XS 750 Deel 4

Wij zijn de winter aan het vullen met wat opknap en onderhoud klusjes. De ‘900E’ van triple_arne krijgt verse remmen:).
 

Bijlagen

  • 37CC8B92-392F-452F-B82B-DBFB062B53C1.jpeg
    37CC8B92-392F-452F-B82B-DBFB062B53C1.jpeg
    208,9 KB · Weergaven: 17
  • D2407C34-8FA1-4904-85E5-9A42780152B1.jpeg
    D2407C34-8FA1-4904-85E5-9A42780152B1.jpeg
    238,6 KB · Weergaven: 17
  • 1EA93C24-7C5F-42CC-A942-461B4619F69A.jpeg
    1EA93C24-7C5F-42CC-A942-461B4619F69A.jpeg
    147,2 KB · Weergaven: 17
Voor het afdekken van het kijkglaasje op de rempomp en de plunjer iets geprint.

Van de 850 de klepspeling nog gecheckt, kopbouten nagetrokken en de olie ververst. Zag er allemaal goed uit, zo’n 2000km na de ‘revisie’.
 

Bijlagen

  • 8407D0E2-8038-44BD-AA8D-ECBCBB18E94A.jpeg
    8407D0E2-8038-44BD-AA8D-ECBCBB18E94A.jpeg
    263 KB · Weergaven: 30
  • 27515F32-E83D-4107-B9E9-03DE7B097AE5.jpeg
    27515F32-E83D-4107-B9E9-03DE7B097AE5.jpeg
    262,6 KB · Weergaven: 26
  • BFBCF711-5951-4140-868B-8AD3A496DF0D.jpeg
    BFBCF711-5951-4140-868B-8AD3A496DF0D.jpeg
    119,4 KB · Weergaven: 27
  • 79F04755-78FF-4B50-91F1-D5690010354B.jpeg
    79F04755-78FF-4B50-91F1-D5690010354B.jpeg
    132,4 KB · Weergaven: 31
  • 9DD470B9-8376-4DE1-A05D-8FE8ECB3846D.jpeg
    9DD470B9-8376-4DE1-A05D-8FE8ECB3846D.jpeg
    222,6 KB · Weergaven: 31
Neuh, heimwee heb ik niet.
Wel nog een keertje een (kort) rondje.
Dat is me een tijdje terug ook aangeboden door @Wimvlis en ik ben zeker van plan om hem volgend jaar, als het weer lekker weer is, een keer op te zoeken !

19900413 Tussenstop Boxtel Paaskamperen MSG UT Yamaha XS750 2.jpg


Bijgevoegd plaatje uit 1990 van een tussenstop bij mijn ouders op weg naar Luxemburg of België voor het Paaskamperen van de motorclub van de Universiteit waar ik toen studeerde.
Op de voorgrond ikzelf met mijn toenmalige vriendin, tegenwoordig vrouw.
Bonuspunten voor degene die aan de hand van iets anders op de foto weet af te leiden waar 'mijn' Universiteit staat O-)
 
Grolsch! Trouwens, de foto's van vroeger hier boven maken weer herinneringen boven van m'n eigen XS750. Ik had destijds begin jaren 80 eenzelfde.
Ik heb er al eens foto's van geplaatst.
 
Aangezien er geen uni in Groenlo staat, in goed Achterhooks 'Grolle' genoemd (en dus de geboorteplaats van Grolsch), zal het inderdaad wel Enschede (in goed Twents 'Eanske' ) zijn waar sinds 1922 een tweede vestiging staat van de biergigant.
 
De remmerij is weer gemonteerd, opgevuld en ontlucht. Volgende klusje: opzoeken waar de oorzaak van het beroerde starten ligt. De startmotor verwijderen is -veel- makkelijker als het linker carterdeksel eraf is. Maar nog voordat de startmotor aan de beurt was kwam er iets anders aan het licht, de startkoppeling bleek vast te zitten. Het tandwiel aan de binnenkant moet vrij 1 kant op kunnen draaien en dat was dus foute boel. Ik heb er een in voorraad van een 750, eerst maar eens vergelijken of ze uitwisselbaar zijn en anders wordt het een revisie.
 

Bijlagen

  • EA010476-5809-4C84-9DE8-D467A76F670A.jpeg
    EA010476-5809-4C84-9DE8-D467A76F670A.jpeg
    177 KB · Weergaven: 19
  • 79426DF4-FEF0-4E6A-A860-9149CC856C4B.jpeg
    79426DF4-FEF0-4E6A-A860-9149CC856C4B.jpeg
    171,8 KB · Weergaven: 19
  • 614FDB8F-FAB7-4D58-946B-054C2CF706B6.jpeg
    614FDB8F-FAB7-4D58-946B-054C2CF706B6.jpeg
    147,7 KB · Weergaven: 19
Startkoppeling is uitwisselbaar en reviseerbaar: zitten drie kogels in geborgen door een soort triangel-beugel.
 
Startkoppeling is uitwisselbaar en reviseerbaar: zitten drie kogels in geborgen door een soort triangel-beugel.
Maar dan moet je wel het “idler wheel” overzetten, ik had het geluk dat die niet beschadigd was. Die tandwielen hebben allebei 47 tanden maar de diameter is bij de 850 kleiner. Heeft ermee te maken dat het rondsel van de startmotor 11 tanden heeft; een 750 heeft er 13. De tandwieltrein tussen startmotor en idler wheel is anders. Het zijn ook andere onderdeelnummers.
 

Bijlagen

  • 4335B7B8-96D3-4FDF-B8F5-2056A62D81EB.jpeg
    4335B7B8-96D3-4FDF-B8F5-2056A62D81EB.jpeg
    184,5 KB · Weergaven: 15
  • 38B7B693-4449-483C-A972-CD3711544577.jpeg
    38B7B693-4449-483C-A972-CD3711544577.jpeg
    155,9 KB · Weergaven: 16
In ‘78 de mijne…..mbt polaroidcamera, en geen heimwee om eentje aan te schaffen….;)

Bekijk bijlage 1707886
Heb ook ooit een keer het genoegen gehad op een 750 te rijden,en ik vond het een nogal agrarisch
rijdende motor🚜,niet mijn ding eerlijk gezegd,een 1100 heb ik nooit op gereden,dat zou ik nog wel een keer willen.
 
1100 is een saaie vier-in-lijn ;)
Ja, ik ben zelf nogal saai 🤫 ,vandaar dat ik liever iets soepel rijdends heb :] ,vandaar ook m,n liefde voor een 4 of 6 cilinder:z
ik heb 1,2en 3 cilinders gehad en die heb ik nooit echt lang gehad,was toch niet iets waar ik het lang op vol kon houden.
Al heb ik momenteel nog een 3 cilinder,maar dat is een 4 wieler. 😬
 
Heb ook ooit een keer het genoegen gehad op een 750 te rijden,en ik vond het een nogal agrarisch
rijdende motor🚜,niet mijn ding eerlijk gezegd,een 1100 heb ik nooit op gereden,dat zou ik nog wel een keer willen.
Vond het toentertijd een mooie motor en lekkere geluid uit de 3 cilinder, en handige cardan na de kettingen uitkoken periode. Later zijn o-ring kettingen gekomen…. Heel wat vakanties naar de Alpen/zuid-Frankrijk met de Mrs mee gemaakt…
18507384-4E76-4781-BE6E-442C509AA52C.jpeg

06CC35FB-72C9-4110-8B24-57EE56F71DFD.jpeg
 
@RG-gamma
Over het "agrarische" van een 750. Een 850 heeft het nog sterker :) .
Zelf heb ik er geen problemen mee. Maar wel bekennen dat mijn dagelijkse fiets een Fazertje 600 is (dus een soort Golfje onder de motorfietsen :$).

En om enigszins on-topic te blijven, ik hoop binnenkort mijn 850 weer rijdend te maken (vervangen van de haakse koppeling op het blok).
 
Ik heb deze misschien al eens eerder geplaatst maar hier mijn bijdrage. Raadplaat voor jullie: waar ter wereld is dit?
 

Bijlagen

  • 10758339-4EEB-4B51-828F-9329C552C118.jpeg
    10758339-4EEB-4B51-828F-9329C552C118.jpeg
    50,6 KB · Weergaven: 58
Terug
Bovenaan Onderaan