeel van de Fazer, maar ook fietsen als de Bandit of Diversion (600cc) is het geringe gewicht en de wendbaarheid, erg fijn in de file. Hier wil ik wel bij opmerken dat ik nog niet op een zwaardere motor heb gereden. Ik denk dat zo'n 900cc Diversion evengoed prettig rijden zal zijn. Die valt echter buiten je budget denk ik.

Zo'n scooter lijkt mij eigenlijk ook wel een aardige optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan