Verkeer(d)sbord ?

Maar wat een discussie hier...

Weg of straat, komaan mannekes... who cares. Het maakt niet uit, het verkeersreglement geldt op alle openbare wegen...



En dan da gekibbel over wie de beste/slechtste chauffeurs zijn... Belgen of Nederlanders...

Ik zal het zeggen, we zullen het beiden even goed/slecht doen... maar één ding is zeker.. het zijn altijd de anderen die slecht rijden... :+

Factcheckers deed een week of twee geleden de test... van de 100 kandidaten slaagden er slechts een tiental op hun examen...

In NL zal dat niet anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
Voor zij die mij bijdehand noemen (al ken ik de regelgeving in NL niet)...

In BE is zowat elk bord van toepassing "vanaf hier" tot en met het volgende kruispunt, met uitzondering van fietsstraten, die zijn geldig "vanaf hier" tot het volgende kruispunt.

Als je dan een straat (jawel, want het ligt binnen de bebouwde kom dus is het helemaal geen weg) inrijdt waar het bord "Fietsstraat" staat én de schildering op de rijbaan (die geen enkele draagkracht heeft en dus verf weggegooid is), en achter het eerstvolgende kruispunt het bord "Fietsstraat" niet wordt herhaald, om vervolgens achter drie kruispunten een bord te zetten "Einde fietsstraat", dan ben je echt wel verkeerd bezig.
Daar krijg je wel heel wat naar je hoofd geslingerd door die fietsertjes. Ik pas thans gewoon de wegverkeerswet toe. Bijdehand of niet.

Niet te verwarren met het bord "Fietszone" natuurlijk, die gaan over het kruispunt heen.
Grappig genoeg zijn het niet per se de borden die bepalen hoe hard we rijden, maar de inrichting van de straat. Ik durf te wedden dat in twee identieke straten, met evenveel borden, maar één met rood wegdek en één zonder, de snelheid in de straat met verf beduidend lager ligt. We zijn nu eenmaal niet non stop met onze snelheidsmeter bezig en hebben wat hints nodig om de juiste snelheid aan te houden.

Sterker nog, ik denk dat de hele straat fietspad rood verven en geen borden meer effect heeft dan het tegenovergestelde.
 
Fijn dat ik weer helemaal op de hoogte ben van het verschil tussen straten en wegen; echt een verrijking van mijn leven B|. MF is en blijft een onuitputtelijke bron van kennis:Y.
 
Nope... 't Is zoals in NL en uitgelegd door K1100LTSe
Ik heb ze zo toch ook moeten zetten in mijn vorige leven toen ik nog werkte in de "wegenbouw"

Denk dat die schepen u gewoon naar uw zin geantwoord heeft om van u af te zijn...
Het bijzondere is dan wel dat de borden sinds die mail ook "juist gezet" waren.

Enkel de verbodsborden hebben een geldigheid vanaf het bord tot en met het volgende kruispunt... of tot "einde verbod"

Dat een fietsstraat eindigt ter hoogte van het volgende kruispunt vind ik zelf ook maar een speciaal geval... Moet nog eens kijken, maar staat daar tegenwoordig ook niet bij dat het om een "zone" gaat?
Uiteraard, einde vebod, verhoging of verlaging van de snelheid, of tot en met het kruispunt.
Een fietsstraat is wel degelijk tot het kruispunt. Zoek maar op. Fietsstraten zijn inderdaad speciaal. Da's de enigeplaats waar een speedelec bijvoorbeeld wél wordt gelijkgeschakeld met rijwielen.

Een fietszone is iets anders dan een fietsstraat hè? Snap het niet wat je met dat laatste bedoelt :)

EDIT: ik heb het snel even opgezocht:

vanaf augustus is de geldigheid van verkeersbord F111 beperkt tot het volgende kruispunt. Dat wordt ook zo weergegeven in de legende van het bord F111: het is niet langer nodig om te spreken van ‘het begin van een fietsstraat’ aangezien er geen eindbord meer is. Het bord F111 betekent nu gewoon ‘fietsstraat’. De vermelding van het woord op het verkeersbord zelf is trouwens facultatief.

Straat:

" een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten. "

Dus ook buiten de bebouwde kom kan je wel eens spreken van een "straat" en eigenlijk had K1100LTse ook een punt wat die bebouwing betreft. ;)


En eigenlijk... zijn die straten in de bebouwde kom ook gewoon "openbare wegen" 🤷‍♂️
Zo heb je altijd gelijk en is alles openbare weg natuurlijk :)
Straat --> een openbare weg in een bebouwde kom (al dan niet geheel/gedeeltelijk bebouwd blablabla).

Ik begrijp daar toch nog altijd uit dat je straten alleen maar in een bebouwde kom terugvindt?

Eigenlijk hebben wij een "verkeersreglement"... en ook een "wegverkeerswet"
Klopt. Heb ook niet gezegd dat dat niet zo was. Ik zei gewoon dat wij geen wegenverkeerswet hebben, maar een wegverkeerswet :)
 
Laatst bewerkt:
Grappig genoeg zijn het niet per se de borden die bepalen hoe hard we rijden, maar de inrichting van de straat. Ik durf te wedden dat in twee identieke straten, met evenveel borden, maar één met rood wegdek en één zonder, de snelheid in de straat met verf beduidend lager ligt. We zijn nu eenmaal niet non stop met onze snelheidsmeter bezig en hebben wat hints nodig om de juiste snelheid aan te houden.

Sterker nog, ik denk dat de hele straat fietspad rood verven en geen borden meer effect heeft dan het tegenovergestelde.
Ik begrijp je, maar het blijft toch geen draagkracht hebben.

Net zoals een cirkel op de grond met "30" erin. Dat telt dus niet als er geen bord staat hè 🤷‍♂️
 
Uiteraard, want da's een verkeersteken. Vandaar dus de borden in hun specifieke vorm voor bij sneeuwval :)
 
In BE staat 'ie misschien verkeerd. In NL staat 'ie goed:

Bekijk bijlage 1716695

De "pijl" wijst naar beneden naar de rijstrook die gevolgd moet worden. In bovenstaand voorbeeld naar links.

Nog een voorbeeld:

Bekijk bijlage 1716696

De 2 eerste bakens op de splitsing (die 2 die tegen elkaar staan) geven aan dat je er links of rechts voorbij kunt, maar omdat er rechts een BB16-1 (rood-wit schrikhek) staat met daar bovenop een C01 (algemeen inrijverbod), betekent het hier dat je alleen maar links langs de splitsing mag. De "pijlen" op de bakens wijzen ook hier naar de te berijden rijstrook.

Om heel eerlijk te zijn vind ik (op persoonlijke titel, niet mijn professionele als bordoloog) deze (door een inzichtloze ambtenaar vanaf een stoel bedachte) logica ook niet logisch. Als je tussen 2 rijen bakens door rijdt (zoals op de onderste foto de rechtse vrachtwagen) zou het logischer zijn als de bakens andersom zouden staan. Men krijgt dan het idee door een trechter te rijden, waardoor men vanzelf rustiger gaat rijden.

Nope... 't Is zoals in NL en uitgelegd door K1100LTSe
Ik heb ze zo toch ook moeten zetten in mijn vorige leven toen ik nog werkte in de "wegenbouw"

Denk dat die schepen u gewoon naar uw zin geantwoord heeft om van u af te zijn...
Ik heb daar nu nog eens over lopen nadenken.
Arceringen zoals verdrijvingsvlakken lopen ook altijd mee met de rijrichting en leiden je dus weg van het gevaar (verkeerseilanden, tegenliggers, ...), ik zeg maar wat. Zo weet je ook altijd langs welke kant van de rijbaan je dient te houden en wordt spookrijden snel duidelijk.

2.jpg

In die redenering klopt het dan toch ook echt wel dat de borden niet naar beneden, maar naar boven zouden moeten wijzen (en zo dus van het gevaar wegleiden). De borden die zelfs bij deze arcering staan (en ik heb het dan even niet over de gele tijdelijke markeringen) wjizen toch ook weg van het gevaar. Dus waarom zou dat bij die mobiele borden niet zijn?
Of ben ik dan weer die éne % die weet dat een verdrijvingsvlak in de rijrichting mee moet en dat die andere 99% zegt: gohja, we weten wel dat we er niet mogen rijden...

Kan er iemand hier, AS misschien, klaarheid scheppen hoe het nu zit met die mobiele borden dan?

Zo wordt er hier ergens ook aangehaald dat borden conform het reglement moeten zijn naar grootte, vorm, kleur; daarom dat je dan ook in de sneeuw kan zien aan bord B6 of B7 of er haaietanden of een stopstreep ligt.
Maar wat doe je dan met van die holebi-oversteekplaatsen of gevleugde oversteekplaatsen. Die zijn dan niet conform het reglement naar vorm/kleur?

1.jpg

2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daarentegen zijn haaientanden altijd geldig, zelfs als ze door sneeuw bedekt en dus onzichtbaar zijn.

Nee...

Want aangezien we nu toch alles volgens de letter van de wet aan het bekijken zijn...

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.



Als die haaientanden bedekt zijn door sneeuw zijn ze niet voldoende zichtbaar, dus niet geldig.

MAAR!! Gelukkig zijn die haaientanden slechts de plaats waar je eventueel moet stoppen om voorrang te verlenen, en horen ze bij het verkeersbord B1 dat dan op zijn beurt weer die specifieke vorm heeft waar Astian het over heeft.


(artikel 5 komt uit het Belgische verkeersreglement, al ga ik er vanuit dat in NL soortgelijks te vinden zal zijn)
 
Laatst bewerkt:
Het bijzondere is dan wel dat de borden sinds die mail ook "juist gezet" waren.
Of ze weten het zelf niet en doen maar wat?

Nee serieus, ik ben ook niet 100% zeker en het boeit mij eigenlijk ook niet echt... Ik denk dat iedere normale bestuurder in het geval bij u in 't straat... (goed zo?) wel weet aan welke kant van het bord ze geacht worden voorbij te rijden, niet?

Toen ik 25 jaar geleden nog in de wegenbouw werkte zette we de borden zoals K1100LT het beschreef... en dat lijkt mij, nu nog steeds de meest logische wijze. Dat jij hier anders naar kijkt kan best zijn en als je echt wil weten hoe het nu juist moet zal je het wel ergens vinden bij de technische bepalingen van de verkeerstekens zeker?

Als het is zoals jij het zegt leg ik mij graag bij mijn ongelijk neer.

Uiteraard, einde vebod, verhoging of verlaging van de snelheid, of tot en met het kruispunt.
Een fietsstraat is wel degelijk tot het kruispunt. Zoek maar op. Fietsstraten zijn inderdaad speciaal. Da's de enigeplaats waar een speedelec bijvoorbeeld wél wordt gelijkgeschakeld met rijwielen.

Een fietszone is iets anders dan een fietsstraat hè? Snap het niet wat je met dat laatste bedoelt :)

EDIT: ik heb het snel even opgezocht:

vanaf augustus is de geldigheid van verkeersbord F111 beperkt tot het volgende kruispunt. Dat wordt ook zo weergegeven in de legende van het bord F111: het is niet langer nodig om te spreken van ‘het begin van een fietsstraat’ aangezien er geen eindbord meer is. Het bord F111 betekent nu gewoon ‘fietsstraat’. De vermelding van het woord op het verkeersbord zelf is trouwens facultatief.

Ok, dat het eindbord er niet meer is... is dus een recente aanpassing... als ze nu willen dat de fietsstraten de kruispunten meenemen moeten ze er dus een "zone" van maken.

Goed, dus ge weet ook wel dat niet elke gemeente even snel is met aanpassen en dat ge dus nog genoeg situaties gaat vinden waar je die "fietsertjes" (zoals jij ze noemt) kan gaan pesten...

Want eerlijk, de gemiddelde verkeersdeelnemer (en al zeker een fietser) is niet erg goed op de hoogte van al die regels. Als ze die dan ook nog eens gaan aanpassen in de wet maar (nog) niet op straat... dan is het helemaal verwarrend.

Ik wil hier niet moeilijk doen, maar als je in dat geval er lol in hebt om die fietsers te gaan inhalen om met hun reactie te gaan lachen dan vind ik dat een beetje jammer... uiteindelijk weten we allemaal wat de bedoeling is op die plaats, zeker als je na x-aantal kruispunten een bord ziet met "einde fietsstraat". Ook al is die regelgeving aangepast. 🤷‍♂️
 
Maar wat doe je dan met van die holebi-oversteekplaatsen of gevleugde oversteekplaatsen. Die zijn dan niet conform het reglement naar vorm/kleu

Alles zal wel ergens in een artikel gegoten zijn, en bij een ernstig ongeval op zo'n plaats zal een advocaat zich hier wel in vastbijten zeker?
En wanneer er rechtspraak volgt zal de wet weer aangepast worden zeker?


Feit is dat niet overal de verkeerstekens op de juiste manier geplaatst zijn, je kan er op twee manieren mee omgaan...
 
Of ze weten het zelf niet en doen maar wat?

Nee serieus, ik ben ook niet 100% zeker en het boeit mij eigenlijk ook niet echt... Ik denk dat iedere normale bestuurder in het geval bij u in 't straat... (goed zo?) wel weet aan welke kant van het bord ze geacht worden voorbij te rijden, niet?

Toen ik 25 jaar geleden nog in de wegenbouw werkte zette we de borden zoals K1100LT het beschreef... en dat lijkt mij, nu nog steeds de meest logische wijze. Dat jij hier anders naar kijkt kan best zijn en als je echt wil weten hoe het nu juist moet zal je het wel ergens vinden bij de technische bepalingen van de verkeerstekens zeker?

Als het is zoals jij het zegt leg ik mij graag bij mijn ongelijk neer.



Ok, dat het eindbord er niet meer is... is dus een recente aanpassing... als ze nu willen dat de fietsstraten de kruispunten meenemen moeten ze er dus een "zone" van maken.

Goed, dus ge weet ook wel dat niet elke gemeente even snel is met aanpassen en dat ge dus nog genoeg situaties gaat vinden waar je die "fietsertjes" (zoals jij ze noemt) kan gaan pesten...

Want eerlijk, de gemiddelde verkeersdeelnemer (en al zeker een fietser) is niet erg goed op de hoogte van al die regels. Als ze die dan ook nog eens gaan aanpassen in de wet maar (nog) niet op straat... dan is het helemaal verwarrend.

Ik wil hier niet moeilijk doen, maar als je in dat geval er lol in hebt om die fietsers te gaan inhalen om met hun reactie te gaan lachen dan vind ik dat een beetje jammer... uiteindelijk weten we allemaal wat de bedoeling is op die plaats, zeker als je na x-aantal kruispunten een bord ziet met "einde fietsstraat". Ook al is die regelgeving aangepast. 🤷‍♂️
Ik ga eens gaan zoeken, ik wil het echt weten.

Je hebt gelijk hoor. Ik snap wel wat de bedoeling is. Er is gewoon een reden waarom ik er nu zo strikt naar kijk. Dat zal met der tijd ook wel weer afzwakken.

Wat je hieronder aanhaalt, dat er een advocaat in vast zal bijten als het misgaat, is dus ook zo voor situaties als deze. Verwarrend, maar juridisch gezien heb ik gelijk. Al zijn er altijd verliezers als er aanrijdingen gebeuren tussen motorvoertuigen en rijwielen.

Jij spreekt van fietsertje pesten, maar geen enkele of toch een bittere minderheid, weet waarover het gaat. In die fietsstraten denken ze heer en meester te zijn.
Wanneer een fietser aangeeft dat hij links afslaat, en er is ruimte, dan màg je rechts inhalen met je motorvoertuig. Ik pas gewoon toe wat er mag.
Als je dan, terwijl de fietser al in de zijstraat is, vanalles naar je toe gescholden krijgt 8)7

Alles zal wel ergens in een artikel gegoten zijn, en bij een ernstig ongeval op zo'n plaats zal een advocaat zich hier wel in vastbijten zeker?
En wanneer er rechtspraak volgt zal de wet weer aangepast worden zeker?


Feit is dat niet overal de verkeerstekens op de juiste manier geplaatst zijn, je kan er op twee manieren mee omgaan...
Je kan er inderdaad op twee manieren mee omgaan. Ik wil er geen kei hard misbruik gebruik van maken, maar het is wel "leuk" dat je die hiaten eruit kan halen.
Dat maakt het leuk om te parkeren in Durbuy bijvoorbeeld. Elk, maar dan ook élk parkeerverbod daar, staat op een niet-oranje paal en zijn bijgevolg ongeldig. Je bent natuurlijk een gigantische eikel als je je dan tóch op een plek voor mindervaliden zet, want we weten allemaal wat dat bord wil zeggen. Daarop zal je me dus nooit betrappen.
Maar andere bepalingen inzake parkeren wanneer de borden niet kloppen, lap ik vierkant aan mijn laars. Als je dan het bericht krijgt dat ik gelijk heb, met de nodige verontschuldigingen erbij, maar dat er wel al honderden andere sukkelaars mij voorgingen én wel de boete betaalde......
Ik maak wel altijd dat er voldoende vrije doorgang is voor de hulpdiensten, vuilkar, ... als ik beslis om me dan toch ergens te parkeren.
 
Je kan er inderdaad op twee manieren mee omgaan. Ik wil er geen kei hard misbruik gebruik van maken, maar het is wel "leuk" dat je die hiaten eruit kan halen.
Dat maakt het leuk om te parkeren in Durbuy bijvoorbeeld. Elk, maar dan ook élk parkeerverbod daar, staat op een niet-oranje paal en zijn bijgevolg ongeldig. Je bent natuurlijk een gigantische eikel als je je dan tóch op een plek voor mindervaliden zet, want we weten allemaal wat dat bord wil zeggen. Daarop zal je me dus nooit betrappen.
Maar andere bepalingen inzake parkeren wanneer de borden niet kloppen, lap ik vierkant aan mijn laars. Als je dan het bericht krijgt dat ik gelijk heb, met de nodige verontschuldigingen erbij, maar dat er wel al honderden andere sukkelaars mij voorgingen én wel de boete betaalde......

In het geval van dat parkeren kan ik je volgen, zou ik ook nog durven doen... je betrekt daar iig geen andere (zwakke) weggebruikers met het halen van je gelijk...

Weet nog dat mijne pa op een parkeerplaats voor mindervaliden onterecht geverbaliseerd is geweest, het was in een buurgemeente dus verontwaardigd als hij was is hij gaan kijken waar hij in de "fout" was gegaan.. want zoals iedereen is ook hij van mening dat je zoiets NOOIT doet.

Blijkt dat het bord simpelweg niet zichtbaar was door begroeiing...

Boete is braaf betaald, hij is naar het politiekantoor gegaan om zijn verhaal te gaan doen...
Een week later zijn de mannen van de gemeente de struiken gaan snoeien en het bord was terug zichtbaar...

Terugbetaling? Noppes...

In zo'n geval zou ik ook moeilijk gaan doen om mijn gelijk te halen...



Maar om nu in een fietsstraat tegendradig te gaan doen omdat ik (en waarschijnlijk ik alleen) weet dat ze de borden verkeerd hebben staan? Nee, dat niet.
 
Je hebt gelijk hoor. Ik snap wel wat de bedoeling is. Er is gewoon een reden waarom ik er nu zo strikt naar kijk. Dat zal met der tijd ook wel weer afzwakken.

Waarom dan zo structureel dwarsliggen ? Daar maak je andermans en je eigen leven mee zuur.

Je vriendin is doodgereden in het verkeer. Tegen mij zeg je "risico van t vak"....maar het is eigenlijk, ook in haar geval, 'risico van verkeersdeelneming'.

Ik snap eigenlijk wel die reden dat je er nu zo strikt naar kijkt maar beter doe je wat aan verwerking en laat je dit soort geneuzel gaan, op de momenten dat je snapt wat de bedoeling is.

En idd, kut voor die invalide, maar ik kan me voorstellen dat een overstroming ook voor de overheid onder overmacht valt en dat zij op dat moment genoeg andere dingen te doen hebben. Niets mooiers als dat een buurtschap dan zelf optreed en die beste man/vrouw die 5 kilometer verder helpt.

Ik heb mn zegje wel gedaan, ik wacht weer op leuke plaatjes van verkeersborden *D
 
Waarom dan zo structureel dwarsliggen ? Daar maak je andermans en je eigen leven mee zuur.

Je vriendin is doodgereden in het verkeer. Tegen mij zeg je "risico van t vak"....maar het is eigenlijk, ook in haar geval, 'risico van verkeersdeelneming'.

Ik snap eigenlijk wel die reden dat je er nu zo strikt naar kijkt maar beter doe je wat aan verwerking en laat je dit soort geneuzel gaan, op de momenten dat je snapt wat de bedoeling is.

En idd, kut voor die invalide, maar ik kan me voorstellen dat een overstroming ook voor de overheid onder overmacht valt en dat zij op dat moment genoeg andere dingen te doen hebben. Niets mooiers als dat een buurtschap dan zelf optreed en die beste man/vrouw die 5 kilometer verder helpt.

Ik heb mn zegje wel gedaan, ik wacht weer op leuke plaatjes van verkeersborden *D

Natuurlijk is dat het risico van verkeersdeelneming. Je mag er niet te had over nadenken over al die statistieken. Gemiddelde overlevingskans op de pechstrook: 15 minuten. Da's gewoon een zelfmoordmissie.

Overstroming kan overmacht zijn, maar niet voor langer dan een week hè...
 
Nee...

Want aangezien we nu toch alles volgens de letter van de wet aan het bekijken zijn...

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.



Als die haaientanden bedekt zijn door sneeuw zijn ze niet voldoende zichtbaar, dus niet geldig.

MAAR!! Gelukkig zijn die haaientanden slechts de plaats waar je eventueel moet stoppen om voorrang te verlenen, en horen ze bij het verkeersbord B1 dat dan op zijn beurt weer die specifieke vorm heeft waar @Astian het over heeft.


(artikel 5 komt uit het Belgische verkeersreglement, al ga ik er vanuit dat in NL soortgelijks te vinden zal zijn)
In Nederland hoeft er geen bord meer te staan als er haaientanden zijn. Er is eens een rechtszaak geweest over die kwestie, waarbij de uitkomst was zoals ik zei: de haaientanden waren een geldig verkeersteken, ondanks dat ze op het moment waar het om ging onzichtbaar waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan