Wie geeft me advies over kids achterop?

Wat ook grappig is...


Moet je eens als ouder ertegen durven zijn als je 18jarig 'kind' zelf wil beginnen motorrijden. Maar als je 'n 9jarige achterop durft te nemen is dat wel weer te gevaarlijk & 't lot tarten. ;)

Da's natuurlijk heel wat anders. Met een zesjarige achterop ben je zelf verantwoordelijk en de spreekwoordelijke uitzonderingen daargelaten zijn ouders best wel in staat om de risico's goed in te schatten.
Van een 18-jarige kun je misschien wel verwachten dat hij/zij de risico's kent, maar je kunt niet verwachten dat hij/zij de druk kan weerstaan om die risico's te nemen. Dat is nou net de leeftijd dat allerlei grote-mensen activiteiten binnen bereik komen en dat je je grenzen aan het aftasten bent. Niet voor niets klappen zoveel jonge motorrijders tegen allerlei bewegende of vaste objecten.

Chiel
 
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik hoop dat je hem nog leest
Ik heb zelf ook een dochter van bijna 6 en die gaat ook binnenkort achterop
Als eerste is goede kleding natuurlijk vanzelfsprekend,ten tweede zijn er prima kinderzitje voor motoren op de markt(kijk maar eens bij motoport)ze zijn niet goedkoop 173 uries ongeveer maar je maakt hem aan je zadel vast en het kind zit hier los in,het is dus echt voor dat ze er niet afglijden met hun billen
Ten derde zorg er voor dat ze zich wel goed kunnen vast houden aan jou met bv een paar handvaten die aan je jas vast zitten(aanrader van iemand die al rijdt met ze dochter)Ten vierde zorg voor een goed communicatie systeem zodat je altijd kontact met je kind kunt houden ze kunnen ook moe worden en in slaap vallen Ik denk dat je dan een redelijke bassis hebt om te gaan rijden En over het gevaarlijk dat hebt je in je rechterhand en in je eigen kunnen ;;have fun;; :0
 
ook wij nemen onze kinderen mee achter op de motor; onze zoon is 10 en onze dochter is 7 jaar.
ze hebben allebei een lederen broek ( met bescherming) en een goede motorjas, een paar handschoenen, hoge schoenen en een goede helm op.
we hebben allembei een topkoffer met rugsteun, waar ze dan eventueel tegenaan kunnen leunen als we iets te hard optrekken.
ze houden ons vast aan onse jas( de riem van de jas)
en het gaat hartstikke goed.
de kids vinden het heerlijk om zo rond te toeren, we zijn van de zomer ook een paar keer ver wezen rijden ( 200 km en meer) dat gaat prima, we stoppen regelmatig en dan picknicken we wat met koeken, broodjes en drinken wat we in de koffers meenemen.
het is inderdaad kei-gezellig, om zo iets met je gezin te doen.
en ik vind het ook veel enger als zo`n jongen/meisje van net 18 ( dat denkt dat ie onsterfelijk is) als een gek op een motor gaat zitten.

ga ervoor meid,
het is geweldig.

groetjes,
Anita
 
iedereen die zijn zoon/dochter met een riem vast maakt aan zichzelf is STOM, ACHTERLIJK, DEBIEL ENZ ENZ
(paps&mams zijn begrafenisondernemers...kzie die gevalletjes wel eens...niet dat het veel voorkomt maar toch)

soms moet je maar een keuze maken....
dan wacht je maar een paar jaar...totdat hij/zij zichzelf vast kan houden!!!!

DEBIELEN...

srry maar hier wordt ik nou eenmaal een beetje door geiriteerd!!!
 
Mijn 2 cent: ik heb ze zelfs eens allebei opgepikt van school (1 straat verder, 30km zone, nauwelijks verkeer). Ik rij dan langzamer dan ik op mijn fiets zou rijden met ze. En ja, dat was zonder helm. Sla me maar...

Vandaag kwam ik net terug op de motor toen ik mijn zoon (7) van Scouting op moest halen. Reservehelm gepakt, glunderend joch achterop gezet, en mijn rijstijl op de terugweg van 'defensief' naar 'paranoide' aangepast. Bij accelereren ff met mijn linkerhand zijn handen beetgepakt - ik heb niet hard gegast ofzo maar met een motor te langzaam rijden is net zo gevaarlijk als te hard rijden, dus het moet een beetje vlot blijven gaan. Heb die 2 km geen seconde het idee gehad dat ik hem aan onnodig gevaar aan het blootstellen was (sleutelwoord: 'onnodig'. Zonder gevaar wordt niemand volwassen, want dat betekent in een gecapitonneerde kamer en alleen maar steriel voedsel). Thuis zat dochterlief (10) te wachten, moest natuurlijk ook een rondje.

Conclusie 1: zij vinden het geweldig. Ik heb (gekscherend) gezegd dat het de eerste en laatste keer was en kreeg luid protest. Dus het was niet voor mijn eigen ego ofzo...
Conclusie 2: verschil tussen 7 en 10 jaar is huizenhoog. Ik zou met mijn dochter wel kunnen toeren, maar heb met mijn zoon echt niet het gevoel dat-ie de spierkracht/rijkweidte heeft om zich echt goed vast te houden, ik moest echt met een fluwelen rechterhand rijden.
Conclusie 3: Aangezien ik er 2 heb, kan ik moeilijk met 1 van hen gaan toeren, en eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo erg, ik denk inderdaad dat een jaar of 12 de 'veilige' leeftijd is. Maar ze ff in het dorp oppikken (en eventueel route terug aanpassen om drukke/moeilijke verkeerssituaties te mijden) vind ik geen enkel probleem.
Conclusie 4: ik denk da'k ze niet het koekblikken, maar wel het motorrijbewijs ga sponsoren als ze 18 zijn (en niet gerookt hebben of zoiets doms :P )
 
Mijn zoontje ging al mee op de crosser toen ie nog geen 2 was. Lekker door de blubber heen :] Nergens krijgt ie een grotere grijns van als bij papa op de broem.

Mijn zoons zullen hun autorijbewijs in ieder geval krijgen van me. Dat is een stuk gereedschap wat je net als een schooldiploma de rest van leven gebruikt. Als ze zich ontwikkelen als goeie gassies krijgen ze hun motorrijbewijs ook.
 
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik hoop dat je hem nog leest
.................

Yep, ik lees hier zo af en toe nog wel eens O-)
en inderdaad een oud topic want heb sinds vorig jaar geregeld mijn zoontje achterop gehad en ging heel goed. Hij heeft uiteraard zijn eigen pak, helm enz.
Niet luisteren, is niet achterop. En voor we vertrekken neem ik altijd alles nog even met hem door zoals voeten op de steppies houden, mij goed vasthouden, niet overdreven langs me heen willen kijken, niet omdraaien en achterom willen kijken en dat ie me een flinke por moet geven als ie wil stoppen.
Ik wil nog wel eens een intercom aanschaffen want dat mis ik nu wel. Kevin is soms volop aan het praten en ik versta er geen houtje van ;)
Maar de jongeman doet het goed achterop en zwaait naar iedere motor (en soms brommer) die we tegen komen. De ritjes zijn meestal kort of met voldoende stops erin voor hem (langs een speeltuin mét terras voor mij, pannenkoekhuis enz)
 
:} Toptopic ..

Ik heb een een zoontje van 6 jaar en ik kan niet wachten totdat mijn ventje eens achterop gaat.. maar ik ga toch nog even geduld uitoefenen totdat hij 8 jaar is.
(zie post over de richtlijnen van de KNMV)

Alleen ik hoor mijn ex nu al gillen. O-) ;)
(ja die houdt zelf al niet van motorrijden :+ )
 
:} Toptopic ..

Ik heb een een zoontje van 6 jaar en ik kan niet wachten totdat mijn ventje eens achterop gaat.. maar ik ga toch nog even geduld uitoefenen totdat hij 8 jaar is.
(zie post over de richtlijnen van de KNMV)

Alleen ik hoor mijn ex nu al gillen. O-) ;)
(ja die houdt zelf al niet van motorrijden :+ )

Je moet je kind pas achterop nemen als jij denkt dat de tijd rijp is en je kind het ook daadwerkelijk wil natuurlijk ;)

beetje vroeg maar ik wens je veilige km's met je zoontje samen, geniet ervan!
 
ik heb een aantal keren met jongens van ongeveer 10 jaar gereden
ben eerst even op een rustig stuk weg even laten voelen hoe een motor rijd
laten voelen hoe snel hij op kan trekken en remmen dus bewust maken van het goed vast houden het liefs met hun armen om jou heen zodat je ze goed voelt dit moet je ze echt laten doen! meestal zijn ze wel eigenwijs en is het niet stoer een jongen zo vast te houden laat ze ook ff rustig voelen hoe hij in de bochten rijd gewoon ff vertrouwd worden met de motor niet te hard van stapel gaan en als je ze niet vertrouwd vooral niet gaan rijden
mijn ervaring is dat het best goed ging de eerste keer zo,n 20 km gereden met een top van ongeveer 100 km ging goed maar je merkt het van zelf hoe ze het ervaren de eene vond het supper cool en de ander ook wel maar ik merkte dat hij op de motor wel heel rustig achter mij kroop en haast niet bewoog dus dan merk je al snel dat je niet te gek moet doen
nogmaals als je het niet vertrouwd niet gaan rijden het blijven toch kinderen
en motor rijden is geen speelgoed

mijn mening is wel dat ik zes jaar te jong vind
maar goed dat is aan jou
veel suc6 en plezier samen :]
 
hai motormama

ik heb zelf een dochter van 7 en die gaat ook bij mij achterop.
heb wel haar in beschermende kleding gestoken met alles erop en dr aan, tevens een goede kinderhelm(intergraal)die niet te zwaar is.
Ik ga ook geen snelweg rijden, daar vindt ik haar te klein/licht voor, maar in de binnenstad en kleine ritjes lukt goed, ook geen uren natuurlijk, dan gaan ze zich gauw vervelen, ze zien immers weinig achter jouw rug.
voor extra houvast heb ik een brede sjorband op maat ingekort en met een klikgesp om mijn middel zitten zodat ze zelf haar grip/houvast kan bepalen.
Ik heb geen stoeltje nodig daar ik een sissybar heb(hoor ik ook wel nare verhalen over maarja deze zat er al op),en ze kan goed by de stepjes.

En in het verkeer let ik inderdaad meer op en neem ik minder "risico"als zij by mij achterop zit.

Hoop dat je wat aan deze en andere info hebt, voor een veilige en plezierige rit met je kind.

gr. susanne
 
Hoi Lian,

Moet je doen!! Mijn vader heeft mij ook altijd meegenomen, ik was wel wat ouder, maar goed. Het motorrijden is mij zo met de paplepel ingegeven, ik ben hem er nog dankbaar voor.
Gelukkig is er tegenwoordig van alles te krijgen, bezuinig dus niet op beschermende kleding, goede passende helm enzo, en ook bv. een zitje of riem.
Ik ben wel eens in slaap gesukkeld achterop, en er bijna afgevallen...
 
Leuk om te zien dat er toch nog een hoop ouders zijn die met hun kinderen een stukkie gaan touren,en dit ook met een beetje verstand doen Ging vroeger ook met me ouwe rijden met een noodgang uit scheveningen zonder iets aan dan een spijkerbroek t shirt en helm Ben gisteren naar goedhart in bodegraven geweest en ze zit voor 450 uries totaal in de kleren pefect dus nu alleen nog een paar maanden wachten tot ze 6 is(ze kan zelf niet wachten)dan mag ze eens een kort stukkie mee veel motor plezier :] ps voor een leuk intercommetje kijk eens bij motozoom(louis)ongeveer 40 uries
 
Mijn 2 cent: ik heb ze zelfs eens allebei opgepikt van school (1 straat verder, 30km zone, nauwelijks verkeer). Ik rij dan langzamer dan ik op mijn fiets zou rijden met ze. En ja, dat was zonder helm. Sla me maar...

Vandaag kwam ik net terug op de motor toen ik mijn zoon (7) van Scouting op moest halen. Reservehelm gepakt, glunderend joch achterop gezet, en mijn rijstijl op de terugweg van 'defensief' naar 'paranoide' aangepast. Bij accelereren ff met mijn linkerhand zijn handen beetgepakt - ik heb niet hard gegast ofzo maar met een motor te langzaam rijden is net zo gevaarlijk als te hard rijden, dus het moet een beetje vlot blijven gaan. Heb die 2 km geen seconde het idee gehad dat ik hem aan onnodig gevaar aan het blootstellen was (sleutelwoord: 'onnodig'. Zonder gevaar wordt niemand volwassen, want dat betekent in een gecapitonneerde kamer en alleen maar steriel voedsel). Thuis zat dochterlief (10) te wachten, moest natuurlijk ook een rondje.

Conclusie 1: zij vinden het geweldig. Ik heb (gekscherend) gezegd dat het de eerste en laatste keer was en kreeg luid protest. Dus het was niet voor mijn eigen ego ofzo...
Conclusie 2: verschil tussen 7 en 10 jaar is huizenhoog. Ik zou met mijn dochter wel kunnen toeren, maar heb met mijn zoon echt niet het gevoel dat-ie de spierkracht/rijkweidte heeft om zich echt goed vast te houden, ik moest echt met een fluwelen rechterhand rijden.
Conclusie 3: Aangezien ik er 2 heb, kan ik moeilijk met 1 van hen gaan toeren, en eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo erg, ik denk inderdaad dat een jaar of 12 de 'veilige' leeftijd is. Maar ze ff in het dorp oppikken (en eventueel route terug aanpassen om drukke/moeilijke verkeerssituaties te mijden) vind ik geen enkel probleem.
Conclusie 4: ik denk da'k ze niet het koekblikken, maar wel het motorrijbewijs ga sponsoren als ze 18 zijn (en niet gerookt hebben of zoiets doms :P )

nou jij kan nog zo ''defensief'' en rustig rijden als je wil maar een ander dan...(vaak autorijders) rijd wel 50-70 en voor hetzelfde geld ziet hij je over het hoofd...

mja kan ook gebeuren met een kind van 15 achterop, maar als je een kind vast moet zetten met een riem :x
 
Tja....als je de vraag moet stellen of het verstandig is om een kind van 6 achter op de motor te nemen????

Ik heb een kind en heb er dus NOOIT zelfs maar over gedacht om haar op die leeftijd mee te nemen. Natuurlijk vindt een kind het leuk, maar dat mag toch niet de doorslag geven?
Een kind van die leeftijd kan zélf die beslissing niet nemen, simpelweg omdat het niet in staat is te overzien wat de risico's zijn en dus een goede afweging te maken. Een kind van die leeftijd kan zich op geen enkele manier beschermen als het fout gaat, alweer omdat ze niet weten wat er gebeurt. Hoe rustig zo'n kind ook is, ze zijn gewoon onberekenbaar op die leeftijd. Bovendien is er geen manier om zo'n kind VEILIG achterop te nemen.

Als ouder heb je de plicht om de beslissing (en de verantwoordelijkheid) voor je kind te nemen en het dus NIET te doen...... Maar iedereen mag dat jammer genoeg nog altijd zelf uitmaken....
 
TIP

Kwam ik toevallig tegen.

klik

Oh en als je Kindersitz intikt in het zoekveld ("Produktsuche") van louis zie je ze ook


Weet je gelijk hoe ik erover denk ;)
 
Laatst bewerkt:
Kids van 6 kunnen het gevaar niet inschatten. Van mij mogen ze achterop ls ze eerst zelf mij kunnnen uitleggen wat presies de gevolgen zijn van een schuiver voor hun eigen vel en beentjes. Zo rond een jaar of 15 kunnen ze dat (en durven ze niet meer <gnagna>. Ik zou niet meer met mezelf kunnen leven moest ik ooit een kind vanonder mijn motorblok moeten peuteren ... Ik pak NIEMAND achterop die niet motor rijdt/heeftgereden ... enkel wie op een motor heeft gereden kan de gevaren inschatten (en actief meewerken achterop). Kids horen thuis in een sidecar.
 
Laatst bewerkt:
nou jij kan nog zo ''defensief'' en rustig rijden als je wil maar een ander dan...(vaak autorijders) rijd wel 50-70 en voor hetzelfde geld ziet hij je over het hoofd...
Defensief rijden betekent dat jij die koekblikker niet over het hoofd ziet... Anyway, was stukje in de buurt, route aangepast, vermijden is nog steeds de beste oplossing (ik heb toevallig vroeger wat met wijkraden gedaan en weet dus nog ongeveer de ongevallenaantallen per kruispunt :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan