Meneer René
MF veteraan
- 20 mrt 2020
- 5.955
- 3.370
Bandit 1200 heeft niet zo heel veel vermogen. Beetje het K100 idee zegmaar.Vraag het eens aan @Diaantje . Die heeft als eerste motor een Bandit1200 gekocht. Geen idee hoeveel vermogen dat ding heeft, maar zwaar istie volgens mij sowieso.
waar schrijft ze dat ze hard wil gaan, misschien is ze wel vreselijk lui, en wil ze lekker weinig schakelen en een beetje rondtoeren..Een zware motor is prima te doen bij gedoseerd gasgeven
Maar wil je hard gaan moet je meer gooien en smijten,en dat moet je leren,dat kan je niet als je net je rijbewiijs hebt.
Hij gaat nou eenmaal niet vanzelf de bocht om
Ik zeg nergens dat ze hard wil gaan ,maar zou ze dat wel willen moet ze wel beseffen dat dat moeilijker gaatwaar schrijft ze dat ze hard wil gaan, misschien is ze wel vreselijk lui, en wil ze lekker weinig schakelen en een beetje rondtoeren..
Ik heb gelest op een r600 boxer dat waren toen ook geen lichte gooi en smijt fietsen, en ook nog met de instructeur achterop..
hij had ook een cb125 om op te lessen, maar zeg nou zelf dat is toch voor mietjes
Naja gewend aan abs natuurlijk niet (hoop ik dan) maar meer dat je weet wat abs doet als je een noodstop maakt. Als je gelest hebt op een motor met abs is het maken van een noodstop op een motor zonder abs flink anders natuurlijk, bedoelde dat er meer mee te zeggen.Gewend aan Abs? Als je tijdens je lessen gewend raakt aan Abs is er volgens mij ergens iets niet helemaal goed gegaan...
Een 600cc heeft in het toerengebied waarin je het overgrote deel op straat rijdt, geen koppel. Dat is het verschil met een 1000cc. Het gaat niet om 20-25pk meer topvermogen. Dacht dat jij dat wel wist......een beetje fiets vanaf 600 cc heeft tegenwoordig al 100 pk of meer, die 20-25 pk extra maakt het verschil ook niet
Een 600cc heeft in het toerengebied waarin je het overgrote deel op straat rijdt, geen koppel. Dat is het verschil met een 1000cc. Het gaat niet om 20-25pk meer topvermogen. Dacht dat jij dat wel wist......
Wel. Maar als je een soort walvis bent, kan het wat weinig zijn. Ik ben een klein kutkereltje en weeg net 80 kilo oid. Dan zit er in een "snelle" 600cc koppel genoeg. En ook in mijn ex-DL650 en ex-Diversion 600 zaten genoeg koppel om in de 5e/6e versnelling door de stad te cruisen met 2000-2500 toeren.
Mij werd ook aangeleerd (in 2009) om de abs in te remmen bij noodstops op het oefenterrein. Heb ik geweigerd omdat ik wist dat ik geen geld had voor een motor met abs. Vond de instructeur maar raar....Gewend aan Abs? Als je tijdens je lessen gewend raakt aan Abs is er volgens mij ergens iets niet helemaal goed gegaan...
Onderstaand een vermogensgrafiek, hopelijk kun je die lezen/begrijpen.
Bekijk bijlage 1629704
De grafiek komt uit een Duitse motortest uit 2013. Het betreft een 675cc 3 cilinder.Die kan ik idd wel lezen, maar ik zie er geen 600cc bij staan de Street Triple is een 750cc toch? Die lijntjes bij 3000/min liggen erg dicht bij elkaar, alleen die van de 390cc ligt erg veel lager, maar dat is als ik mij niet vergis een 1-cylinder.
Aantal cilinders maakt niet uit. Het maximale koppel in Nm dat een atmosferische (dus zonder turbo of compressor) benzinemotor levert is gelijk aan de cilinderinhoud gedeelt door 10, plus of min een beetje, afhankelijk van het motorische rendement (vullingsgraad). Dat is logisch, omdat de brandstof die tot ontbranding wordt gebracht nu eenmaal een calorische waarde heeft. Het karakter van de motor wordt bepaalt door de keuzes die de constructeur maakte.Die kan ik idd wel lezen, maar ik zie er geen 600cc bij staan de Street Triple is een 750cc toch? Die lijntjes bij 3000/min liggen erg dicht bij elkaar, alleen die van de 390cc ligt erg veel lager, maar dat is als ik mij niet vergis een 1-cylinder.
Aantal cilinders maakt niet uit. Het maximale koppel in Nm dat een atmosferische (dus zonder turbo of compressor) benzinemotor levert is gelijk aan de cilinderinhoud gedeelt door 10, plus of min een beetje, afhankelijk van het motorische rendement (vullingsgraad). Dat is logisch, omdat de brandstof die tot ontbranding wordt gebracht nu eenmaal een calorische waarde heeft. Het karakter van de motor wordt bepaalt door de keuzes die de constructeur maakte.
Een motor met kleinere cilinderinhoud heeft dus altijd minder koppel dan eentje met een grotere cilinderinhoud. Maar dat geeft niet, want daar zijn versnellingsbakken voor.
In algemene zin kun je dus helemaal niets zeggen over hoe snel een motor is i.r.t. cilinderinhoud. Bijvoorbeeld, mijn Street Triple (een 675 cc) is in de praktijk en tot pakweg 180 km/u sneller qua acceleratie - zowel vanuit stilstand als rollend - dan de vele FJR-en die ik heb gehad (1300 cc). Pas omstreeks 200 km/u begint de FJR in te lopen, en bij 230 km/u haalt-ie de Triumph vroeg of laat in, omdat die laatste niet harder kan. En de RT die ik nu heb (1250cc) is ook een pak sneller qua acceleratie dan die FJR-en (de topsnelheid ligt i.v.m. de kortere overbrenging ongeveer 5 a 10 km/u lager). Dat betekent niet dat een FJR een slak is, maar hooguit dat zaken als versnellingsbak- en eindoverbrengingen , massa en stroomlijn (frontaal oppervlak vooral) een erg groot verschil kunnen maken v.w.b. de prestaties onderweg.
Wel. Maar als je een soort walvis bent, kan het wat weinig zijn. Ik ben een klein kutkereltje en weeg net 80 kilo oid.
Aantal cilinders maakt niet uit. Het maximale koppel in Nm dat een atmosferische (dus zonder turbo of compressor) benzinemotor levert is gelijk aan de cilinderinhoud gedeelt door 10, plus of min een beetje, afhankelijk van het motorische rendement (vullingsgraad). Dat is logisch, omdat de brandstof die tot ontbranding wordt gebracht nu eenmaal een calorische waarde heeft. Het karakter van de motor wordt bepaalt door de keuzes die de constructeur maakte.
Een motor met kleinere cilinderinhoud heeft dus altijd minder koppel dan eentje met een grotere cilinderinhoud. Maar dat geeft niet, want daar zijn versnellingsbakken voor.
In algemene zin kun je dus helemaal niets zeggen over hoe snel een motor is i.r.t. cilinderinhoud. Bijvoorbeeld, mijn Street Triple (een 675 cc) is in de praktijk en tot pakweg 180 km/u sneller qua acceleratie - niet veel, maar toch, en zowel vanuit stilstand als rollend - dan de vele FJR-en die ik heb gehad (1300 cc). Pas omstreeks 200 km/u begint de FJR in te lopen, en bij 230 km/u haalt-ie de Triumph vroeg of laat in, omdat die laatste niet harder kan. En de RT die ik nu heb (1250cc) is ook een pak sneller qua acceleratie dan die FJR-en (de topsnelheid ligt i.v.m. de kortere overbrenging ongeveer 5 a 10 km/u lager). Dat betekent niet dat een FJR een slak is, maar hooguit dat zaken als versnellingsbak- en eindoverbrengingen , massa frontaal oppervlak en stroomlijn (etcetera) een erg groot verschil kunnen maken v.w.b. de prestaties onderweg.
Maar dit terzijde
Je dwaalt af van de essentie van de discussie. De vraagstelling is/was: Is voor een beginnend motorrijder een 600cc vergevingsgezinder dan een 1000cc. Die grafiek zegt toch genoeg en als je zelf met veel verschillende cc's hebt rondgereden weet je dat ook.Ok, en daarmee kun je dus zeggen dat @Bikefreak gelijk heeft met zijn stelling dat 600cc motoren geen (en 1000cc motoren wel) koppel hebben bij gebruikelijke toerentallen op straat, of juist niet? Ik vermoed dat het lijkt op de stelling dat als je met 2 man en koffers de snelweg op wilt of de bergen in, je echt een 1000 moet hebben. Net als al die Italiaantjes op hun 300cc Vespa's en 650cc Vstroms compleet vol gehangen met topkoffers, zijkoffers, kinderwagens, baby's, dakkoffers etc die gewoon de bergen door crossen met 2 man erop.
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg juist dat je ook met een lichtere motor prima kunt rijden. Ik vind de stelling dat een 600cc “geen koppel heeft bij gebruikelijke toerentallen op de openbare weg” om diverse redenen raar: natuurlijk heeft een 600cc koppel (maar idd minder dan een 1000cc), en ik was me er niet van bewust dat er gebruikelijke toerentallen voor op de openbare weg bestaan. De eerder genoemde 2 a 2.5 duizend t/min rij ik in elk geval vrijwel nooit, domweg omdat de meeste motorfietsen dat i.v.m. mechanische belasting helemaal niet zo leuk vinden, en kennelijk heb ik soms wat meer haast. Zoals je zelf ook weet kun je met b.v. een 650 V-Strom prima de bergen in, en ook met bagage en een passagier als dat moet. De ervaring is natuurlijk anders in vergelijking met b.v. een 1000 V-Strom, maar welke van de twee in de praktijk sneller is hangt van heel veel meer factoren af dan koppel of vermogen (o.a. de berijd(st)er misschien?).Ok, en daarmee kun je dus zeggen dat @Bikefreak gelijk heeft met zijn stelling dat 600cc motoren geen (en 1000cc motoren wel) koppel hebben bij gebruikelijke toerentallen op straat, of juist niet? Ik vermoed dat het lijkt op de stelling dat als je met 2 man en koffers de snelweg op wilt of de bergen in, je echt een 1000 moet hebben. Net als al die Italiaantjes op hun 300cc Vespa's en 650cc Vstroms compleet vol gehangen met topkoffers, zijkoffers, kinderwagens, baby's, dakkoffers etc die gewoon de bergen door crossen met 2 man erop.