XS 750 Deel 4

Ik ga proberen om vanavond een paar foto's te maken. Helaas zit er nog genoeg werk aan voordat hij weer echt een beetje toonbaar is. Maar ja hobby he.
 
Dat is zeker waar. En het geeft ook een beter beeld van de problemen. En als dat opgelost is dan is dan zal ik het resultaat ook wel even delen.
 
@maarten; ik weet niet waar je woont, misschien is het handig te weten indien je hulp nodig hebt.
Triple-liefhebbers zitten door het hele land..
 
Tipje van de sluier onderin Drenthe waar het veen hoog is 😉

Krijg je als er “oud Japans ijzer” verstuurd gaat worden.
 
Hoogeveen inderdaad. Dat "oude Japanse ijzer" gaat zeker goed van pas komen.
Ik heb een paar foto's gemaakt.

Het punt waarop cilinder 1 vuurt:
sYsLStk.jpg


En even een overzichtsplaatje van de puntjes:
WHrPukd.jpg


Hier is duidelijk te zien dat de lipjes missen
8aOyUsH.jpg


En de bout die erin zat:


5BBkIce.jpg


En nog eentje
KfR6Etc.jpg


En even een paar hoe die er nu bij staat
VfOStwq.jpg

AWcxq12.jpg

A9P11Ll.jpg
 
Een 2D-tje inderdaad, blok begint met 1T5-001***?
Die lange bout heb je straks nodig om de andere grondplaat te monteren, die is echter niet origineel...
Ori is dat een lange dunne M6 bout die door je vervroeger loopt met een kopplaat.

Monteren is vrij eenvoudig; druk de 2F3-vervroeger goed op de krukas, kijk naar de uitsparing/ pinnetje krukas.
Pak de grondplaat, druk je wijsvinger door het gat, en terwijl je met je wijsvinger de vervroeger vasthoudt/ aandrukt monteer je de grondplaat.
Zet deze vast met drie M6 boutjes in het midden van de sleufgaten..zo start de motor altijd.
De boutjes zó losjes vastzetten dat je de grondplaat nog kunt verdraaien.
Die moet je met een stroboscoop afstellen later als het blok warm is en van de choke afkan.
Box aansluiten en achter linkerkast wegmoffelen, extra massa- en plusdraad trekken naar box en de brommer starten en afstellen...klaar.
 
Klopt helemaal. 1T5-001 inderdaad.
Volgens mij had Wim de bout en spacer erbij gedaan. Dan gebruik ik die gewoon. Weet ik tenminste zeker dat ik de juiste spullen gebruik.

Klinkt eenvoudig. Hopelijk gaat het inderdaad zo makkelijk en ben ik dan ook meteen van alle problemen af. Zou wel goed moeten komen. Heb ook nog een XS400 staan die ook omgebouwd is naar elektrische ontsteking.

Ik zal wel even wat foto's maken als ik bezig ben met de ombouw.
 
Klinkt eenvoudig. Hopelijk gaat het inderdaad zo makkelijk en ben ik dan ook meteen van alle problemen af. Zou wel goed moeten komen. Heb ook nog een XS400 staan die ook omgebouwd is naar elektrische ontsteking.


Kijk en daar ben ik nu weer nieuwsgierig naar. Heb hier namelijk nog een XS400 SOHC staan (bouwjaar 1978 kenteken 1981) die ik nog niet lopend heb. Wel alles vernieuwd aan de puntjes ontsteking. Staat nu klaar om weer geprobeerd te worden nadat 1 carb nogmaals uitgebreid in het ultrasoonbad is geweest.
 
Is die lange bout die je daar hebt wel een M6? Lastig te zien zo op de foto, zal wel, maar niet opgeboord naar 8 of zo hopelijk?

Cilinder 1 is de vaste set punten, en je hebt de grondplaat al maximaal vroeg gedraaid zo te zien.
Dat betekent meestal dat de fiber van het puntje afgesleten is en je hem niet op tijd krijgt.
Maar je had toch nieuwe? Wellicht is de vorm dan niet goed.

Weet je zeker of die BDP indicator achter de grondplaat wel op de goede plek zit?
Zie dat er wat verf vanaf is.. misschien goed even te controleren want anders doet ook een electronische ontsteking het niet goed...

Hopelijk meer geluk met electronische ontsteking..
Punten is natuurlijk lang niet zo goed en veel (onderhouds-)gevoeliger, maar mits in orde kan die daar natuurlijk prima op lopen, en eerlijk gezegd vind ik het op zo'n oude motor ook wel wat hebben.
En, kan je wel zeggen dat je ze goed afgesteld hebt gekregen.. Maar nu dus niet :+

Note; je hebt nu een zelfde fiets als waar ik 6 jaar geleden mee begon!! (met brikken-sleutelen althans, niet met motorrijden)
 
Een 2D-tje inderdaad, blok begint met 1T5-001***?
Die lange bout heb je straks nodig om de andere grondplaat te monteren, die is echter niet origineel...
Ori is dat een lange dunne M6 bout die door je vervroeger loopt met een kopplaat.

Monteren is vrij eenvoudig; druk de 2F3-vervroeger goed op de krukas, kijk naar de uitsparing/ pinnetje krukas.
Pak de grondplaat, druk je wijsvinger door het gat, en terwijl je met je wijsvinger de vervroeger vasthoudt/ aandrukt monteer je de grondplaat.
Zet deze vast met drie M6 boutjes in het midden van de sleufgaten..zo start de motor altijd.
De boutjes zó losjes vastzetten dat je de grondplaat nog kunt verdraaien.
Die moet je met een stroboscoop afstellen later als het blok warm is en van de choke afkan.
Box aansluiten en achter linkerkast wegmoffelen, extra massa- en plusdraad trekken naar box en de brommer starten en afstellen...klaar.
Heb je alleen niet 1 stekker van de 2D die 6 aders heeft en de CDI box een slot voor 8? (de extra massa en plus draad..).
Moet je toch iets met die stekker aanvangen, pinnen eruit drukken of zo en direct aansluiten?
Kabelboom van een 2D is iets anders.
 
Nee, de stekker van de grondplaat kan er zo in.
De bobine-kabels moet je zo lang mogelijk afknippen en voorzien van 5mm vrouwtje stekkers.
Ik heb ooit toch al een keer zo'n beschrijving gemaakt..?
Of was dat nog voor het reeds terziele triples-forum?
Kweenietmeer...
 
Kijk en daar ben ik nu weer nieuwsgierig naar. Heb hier namelijk nog een XS400 SOHC staan (bouwjaar 1978 kenteken 1981) die ik nog niet lopend heb. Wel alles vernieuwd aan de puntjes ontsteking. Staat nu klaar om weer geprobeerd te worden nadat 1 carb nogmaals uitgebreid in het ultrasoonbad is geweest.
Ik zal binnenkort wel even wat foto's maken. Het is ook een SOHC. XS250 frame, XS400 blok en xs360 carbs:+ (XS400 frame dat bij het blok hoort is opnieuw gepoedercoat en moet ooit nog weer opgebouwd worden) Voorzien van een Pamco elektrische ontsteking met elektrische vervroeger. Tenminste dat komt er binnenkort weer op omdat ik het eraf heb gehaald omdat ik problemen had met de ontsteking. Dat bleek een kapotte bougie te zijn (nog geen 100KM mee kunnen rijden).

Is die lange bout die je daar hebt wel een M6? Lastig te zien zo op de foto, zal wel, maar niet opgeboord naar 8 of zo hopelijk?

Cilinder 1 is de vaste set punten, en je hebt de grondplaat al maximaal vroeg gedraaid zo te zien.
Dat betekent meestal dat de fiber van het puntje afgesleten is en je hem niet op tijd krijgt.
Maar je had toch nieuwe? Wellicht is de vorm dan niet goed.

Weet je zeker of die BDP indicator achter de grondplaat wel op de goede plek zit?
Zie dat er wat verf vanaf is.. misschien goed even te controleren want anders doet ook een electronische ontsteking het niet goed...

Hopelijk meer geluk met electronische ontsteking..
Punten is natuurlijk lang niet zo goed en veel (onderhouds-)gevoeliger, maar mits in orde kan die daar natuurlijk prima op lopen, en eerlijk gezegd vind ik het op zo'n oude motor ook wel wat hebben.
En, kan je wel zeggen dat je ze goed afgesteld hebt gekregen.. Maar nu dus niet :+

Note; je hebt nu een zelfde fiets als waar ik 6 jaar geleden mee begon!! (met brikken-sleutelen althans, niet met motorrijden)
Zo even uit mijn hoofd was het inderdaad M6.
Het zijn inderdaad nieuwe punten. BDP klopt. Dat heb ik meteen gecheckt toen ik hem niet op tijd kreeg.

Punten zouden inderdaad ook moeten werken maar ja slijtage en onderhoud. En dan heb ik toch liever elektrische ontsteking dat daar weinig last van heeft.
En ik kan bijvoorbeeld wel een andere vervroeger erop zetten en kijken of het dan werkt (kans is groot) maar dan blijft de achterplaat nog steeds twijfelachtig. Net als die ene condensor. Mocht je toevallig een complete punten ontsteking hebben liggen voor weinig dan wil ik het wel proberen. Ook om gewoon te kunnen zeggen van dit was het probleem.

Zijn leuke simpele fietsen om aan te sleutelen. En dat ze na 40 jaar nog steeds rijden zegt ook wel iets over de bouwkwaliteit.
 
Maarten kun je ons een foto laten zien van je linker krukastap, daar waar de ontsteking op komt?
Ik heb het gevoel dat iemand ermee bezig is geweest en er M8 in getapt heeft..
Normaal kun je bij de vervroeger namelijk de messing binnenbus zien waar de losse rotor op draait, bij jouw '1J7'- unit zie ik die niet meer...
 
De krukas had M8. Dat klopt ook. Want de bout die ik van Wim heb (samen met de rest vd de elec ontsteking) past prima. en die heeft dezelfde dikte als de bout die erin zat.

Ik heb mijn oude vervroeger even gepakt en deze kan ik te makkelijk verdraaien.
Zo staat ie helemaal naar links zoals ie in rust zou moeten staan.
dnzFCEl.jpg

Mijne kan ik tot zover draaien voordat er spanning op komt te staan:
m27CQVI.jpg

Dit verdraaien kan ik niet met de vervroeger die bij de elec ontsteking zat.

Het eerste gedeelte zit er inmiddels op:
wzdFVcC.jpg


En het kabeltje een klein beetje vast gezet. (Ja ik moet hem echt even een keer schoonmaken)
UX3mpfs.jpg


En eindelijk weer een fatsoenlijke kickstarter. Die rare trapper leek nergens op.
X68sH7C.jpg


Ik moet alleen de CDI en bijhorende kabels aansluiten, en dan wachten tot ik een nieuwe kleppendeksel pakking heb. Daarna kan ik het allemaal testen en verder afstellen. Maar ik heb er goede hoop in dat ie dan beter zou moeten lopen.

Verder vandaag vooral met de XS400 bezig geweest. Die liep niet lekker. Lijkt erop dat de elektrische ontsteking daarop problemen gaf. En dat 1 van de inlaatrubbers niet de juiste was. Daar zat blijkbaar verschil in in de diepte van de lip. Dat moet morgen allemaal maar even af worden gemaakt. Houd je bezig dat oude spul
 
De schroefdraad in de krukas aan de onstekingszijde is af fabriek M8, heb het net even nagekeken op een sloop-blok want ik ging ook twijfelen. De bijbehorende bout heeft een kop met sleutelwijdte 10. Aan jouw schroefdraad is dus niet geprutst.
 
Even een vraag, de nokken van de vervroeger bewegen toch wel als je het “forceert”.

Forceert even tussen haakjes gezet, want als het echt forceren wordt klopt er iets niet. Want bij een vervroeger worden als het blok draait met hoger toerental de gewichtjes van de vervroeger naar buiten geslingerd. Dit moet ook met de hand kunnen, vandaar het woord forceren.

Achteraf had ik dat zelf kunnen proberen, naar niet aan gedacht op dat moment. Wel gezien dat het de juiste vervroeger is (2F3).

Succes met de verdere opbouw.
 
Zit net nog iets verder terug te lezen en je hebt het over inlaatrubbers die te lang zijn? Op de 2D zitten andere dan op de overige types en die zijn niet uitwisselbaar.
 
Laatst bewerkt:
Klopt; M8 is de juiste draad.
De D/2D hebben korte inlaatrubbers icm Mikuni I carbs (hoofdsproeier in vlotterbak, choke trek je omhoog).
Vanaf de E zitten er lange inlaatrubbers op icm Mikuni II carb (hoofdsproeier in carbhuis, choke trek je opzij).
Je kunt de latere rubbers en carbs op een D/2D kop monteren, maar dan zul je een klein randje van de rubbers moeten afsnijden, anders valt de lip niet in de groef op de inlaatkelken..

Vwb ontsteking; laat de oude puntenplaat even aan de bekabeling bungelen totdat je een mooi plekje gevonden hebt voor de CDI box.
Dan knip je de kabels af zodat je nog wat speling hebt.
Op de drie draden oranje, geel een grijs knip je een geïsoleerd vrouwtje van 5mm die strak over de aansluiting in de box gaat.
Trek een aardedraad en een geschakeld plus (neem hiervoor de bruine draad naar je bobines), werk je bekabeling weg en stel de motor af..klaar
 
Even een vraag, de nokken van de vervroeger bewegen toch wel als je het “forceert”.

Forceert even tussen haakjes gezet, want als het echt forceren wordt klopt er iets niet. Want bij een vervroeger worden als het blok draait met hoger toerental de gewichtjes van de vervroeger naar buiten geslingerd. Dit moet ook met de hand kunnen, vandaar het woord forceren.

Achteraf had ik dat zelf kunnen proberen, naar niet aan gedacht op dat moment. Wel gezien dat het de juiste vervroeger is (2F3).
Ja die beweegt gewoon. Die ik van jou heb draait ook gewoon prima. Maar bij die zit er geen speling op in het begin en bij mijn oude wel. Daardoor klopte mijn timing dus niet omdat het busje waar de punten over glijden altijd een paar graden verkeerd stond.


Zit net nog iets verder terug te lezen en je hebt het over inlaatrubbers die te lang zijn? Op de 2D zitten andere dan op de overige types en die zijn NIET uitwisselbaar.

Klopt daar kwam ik later ook achter. Ik moet nog nieuwe halen. Ik had inderdaad de korte moeten hebben (Die amper te krijgen zijn)

Klopt; M8 is de juiste draad.
De D/2D hebben korte inlaatrubbers icm Mikuni I carbs (hoofdsproeier in vlotterbak, choke trek je omhoog).
Vanaf de E zitten er lange inlaatrubbers op icm Mikuni II carb (hoofdsproeier in carbhuis, choke trek je opzij).
Je kunt de latere rubbers en carbs op een D/2D kop monteren, maar dan zul je een klein randje van de rubbers moeten afsnijden, anders valt de lip niet in de groef op de inlaatkelken..

Vwb ontsteking; laat de oude puntenplaat even aan de bekabeling bungelen totdat je een mooi plekje gevonden hebt voor de CDI box.

Dan knip je de kabels af zodat je nog wat speling hebt.

Op de drie draden oranje, geel een grijs knip je een geïsoleerd vrouwtje van 5mm die strak over de aansluiting in de box gaat.

Trek een aardedraad en een geschakeld plus (neem hiervoor de bruine draad naar je bobines), werk je bekabeling weg en stel de motor af..klaar
Klopt ik heb de Mikuni I. En daar wil ik uiteindelijk wel de juiste rubbers bijhalen. Ik houd mij aanbevolen voor een goed adresje. Vind ze wel op ebay voor 25 euro per stuk en als het goedkoper kan is dat mooi meegenomen.

Dat verschil heb je ook bij de Mikuni's die op de XS250/XS360/XS400 zitten.

Ik heb het volgende schema even snel uitgetekend. Ik wil kijken of ik nieuwe stekkers kan krijgen zodat ik even een net verloopje kan maken. Dan kan ik indien nodig altijd weer terug naar de punten. En hoef ik niet in de kabelboom te knippen. En als dat goed werkt kan ik natuurlijk een aantal extra verloopjes maken als hier interesse in is.
WKCzBF5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog wat gehad aan het elektrische schema van de XS850 ?

Had ik bijgevoegd juist voor de aansluitingen op de blackbox.
 
Je zult moeten knippen: de stuurdraden oranje, grijs en geel zitten aan de puntenontsteking vast.
Mocht je ooit terug willen naar punten (??), dan kun je volstaan met mannetjes stekkers 5mm aan de draden knippen en je kabelboom weer aansluiten op kleur.
Zou niet weten waarom je terug wilt naar punten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan