XS 750 Deel 4

Mijn knipperlicht schakelaar werkt niet meer, het is een xs750 uit 1979 , de schakelaar bevat 2 dunne koperen plaatjes die geraakt worden als je inschakelt. De schakelaar raakt ze allebei,maar de knippers gaan niet aan. Wat kan dat zijn?
 
Niet helemaal origineel meer...
 

Bijlagen

  • 186936814_6_big(1).jpg
    186936814_6_big(1).jpg
    123,6 KB · Weergaven: 6
Mijn knipperlicht schakelaar werkt niet meer, het is een xs750 uit 1979 , de schakelaar bevat 2 dunne koperen plaatjes die geraakt worden als je inschakelt. De schakelaar raakt ze allebei,maar de knippers gaan niet aan. Wat kan dat zijn?
Krijgt de schakelaar spanning? Zo ja, controleer dan eerst de verbindingen in de koplamp en vervolgens de verbindingen met het “cancelling-relais” en het knipperrelais. Hoeft niet in de verbindingen te zitten, ook die relais kunnen de geest gegeven hebben.
 
Grootlicht wel en dimlicht ook.....alleen op de schakelaar niet.....
 
Blijft eindeloos gissen zonder een goede probleem omschrijving.
Hoe heb je het vastgesteld; gewoon tijdens gebruik?
doet het niet = geen van de 4 knippers gaat aan?
zekering gecheckt? indien glaszekering even eruit nemen, contacten schoonmaken of een andere proberen..
hoor je het relais klikken of niet?
gaan de knippers branden als je ze direct voedt?
zijn de massa aansluitingen goed/gecontroleerd?
staat het contact aan? :+ motor lopend of uit? Kan zijn dat de boordspanning te laag is icm magere massa en dan doet ie het ook niet.. etc
 
Het begon er mee dat ik steeds meer de knop naar links of rechts ingedrukt moest houden om de knippers uberhaupt te laten knipperen,, tijdens het rijden en dat lukte een tijdje, daarna kwam ook met stevig naar links of rechts duwen soms wel en soms niet en uiteindelijk helemaal geen reactie meer. Open gemaakt,toen zag ik 2 koperen plaatjes die heb ik iets terug gebogen, toen maakte alles weer contact,maar kwamen er geen brandende lampjes
 
Het begon er mee dat ik steeds meer de knop naar links of rechts ingedrukt moest houden om de knippers uberhaupt te laten knipperen,, tijdens het rijden en dat lukte een tijdje, daarna kwam ook met stevig naar links of rechts duwen soms wel en soms niet en uiteindelijk helemaal geen reactie meer. Open gemaakt,toen zag ik 2 koperen plaatjes die heb ik iets terug gebogen, toen maakte alles weer contact,maar kwamen er geen brandende lampjes
toen je dat weer goed verbogen had, heb je het toen ook weer aan het stuur gemonteerd? Anders heb je geen massa en doet ie het inderdaad niet.
 
20200519_224524.jpg
Ik heb hier nog een origineel echt luchtfilter voor een XS 750/850 liggen. Daar ik open filters gebruik is dit ding "over".
Type nummer: 4E2-14451-00
Nieuwprijs in 1928 oid: E 28.95

Mocht je interesse hebben, stuur me een PM.
 
Ja, weer gemonteerd en niks...

tja verder zoeken dan. Ik denk dat je niet moet verwachten dat iemand via een forum hier de oplossing voor heeft.
Het is aannemelijk, je verhaal volgende, dat het in de knipper unit zit. Maar je moet zelf even kijken waar; is de boel niet compleet vettig, zijn de soldeerverbindingen heel, maw waarom raakt hij de koperen plaatjes maar schakelt hij niet.

kijk eens welke draden met elkaar verbonden worden als hij geschakeld staat en probeer die eens kort te sluiten, en kijk of ze gaan branden...?
 
heeft de XS niet 2 relais de "de flasher unit" en de "turn signal canceling unit" ik kan mij herinneren dat ik daar ooit problemen mee heb gehad moest het knopje almaar langer vasthouden voor de unit ging reageren, zat niet in de schakelaar.

Niet een 750 maar wel het zelfde RAW systeem.
1590006271028.png
 
heeft de XS niet 2 relais de "de flasher unit" en de "turn signal canceling unit" ik kan mij herinneren dat ik daar ooit problemen mee heb gehad moest het knopje almaar langer vasthouden voor de unit ging reageren, zat niet in de schakelaar.

Niet een 750 maar wel het zelfde RAW systeem.
Bekijk bijlage 1502859
Klinkt precies als mijn probleem inderdaad, hoe heb jij dit opgelost?
 
Gaat om XS750C volgens het kenteken...alleen is die C inmiddels een kleine s geworden... O-)
 

Bijlagen

  • 186936814_5_big(1).jpg
    186936814_5_big(1).jpg
    356,8 KB · Weergaven: 10
Er zijn geen 'C's op de weg; de C was er puur voor homologatie.
Je hebt een 2D waarschijnlijk, misschien een E.
Wat zijn de eerste vier karakters van je bloknummer?
 
Ik heb last van roestende oren! De bevestigingspunten van het achterspatbord zijn doorgerot, besloten hier even niets aan te doen, gezien dit geen constructief deel is van het frame. Wel een vraag aan deze groep, mocht je je frame hebben gechopt (caferacer of zoiets) en deze oren nog ergens hebben liggen dan neem ik ze graag over, dan ga ik ze op termijn dmv proplassen op dit frame vastzetten.
linkeroor xs.png
 
Zo, die is behoorlijk krokant inderdaad. Ook het stuk erboven kan wel wat herstelwerk gebruiken...
 
zie hier het raadsel der raadsels
 

Bijlagen

  • contac.jpg
    contac.jpg
    712,8 KB · Weergaven: 12
  • contacT.jpg
    contacT.jpg
    518,8 KB · Weergaven: 15

Hier staat een hele pagina met uitleg over de RAW en een beknopt schema van het geheel.
verder een compleet schema.
Je hebt in de schakelaar nog een contact wat de rood/gele draad zowel naar rechts als naar links aan massa schakelt.
De geel/groene draad op de flasher unit wordt op zijn beurt weer door de canceling unit aan massa gelegd.
als je de bruine en de bruin/witte draad in de connector van de flasher unit doorverbind kan je 1 deel van de schalelaar testen, de lampen moeten dan naar rechts en links gaan branden.
 
Besloten om voorlopig de kuip niet terug te plaatsen, derhalve op zoek naar een koplamp met koplamporen, hoeft niet super mooi te zijn, de rest is ook niet super mooi dus ;) Tevens afdekdoppen voor de voorvorkpoten en de oliekoeler heeft toch wel wat last gehad van corrosie, dus als ik daar een vervanger van kan vinden dan graag (of wellicht een alternatief?)
Wie heeft nog wat liggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan