Hoe werkt dat officieel gezien eigenlijk?
Ik heb namelijk zelf eens zoiets meegemaakt. onderdeel per direct nodig, gebeld, oke, wordt overmorgen hooguit 3 dagen geleverd meneer! Prima.
Volgende ochtend toch nog even kijken, he shit, onderdeel toch niet nodig. Ik bellen, was vrij duur dus toch even vragen of dat afbesteld kan worden. Nee kan niet. Oke, helaas mijn fout. Al binnen? Nee, we bellen u, zoals eerder vermeld, wanneer het binnen is. Oke.
Vervolgens heb ik 3 maand niets gehoord, icm de afbestelling en het feit dat het met 2 dagen geleverd zou worden kreeg ik de hoop dat het alsnog afbesteld zou zijn. Anders had ik toch inmiddels wel wat gehoord? Ik kom daar voor iets anders. Ja meneer er ligt nog iets hier voor u zie ik. Ben ik gedwongen zoiets, na zo'n tijd nog af te nemen?
(feitelijke uitkomst is niet relevant, is al lang opgelost en ruziemaken doe ik niet aan, maar ik werd er wel nieuwsgierig van naar de rechten en plicten)
Kort gezegd heeft de koper een betalingsplicht en de verkoper een leveringsplicht. Deze levering moet gebeuren binnen ofwel een contractueel bepaalde termijn ofwel binnen een 'redelijke termijn'. Aangezien de verkoper niet gebeld heeft voor de levering te voldoen en na 3 maanden alsnog probeert u tot nakoming van de verbintenis te houden lijkt het me meer dan waarschijnlijk dat die termijn niet als redelijk zal beschouwd worden indien de koper besluit verdere stappen te ondernemen.
Los daarvan is het zowel Belgische/Nederlandse als Europese wetgeving dat de koper een herroepingsrecht van 14 dagen vanaf de dag na de levering heeft. Deze herroeping kan hij doen zonder opgave van reden.
Voor de juiste wetsartikelen zou ik er het wetboek bij moeten nemen maar die mogelijkheid heb ik momenteel niet.
grtz