Geef maar gas, maar liefst met een originele uitlaat...
Je weet toch waarom die borden overal beginnen opduiken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Grappig genoeg zijn het niet per se de borden die bepalen hoe hard we rijden, maar de inrichting van de straat. Ik durf te wedden dat in twee identieke straten, met evenveel borden, maar één met rood wegdek en één zonder, de snelheid in de straat met verf beduidend lager ligt. We zijn nu eenmaal niet non stop met onze snelheidsmeter bezig en hebben wat hints nodig om de juiste snelheid aan te houden.Voor zij die mij bijdehand noemen (al ken ik de regelgeving in NL niet)...
In BE is zowat elk bord van toepassing "vanaf hier" tot en met het volgende kruispunt, met uitzondering van fietsstraten, die zijn geldig "vanaf hier" tot het volgende kruispunt.
Als je dan een straat (jawel, want het ligt binnen de bebouwde kom dus is het helemaal geen weg) inrijdt waar het bord "Fietsstraat" staat én de schildering op de rijbaan (die geen enkele draagkracht heeft en dus verf weggegooid is), en achter het eerstvolgende kruispunt het bord "Fietsstraat" niet wordt herhaald, om vervolgens achter drie kruispunten een bord te zetten "Einde fietsstraat", dan ben je echt wel verkeerd bezig.
Daar krijg je wel heel wat naar je hoofd geslingerd door die fietsertjes. Ik pas thans gewoon de wegverkeerswet toe. Bijdehand of niet.
Niet te verwarren met het bord "Fietszone" natuurlijk, die gaan over het kruispunt heen.
Jazeker…we hebben hier in Hattem een Oude Kerkweg.Nu word ik benieuwd of er ergens een Kerkweg bestaat
Eigenlijk hebben wij een "verkeersreglement"... en ook een "wegverkeerswet"
Grappig genoeg zijn het niet per se de borden die bepalen hoe hard we rijden, maar de inrichting van de straat. Ik durf te wedden dat in twee identieke straten, met evenveel borden, maar één met rood wegdek en één zonder, de snelheid in de straat met verf beduidend lager ligt. We zijn nu eenmaal niet non stop met onze snelheidsmeter bezig en hebben wat hints nodig om de juiste snelheid aan te houden.
Sterker nog, ik denk dat de hele straat fietspad rood verven en geen borden meer effect heeft dan het tegenovergestelde.
Het bijzondere is dan wel dat de borden sinds die mail ook "juist gezet" waren.Nope... 't Is zoals in NL en uitgelegd door K1100LTSe
Ik heb ze zo toch ook moeten zetten in mijn vorige leven toen ik nog werkte in de "wegenbouw"
Denk dat die schepen u gewoon naar uw zin geantwoord heeft om van u af te zijn...
Uiteraard, einde vebod, verhoging of verlaging van de snelheid, of tot en met het kruispunt.Enkel de verbodsborden hebben een geldigheid vanaf het bord tot en met het volgende kruispunt... of tot "einde verbod"
Dat een fietsstraat eindigt ter hoogte van het volgende kruispunt vind ik zelf ook maar een speciaal geval... Moet nog eens kijken, maar staat daar tegenwoordig ook niet bij dat het om een "zone" gaat?
Zo heb je altijd gelijk en is alles openbare weg natuurlijkStraat:
" een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten. "
Dus ook buiten de bebouwde kom kan je wel eens spreken van een "straat" en eigenlijk had K1100LTse ook een punt wat die bebouwing betreft.
En eigenlijk... zijn die straten in de bebouwde kom ook gewoon "openbare wegen"
Klopt. Heb ook niet gezegd dat dat niet zo was. Ik zei gewoon dat wij geen wegenverkeerswet hebben, maar een wegverkeerswetEigenlijk hebben wij een "verkeersreglement"... en ook een "wegverkeerswet"
Ik begrijp je, maar het blijft toch geen draagkracht hebben.Grappig genoeg zijn het niet per se de borden die bepalen hoe hard we rijden, maar de inrichting van de straat. Ik durf te wedden dat in twee identieke straten, met evenveel borden, maar één met rood wegdek en één zonder, de snelheid in de straat met verf beduidend lager ligt. We zijn nu eenmaal niet non stop met onze snelheidsmeter bezig en hebben wat hints nodig om de juiste snelheid aan te houden.
Sterker nog, ik denk dat de hele straat fietspad rood verven en geen borden meer effect heeft dan het tegenovergestelde.
In BE staat 'ie misschien verkeerd. In NL staat 'ie goed:
Bekijk bijlage 1716695
De "pijl" wijst naar beneden naar de rijstrook die gevolgd moet worden. In bovenstaand voorbeeld naar links.
Nog een voorbeeld:
Bekijk bijlage 1716696
De 2 eerste bakens op de splitsing (die 2 die tegen elkaar staan) geven aan dat je er links of rechts voorbij kunt, maar omdat er rechts een BB16-1 (rood-wit schrikhek) staat met daar bovenop een C01 (algemeen inrijverbod), betekent het hier dat je alleen maar links langs de splitsing mag. De "pijlen" op de bakens wijzen ook hier naar de te berijden rijstrook.
Om heel eerlijk te zijn vind ik (op persoonlijke titel, niet mijn professionele als bordoloog) deze (door een inzichtloze ambtenaar vanaf een stoel bedachte) logica ook niet logisch. Als je tussen 2 rijen bakens door rijdt (zoals op de onderste foto de rechtse vrachtwagen) zou het logischer zijn als de bakens andersom zouden staan. Men krijgt dan het idee door een trechter te rijden, waardoor men vanzelf rustiger gaat rijden.
Ik heb daar nu nog eens over lopen nadenken.Nope... 't Is zoals in NL en uitgelegd door K1100LTSe
Ik heb ze zo toch ook moeten zetten in mijn vorige leven toen ik nog werkte in de "wegenbouw"
Denk dat die schepen u gewoon naar uw zin geantwoord heeft om van u af te zijn...
Daarentegen zijn haaientanden altijd geldig, zelfs als ze door sneeuw bedekt en dus onzichtbaar zijn.
Ik ga mee en verhoog met het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 !
Of ze weten het zelf niet en doen maar wat?Het bijzondere is dan wel dat de borden sinds die mail ook "juist gezet" waren.
Uiteraard, einde vebod, verhoging of verlaging van de snelheid, of tot en met het kruispunt.
Een fietsstraat is wel degelijk tot het kruispunt. Zoek maar op. Fietsstraten zijn inderdaad speciaal. Da's de enigeplaats waar een speedelec bijvoorbeeld wél wordt gelijkgeschakeld met rijwielen.
Een fietszone is iets anders dan een fietsstraat hè? Snap het niet wat je met dat laatste bedoelt
EDIT: ik heb het snel even opgezocht:
Verkeersbord F113 aan einde fietsstraat verdwijnt vanaf 1 augustus
Vanaf 1 augustus 2021 wordt het einde van een fietsstraat niet langer aangeduid met verkeersbord F113. De federale regering schrapt het bord uit de Wegcode. Reden hiervoor: de enorme toename aan fietsstraten en -zones in ons land én de daar bijhorende hoeveelheid verkeersborden. Een fietsstraat...polinfo.kluwer.be
vanaf augustus is de geldigheid van verkeersbord F111 beperkt tot het volgende kruispunt. Dat wordt ook zo weergegeven in de legende van het bord F111: het is niet langer nodig om te spreken van ‘het begin van een fietsstraat’ aangezien er geen eindbord meer is. Het bord F111 betekent nu gewoon ‘fietsstraat’. De vermelding van het woord op het verkeersbord zelf is trouwens facultatief.
Maar wat doe je dan met van die holebi-oversteekplaatsen of gevleugde oversteekplaatsen. Die zijn dan niet conform het reglement naar vorm/kleu
Ik ga eens gaan zoeken, ik wil het echt weten.Of ze weten het zelf niet en doen maar wat?
Nee serieus, ik ben ook niet 100% zeker en het boeit mij eigenlijk ook niet echt... Ik denk dat iedere normale bestuurder in het geval bij u in 't straat... (goed zo?) wel weet aan welke kant van het bord ze geacht worden voorbij te rijden, niet?
Toen ik 25 jaar geleden nog in de wegenbouw werkte zette we de borden zoals K1100LT het beschreef... en dat lijkt mij, nu nog steeds de meest logische wijze. Dat jij hier anders naar kijkt kan best zijn en als je echt wil weten hoe het nu juist moet zal je het wel ergens vinden bij de technische bepalingen van de verkeerstekens zeker?
Als het is zoals jij het zegt leg ik mij graag bij mijn ongelijk neer.
Ok, dat het eindbord er niet meer is... is dus een recente aanpassing... als ze nu willen dat de fietsstraten de kruispunten meenemen moeten ze er dus een "zone" van maken.
Goed, dus ge weet ook wel dat niet elke gemeente even snel is met aanpassen en dat ge dus nog genoeg situaties gaat vinden waar je die "fietsertjes" (zoals jij ze noemt) kan gaan pesten...
Want eerlijk, de gemiddelde verkeersdeelnemer (en al zeker een fietser) is niet erg goed op de hoogte van al die regels. Als ze die dan ook nog eens gaan aanpassen in de wet maar (nog) niet op straat... dan is het helemaal verwarrend.
Ik wil hier niet moeilijk doen, maar als je in dat geval er lol in hebt om die fietsers te gaan inhalen om met hun reactie te gaan lachen dan vind ik dat een beetje jammer... uiteindelijk weten we allemaal wat de bedoeling is op die plaats, zeker als je na x-aantal kruispunten een bord ziet met "einde fietsstraat". Ook al is die regelgeving aangepast.
Je kan er inderdaad op twee manieren mee omgaan. Ik wil er geen kei hardAlles zal wel ergens in een artikel gegoten zijn, en bij een ernstig ongeval op zo'n plaats zal een advocaat zich hier wel in vastbijten zeker?
En wanneer er rechtspraak volgt zal de wet weer aangepast worden zeker?
Feit is dat niet overal de verkeerstekens op de juiste manier geplaatst zijn, je kan er op twee manieren mee omgaan...
Je kan er inderdaad op twee manieren mee omgaan. Ik wil er geen kei hardmisbruikgebruik van maken, maar het is wel "leuk" dat je die hiaten eruit kan halen.
Dat maakt het leuk om te parkeren in Durbuy bijvoorbeeld. Elk, maar dan ook élk parkeerverbod daar, staat op een niet-oranje paal en zijn bijgevolg ongeldig. Je bent natuurlijk een gigantische eikel als je je dan tóch op een plek voor mindervaliden zet, want we weten allemaal wat dat bord wil zeggen. Daarop zal je me dus nooit betrappen.
Maar andere bepalingen inzake parkeren wanneer de borden niet kloppen, lap ik vierkant aan mijn laars. Als je dan het bericht krijgt dat ik gelijk heb, met de nodige verontschuldigingen erbij, maar dat er wel al honderden andere sukkelaars mij voorgingen én wel de boete betaalde......
Je hebt gelijk hoor. Ik snap wel wat de bedoeling is. Er is gewoon een reden waarom ik er nu zo strikt naar kijk. Dat zal met der tijd ook wel weer afzwakken.
Waarom dan zo structureel dwarsliggen ? Daar maak je andermans en je eigen leven mee zuur.
Je vriendin is doodgereden in het verkeer. Tegen mij zeg je "risico van t vak"....maar het is eigenlijk, ook in haar geval, 'risico van verkeersdeelneming'.
Ik snap eigenlijk wel die reden dat je er nu zo strikt naar kijkt maar beter doe je wat aan verwerking en laat je dit soort geneuzel gaan, op de momenten dat je snapt wat de bedoeling is.
En idd, kut voor die invalide, maar ik kan me voorstellen dat een overstroming ook voor de overheid onder overmacht valt en dat zij op dat moment genoeg andere dingen te doen hebben. Niets mooiers als dat een buurtschap dan zelf optreed en die beste man/vrouw die 5 kilometer verder helpt.
Ik heb mn zegje wel gedaan, ik wacht weer op leuke plaatjes van verkeersborden
Dat vind ik een goed idee van je.(...)
Ik heb mn zegje wel gedaan, ik wacht weer op leuke plaatjes van verkeersborden
In Nederland hoeft er geen bord meer te staan als er haaientanden zijn. Er is eens een rechtszaak geweest over die kwestie, waarbij de uitkomst was zoals ik zei: de haaientanden waren een geldig verkeersteken, ondanks dat ze op het moment waar het om ging onzichtbaar waren.Nee...
Want aangezien we nu toch alles volgens de letter van de wet aan het bekijken zijn...
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Als die haaientanden bedekt zijn door sneeuw zijn ze niet voldoende zichtbaar, dus niet geldig.
MAAR!! Gelukkig zijn die haaientanden slechts de plaats waar je eventueel moet stoppen om voorrang te verlenen, en horen ze bij het verkeersbord B1 dat dan op zijn beurt weer die specifieke vorm heeft waar @Astian het over heeft.
(artikel 5 komt uit het Belgische verkeersreglement, al ga ik er vanuit dat in NL soortgelijks te vinden zal zijn)