Yamaha Virago XV1100

Naar aanleiding van een wat uitgebreidere testrit, heb ik nog wel wat werk aan de winkel met de Virago.

Afgelopen vrijdag een testrit gemaakt, maar liep niet helemaal lekker (meer). Dit leek aan de vervroeger te liggen, die ik (per ongeluk) op de kop had geplaatst. Schijnbaar blijft er dan iets open staan, waardoor ik, of valse lucht krijg, of de vervroeging niet op orde had. Dit resulteerde in pingelen en backfires op lage toeren (tot ongeveer kwart gas).

Zondag maar eens een poging gewaagd om de vervroeger op een goede manier te monteren (wat gelukt is), en om de carb nog wat beter af te stellen (met name de mengselschroef). Ook dat ging gepaard met af en toe een backfire.

Helaas heeft dat er voor gezorgd, dat mijn 'professioneel' zelfgemaakte pakking, er tussenuit is geblazen. Mijn 'briljante' idee om een fietsband als pakking te gebruiken is dus geen succes.

ABLVV86FZ4kk3ZDCzWStp2tz0DQPHqv0M5R64jTcusRDNCH3fPe8LZ8rabCS2hw3cBANHGGMDynHSbgfUkDRZDhU5cxFavPmTzRtBODTBpfiIdhUgjsLoXAhitdPmZxVyogX-wMl0RtQ8FeTMCo8ywhCYhDl-w=w712-h949-s-no


Helaas zit ik nog wel met de uitdaging, dat het inlaatspruitstuk niet perfect aansluit op de voorste cilinder. Mijn volgende (hopelijk deze keer wel goede) idee, is om met hittebestendige vloeibare pakking te gaan werken.

Ik houd jullie verder op de hoogte
mocht je vloeibare pakking problemen gaat geven. Ik heb hier papieren pakking tussen zitten. Velletje van 0,8mm en netjes op maat knippen gaat tot nu toe goed.

Ben wel benieuwd naar je afstelling nu alles netjes dicht is. :)
 
Vanochtend eerst wat afstelwerk gedaan (gasnaald en mengselschroef), en daar na een proefrit. Ik denk dat ik er nu voor 95% ben! Al merk ik dat ik tegen de beperkingen van de carb aan begin te lopen (het is een CV type carb, en de traagheid geeft wat conflicten met oa de vervroeger). Je moet het gas echt ‘opbouwen’ (wat ook wel verstandig is, gezien de bak met koppel). Ineens vol gas vind ie niet fijn… maar eigenlijk ben ik best wel tevreden nu. Hij is rijdbaar, en dat is al een heel mooi resultaat. Wel merk ik nu overduidelijk dat ik wat top end power kwijt ben geraakt… (maar wie geeft daarom met een chopper?)
 
Owjah… als je weer de openbare weg op gaat, is het ook wel weer handig om er knipperlichten op te hebben!
 
Ben je content met de knipperlichten?

Ik heb dezelfde op mijn Yamaha XJ700X en deze vallen onder het rijden met regelmaat uit.
De lampjes bewegen in de houders en met m’n dikke vingers kan gewoon niet bij.
 
Ben je content met de knipperlichten?

Ik heb dezelfde op mijn Yamaha XJ700X en deze vallen onder het rijden met regelmaat uit.
De lampjes bewegen in de houders en met m’n dikke vingers kan gewoon niet bij.

ik heb werkelijk waar geen idee nog... er is nu ongeveer 15 kilometer mee gereden, en ze doen het nog ;)

Het is dat ik ze gekregen heb, en ik de originele niet meer wilde terugplaatsen (zie een eindje terug in het topic, staat niet heel fraai)
 
Vandaag verder nog wat kleine dingen gedaan... Valbeugels had ik gedemonteerd (had een optie op forwards, dus valbeugels al vast gedemonteerd, maar de forwards gaan voorlopig niet door), en die heb ik weer gemonteerd. Tevens de highway steps van de beugels af gehaald... kan ze niet meer gebruiken omdat er aan de rechterkant een carburateur en luchtfilter in de weg zit 😂.

Vervolgens kwam het moment er aan, dat ik tot de conclusie kwam, dat de Virago in een nieuwe fase terecht is gekomen. Hierbij hoort ook een cosmetische ingreep...

te beginnen met het verwijderen van het voorspatbord:
ABLVV84alHRm_HTBjGDj4bdv-F4YF8OUI04iGOVDLVhCFeeyyfCpXai8M_jRtKJMNGIqThyX9jlUdSACQK0iGfQ1PmcUOc3WS-BXYQETgvBNy-5Gv4lzr6wnNzq43HyPHnKrI-WMZHfptG9nviriOC2hip1d9A=w1136-h1514-s-no


En na wat emotioneel gepeuter, het voorspatbord weer terug geplaatst:
ABLVV877BE9F258dtCvWMFMUUn_lvzOxTp26pB_Yd1q9j8bryCdHuXA1b_1pVP_6Fnoeyxn4kH7zat6jKVLNNXNNji6ZvfgCRvhBKzLIBnUgNWx4l7lKaw9M2wQvWvNXkGplgxFAWjk8w5aZNfVXNfLiYzGiFQ=w1136-h1514-s-no


ABLVV842D18doMsAJVc3tTPzJ2Zm1Q3NkwJY0f6aqn5dBk0ocjX-ku9AVzNCpHqqe5cNqq1G6EZzW0TMbbcRZpqG5QB3AknoHKvu9EyY3vLOauSfpBimNAojB9mj_sQ7CDtoepWqyH4SefOXpFtnEjMZ_td_HA=w1136-h1514-s-no


Daarna zat ik nog met mijn bobines. Origineel zit er een heel sjiek kapje overheen (waar ook de vervroeger op zit gemonteerd). Echter past dit kapje niet meer, omdat de nieuwe bobines net iets anders zijn dan de originele. Ze hebben wel exact dezelfde vorm, maar de contactpunten zitten andersom, waardoor ik de bobines op de 'kop' heb moeten monteren, en de 'bult' nu aan de bovenkant zit, in plaats van aan de onderkant. Nu wilde ik in ieder geval bereiken, dat de contactpunten niet in het vrije zicht zouden zitten, en eventueel opspattend water of troep, rechtstreeks tegen de bobines aan zouden spatten. Ik heb het originele kapje ingekort, en deze er weer op gezet, zodat de bobines nu in ieder geval beter beschut zijn tegen de elementen:

ABLVV86EeVSrhs7O97NrC1V9lOHlQJbFAZuhwZ7l9OXApdEJ9FpcaI7GE-yDhUEOzxE5Xa6Eph442gpwMNa4d7LoUArXppIXPBpAKi-s9UBuSjK70Ap7smRabPxugY2-7EO_RoRQfmlESOHYkxPQRJM8ug9JdQ=w1136-h1514-s-no


Tevens zie je op het plaatje, dat ik een beugel gefabriceerd heb, waar de vervroeger nu aan hangt. Was er namelijk per ongeluk, proefondervindelijk, achter gekomen dat een vacuumgestuurde vervroeger het niet fijn vind om op de kop gemonteerd te worden 🙈🙈🙈

Verder nog een beetje aan het schoonmaken en poetsen geweest met lupsofijn (wd40).

Owjah, de raceeend moet toch weer een plekje hebben...
ABLVV85gHJCjPttEELrhCpj-M7GuWE2bq9oxQjeCPYN6SNNaTyC8uCUTHvoJOUWm_4nxPuLmfuHJKwuVKxRqJNZjpmuz5KagAX4BuWAUQg7JP0e-QopHi29rNoQForY-ViCsRGmfq0VAR00XV94RE4YlAwUZqg=w1136-h1514-s-no


Ik begin een klein beetje sentimenteel te worden, omdat deze fase van het Virago project zo'n beetje afgerond is. Misschien moet ik links en rechts nog wat fijnafstelling doen, maar de Yamaha is rijdbaar... Voor nu mag hij nog even lief in de schuur staan wachten op het moment van een fatsoenlijke (proef)rit.

ABLVV873jH_ljkS1Y1JSM6-1_9Ia6U_p3090ZmcSww_JXD3TfVmcEbPfXEKw9WzTwY04O5PLb2Gi1n7em6r5R1_BHvRyaKWs9qXo2zr_wFHmyFHSv_JIvGV_XA8c6ci3g0QjNSgGxFAk5zyiWZ6ajwOPUSRwIA=w2018-h1514-s-no


Dan volgt natuurlijk de vraag: "What's next?"

nou, er zijn nog wel plannen...

- Nieuwe voorband zit er aan te komen...
- Peanut tank lijkt me ook erg gaaf...
- Misschien toch een andere carburateur (een Mikuni flat side lijkt me nog wel een keer gaaf)
- Spaakvelgen zou me wel mooi lijken...
- Koffers? (ik weet echt nog niet of ik er nu wel of geen koffers op wil hebben) of een fancy swingarm tasje of zo...
- Andere apehanger (slagje dikker) en de bekabeling door het stuur heen leiden...
- Knoppen op het stuur minimaliseren
- Wat spuitwerk (koplamp, framedelen, spatborden)...
- Uitlaat wat opknappen...
- Geen idee wat mijn brein mee aan komt zetten...

Aangaande deze projectfase wil ik even speciale dank uitbrengen aan @Willem voor het geestelijk ondersteunen en meefilosoferen in deze projectfase...
 
Wat is lupsofijn ? Google levert geen zinnige resultaten in deze context ...
Whahahahaha… ik had het er nog speciaal met haakjes achter gezet…

In mijn nabije omgeving is lupsofijn een bijnaam voor WD40 …

Lup (loopt) so (zo) fijn (soepel)
 
Gisteren een heugelijke dag! De Virago na zijn verbouwing voor het eerst écht uitgelaten. Ritje van ruim een uur, en hij heeft zich keurig gedragen.
Het is geen hele vriendelijke motor meer, en het rijden moet met beleid. Power onderin is nogal aanwezig, en de gasrespons is bij vlagen abrupt. Verder is die nog een beetje gevoelig voor stevige zijwind... Met stevige wind er dwars op, dan werkt de luchtinlaat niet lekker meer (trekt een soort vacuum), waardoor je de motor hoort 'verzuipen'. Daar moeten we nog wat slims op verzinnen (maar niks onoverkoombaars)







Ook maar even een YTfilmpje gemaakt...
DISCLAIMER: Bij vlagen wat ongepast taalgebruik
 
Ben je content met de knipperlichten?

ik heb werkelijk waar geen idee nog
Ik heb ze zelf ook en bij vlagen gaan ze van aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit.

Maar dat stoort me niet, lijkt een soort van signalerende werking van uit te gaan.
 
Toch weer een modificatie gedaan op de Virago... (heeft niet lang geduurd 😂)

Had besloten dat er toch een side mount kenteken op moest komen (zoals je hierboven ziet)

Ik heb er voor gekozen om de sidemount vast te zetten op mijn veer.

ABLVV84_-lwr4rzm-_k9sh2zLG4blYJi7Hu2Jk_EweAE-_zJRrVo6oVMkHMkmBP_BX68s1Kcg94Ey952hcE2eoHZp_7jQEwKIND44W3SW6Vr1VgOzT4x5DwYXkfvI4knSbevfJ-RL9VK6nVC7v9xJmJPJMKjWg=w1136-h1514-s-no


Vervolgens de kentekenplaathouder en achterlichten demonteren... (wat een viezigheid kwam daar onder vandaan zeg), en kijken hoe het gaat staan

ABLVV86gwTvcsVLW97MYTuPzBRO4sf08vqUy7FG5Cbe7W-Hf4yVjrtYKQlTdv0tyWsc6FRRP4TjYEcfktK4yEBuhETRmDSvCbSYcEb15pKLDeTppt24Vs9rKMaCQPIG9d_cZudgjtIBw2t34a_oODW5vKMKQew=w2018-h1514-s-no


Daarna gaan bedenken hoe de bekabeling moet gaan lopen, en testen of het naar behoren werkt (bleek er een remlichtje kapot te zijn)

ABLVV87YMEV_r0NPvCHw7aWxxEfOPlH37QlQiVkHAFoSdSZ3QZa_aB5PkmFlWZEmX3gt1a66JkglAXygt2llBH5xHgXw1-ZGJb5D8J454HR1D8-HUF8M4QeiJoqMu_9QVxKOeYJwJcYhb8hE-RwCpGy9nCHDxQ=w2018-h1514-s-no


Het resultaat (wat ook weer resulteert in meer werk, want het spatbord is niet helemaal naar mijn zin zo)

ABLVV84idwz_-DS_ErHbMVnuXC8J15S0et9syVBVuULZCCWTR5Ql1zJWcC4Vlzxx35zYu7i7iEkTRi7xpEkp6EecQ94NasOC_m6yt7V0h7TUr6U36_dJM6G2gD_cgt8z59PmNnAZt8ZAr3o5cueIJnvy5v6TlQ=w1136-h1514-s-no


ABLVV85WcOSocwzxXjlNcDNFmBXkzY26mQVTK3tGfeekokBx-capjAV8tfGUfLkflR9B5fTrQss957-m7yjUnp78tZ6o5ah_v52e-6buh-nlc0wNVhuHEbfwgvCVnm67sJa1DUf6qnEVa8sbhNDhJk2OFEH4BQ=w1136-h1514-s-no


Daarna ben ik weer bezig gegaan met de fijnafstelling. Ik was er achter gekomen, dat door de ombouw naar enkele carburateur, ik teveel vacuüm zoog aan de boost sensor (vervroeger), en dat daardoor de vervroeger veel te snel zijn werk begon te doen. Met behulp van wat creatieve denkkracht van @Willem , heb ik er een drosseltje tussen geplaatst, waarmee ik de hoeveelheid vacuüm kan regelen wat naar de boost sensor gaat.

ABLVV86HVG2gs3LyJhtPtoU6KSkB--RyxDUr3_gGdntb0lBgLTZKSNjrZ9UZhsazp5Ttr4m9WWCbba3MVnXIF9q_MA9gBY6myxB0CCfuS1IhPvNq0V6R5hqGyWxI87kWGqyPqZL-uZZycIsk7GQAQjEDC3VQNQ=w2018-h1514-s-no


Daarna ook een beetje netjes 'weggewerkt'

ABLVV86FwkicpW1XVhXn3aSpricwNIq5pvXsQ-h5G1ds204I7ne7Mox3o41b20zVy4UxNqGWwieLK5JoNZA4RoCFnpmeLGq1UmN8S0Jk1_HPL8fu5t63P6SdgoRLIY548qYSSbyQrsQV8T4eSx792_ZQe2AVDg=w2018-h1514-s-no


Nadat ik deze had ingeregeld, kwam ik tot de conclusie dat de gasnaald nog een tandje omhoog moest (stond in de midden), omdat ie met 0-25% gas nog wat inhield, en te weinig benzine kreeg. Proefondervindelijk vastgesteld dat ik ook echt het geval was, door de gasnaald ook een keer een tandje te verlagen (vanuit de middenstand gezien), wat er in resulteerde dat het inhouden veel erger werd.
 
gisteren toch nog wat klein werk aan de Virago...

Het achterspatbord was niet deugdelijk genoeg bevestigd... Deze hing aan het zadel, waardoor er iets teveel beweging in zat.

Dus ik heb mijn 'oude'. afdekplaat wat vermaakt (zie eerder in dit topic), zodat deze grotendeels onder het zadel weg zou gaan vallen, en voorzien van een vers laagje verf (helaas niet helemaal goed gelukt, de verf is 'kapot' gegaan door de koude)

ABLVV865URmE2Y9m47iXvsNBN1o5z8x20FJThmODxxW03XXINE4Xg5GV1L2zf0kGfnQXslVznyOWFfvG8CzUm39UPiF2_RHCywyOgmevaqxMJ402VXgJ2oKgHBVfNZeflHVnOpPLcWJvWRCKiY24W9r5KFATtQ=w1136-h1514-s-no


Plaat op het subframe gemonteerd, en vast gezet aan het spatbord (zoals het in het verleden ook zat)

ABLVV86MtxDAfvNkwi5u_vDO0aAHfvUMTGRiCLtSeWXT7iQHnP6fzDZ66PAIbZqJyW2F38Ny2hH0J30wBAEbsT5zHVuwDjZ4VI2AoqmB_bizCDVS9vsxfjOynVYAlyO5UHXDqktJMIgQSprLQBwKx9YP_fPsoQ=w2018-h1514-s-no


Vervolgens het zadel er weer op gezet

ABLVV84bHh7FiW_363rl0N8-cUV_g5SOKmcgtInHLQUu9r8oz5Yovt_hBFr1C4WopRCtzF_jS2upslF9yAaT91N5jFCgWc7IoaQPvAvY3zcri-S2uZ7zJOO3UsJJieGIBw1-VgVqd-gP_jnzbOwSRbTstVNm6A=w1136-h1514-s-no


ABLVV84BtETWBkvvF3IyghALm6U6nVKDiDyMCKN-aIIyi02rjMPj1jIB5g_tcspAS_vIMuO4RfVdm8PEO7F_porsmULIRiZBQbEtDD5hCBYbjCvMo2HZCXNXo7MLRb7UGVAHDzo7YDtbIEJWj8zHWR3BsbGj-Q=w2018-h1514-s-no


vandaag besloten om te kijken of ik de uitlaat weer wat mooier kon krijgen. Dus in de weer met brasso en citroenschoonmaak spul (jemako). Tevens de zwarte smeltplek er af geslepen...

ABLVV85hzGNoOJKyr76KeAjfp9srzsI_xvBcaBMNxFUIC8g3mMqUU9sw05EETr8FtqYC6C5umUxsRMzzAnriS5n0CGORru59twiAEN8zbgTBFkWWPeoNu2KOgbJL1htD4X72WW7WRpdsmnhWTO38nwZedAzsEg=w2018-h1514-s-no


Poetsen, poetsen, poetsen, en steeds een beetje mooier

ABLVV85DmcmTT6il-59_8Cr9sRPpKeZMwufm_2x2zagSzz6piKJ2OBZvRJB2Op8m_Se3VmbUb6GkUIhCJT7-GI1kEHs3NDx09wDarLWQkQl8s9sNL-eD8cDmnA-q436Rf7iLeMDgHRvMPwu9H0RGvhtSLLoazA=w2018-h1514-s-no


ABLVV84jnN5YOhElxUqC7GsV9KK3VigEnQk8yorAhetcw24rB__mC_39dJ5b7qJi_2v6W3l5ayTE3w1M5A0qJgu6G_8kxm2hqqoqALjvu5HmsksO56M92_ccmoskKjYbGtZBiLvQFzK0oAMY3RtOobt7ueU0eg=w2018-h1514-s-no


En van het eindresultaat zelf eigenlijk geen foto... Want....

Vrouwlief kwam de garage in, en zei dat ze het gezelliger zou vinden als ik de motor binnen zou zetten. Want zij wilde ook graag wat aan de Virago doen... Dus zogezegd, zo gedaan:

ABLVV87A89xOVKDO0WkltoeKJ14as9ybSrBh8FkPiEEYfzDf7WOv9sOzyFmDiuQQcQyJPJ9SaQxWUdSuBax8v7IvruqDQaC_6kE3nImSNh8N76RsswJDirs-0MTyXyatc1ChkQc-IRTEC6xxJ0S6UoK1hNeorA=w2018-h1514-s-no


De Virago staat nu in de woonkamer...

ABLVV87wkFJqYZuRcJGdJqby7L7LVDL4tQQL0QjEJUFMQT-MGdeIqOdUdACs7PqTrbmGHBewS8Kh1DWK7z5B7MORNlG4D_k-GD7tG5WulKpL4uQCyNBN4hJ4whVOT017qhBHjK80ujUWqQrrdxGbhUhsrEtScg=w2018-h1514-s-no


ABLVV87-og1M0uwzGsOQP92sJXZLXh3uqVoXCqzFebByeswOsF-h_PcFoUuMw2J11TKyjgxSc7LegMc9VJPJwgb6bbJudIFxtIRnGMcJxWczZKFNoQxJvKzY_07Jt3-EgOp9cJ2OpHzzDbqG3kM9BcEOaVg3fw=w2018-h1514-s-no


Had vrouwlief (zonder mijn medeweten) velgstriping gekocht, die ze er graag op wilde plakken... Nou, dat vind ik een prima idee, en helemaal leuk dat zij ook zich met de Virago wil bemoeien!!

ABLVV85P4CqsxO8ILWVpIq8KRfJIxYVcDzauCN1sjXHO3BmJxtHV9Tk4q9nd8fhRhmuhdNp15pbyIAArINetN0tCejBeCq2iITqZJ-pEulbXr7442zO3V_pYS0AWN02G1ed2oHXilFHKJzaT08xJAN3LyFZaUA=w2018-h1514-s-no


ABLVV86KTdqhCzBuliKFMx-aU6rCBgjETUCIku4ldx5yrS2b-jhbF8rENOnSNmgYM2R3ymyB8RyeQBEsG6KNNa3i2AhPnaAveCjZrqJQ8As26b3Gwdqzm9hlmaxwFUgidNp5qw2pGuqF3IhFnF2VgUzdWzAW4A=w2018-h1514-s-no


Ik vind het heel gaaf!

ABLVV86Cm7xIS1sZNSSZIlKNyOQbH0_OL5XhNQXiBnS6PCRVGvV9NTu1a-o3i8QrAf8olwYi3XCslKerbehWh2WegU4QdocMPM1YTk90Dm9qLZB_uwvzXNcdRzz66avhYuo3M0RA-PaaBhAoqqpSyDYx7Yv0Gw=w1136-h1514-s-no


En van dit uitzicht word ik erg blij:

ABLVV84uImT78uCTdc0P9jvqhS9iUZ2ViRlKcAxRXbIiZJFQHcJ0ad-zWEwr40Xgmu83F7P4O67clNJ0hkSyi5lnPGXJJyap1OttsfXkjEl2OWXkDlkoZki9FCTIglEO009XB9N8F4Rw_WftKXPLXx41KF6ofw=w2018-h1514-s-no


En nu heeft ie een heel mooi plekje (en owjah... de uitlaten zijn best goed gelukt!)

ABLVV87rmYzJrfDxqmSu0ZMdH99wAZW1WwpBYpItNENdBQeMayJ0AnoMMAtHKPeT4MSiMSZ3D_A6IikHLKnd0Sbwob8VPlt_-D79IADoghDSp5xc23eJb5tmCQr3Q_QzwcHdaIeKIYDczUGQEmHpEOLY0GegiA=w2018-h1514-s-no


En om het af te maken wat sfeerverlichting er achter gezet:

ABLVV84CZ_a9A2NTaBp5BSKjMxcv-m-2dPLoK5Zq6gVhuCGD_WderSlqQxskoZqCjLy1VLn-vbfQP29US-13NEBlghMjQ9rEOFiX93PZ6EGFQDshQZbAqxo5QSzlMmTFNZXSEBv-x1Ef1WECV5pUqpqLvM7LAg=w2018-h1514-s-no


Sfeerplaatje toch? Kunst hoort in de woonkamer!!!

ABLVV84_i2T8zXpzatOG0C7SNUGhrXKcbNhVLL0abjmHeUf2e6_8qzihTUA__2z7KChBygBDQRWh4f046FKYIM1SxAcO0R-HuXRWElG-XtYXPOUeo8nfERXBJ6ED9Tg4PquI-Gl3p-ozsQxZMNB9O2YiFTXhyQ=w2018-h1514-s-no
 
Gisteren een leuk stukje kunnen toeren op de Virago! Wat een verschrikkelijk leuke machine is het geworden zeg!

 
Ik vind 't een tof ding geworden!
Je moet alleen vriendinlief weer aan het werk zetten, want de velgstriping aan één kant ontbreekt nog :)
 
Ik vind 't een tof ding geworden!
Dank je, dat vind ik zelf ook wel!

Er zijn meerdere mensen die het een heel tof ding vinden, dus de kans is aanwezig dat hij mogelijk weg gaat (een aanbod wat ik niet kan weigeren)

Je moet alleen vriendinlief weer aan het werk zetten, want de velgstriping aan één kant ontbreekt nog :)
haha... ze had inderdaad te weinig gekocht...
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
En toen was de Virago weg... Na drie jaar, en een afgeronde verbouwing, is het tijd voor wat anders geworden...

AP1GczOBnhGZ_WC9EWs_r8PrVkJsAKIvigFdET0i7v0b7ZRIP9mUPMdSgt7ssVccVe2GsvK1dvLVkEx5V3O9XuhN4AOKgO0CRmGvx-7sHOCFfQDKErb_WBZXO0WrYixgs8fwZVqSYtDt_yDDKujKFUoWpuhmNg=w1228-h1636-s-no


Ik had de behoefte om een specifiek type motor te gaan bezitten/rijden. Voor mezelf had ik een tamelijk specifiek lijstje met wensen die graag wilde:
- Klassieke cruiser look (a lá HD Softail Heritage)
- 'Dikke' spatborden
- Grote motorfiets
- Breed stuur
- Spaakwielen
- Geen zwart, maar een kleurtje

In mijn zoektocht kwam ik in eerste instantie uit op de volgende motoren (in het door mij gestelde budget):
- Honda Shadow 750 ACE(eind jaren negentig, begin zeros, specifiek de ACE)
- Kawasaki Vulcan 800
- Yamaha Dragstar 650

Waarom specifiek deze 'middleweight' cruisers? Dit puur omdat in mijn bescheiden mening deze qua balans (visueel) het mooiste zijn.
Veel pk's was geen sterke behoefte, omdat de BMW daarin al voldoende in voorziet. Het gaat me echt om de stijl en de looks van deze motoren

De Dragstar viel al snel af, omdat die eigenlijk toch te klein is.
De Vulcan viel me in het echt een beetje tegen, en was het op een of andere manier 'net niet' voor me
De Shadow was een schot in de roos, ook na een proefrit. Schitterende motor, lekker koppelrijk onderin, en binnen budget.

En toen kwam er een outsider om de bocht vliegen in de vorm van een Suzuki Volusia VL800. Deze was ik nog niet eerder tegengekomen, en vinkte ook alle boxjes af... Een goede bekende van me, die hobbymatig in motoren handelt (waar ik ook destijds de Virago heb gekocht), bood me een Volusia aan (twee verschillende), met een aanbod wat heel erg interessant was.

Het werd helemaal leuk en interessant, dat een van de twee niet om een Volusia ging, maar om een Boulevard C50! En dat bracht een paar extra leuke voordelen mee, namelijk dat het om een injectie motor ging ipv een carb motor...

Om een kort verhaal lang te maken, vandaag stond de afspraak om de Boulevard te gaan bekijken. En tot mijn grote plezier, had hij ook nog eens een Shadow 750 ACE te koop staan, zodat ik ze ter plekke kon vergelijken.

AP1GczOt6xgLiaSf--Nu90uKChxhUV3--CNtRe-D-dlopd4q8CiNov810XgtEfeso5Jh9FZe06Tr4UbkkjLUObJYSn4GYT_J4abgJN5DuwP_eio-OABtw1Gek6E7lGIFWnMW83bh5ONK3tFl0Ti7rEo1kdeStQ=w1228-h1636-s-no


De voorste Volusia viel redelijk snel af, omdat de zitpositie door het lage stuur om te janken was, en omdat deze toch echt net niet hetgene was wat ik graag zou willen hebben (was ook een stukje goedkoper). Over de Shadow heb ik nog even zitten twijfelen, maar de Boulevard is toch wel weer 'meer' motor dan de Shadow! Iets meer power, iets breder, iets groter, cardan ipv ketting, en injectie ipv carburateur...

Het is de Boulevard dus geworden:
AP1GczOcmMLvs0id4U0t5QQZPc7ZYgpvIlEcMWZKrfynRJnKZ8wQn0TeHTYCIst4xTD-yUERe4ZQvjDRFHQ2xvPoyWpJUM9DG1-4Gx5_pvW7CHKVJrJs79aY6hfnB8-2YAlamYID9vRsmVg4ZHed_rwnUxB61Q=w2016-h1512-s-no


AP1GczN9yUrx5IiJQC2JVWkS6RkLddDPPwazDWayiL1BQHw48amffirsCJ5T9hxEXzkJr46plHhKawEPpGhJO_50vzo8Yz8Rcmdn3-nAH2oXCsoM3LPIAktU0qDbutBbMz2rzmD7wx7nL58zW0zYvgJSxJYAoA=w2016-h1512-s-no


Er zit nog wel wat klein werk aan... Hij moet een hele goede poetsbeurt krijgen (wat ook wel te zien is op de fotos), en ik wil hem op korte termijn een onderhoudsbeurtje geven (remmen en olie)...

Maar ik heb de motor die ik graag wilde hebben, en het hoofdstuk van de Virago is hierbij dan ook ten einde!

Van het sleutelen aan de Virago, en het verbouwen er van, heb ik enorm veel plezier beleefd, en heel erg veel van geleerd! Het was mijn eerste 'grote mensen motor', en ik blijf deze machine een warm hart toedragen! Ik hoop dat de volgende eigenaar er ook een hoop plezier aan gaat beleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan