- Onderwerp starter
- #251
Heren bedankt. Ik heb inmiddels contact met Wim en waarschijnlijk wordt het inderdaad een ombouw naar elektrische ontsteking.
Doe eens wat foto's van je motor en de ontstekingsunit op het blok??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Heren bedankt. Ik heb inmiddels contact met Wim en waarschijnlijk wordt het inderdaad een ombouw naar elektrische ontsteking.
Dat geeft niet, maar wel een idee waar je mee bezig bent!Ik ga proberen om vanavond een paar foto's te maken. Helaas zit er nog genoeg werk aan voordat hij weer echt een beetje toonbaar is. Maar ja hobby he.
Klinkt eenvoudig. Hopelijk gaat het inderdaad zo makkelijk en ben ik dan ook meteen van alle problemen af. Zou wel goed moeten komen. Heb ook nog een XS400 staan die ook omgebouwd is naar elektrische ontsteking.
Heb je alleen niet 1 stekker van de 2D die 6 aders heeft en de CDI box een slot voor 8? (de extra massa en plus draad..).Een 2D-tje inderdaad, blok begint met 1T5-001***?
Die lange bout heb je straks nodig om de andere grondplaat te monteren, die is echter niet origineel...
Ori is dat een lange dunne M6 bout die door je vervroeger loopt met een kopplaat.
Monteren is vrij eenvoudig; druk de 2F3-vervroeger goed op de krukas, kijk naar de uitsparing/ pinnetje krukas.
Pak de grondplaat, druk je wijsvinger door het gat, en terwijl je met je wijsvinger de vervroeger vasthoudt/ aandrukt monteer je de grondplaat.
Zet deze vast met drie M6 boutjes in het midden van de sleufgaten..zo start de motor altijd.
De boutjes zó losjes vastzetten dat je de grondplaat nog kunt verdraaien.
Die moet je met een stroboscoop afstellen later als het blok warm is en van de choke afkan.
Box aansluiten en achter linkerkast wegmoffelen, extra massa- en plusdraad trekken naar box en de brommer starten en afstellen...klaar.
Ik zal binnenkort wel even wat foto's maken. Het is ook een SOHC. XS250 frame, XS400 blok en xs360 carbs (XS400 frame dat bij het blok hoort is opnieuw gepoedercoat en moet ooit nog weer opgebouwd worden) Voorzien van een Pamco elektrische ontsteking met elektrische vervroeger. Tenminste dat komt er binnenkort weer op omdat ik het eraf heb gehaald omdat ik problemen had met de ontsteking. Dat bleek een kapotte bougie te zijn (nog geen 100KM mee kunnen rijden).Kijk en daar ben ik nu weer nieuwsgierig naar. Heb hier namelijk nog een XS400 SOHC staan (bouwjaar 1978 kenteken 1981) die ik nog niet lopend heb. Wel alles vernieuwd aan de puntjes ontsteking. Staat nu klaar om weer geprobeerd te worden nadat 1 carb nogmaals uitgebreid in het ultrasoonbad is geweest.
Zo even uit mijn hoofd was het inderdaad M6.Is die lange bout die je daar hebt wel een M6? Lastig te zien zo op de foto, zal wel, maar niet opgeboord naar 8 of zo hopelijk?
Cilinder 1 is de vaste set punten, en je hebt de grondplaat al maximaal vroeg gedraaid zo te zien.
Dat betekent meestal dat de fiber van het puntje afgesleten is en je hem niet op tijd krijgt.
Maar je had toch nieuwe? Wellicht is de vorm dan niet goed.
Weet je zeker of die BDP indicator achter de grondplaat wel op de goede plek zit?
Zie dat er wat verf vanaf is.. misschien goed even te controleren want anders doet ook een electronische ontsteking het niet goed...
Hopelijk meer geluk met electronische ontsteking..
Punten is natuurlijk lang niet zo goed en veel (onderhouds-)gevoeliger, maar mits in orde kan die daar natuurlijk prima op lopen, en eerlijk gezegd vind ik het op zo'n oude motor ook wel wat hebben.
En, kan je wel zeggen dat je ze goed afgesteld hebt gekregen.. Maar nu dus niet
Note; je hebt nu een zelfde fiets als waar ik 6 jaar geleden mee begon!! (met brikken-sleutelen althans, niet met motorrijden)
Ja die beweegt gewoon. Die ik van jou heb draait ook gewoon prima. Maar bij die zit er geen speling op in het begin en bij mijn oude wel. Daardoor klopte mijn timing dus niet omdat het busje waar de punten over glijden altijd een paar graden verkeerd stond.Even een vraag, de nokken van de vervroeger bewegen toch wel als je het “forceert”.
Forceert even tussen haakjes gezet, want als het echt forceren wordt klopt er iets niet. Want bij een vervroeger worden als het blok draait met hoger toerental de gewichtjes van de vervroeger naar buiten geslingerd. Dit moet ook met de hand kunnen, vandaar het woord forceren.
Achteraf had ik dat zelf kunnen proberen, naar niet aan gedacht op dat moment. Wel gezien dat het de juiste vervroeger is (2F3).
Zit net nog iets verder terug te lezen en je hebt het over inlaatrubbers die te lang zijn? Op de 2D zitten andere dan op de overige types en die zijn NIET uitwisselbaar.
Klopt ik heb de Mikuni I. En daar wil ik uiteindelijk wel de juiste rubbers bijhalen. Ik houd mij aanbevolen voor een goed adresje. Vind ze wel op ebay voor 25 euro per stuk en als het goedkoper kan is dat mooi meegenomen.Klopt; M8 is de juiste draad.
De D/2D hebben korte inlaatrubbers icm Mikuni I carbs (hoofdsproeier in vlotterbak, choke trek je omhoog).
Vanaf de E zitten er lange inlaatrubbers op icm Mikuni II carb (hoofdsproeier in carbhuis, choke trek je opzij).
Je kunt de latere rubbers en carbs op een D/2D kop monteren, maar dan zul je een klein randje van de rubbers moeten afsnijden, anders valt de lip niet in de groef op de inlaatkelken..
Vwb ontsteking; laat de oude puntenplaat even aan de bekabeling bungelen totdat je een mooi plekje gevonden hebt voor de CDI box.
Dan knip je de kabels af zodat je nog wat speling hebt.
Op de drie draden oranje, geel een grijs knip je een geïsoleerd vrouwtje van 5mm die strak over de aansluiting in de box gaat.
Trek een aardedraad en een geschakeld plus (neem hiervoor de bruine draad naar je bobines), werk je bekabeling weg en stel de motor af..klaar