verblind door de zon

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
359
71
Heerlen
Iets waar ik de laatste tijd last van heb is de lage zonstand in de lente en de herfst , ik wordt zo verblind door de lage zon dat het echt moeilijk en gevaarlijk voor mij en mede weggebruikers wordt om nog door te rijden , ik heb speciaal daarvoor een zonnebril op sterkte aangeschaft maar dat werkt niet echt , ik ben wezen kijken en uitgeprobeerd een andere helm met een zonnevizier maar dat is het ook niet , dus dan maar in de lente en in de herfst niet maar rijden ?? vroeger had ik er geen last van of komt het omdat de zon in alle jaren sterker is gaan schijnen , wie heeft hier een oplossing voor lijkt mij niet dat ik de enigste ben die dit probleem heeft
 
Iets waar ik de laatste tijd last van heb is de lage zonstand in de lente en de herfst , ik wordt zo verblind door de lage zon dat het echt moeilijk en gevaarlijk voor mij en mede weggebruikers wordt om nog door te rijden , ik heb speciaal daarvoor een zonnebril op sterkte aangeschaft maar dat werkt niet echt , ik ben wezen kijken en uitgeprobeerd een andere helm met een zonnevizier maar dat is het ook niet , dus dan maar in de lente en in de herfst niet maar rijden ?? vroeger had ik er geen last van of komt het omdat de zon in alle jaren sterker is gaan schijnen , wie heeft hier een oplossing voor lijkt mij niet dat ik de enigste ben die dit probleem heeft
Net als dat je nachtvisie met de jaren slechter wordt, geldt dat ook voor tolerantie voor de zon. De zon schijnt nog net zo hard als 10.000 jaar of langer geleden, dus dat zal het niet zijn.

De combi met nat wegdek is trouwens helemaal fantastisch...

Voor mij werkte het zonnevizier in mijn HJC prima. Ik kan me voorstellen dat er nog wel tintverschillen zijn, tussen de merken onderling. En wellicht kan je zelfs per model helm meerdere tinten kiezen.
 
lijkt mij niet dat ik de enigste ben die dit probleem heeft

Ik heb dit probleem ook, mijn oplossing is om met zeer zonnige herfstdagen niet te rijden. Al doe je 100 zonnebrillen op, het zet geen zoden aan de dijk. Niet in de laatste plaats omdat je ook afhankelijk bent van je medeweggebruikers.

Ik moest laatst even tot 10 tellen om er niet een uit de auto te trekken. Gelukkig was het op een rotonde binnen de bebouwde kom, met een vaartje van 20 á 30 km/h. Hij kon nog remmen en ik nog uitwijken. 😅
 
Heb sinds kort een crossbril met verkleurend glas.
Ik dacht Scott.
Waar ikzelf veel last van heb met off road rijden het verschil op een zonnige dag.
Rij je buiten in het veld word je lens wat donkerder.
Maar als ik een bos inrij zie ik helemaal niks meer.
Geen gaten en boomwortels.
Nu met deze lens past hij zich aan.
Dus ik heb meer last van donker als van zon.
Scheelt natuurlijk ook dat je een enorme taartschep als zonnescherm op je crosshelm hebt.
Lens voor de crossbril is iets van €50

Het zijn de brillen uit de Prospect serie.

 
Ik heb zo'n gele bril. Werkt goed bij alle soorten (niet-) licht
Ik had ook een gele lens.
Maar kreeg er knallende koppijn van.
Mijn idee daarachter.
Doordat het geel is gaat je Iris verder openstaan
En dan met een dag in de zon rijden.
Overgevoelig want er komt veel te veel licht binnen in je oog.
Een soort van lichte vorm van lasogen.
Aldus dokter propje. 8-)
Maar snap je het idee.
En nu met die Scott lens is die koppijn weg.
Ik denk dat het in Nederland wel los loopt.
Maar in Spanje Portugal is de zon in Mei behoorlijk intens.
 
Probeer eens zo'n gele sportbril van de decathlon 4,99
Je kan exact dezelfde ook bij motoport kopen voor 18,99..
 
Ook last van ondanks het donkere vizier van HJC. Ik wil als test nog eens met m'n oude helm met spiegelend vizier rijden, maar volgens mij had ik er daar net zo veel last van. Ook al zitten denken om tape/stickervel of iets dergelijks aan de bovenkant van m'n vizier te plakken zodat de bovenkant nog net iets meer de zon weghoudt.
 
De combinatie van de ingebouwde zonnevizieren in mijn helmen en de meekleurende glazen van mijn Hans Anders bril voldoen bij mij prima.

En ook mijn ogen worden er bepaald gevoeliger voor, want vanuit de auto heb ik er wel veel meer last van. Vooral als het alleen soms heel fel is (bij grillige bewolking bijvoorbeeld, maar ook koplampen bij nacht) - mijn meekleurende glaasjes kleuren dan niet, of niet snel genoeg mee. Daarom heb ik voor in de auto een gepolariseerde zonnebril op sterkte gekocht, en daarmee gaat het dan weer redelijk.

Anyway, voor op de motor dus ingebouwd zonnevizier + meekleurende glazen.

Soms zit er echter weinig anders op dan je hoofd zo houden dat je net onder je helmrandje doorkijkt, of even je ene hand ertegenin houden (bijv. als de zon net achter een verkeerslicht staat).
 
Soms zit er echter weinig anders op dan je hoofd zo houden dat je net onder je helmrandje doorkijkt, of even je ene hand ertegenin houden (bijv. als de zon net achter een verkeerslicht staat).

Precies. B|

De workaround van @Smet lijkt mij best handig. Ik ga het binnenkort eens proberen.
 
Het zonnevizier van mijn C4 doet het redelijk en anders een polaroid zonnebril. Wellicht dat een zonneklep (cross helm) ook helpt.
 
Ook voor mij herkenbaar met dat tegenlicht. Ikzelf plak altijd tijdelijk zwarte tape langs de rand van het vizier, is voor mij goed te doen. (In het verleden heb ik ooit hierdoor met de auto een slagboom op mijn werk eruit gereden na de nachtdienst).
 
neem een wanker helm

schuberth-e1-guardian-red-p2_2433709_5.jpg



dan kan je de klep als zonnewering gebruiken
 
Of je de enigste bent kan ik niet beoordelen, aangezien we niet weten hoe enig je bent. Maar wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn is glasvochtloslating in de oogbol. Dat is een proces wat plaatsvindt boven de 50 jaar, waar het glasachtig lichaam begint te krimpen. Vrijwel iedereen gaat hiermee te maken krijgen. Of je krijgt last van (een lichte vorm van) staar. Tja, ouderdom komt met gebreken.

In mijn helm heb ik 's winters een meekleurende pinlock binnenvizier. Misschien is dat wat voor je?
 
Ik heb met zwarte ducttape een zwarte niet lichtdoorlatende rand van ong 2 cm bovenaan over mn vizier gemaakt want ondanks zonnebril, niet altijd handig/prettig en zonnevizier in de helm, toch last van een laagstaande zon. Zeker als dat gaat 'knipperen' doordat er bomen langs de kant van de weg staan.
Werkt voor mij uitstekend.:t
 
Zoiets had ik vroeger op m’n brommer-helm, werkt eigenlijk perfect.
M’n brommertje ging alleen niet harder dan zo’n 85 a 90, hoe dat het doet met snelweg-snelheden durf ik zo dus niet te zeggen.
Ideaal is het niet, maar het valt reuze mee. Moet je alleen wel een adventure helm pakken niet een crosshelm. Dan houden ze er in het ontwerp rekening mee.
 
Als de zon echt helemaal laag staat.. dan werkt eigenlijk niets. Want je kijkt altijd recht in de zon.. Want je moet ook nog zien waar je naartoe gaat.
Dat is eigenlijk het gevaarlijkste moment van de dag, want achterliggers zien ook gewoon niet dat jij remt. Bij mij werkte het interne zonne visier van mijn Schuberth in combinatie met een getint vizier prima. Alleen als het dan te donker wordt moet je weer switchen naar een helder vizier want anders zie je 's avonds niets meer.

In de auto heb je nog een zonneklep en kan je nog gaan verzitten om net de zon af te schermen.. wordt wat lastiger op de motor.
Eventueel verder omlaag kijken en zorgen dat de rand van je helm de zon bedekt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan