Yamaha Virago XV1100

Het staat niet verkeerd.;)

Maar al zet je jouw motor vol met allerlei zaken en als jij dat mooi vindt dan is dat het belangrijkste.:]
Dat zeker… er is in mijn omgeving wel wat controverse rondom de looks van deze motor, en dan met name het spatbord 🤣 het hoeft niet altijd mooi te wezen in iemand anders ogen, zolang het maar ‘mijn’ motor is
 
Zaterdag nog weer wat kleine puntjes op de ï gezet... Kwam namelijk nog een tweetal verse Virago logo's tegen, en die moesten er toch maar eens op komen.

AIL4fc_AvyLw_iOdVMGTW8HiGNsPBXRfE4udwi2TMBCQPMzVIbtLhNSktw4JQhHmQponKn3io8Bub8Z93oSb0tcOrunXIDJwoCsBwiS06WtOE4_2ZnwyjbxOKW5PbrKjWqDzn_7Jd-1sayRqDMDmIegKhEHkRw=w1256-h943-s-no


AIL4fc-4pBE8LNUOC6lwUOcOzp5J3bS3PWxfPNc8mrfWQA_kAi9idQNJTrwQdgFht5IxyR5EjJF2l3UXOC7OMqURj92mzq7m_2CT6qDMgK_SiuarN1ZL3wocfTCq07ujz424NTluUbDM7d-P-W1ZL9lTaSqhBA=w708-h943-s-no


En volgens mij is de deze hint wel duidelijk:

AIL4fc-AsHwt_MS3pKOlZ60Ppx3a5oreCA5zuNFSoYcTKHFzC0m-ao7SBwtypHz8Lq9cTeJatjmzc_LKWRLg1V7cfp_D8ymKadp_NOY_2cTaAnmMNv5w-wa3dkH-QBR0Zsp6ENpS-XX3dCSvXjhPmH0K26EeQg=w708-h943-s-no
 
Zou het bijna vergeten te posten hierzo, maar een van de redenen waarom ik weer passagiers kan meenemen:
AIL4fc8evqpGATAIcJ6rksgympMU-UWo7qUCg1gNVGApyZlLNFNL97ggh8Rfb3ASEVAZiqnmIdyXUm6eCKH5zT-HEcNFp5BO9zew1IZFfKVlC2mo586zhvZWrFTpEcwoHUS1cuzPRHRUU73KqPk_Zj2iA4LAZg=w574-h861-s-no


Zoontje van een maat van me had een gala, en had mij gevraagd of hij achterop de motor naar het gala mocht...
 
Gisteren een heerlijk rondje gereden op de Virago! Ik merk wel dat hij wat moeite heeft met 'normaal beschaafd' rijgedrag. Met heel rustig rijden (met een constante snelheid) begint ie een beetje te bokken en te zeuren. Zolang je gewoon lekker vlot rijd, en 'gewoon' regelmatig snelheid wisselt, loopt ie als een malle!!!

Maar bij zo'n verhaaltje horen natuurlijk sjieke plaatjes van de Virago:
AIL4fc9jo96xJd24ZfXJVX6uKjGTV0aOxG_VwWWaJ2u_FaEZF-Jv9Bki1i8MgKUZv3O0Rsu6BzVNJZ22dSMsBol5VC9B5g0FMdga-qyFWlqgXwndU5Xm6bkOiv27YeTHe_4Pn2cIsLLyJYgwiAxsrroxm9A9JdT0pgAIQYwFjQgPDKSOoqwQ70axdBNb91K_w5Y4wRyLiKnQwoRS9ZZ0JICf-oXWiTf5nHoMKYpJ8VRG_vOgCWYQe1bVpjtZ4WLnhXloZE8Fqa9D4XUMXphjAVbvKGVSDM1181UgDjqEPpmNFP359QY0YR7hmQi2l-yPnWwHlG9irITVulwTJVWjwiDStY0gJt1ruHAWywb1WRT4Q-chb8mkUI2lAmdPBRQK_lorNNze-UXHXW9Agkaii6QycOUOt-mqPh4AxyHXJ9QOb8MEV17BcWn0rpTcqqDxoz8iOUvHv2FwcKceHW6P_rKqQc10a-j6ND7YwKwmGZ5cVqqaPzq8mNMw8ZyH1h8g0IcX2FHAuWzehr9hZKicII29fVtwLCXQ720EtG6mOyPqHmja50wfIcJCo4p8zM637ppkN5piRlYDBLrHuvf40VcgdQ3FOwK50q80Uc3CoeK96hUD_c2i9R_rI9k7s68JTeV8S4sc0tcRQsI9rk3zrl8ScFSh_xq7IQFpdsJchaD6qNQnt8aXBxq_vbCkSyzHFC1NB1lCD85oa0faXVdSYSh2alxaoR7OZupWM6oCYoLADCwHIN3HEkIDlJqY5otCxg6cv8fBr86RPo35PG6n0F-_Iy87whdC-jrUYZ67De7YXEPn44BEH1qViR9xCKxelSwRlMHAwWhH9Y5PlzGytdp-ugeynvsZDWXo85tFeLKvHjQgGFlkiLB0tTI9do58rPEoGQTHYdpk_zW8QFPS--ibs8bkKm4=w1080-h810-s-no


AIL4fc-3IkRzvzrlE6AiguVUvDrOwGoDBEVo-GyByVEuA1A1bTUsMskwA1-SsEqJrJkdQoj4E8x9fHUVUk3gdqY-pdiJPPQrUWWQxeZRSwZXhb30Pvq8ko2zTnAtQvGQl9bwm_wWt4mhOh2eHjTVqUaUrbMBcaFDXcjvz2tH6eqR-EErf2nO6f1PQcdWA_nyb9glIcZj2dpRULIOdvMjb-OG8xY5_eoU7M759EbZKyu8szG1ymLsdE2yo8_sMSDRXlJqKo0tqo21MfUrmXBJJMyu-ybZVg-2f83T03uayP86xwolFv_KatTClnOTP8106Y5tF5x3AbmRJ-Nikw7rOu01QKwnCebzC89VwLAWiqKOeb585SJKmVV1-zfgDgEFbNtxv1twx81XXnquAduNvhgNxAqFoJPFVN1oopN5aLI_sghfVW7qTpXEWGfojT02qm68_-S_IXlpSB3ibmm0h6e7pjtw8T4mjYaoL15f8iht2Uas87xvdov1P_KucsU1vfGg8ThYLSF71uESSdZmbpbSzzCdf21-5dPVMFRh3ZeG7XzMQnazxgpd-P60dmaKY85h_NUhp4ubh5VL2M-M4I4fE68HGed-z8lzhNHRXaV6oKAx-BhkwZVLgEo0xBtlCkRaSnAoqF6-qTYiwtEfbei1GcFXuAaZMuQgxjAag1x1RxP9MweOdfFvgYpKL0Qb752yrFV_t-iZKhWhlblRe_JyBui10LU-Bsm71GxVKu6K1NSwiQAKve-eMfNZz6NmI73vioGurdi4Uoi4nGTd-VEgvSjMXXxUj1JvtEUy_MUNddMjfc6KUXgsz3_nS5w7yMfYh6lVDpxE9l9CX2IxsH6UF_fLwAjmh4xdurHlneRb7mgXam9IxtWgRR4zn7HzMToPvfguVAjVovdg9I2y2ekwG6KeDDU=w1080-h810-s-no


AIL4fc9Mziy9bReij5Memt4wkLsaQSYfD1f4ABrOZ2pj8j6D0CeDWEMwgw5LiUVymqHwjIbYRh64Yl_3T_ltx7rh_OAMJZolN7koVucVFSBPzdpJWqG6AlxK3C90F6C-n2RxdSHv0cAY8Wgb9UmYL0Mf9f4tGQ=w1080-h810-s-no


AIL4fc-9aBSjoAQee69mQ_S6jCJO3MuTVnZ5AbtIEtB94sia2BiGpIepvjpX8RpMYcYgT2cASIXI1-Xe_8ABpO6_g4F9ALoWfTfLf3AdAOmvHWz2dRMnRy89A7RFtjpyrntw2YtoQi0jlGJ4BQTt0xGLFbXqjg=w1080-h810-s-no
 
zo, na een tijdje stilte, maar eens een update geven over de Virago...

Na wat wikken en wegen, toch maar besloten om de uitgestelde carburateur revisie te gaan doen...

Dus om te beginnen de boel maar eens gedemonteerd:
ABLVV87ELZCAgxyj0V2QQgukD5RRupEy9FiVRpYnQtaJ9rSYyApODr-MZFL8Pqu_Tugsoy2qnRiWONCXt7cDiz1xoUc8Yyx8As7rwyBmty0tzbEJXLZdMoBG0fzIhSh4eyxWOyPeREgIm819RieowOA2dIIncg=w2190-h1642-s-no


ABLVV86EvZNasK2thxV6k2mG2eTafBU_P0gfJNB3u0jXZmLKTKz2qDbgysr3qUCL211VJhJgn65HhjHi5u4YBnim3K8HHw2wmMB0g0wtJhJGAp6A9_5b9QG4dqE8vkbc13CmGlAxNeUNHJj4E9NddJ2mIv64gg=w1232-h1642-s-no


En wat me eigenlijk meteen al opviel, was dat de benzine die er uit kwam, nu niet bepaald er fraai uit zag :(

Dit was de benzine die uit de slangen (achter het filter) kwam:
ABLVV85PHQV9otrz9zsDH51L0CCjl8FHR400U1qcDfJbIUYJPF7bBVCsIADGletHq8FDOv96jIJfhB4rFuKSsi34P9jovFlnPr_OzTxsIAnXRyDTiuk9JztJhTXf8KzPGNE3idKxlixplTp-VZ3itrCaJjZDUQ=w1232-h1642-s-no


En dit wat er uit de carburateurs kwam:
ABLVV84s61faHX6ys3j4qu_xSjmixnpbJDpHBaXxKZTAV7UgY0971-4skfos3U0uc9wSsAg4393ztTAOVSnf673opdnmPXhmBCgOMR92Y7vvbkkNWTc8SvUVN7MrXlbcmPU4LUlVMdjBuFrSYiTBGEl3wt798Q=w1232-h1642-s-no

(ja het is echt zo zwart)

Daarna de carburateurs maar eens uit elkaar halen... En ook (zoals te verwachten) onder het membraan van de gasnaald was het een vieze bende
ABLVV86f85sBV_H5mrURzRJzndJfGgI7QKvJZth1NJKcEoXWToQs7L4iwNICxaoHEupS1ag3uz_xLUxO54jfZ9cXoCqh7WfWbT02wFgfuUvSAsJ1LOvsOiU-uZ1Ba6zjQo2y6wbmyCNnjs1XySzTS8vLXIVtRA=w1232-h1642-s-no


ABLVV84jTt5MSEe9RrfDuzAObgxlXfpRy7YY5nnQ1QlgixpRTdqoDUUBR_K6Gf4cNei4WB_V_hsofbugd051qp7wjKj53roJR31cMtgePon70JiheJRZsYVlwc40UDTpt2CfhNm2aS2OtLBmlMV8t1tYDoNw_w=w1232-h1642-s-no


Vervolgens verder demonteren (en proberen goed te onthouden welk schroefje, palletje en dingetje waar moet), en ondertussen ook alvast wat schoonmaken
ABLVV84NXqAMEsp0XEVNUhFG_AQNMavt-yU_ts69toYrg8_mopVdc1jhOGk33r4jRATBI6WUsaIgrzDW8hvedHFyDEyyGfZf6quVJs_IrdvliP-SWZTVbczG5eKyJIpKg6xXIRwHg27rakYkASAuqwlirtN14g=w2190-h1642-s-no


En uiteraard was de vlotterbak ook erg vies bah smerig jakkie
ABLVV84OyA_BwIgwcPKdpCp1Z96HBwJsqkslQKY9WMAd-Ih-9AtiH6CWDkioTUiBF-gJ5d5FKEJDB90QtPvNjpoJj24d6cLexrR8hYN4keYHGcoX_cBZ0HPY1vXOW4911SsEYWBiQFkcfDtmeRxWKxmmR-R3zA=w1232-h1642-s-no


En toen kwam ik iets heel erg verdrietigs tegen :(... De schacht van de gasnaald (van de achterste carburateur) bleek gebarsten, en de schroef die het ding op zijn plek moet houden, ging wel heel erg makkelijk los :(

ABLVV868u9FV36C-_Eki0cSPQl41p3HGA-lG3vJ1uDSTujT3EXAYAUjKebXXsw9S5bbhEKcXNyaOxDIocuf9I_D3xN9wHJ4ObzsMHdUs-4dD3dEJMwE0i1IATYDEy5YTZt20rOUhLLLviQWOYrIirburaF_3-w=w1232-h1642-s-no



Tsja... wat ga je dan doen...
... proberen voor veel geld het betreffende onderdeel ergens te scoren?
... proberen een andere carburateur te scoren?
... misschien proberen te lijmen? het heeft immers gefunctioneerd?
... of een compleet andere optie?

En dat laatste is de keuze geworden...
 
Altijd balen als je zoiets constateert.
Maar een andere optie? Is dat een enkele carburateur met een dubbele inlaat?

Als dat zo is dan zijn hier lieden die dat alreeds eerder hebben gedaan.
 
De andere optie:

Aangezien ik toch al het een en ander moest gaan aanpakken (andere benzine leidingen, en de storing in mijn reserve tank oplossen), heb ik het besluit gemaakt om het maar wat extremer aan te pakken! Het moest een enkele carburateur setup gaan worden!

Na het nodige onderzoek werk, besloten om de oude voorste carburateur hiervoor te gaan gebruiken, icm een spruitstuk van vtcportal.com.

De eerste stap was om een enkele werkende carburateur te hebben. Hiervoor moest ik de twee losse carburateurs ontkoppelen, en er voor zorgen dat de choke en gas aan een carburateur komt te zitten.

ABLVV87lR3NarCJprYsUJsw8gd45J261YirE_C0nRharURx7tB8Ees4UXe7AH4F1PooEGA0kV531lyWr7B1lPfTqXvmgoq43R9IiXCSqwJE8sxaFksf_YEuueCiOk9QP6z6G4BShy9xVd08iEjlFutZgilFnzg=w1232-h1642-s-no


Na deze verbouwing, mocht de carb even uit logeren, om eens grondig schoongemaakt te worden (dus zonder alle sproeiertjes en dingetjes er in)

ABLVV84Jie0jSEa9Wqk3Bxrc1rqMwRqjo1nB34gbNGTrkd0BlNoNGjOLqGWJLN49ZB7MRSySdJWmCvIgD4aOnWpWsD9aPYcNlkaeisO9ULFnPmXmQ1B_2rS7SLsiZUePU5q-3dzVU-EsYijR7jb_G4M8AyufWA=w1232-h1642-s-no


Daarnaast her en der de nodige onderdelen besteld:
- Luchtfilter (ik weet nog niet of dit de definitieve blijft, daarover later meer)
- Filtertjes voor de ontluchting van de membranen
- Sproeiers (na onderzoek moest ik van 125 naar minimaal 160-180)
- Verse bougies (want dat is altijd fijn)
- Brandstofleidingen (want die wilde ik allemaal nieuw hebben)

Wat ga je in de tussentijd doen? Nou, nu er ruimte is vrijgekomen, het contactslot verplaatsten van het stuur naar onder de tank! Daar een mooi plekje voor gevonden aan een beugel waar eerst de linkerbult op vast zat

ABLVV84ugaD9_20sliW52BDvsVV7r0-rcZRVPwihDUEH08C5gzFksMyDjcY4EHzZYeutcUW-gnjFeTppmOksgxR1rho9jqnq-iPAs3ZT7j6iq5uH3DSBFN24ORhdGBMyoJXu2Bu1KxpBfKjPCF2GTq4GMh7d7w=w1232-h1642-s-no


Nu kon ik het klokje op het stuur (lees een van mijn eerdere avonturen over het klokje) een mooiere plek geven, omdat het lelijke contactslot niet meer in de weg zat

ABLVV85DtIA-XDnoi1oOdMEBQMtH6OdN9h021drU1ljXKGmHkrEbkg6cShVQFkAZE_GhPKXEZvVx-1LYhJakOegyHOmQXh54vPL92BzvsdpQk8MZkL1gWvopvjZ10CV6UUj-kHxJyBhJzkBlgKaIqBnb5-GKuA=w1232-h1642-s-no


En toen was de eerste bestelling binnen! Een mega fancy sjiek luchtfilter... Leek me wel slim om er in ieder geval iets van een filter op te hebben (weet nog niet hoe ik het luchtinlaat traject uiteindelijk ga maken)

ABLVV85R9rwFB9m457B5DU_eVfOGM-6nAQsSIG2cgdoi-9t9kVBi0NQnO5L3PxKyi5gfYkx1-PiMYENWbXNlPPnqq1PwG7wySzOfMq3HmHlmxEIYyk9o_yVFUCYp2dNsUQr830dGTCMumjrZrbZsd_7CkssTPQ=w2190-h1642-s-no


En toch even op de gehandicapte carburateur geschroefd, om te kijken hoe het staat (heeft die verrotte carb toch nog enig nut)

ABLVV86oqWFErnZi3eVyxsM_a2_b61VGCMoudHH5poAV5mH0UsF--VAakQN34mLNi1R0GB4bh4vupxuHWqDvXTVZrNbVwJAMP-3G-44xpGy8J-Tbki08Xn_IloPC3sfJ4Y_aAcw1ToOeILlKjnLB0kKYdl5iQA=w2190-h1642-s-no


En toen kwam het volgende pakketje binnen (deze vond ik toch wel het spannendst!). Het nieuwe spruitstuk!

ABLVV86AZMmcOA_Iip8hU4523vRTADhd9HlttmBWxvnqqiTFDIsH_HiBgnvbBp9KxR0JB8Brhr0Z7uCVEbSGnUxv73UQM_rxxpb_vuaeO3lBGvCv_9X5WXO32MfkG0iM6b7mYe8eX5MNom4d2ODr3h5IBJe-pQ=w2190-h1642-s-no


ABLVV8714TgH-faQWttT9g2ITpngJbWJgV9C92MCre7ZhXKvRtQW8yKClrvPuEuaHUxPjyzMpRVDjAWxA118jWntpV2L6v-k_AEWoCafhepVoLQz-6Hhj-ZgxUdc7S3bNhtjDUZ-dxEh_n0UNJJrWi7zIrTkIQ=w2190-h1642-s-no


En dat moest natuurlijk ook weer gepast worden (en weer mocht de kapotte carb weer dienst doen)

ABLVV87KZw8P8vtdAgprvZoRkYMX4M_sSdOdIHeEHDPpP6OR5vAPXdtS6rRVUUrOpi0ZoMBaMulK2F1U0pRzmE7XGm-RdF0CakTByZe1SNb2aW3o3zWajhRZWiZfdKl914isIp3DrpCtWc66jTLs7i4dW58Rog=w2190-h1642-s-no


Ik heb de bijgeleverde koppeling/flens voor de carb er af gehaald, en vervangen voor de originele koppeling/flens. Op de originele zit namelijk een vacuüm aansluiting, die weer nodig is voor mijn ontsteking.

ABLVV86Zd6UsDvK3_HuItIjC-mNON1MupFeNynFUUXjSVNWtUmeoYdd7Pl9n_Y3S4xtPGPmzDlgiYUKm1fC-Qs2L1WXVB_itfjc-1CAzJT7Nt0530f-2nJAgvkSae06TAhk5H0YLSVh4PEa2QaAFSaE_4MWZLQ=w2190-h1642-s-no


In afwachting van de rest van de bestellingen, maar bezig gegaan met de reserve tank. Deze zag er van binnen ook niet heel fris meer uit, dus besloten om deze maar eens met tank-cure te behandelen. Tank een beetje verwarmd, en vervolgens die meuk er in gegoten (en er weer uit laten lopen). Dit was geen overbodige luxe, want ook hier kwam (toch wel, ondanks dat het filter niet vies was) de nodige rotzooi uit.

ABLVV84KLQ_ZYDzlo4Kfk6JSl1Sg6lztobh29Ptmwf_unDUda8KP_5yxYGOyxNFctKZzJxi9WMRxQ5yPPxSnxOgOmMOtHL9151YlrHwWUzFwjcUw-dKQic64TDz2poPIJhg9WtAUsGzV-04odJw3C94CQt6n-A=w1232-h1642-s-no


Oh man, wat een miskleun is dit geworden zeg! Waar ik in al mijn helderheid en beperkte intelligentie wel had bedacht dat ik de overloop en ontluchting vrij moest houden, had ik helemaal niet aan de daadwerkelijke brandstof aansluiting gedacht... En wat denk je? Juist helemaal vol met epoxy en kneiterhard! :(

ABLVV84msRy1p2MFJ7e9uuo3z1UH84SZxtYL_NV1AcPwfFXfWalbD24_NxP8U4L46AYHS1wq9zAgiwkMkhJtIz8amxS6jVX-5g9KIBXHPAIq57U28dWx601Jdu4AwdFY97Yjs5VdAVzL3F79b5XwnUTcjJlLtw=w1232-h1642-s-no


Dus dat pokkeding is volledig afgeschreven (zoals je op de foto ziet, is het een haaks bochtje).

Nou ja, dan maar zonder reserve tank (het is niet echt een reserve tank, want de originele aanzuig zit alleen onderin deze tank). Dat moet geen probleem zijn, want alleen de xv1100 heeft dat tankje, en de xv700/xv750 hebben dat tankje ook niet (die hebben ook geen extra brandstofpomp). Ik ben dus nu van de grote tank, rechtstreeks naar de brandstofpomp gegaan (die heb ik uiteraard wel gehouden).

Nu kon ik verder met mijn planning, voor het routeren van de brandstofleiding(en). De nieuwe zijn per ongeluk iets dikker en stugger dan de originele (maar wel dezelfde binnen diameter). Maar het past allemaal prima, dus dat is verder (gelukkig) geen probleem

ABLVV85SAL9kcsx8K37-1VY_Y7mBzgPYat69y43BzEHk_nrNobbG2rBfb75DmB67bin6yOC3OXWOHfO1Rv7naANeQ_v-UJA-2XxXy-FSU7EUIxojNHoHMdGrfNzCYdC14xutqpugWPpqIiW0-u4G7pmmRlOvOw=w2190-h1642-s-no


Brandstof leiding gemonteerd op de tank, en de ontluchting van het reserve tankje afgedopt
ABLVV841O3N2Ju3IjAw8AzPZG1coBt3D0HPqcB5xxIjDIIgtmWY4qqQKC_AJ9suDGLv3PLLnwnlHtk-PERtFvssNvdytr1yA6pNfvQmAXRHU9iJ0qr38PyqgTxliYKSMj44ub60JlaFwqzfJn2uKmxu0Sob0Ew=w1232-h1642-s-no


Ondertussen ook maar besloten dat ik het dekseltje van de gasnaald membraan maar een kleurtje geef.

ABLVV87VtVvdJmQXmK-Ice46ovj8Tn0wGhTnwnSxw6ZdpDic4HyhTlPyeuG2IO8rbFW2NHpN5p1IS3AXNgkz8rz6s2Xt4D-O4YNCKIwK-Cq1HrdHdTiyz0oIowUpsdLYqIz3qX49vT5zzt4pqX0tb3gFfYJzeA=w1232-h1642-s-no


ABLVV86_PxZvebAeoxelyt_yUAA0jujNDjTYoCFf7OIBn_O-tFMcrHiPWLeHTHqaKhQvuZgpyKZRzj5gXOdq7Xoy6A2zHxFb4FfM0YmubSJFBKz68w2CIvdO5hL8OuKtIuvwQFPyg3B8vTUOIc-jP6hrjRZkWQ=w1232-h1642-s-no


Nu ook de ruimte en de gelegenheid om een andere storing aan te pakken wat me al tijden irriteerde. Het was namelijk het geval dat ik altijd op de reserve tank moest rijden (tenminste, de schakelaar op het stuur moest op RES staan). Als ik 'normaal' reed, dan viel hij na een tijdje gewoon uit. Na wat zoek en meet werk, er uiteindelijk achter gekomen dat de vlotter in de tank niet meer functioneerde. Deze gaf altijd het 'valse' signaal door dat de tank leeg was (contact onderbroken). Nu kan ik natuurlijk een nieuw vlotterschakeldinges kopen, maar die dingen zijn me eigenlijk te duur (tenminste de originele die ik zo gauw kon vinden). En voor mij dient het geen direct nut, want het brandstoflampje heb ik al een hele tijd niet meer. Dus maar besloten om de boel door te verbinden.
Als eerste een stekkertje gemaakt:
ABLVV85RtifbbwqgG2A61DEYbu3clIApSta73YivSy-uA5fknbl-TWbkKclWj6cPMRmAyVzppRBBkSmlyvo7K4RUZBbc18OU3IVysUBxSYKlOHk2moNczyMJvZStFS8aJzqK-bXfB0RHZTaNEm_MK79vmpCyeQ=w1232-h1642-s-no


En het doorverbindstekkertje in de stekker, zodat ik nu altijd een volle tank heb (en dus ook nooit meer hoef te tanken)

ABLVV84pmyT6sGAJEUTf2-lvXvXUcomT6tpH_Adl_uzikiBMXT9rklPsVGNZWcqnjouLPHsoQrn9P-iBJ3GvN0PXZP3UjMoAL2bbFkyIIOkRta-9_BS2n_PSq_gYTadaNCrFMzzEtnksjJiHd1e1VSFEOqrv_w=w1232-h1642-s-no
 
De grote dag

Vandaag was daar dan het moment dat carburateur weer schoon naar huis kwam, en dat de sproeiers binnen kwamen.

Hier heb ik eigenlijk geen foto materiaal van, dus word het wat meer tekst...

Ik heb de boel aangesloten, eerst met de originele 125 sproeier. Maar met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen (de stationair sproeier is hetzelfde gebleven qua formaat ). Hij wilde alleen wat doen op startpiloot. Nu vind ik het niet echt heel handig om heel te tijd startpiloot in de luchtinlaat te sproeien tijdens het rijden, en het schijnt ook niet echt heel bevorderlijk voor je motorblok te zijn, dus moest ik er toch maar eens verder in duiken.

Na wat gepuzzel, gevogel en uitgeprobeer, was ik er uiteidelijk achter dat ik best wel heel veel teveel lucht had (oftewel, te weinig benzine).
Dus de 160 sproeier er in. En nog steeds te weinig benzine. Nu de 180 sproeier er in, en kreeg ik de motor op ongeveer anderhalve poot beroerd lopend (mits ik de choke volledig dicht hield). Maar het feit dat ie zelfstandig een soort van bleef lopen, stemde hoopvol (is toch wat praktischer en goedkoper dan startpiloot).

Dus maar verder aan het zoeken gegaan, en uiteindelijk gevonden dat de voorste flens bij de cylinder lekte (wat weer in backfires resulteerde). Bij gebrek aan een extra pakking, en vloeibare pakking, heb ik een rubberen pakking er tussen geplaatst (professioneel in elkaar gebeunt van een fietsband).

En na wat grove afstelling, blijft de motor nu zelfstandig lopen, zonder choke! Ook starten zonder choke is geen probleem (meer).

Nu verder met het opbouwen van de motor, en verder fijn afstellen. De overgang van gas-los naar stationair verloopt nog niet helemaal soepel. Hij blijft me nog iets te lang aan het gas 'hangen'. Het schijnt dat ik daarvoor mogelijk de gasnaald nog wat moet afstellen. (updates hierover volgen)
Ik weet nog niet of ik de exact goede sproeier heb. Ook de verse bougies zitten er nog niet in, wat ook nog wat verbetering zal geven.

Verder de leidingen en gas/choke kabels een beetje zijn plek gegeven, om een beeld te geven van het voorlopige resultaat:

ABLVV85RURPQ_MIS2tgDkWxaFIL0BzUaqVOfgRbkTvax2En4BTtMwoYZNfPRaztriNyY-4c732g_dTu_YRqoMy7gvkwJ2KIqwBN4sMsm4uRjbMF-Y4jK0h5UqOzfpRqlyZHERssfj773uYlKXIFjYFaRBUrUiA=w2190-h1642-s-no


ABLVV84m0zM7sCKF5ix8FFIp7OuG3EjdSzetbfrGKg38psowbc5copaHw83VdB5DTOsQxdch6Jf0Od67xXc8aNP7HGJF5guqEHrLZx7ffcyDdPx_aJGNPXq1zvwHixmbW8Vfod29zymDIbgnWv-kgOwR7gNQNQ=w2190-h1642-s-no


En de linkerkant is een heel stuk leger geworden zo:

ABLVV87MbRa2gHqUIOCAyfl9TCL6UXxVUJo9ch70GCPi5n-KOGLmC-lYfgMNr1hHwRyI-qyND7e00i9YKqDLKgERttSuq2rI34S4ubnkZ4TBx6Dxesgq1-URxvvK4N7fHJvtbsWH8tlRJLEHbLwpr9Pa-3FiXQ=w2190-h1642-s-no


En als laatste nog een filmpje van het voorlopige resultaat van vandaag (valt mijzelf totaal niet tegen voor een rasechte amateur knutselaar):


 
Even een reactie op je mooie K&N filter.

Al nagedacht over inkomende regen (filter loopt dan sterk terug in capaciteit). Het ziet er natuurlijk mooi uit, maar uiteindelijk is het Nederlandse weer toch redelijk onbetrouwbaar (en dat wil je juist niet met je motor).

Verder succes met puzzelen.
 
Even een reactie op je mooie K&N filter.

Al nagedacht over inkomende regen (filter loopt dan sterk terug in capaciteit). Het ziet er natuurlijk mooi uit, maar uiteindelijk is het Nederlandse weer toch redelijk onbetrouwbaar (en dat wil je juist niet met je motor).

Verder succes met puzzelen.
Daar heb ik inderdaad al over nagedacht, en nog geen pasklare oplossing. De oplossing voor nu is deze motor niet pakken als er kans is op regen (dan pak ik gewoon de BMW).
 
Daar heb ik inderdaad al over nagedacht, en nog geen pasklare oplossing. De oplossing voor nu is deze motor niet pakken als er kans is op regen (dan pak ik gewoon de BMW).
Die neem je mee op een aanhanger ?🥴
Voor scooters bestaat er een dop voor die open filters, die hem meer afschermt.
Overigens zijn die open filters vaak een drama om de motor goed lopend te krijgen.
 
Iets zegt mij dat een aantal die hier reageren "iets" vergeten _O-




Volgens mij heeft het te maken met de mogelijk 'flow' door het filter :X
 
Iets zegt mij dat een aantal die hier reageren "iets" vergeten _O-




Volgens mij heeft het te maken met de mogelijk 'flow' door het filter :X
Die is vaak te hoog en niet af te stellen. Maar om een luchtfilter helemaal af te dekken lijkt mij ook niet handig.
 
Volgens mij nemen jullie het wel een beetje heel serieus... Lange afstanden worden met deze motor niet gereden. Is echt een rondje om de kerk brommert...

Maar ik ben ondertussen lekker verder aan het beunen geweest, en heb weer het een en ander verder geknutseld (en geeneens boterhamzakjes gebruikt 🤣)

Ben gisteravond eerst maar eens rustig gaan zitten, en heb mijn eigen gebeun maar eens aanschouwt... En ik ben niet geheel ontevreden tot dusverre.

ABLVV87EG56ZpftEIPzFoWgOHSvdmI8noz6_e46A8oSckt4ZvN2zVOLxsnH-zLEzHWu9sjriOZFx_k2CwTZ38gAap0O8hEbcbMpFjEfhu4pYutt7gqSc8tTr5DTsbZ-4TSGT2AHVKOxhnq1oFPjQoFbzP-i_Ww=w2018-h1514-s-no


Als eerste ben ik met de accu aan de gang gegaan... het leek me toch handiger om deze IN de motor hebben in plaats van ernaast... Maar die verrekte standaard accubak was ik eigenlijk nu wel heel erg spuugzat... Ding zit er niet goed in, waardoor je accu er moeilijk in en uit gaat, en jumpstarten of laden is ook niet mogelijk zonder de accu er helemaal uit te halen. (beetje lastig als je moet jumpstarten, en je accu staat naast de motor...). Dus accubak er uit, nieuwe accu er in, en een nieuwe oplossing bedacht om de accu op zijn plaats te houden tijdens het rijden

ABLVV852lx6ZDbPVzKkoj6fqur5TtyOfomXyUVHYJCYAs7cEeJ8RvWD_m2RDagYmp8A0xgvGmovUL4GxZhpxKnr1drYlIdDP-w6uO0CYlfR7LaXS6SgeQ2YtI5uzGXcU1K_jX462MCerrQhZ0IzInQXjVpshug=w627-h836-s-no


Toen werd het tijd om de brandstofpomp wat beter te beschermen tegen schudden en trillen (hij hangt in principe vrij, maar omdat hij in rubbers hangt, kan hij het frame raken). Dus ik heb een heel schattig lief manteltje gemaakt van een stuk fietsband, en deze er omheen gemaakt

ABLVV853a5IVdWV5H2s-E6iF11ACMS5-oQCfI2OE2J5aW9UUiDl60IjNWmBId4LaGwopLmxF1h8ziDx-wYUJv9-t1DhYUOmstmeNSAatf32_Cz6x_vE7l51UPO1M3GZftqMMuoQhBXyiNl_VZaQHZIQNF3ZDrA=w836-h627-s-no


ABLVV85yRicFLFh4VNMs1uBxwdXOsys0lRWtNspKAbcARuad22X7sHe43pFaRSaQKtKREwe2cgpTd1ZpTCqrDoPjnmsy0MZ4Z4RagUKW7Nm9TO0tBQVgHlBqRCInu9-Vsxg3Laq3RhnFtTfrZ_mKyRRd6Q3nIQ=w836-h627-s-no


HET LUCHTFILTER

Jajaja.... ook het luchtfilter moest er aan geloven (en nee, niet naar aanleiding van voorgaande discussie)...

Ik had nog de originele bochten liggen, en bedacht me dat ik die wel kon hergebruiken om de filter haaks op de carburateur te zetten.

ABLVV86FMPueVPNIasx2Skrgg-BWCYAmeDmG84s9YSCq4UGcA681QK5K1TYpWLk8-j7IAMuXAyy2NfDG8VKZ9ZHyIaPsPYUjAytDz4-MxL8xv1fDQ8NZhBuW29FVzYo6yG3WTJNp3n5_188tcGMi9_V3eYmeWA=w836-h627-s-no


Tussen het luchtfilter en de haakse bocht een stukje 60mm alu buis gezet, en het resultaat is best bruut (al zeg ik het zelf)

ABLVV86Kf8XkUFz31QvxqHEuxMiLmfdTHb7_eeZQup8ehKrqPxIfGtjaKPWJyk27qNPtSKvptH6oK2Jr0u8wvy5NLsM-bCd6Zo2hOFgKiYc57JJlPP__HlZzF5_lW92nKsGjo7yZNRmj0SebwIhg9Jl5T0xZCA=w2018-h1514-s-no


ABLVV87s0MuBBskqzzK-7aYJBSyLW3AL0kpQ662zabeXd-RERs0HTNyax6brwZeYott0XaobL9wzr_E_j6P_x6WrggYM5ZuqhLi1k94VDYcMqUWJi2RxogPXmQUZD_LdwMJUZHO8si5Vc4AZlctMzR7bp_7eww=w2018-h1514-s-no


ABLVV84DkrQ8Sd5dIf8FlbKHGLAXjplIno0mxf62RYuBT9TwWlort6ibTrMSPgGIWMt7JLBJY6kK0gfrQhVEKGkqx53vqFuG0bayQzMoeqCFH2Gtx8b7A4_5MWGUwKr2GoZyXVphn0Idfs8lgfxB9rnQGAVxUQ=w1136-h1514-s-no


Verder uiteraard nog een paar keer proberen te starten, en dat gaat perfect! Met ijskoude start heb ik minimaal choke nodig om er leven in te krijgen. Met gas geven is die nog niet helemaal soepel, maar dat lijkt voor nu vooral een kwestie van fijnafstelling, en een setje verse bougies...

Nu hopen op beter weer, zodat ik een fatsoenlijke proefrit kan maken, om te kijken hoe het een en ander zich gedraagt in het echte leven...
 
Het wordt echt een XV die je naar eigen smaak wijzigde. Leuk om te volgen.
Er is steeds minder origineel aan inderdaad! Het is gewoon heerlijk om zo’n motor te hebben staan, waar je redelijk eenvoudig aan kan sleutelen, en waarvan het ook niet (meer) erg is als die het even niet doet
 
Volgens mij nemen jullie het wel een beetje heel serieus... Lange afstanden worden met deze motor niet gereden. Is echt een rondje om de kerk brommert...

Maar ik ben ondertussen lekker verder aan het beunen geweest, en heb weer het een en ander verder geknutseld (en geeneens boterhamzakjes gebruikt 🤣)

Ben gisteravond eerst maar eens rustig gaan zitten, en heb mijn eigen gebeun maar eens aanschouwt... En ik ben niet geheel ontevreden tot dusverre.

ABLVV87EG56ZpftEIPzFoWgOHSvdmI8noz6_e46A8oSckt4ZvN2zVOLxsnH-zLEzHWu9sjriOZFx_k2CwTZ38gAap0O8hEbcbMpFjEfhu4pYutt7gqSc8tTr5DTsbZ-4TSGT2AHVKOxhnq1oFPjQoFbzP-i_Ww=w2018-h1514-s-no


Als eerste ben ik met de accu aan de gang gegaan... het leek me toch handiger om deze IN de motor hebben in plaats van ernaast... Maar die verrekte standaard accubak was ik eigenlijk nu wel heel erg spuugzat... Ding zit er niet goed in, waardoor je accu er moeilijk in en uit gaat, en jumpstarten of laden is ook niet mogelijk zonder de accu er helemaal uit te halen. (beetje lastig als je moet jumpstarten, en je accu staat naast de motor...). Dus accubak er uit, nieuwe accu er in, en een nieuwe oplossing bedacht om de accu op zijn plaats te houden tijdens het rijden

ABLVV852lx6ZDbPVzKkoj6fqur5TtyOfomXyUVHYJCYAs7cEeJ8RvWD_m2RDagYmp8A0xgvGmovUL4GxZhpxKnr1drYlIdDP-w6uO0CYlfR7LaXS6SgeQ2YtI5uzGXcU1K_jX462MCerrQhZ0IzInQXjVpshug=w627-h836-s-no


Toen werd het tijd om de brandstofpomp wat beter te beschermen tegen schudden en trillen (hij hangt in principe vrij, maar omdat hij in rubbers hangt, kan hij het frame raken). Dus ik heb een heel schattig lief manteltje gemaakt van een stuk fietsband, en deze er omheen gemaakt

ABLVV853a5IVdWV5H2s-E6iF11ACMS5-oQCfI2OE2J5aW9UUiDl60IjNWmBId4LaGwopLmxF1h8ziDx-wYUJv9-t1DhYUOmstmeNSAatf32_Cz6x_vE7l51UPO1M3GZftqMMuoQhBXyiNl_VZaQHZIQNF3ZDrA=w836-h627-s-no


ABLVV85yRicFLFh4VNMs1uBxwdXOsys0lRWtNspKAbcARuad22X7sHe43pFaRSaQKtKREwe2cgpTd1ZpTCqrDoPjnmsy0MZ4Z4RagUKW7Nm9TO0tBQVgHlBqRCInu9-Vsxg3Laq3RhnFtTfrZ_mKyRRd6Q3nIQ=w836-h627-s-no


HET LUCHTFILTER

Jajaja.... ook het luchtfilter moest er aan geloven (en nee, niet naar aanleiding van voorgaande discussie)...

Ik had nog de originele bochten liggen, en bedacht me dat ik die wel kon hergebruiken om de filter haaks op de carburateur te zetten.

ABLVV86FMPueVPNIasx2Skrgg-BWCYAmeDmG84s9YSCq4UGcA681QK5K1TYpWLk8-j7IAMuXAyy2NfDG8VKZ9ZHyIaPsPYUjAytDz4-MxL8xv1fDQ8NZhBuW29FVzYo6yG3WTJNp3n5_188tcGMi9_V3eYmeWA=w836-h627-s-no


Tussen het luchtfilter en de haakse bocht een stukje 60mm alu buis gezet, en het resultaat is best bruut (al zeg ik het zelf)

ABLVV86Kf8XkUFz31QvxqHEuxMiLmfdTHb7_eeZQup8ehKrqPxIfGtjaKPWJyk27qNPtSKvptH6oK2Jr0u8wvy5NLsM-bCd6Zo2hOFgKiYc57JJlPP__HlZzF5_lW92nKsGjo7yZNRmj0SebwIhg9Jl5T0xZCA=w2018-h1514-s-no


ABLVV87s0MuBBskqzzK-7aYJBSyLW3AL0kpQ662zabeXd-RERs0HTNyax6brwZeYott0XaobL9wzr_E_j6P_x6WrggYM5ZuqhLi1k94VDYcMqUWJi2RxogPXmQUZD_LdwMJUZHO8si5Vc4AZlctMzR7bp_7eww=w2018-h1514-s-no


ABLVV84DkrQ8Sd5dIf8FlbKHGLAXjplIno0mxf62RYuBT9TwWlort6ibTrMSPgGIWMt7JLBJY6kK0gfrQhVEKGkqx53vqFuG0bayQzMoeqCFH2Gtx8b7A4_5MWGUwKr2GoZyXVphn0Idfs8lgfxB9rnQGAVxUQ=w1136-h1514-s-no


Verder uiteraard nog een paar keer proberen te starten, en dat gaat perfect! Met ijskoude start heb ik minimaal choke nodig om er leven in te krijgen. Met gas geven is die nog niet helemaal soepel, maar dat lijkt voor nu vooral een kwestie van fijnafstelling, en een setje verse bougies...

Nu hopen op beter weer, zodat ik een fatsoenlijke proefrit kan maken, om te kijken hoe het een en ander zich gedraagt in het echte leven...
Buell heeft dat toch ook dat luchtfilter er haaks op?
Screenshot_20240105_212245_Marktplaats.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan