XS 750 Deel 4

Welkom bij de XS drie- en viercilinder freaks. Klopt hoor dat veel delen uitwisselbaar zijn. Voor onderdelen kun je eens kijken op triples.de, daar zijn wat specifieke spullen te verkrijgen. Maar ook Roukama heeft veel. Laat je niet verleiden om voor veel een nieuwe remschijf te kopen, er zijn op dit forum mensen (waaronder ondergetekende) die ruim voldoende voorraad hebben. Ze zijn trouwens alle drie gelijk, dus links/rechts of achter maakt niets uit. Succes en we zien graag de vorderingen.
 
Nou super! Ik ga eerst maar eens inventariseren wat ik precies nodig heb. Veel slijt- en revisiedelen valt ook te halen bij Bike Teile Service en prijzen zijn daar uitstekend.

Bij de motor zat ook nog een verkoopbon uit 1999, ene meneer Brand uit Dordrecht heeft toen koppelingsdelen gekocht, niet veel later zal de motor gestald moeten zijn want hij zou al zo'n 20 jaar stilstaan.

Ik ga eens kijken of ik die man kan vinden :)
 
Deze motor komt me heel bekent voor. Volgens mij is het dezelfde als die hier op MF een tijdje geleden te koop is aangeboden:
En de motor zag ik later op MP te koop staan, bij catawiki.
Maar, misschien kun je meer met de advertentie die hier gestaan heeft als je meer wil weten van de herkomst van de motor.
Stuur een PB naar degene die hem te koop had staan bijvoorbeeld. Zo, aan de advertentie te lezen, kan hij misschien meer weten.
Mooi project trouwens, en ook goed dat je hem netjes origineel wil maken weer.
Zelf had ik vroeger een XS750, veel goede herinneringen aan, en mooie reizen mee gemaakt.

Succes! :t
 
@ PLR, op een van de drie witte van de dynamo. Niet bij de CDI maar op een stekker-verbinding achter het linker zijdekseltje. Maar ik ben nog niet uitgetest, ik had de draad naar de teller provisorisch vastgemaakt bij die stekker. Misschien maakte dat geen contact, dat moet ik nog controleren.
Maar het gaat even op de lange baan, ik heb de buren aangeboden om hun XV’s (een 535 en een 1100) die al zo’n 6 jaar stilstaan weer rijdend te maken. En daar gaat best wat tijd in zitten..
 
Hoi Allemaal, ik heb afgelopen week een XS850 gekocht en ga deze dus niet ombouwen naar zo'n caferacer ding :)
Er zit een Rickman kuip op, mooi in kleur gespoten, nog aan het dubben of die blijft of dat ik terug ga naar standaard.
Heeft 91k op de teller maar heeft lange tijd stil gestaan en behoeft wat liefde. In ieder geval zal ik zaken als remmen en carbs reviseren, verder natuurlijk alle filters en vloeistoffen. Na een snelle inventarisatie zal ik in ieder geval de achterremschijf en achterspatbord moeten vervangen, die zijn beide slecht. Achterrek gaat eraf dus ook andere knippers nodig. Geloof dat veel spul uitwisselbaar is tussen een 750 en 850, klopt toch?
Mocht iemand wat hebben liggen wat ik zou kunnen gebruiken dan hou ik me aanbevolen :)

Grt, John

Bekijk bijlage 1497795
Hi John, super leuke originele, complete motor!
Ik zou de kuip er zeker afhalen, dat is geen gezicht meer 'tegenwoordig'. Zonder is mooi origineel klassiek!
Ik heb zelf ook een 850 gerestaureerd zoals je misschien in dit en mijn eigen topic wel hebt gezien?
Carbs en remmen reviseren zal wel het minste zijn maar vergeet ook het blok niet. Zeg niet dat daar alles nieuw in moet maar 90k is niet niks en jaren stilstand zo mogelijk nog erger.
Zou adviseren zeker de cilinderkop er even af te halen en de zuigers en cilinders te inspecteren cq laten nameten.
En eigenlijk gewoon de kop (laten) reviseren en alles in de nieuwe pakkingen steken, als je het kan (betalen) en goed wil doen.
Qua frame, de vooral balhoofd en(eventueel) swingarm lagers, en zorgen dat de verende elementen in orde zijn. Achterschokdempers bijvoorbeeld, als het de originele zijn, dempen ze niet veel meer na 90,000km!

Voor vragen en tips ben je altijd welkom, en spullen zijn er nog veel te vinden, je moet alleen de weg weten te vinden zoals Triple Arne al zei.
Ik heb zelf ook nog bijna een complete 850 in onderdelen liggen. Dat verkoop ik niet actief maar als je wat specifieks zoekt kan je altijd even informeren.

Succes en blijf posten!!
 
Bedankt voor het warme welkom :)

Ga de motor niet terugbrengen naar concour staat, insteek is dat je best mag zien dat het al een oudere motor is, wat betekent dat ik vooral heel veel moet poetsen. Wel veel reviseren, inderdaad remmen en carbs, maar ook voorvorken bv. Kop gaat er ook af, klepjes slijpen etc. Verder kijk ik wel waar ik tegenaan loop, niet alles hoeft tegelijk, lijkt me geweldig om zo snel mogelijk te kunnen rijden, dus daar ligt vooral de focus.
Hieronder nog een paar foto's, achterspatbord is gatenkaas, remschijven zijn aan vervanging toe en onderhoudshistorie! En als laatste foto een klein stukje gepoetst, ziet er toch redelijk goed uit :)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (5).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (5).jpeg
    131,8 KB · Weergaven: 10
  • WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (3).jpeg
    168,5 KB · Weergaven: 12
  • WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (2).jpeg
    230,4 KB · Weergaven: 10
  • WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (1).jpeg
    259,8 KB · Weergaven: 10
  • WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38.jpeg
    230,9 KB · Weergaven: 12
  • WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (4).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-10 at 16.08.38 (4).jpeg
    162,2 KB · Weergaven: 12
Bedankt voor het warme welkom :)

Ga de motor niet terugbrengen naar concour staat, insteek is dat je best mag zien dat het al een oudere motor is, wat betekent dat ik vooral heel veel moet poetsen. Wel veel reviseren, inderdaad remmen en carbs, maar ook voorvorken bv. Kop gaat er ook af, klepjes slijpen etc. Verder kijk ik wel waar ik tegenaan loop, niet alles hoeft tegelijk, lijkt me geweldig om zo snel mogelijk te kunnen rijden, dus daar ligt vooral de focus.
Hieronder nog een paar foto's, achterspatbord is gatenkaas, remschijven zijn aan vervanging toe en onderhoudshistorie! En als laatste foto een klein stukje gepoetst, ziet er toch redelijk goed uit :)
Haha dat spatbord is inderdaad wel 'toast'.
Hopelijk zij de cilinders en zuigers nog goed, 20 jaar is wel lang, als hij echt helemaal nooit is rond gegaan in die tijd is het wel aannemelijk dat er corrosie optreedt..
Maar het is in elk geval zo te zien een nette onversleutelde motor..
 
Waarom zou je op voorhand de kop lichten?
Begin met een beetje kruipolie via bougiegat in elke cilinder te spuiten, en de motor rustig rond te draaien.
Eerst met een ringsleutel (of kicker), bij geen duidelijke weerstand gewoon op de startmotor.
Zodra de olie de bougiegaten weer uit is een compressie test doen.
Bij minimaal 8 bar de kop lekker laten zitten.
Carbs wel doen, en alle brandstof leidingen.
Nieuwe peut, nieuwe olie en verse bougiekabes etc...en dan een startpoging doen.
 
Zou ook de motor eerst draaiend maken. Als dat gelukt is zorgen dat je er veilig mee kunt rijden en als dat allemaal lukt/ bevalt doorpakken en netjes maken .

Mijne had 17 jaar onder een hooiberg gestaan. Erg veel plezier in gehad om netjes te maken en rijd er regelmatig mee. (oa. Schotland tour in 2018)
(Mocht je dat kofferrek overhouden heb ik daar wel interesse in :X.)
 
Ik zei ook, als je het goed wil doen. Dat is afhankelijk wat je ambitie is. Wil je snel rijden, wat je schreef, kan je kijken of je hem zo lopend kan maken.
Maar een motor die 20 jaar stil staat en bovendien 90,000 gelopen heeft, even de kop lichten en nakijken vind ik niet zo'n overbodige luxe.
Ten eerste is het helemaal niet zoveel werk, ten tweede kan je dan pas echt goed zien wat je aan het lopen wil proberen te maken en of dat slim is.
Afhankelijk van wat je leuk vindt om te doen en misschien ook hoeveel je er mee wil gaan rijden.

Als je het niet wil doen is het misschien slim met een endoscoop in de cilinders te kijken hoe die er uit zien en of het verantwoord is de motor aan het lopen te maken. Er is echt een verschil tussen een paar jaar stil en 20 jaar, al zie je aan Dolf dat het kennelijk wel kan..

Ik heb niet zo'n goede ervaringen met wat je typisch aantreft. Ja, het loopt meestal wel, maar niet echt goed. En ik kan er niet tegen als een motor niet 100% loopt zoals het hoort, dus ja... decide for yourself ;)
Maar ja, er zijn hele hordes die het blok onaangeroerd laten en zich focussen op de looks..
 
Laatst bewerkt:
Dat van de kruipolie en de compressie test voordat ik de kop licht vind ik een goeie tip, dan weet je al een beetje wat je kan aantreffen.
Ben van achter naar voor aan het werken, vooral schoonmaken, komt best netjes onder alle stof en olie vandaan :)
En Dolf, het achterrek gaat er niet op terug ;)

9f018157-62dd-4590-92ff-599bb43c523e.jpg
 
Het scheelde wel dat mijn XS pas 19.000km had gelopen. Ik wil het ook perfect hebben lopen, bij mij mag je best zien dat het 43 jaar oud is hoor.
 
@joncon heb je PB gestuurd.

Zag gisteren een adv van motordemontagebedrijf die kennelijk net een XS hadden gedemonteerd. Volgens mij bikes2bits.be op marktplaats
oa. remschijven....
 
Bedankt voor het warme welkom :)

Ga de motor niet terugbrengen naar concour staat, insteek is dat je best mag zien dat het al een oudere motor is, wat betekent dat ik vooral heel veel moet poetsen. Wel veel reviseren, inderdaad remmen en carbs, maar ook voorvorken bv. Kop gaat er ook af, klepjes slijpen etc. Verder kijk ik wel waar ik tegenaan loop, niet alles hoeft tegelijk, lijkt me geweldig om zo snel mogelijk te kunnen rijden, dus daar ligt vooral de focus.
Hieronder nog een paar foto's, achterspatbord is gatenkaas, remschijven zijn aan vervanging toe en onderhoudshistorie! En als laatste foto een klein stukje gepoetst, ziet er toch redelijk goed uit :)
Ik heb nog wel een achterspatbord liggen, met een klein plekje, stuur maar een pm als je geinteresseerd bent
 
De XS was toch al af meen ik, of was dat je XJ?

Van de drie XS-en heb ik alleen 'Kamikaze' nog, daarnaast een roedel hallies en oost-duits en Honda en brommertjens en...en..
Omdat ik meerdere soorten en maten heb vond ik TripleXS niet toepasselijk meer, dus nu mijn docentencode..
 
Terug
Bovenaan Onderaan