Aankoopadvies

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor alle adviezen. Ik kan er wat mee, en wellicht hebben de meesten van jullie gelijk met pas op wat je koopt en met name met wat je straks doet na het halen van het rijbewijs.

Ik ga zodra het kan testrijden op een mt07 en een fz6. Evt ook een Z750 en Z900 om eens te voelen wat het verschil is, maar daar ben ik nu wel een beetje van teruggekomen. Eerst leren rijden op een motor met wat minder vermogen.
 
My 2 cents: Ik ben begonnen met een Fazer 600 (2004). Dat gaat, als je wil, ook al snel hard hoor. Na 6 jaar weg gedaan, vooral omdat ik gewoon eens wat anders wilde. Toen een Aprilia Falco gehaald (1000cc, 130pk). Ik heb nog nooit zo weinig gereden in die 2 jaar dat ik hem had. Was me toch iets te sportief, zowel zithouding als te krachtig. Leuk om in een paar seconden op de 100km/u te zitten, maar ik beleefde er te weinig lol aan tijdens ritjes op binnendoor wegen. Zit nu juist te kijken naar motoren met een minder sportieve zit en veel minder CC en/of PK. Kan mij het schelen dat ik er een paar seconden langer doe om op de 100km/u te zitten. Denk dat het een stuk minder gestrest rijdt in ieder geval. Ben het eens ben met wat hier al veel vaker is gezegd. Begin op een iets lichtere motor en niet te duur. Doe wat rijervaring op en bepaal na het eerste jaar en/of x kilometer waar je op dat moment behoefte aan hebt (2-, 3-, 4 cilinder, cc, pk, zithouding, binnendoor of veel snelweg, etc..)
 
My 2 cents: Ik ben begonnen met een Fazer 600 (2004). Dat gaat, als je wil, ook al snel hard hoor. Na 6 jaar weg gedaan, vooral omdat ik gewoon eens wat anders wilde. Toen een Aprilia Falco gehaald (1000cc, 130pk). Ik heb nog nooit zo weinig gereden in die 2 jaar dat ik hem had. Was me toch iets te sportief, zowel zithouding als te krachtig. Leuk om in een paar seconden op de 100km/u te zitten, maar ik beleefde er te weinig lol aan tijdens ritjes op binnendoor wegen. Zit nu juist te kijken naar motoren met een minder sportieve zit en veel minder CC en/of PK. Kan mij het schelen dat ik er een paar seconden langer doe om op de 100km/u te zitten. Denk dat het een stuk minder gestrest rijdt in ieder geval. Ben het eens ben met wat hier al veel vaker is gezegd. Begin op een iets lichtere motor en niet te duur. Doe wat rijervaring op en bepaal na het eerste jaar en/of x kilometer waar je op dat moment behoefte aan hebt (2-, 3-, 4 cilinder, cc, pk, zithouding, binnendoor of veel snelweg, etc..)

Een fazer is misschien 0,3 seconden trager op de 100 dan een Falco.

Als je er secondes langer over doet, dan geef je dus aan zelf het verschil te bepalen dmv zelf de gashendel verder of niet open te draaien.

En nu meer algemeen:
Waar komt toch steeds die houding vandaan dat een snelle motor snel bereden moet worden om leuk te zijn?
Waarom kan je met een Falco niet half gas rijden, als dat je snel genoeg is?

Komt de hoeveelheid plezier dan alleen voort uit het feit hoe ver de gashendel open gedraaid wordt?
Ik snap hem gewoon echt niet.

@RG-gamma Je vroeg me waar dit op sloeg. Maar het wordt daar een aantal echt letterlijk genoemd: op de openbare weg kan je een 200pk machine niet gebruiken, dus niet leuk. en: die cb500 kon ik elke rit volgas rijden, dat leverde tenminste een mega glimlach op. Nu parafraseer ik, maar deze argumenten lees ik echt vaak in het '400cc is genoeg-kamp'

'Ja maar sturen dan, op een lichte fiets veel leuker'
Dus eigenlijk moet iedereen maar naked rijden voor het beste stuurgedrag?
Een Harley, adventure a la superduke etc. is dus voor niemand een goede optie?

Op die naked 1000cc leer je helemaal niet zo veel trager 'goed sturen' dan op de kleine broer ervan. De verschillen zijn echt minimaal en de gewone sterveling gaat in de Ardennen echt net zo snel met zijn z1000 sturen als met zijn z750.
 
Sturen is niet afhankelijk van het aantal pk,s,maar van de man die er op zit en of je de pk,s ook op straat kan brengen,
in een bocht heb je aan vermogen weinig,om maar eens een voorbeeld te noemen ik reed achter een Honda Grom,dingetje
ging volgas door de bocht,had niet gedacht dat die zo hard er doorheen kon,ik moest echt goed m,n best doen om die bij te kunnen houden.
Ander voorbeeld was een kerel op een ouwe Moto Guzzi met big bore kit,wij reden op R1,s,Fireblade,s,GSX-R1000,s,die Guzzi dook
zo hard de bocht in dat hij niet bij te houden was,dan praat je over een stuk antiek met ruim onder de 100pk,dus ja aan veel pk,s heb
je niks als het om bochten pikken gaat,op het rechte stuk is een ander verhaal,maar je mag toch niet hard,dus op de openbare weg
heb je daar ook weinig aan.
 
Waar komt toch steeds die houding vandaan dat een snelle motor snel bereden moet worden om leuk te zijn?
Omdat een snelle motor (lees gemiddelde wegracer) over het algemeen pas lekker rijdt zodra je er wat sneller op rijdt. De zithouding nodigt dit ook uit natuurlijk. Meer snelheid, meer stabiliteit. Dus in principe logisch daar zijn die motoren ook voor gebouwd. Niet voor ritjes door dorpjes.

Verder geheel met je eens.... Ik ben overigens een vrij luie rijder en tuf rustig in de 4 door een dorpje onder de 50 🥴🥴

Maar ook niet altijd ofc... Alleen als ik geen zin in schakelen heb 😂😂
 
Komt de hoeveelheid plezier dan alleen voort uit het feit hoe ver de gashendel open gedraaid wordt?
Ik snap hem gewoon echt niet.
Echt niet?

Die gashandel heeft een soort van maximale uitslag. Daarvan kun je op een snelle machine dus minder gebruiken in een bocht want anders trek je jezelf onderuit. Dat vergt een subtiliteit die een beginnende rijder nog niet heeft ontwikkeld.

En zo zijn er wel meer van die zaken. Je hebt gewoon nog niet het gevoel hoe alles werkt en de marges zijn gewoon veel smaller op een snelle fiets.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat jij dat niet snapt. Niet iedereen is een geboren Rossi. Dat het bij jou goed ging wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.

En gaat het dan eens mis, dan is ook niet iedereen zo sterk om het als leermoment te zien. Heb genoeg motorrijders gekend die nooit zouden vallen. Klopt, want na hun eerste schuiver waren ze geen motorrijder meer maar ex-motorrijder. Veel te gevaarlijk zo'n ding.
 
de marges zijn gewoon veel smaller op een snelle fiets.
Dit is iets wat een beginnende motorrijder dus niet of nauwelijks begrijpt zodra je dit zegt, maar o zo waar.

Vrij vertaald staat daar: zodra jij een fout maakt geeft een minder zware/snelle motor je (veel) eerder feedback waardoor je de fout hopelijk kan herstellen.

Op een snelle/zware motor icm geen/nauwelijks ervaring geeft de motor je die feedback ook, alleen niet dusdanig dat je wss je fout kan herstellen en de kans in zulke situaties dus aanzienlijk toeneemt dat het met huilen afloopt.

Een minder snelle/zware motor is dus wat meer vergevingsgezinder. Zodra je dat gevoel/ervaring/handeling hebt opgebouwd, weet je dus met meer foute situaties om te gaan op ook die zware/snelle motor.


Daarom adviseren mensen altijd om op een minder snelle/zware motor te beginnen.... dan heb je wat meer marge
 
  • Leuk
Waarderingen: JopG
Dit is iets wat een beginnende motorrijder dus niet of nauwelijks begrijpt zodra je dit zegt, maar o zo waar.

Vrij vertaald staat daar: zodra jij een fout maakt geeft een minder zware/snelle motor je (veel) eerder feedback waardoor je de fout hopelijk kan herstellen.

Op een snelle/zware motor icm geen/nauwelijks ervaring geeft de motor je die feedback ook, alleen niet dusdanig dat je wss je fout kan herstellen en de kans in zulke situaties dus aanzienlijk toeneemt dat het met huilen afloopt.

Een minder snelle/zware motor is dus wat meer vergevingsgezinder. Zodra je dat gevoel/ervaring/handeling hebt opgebouwd, weet je dus met meer foute situaties om te gaan op ook die zware/snelle motor.


Daarom adviseren mensen altijd om op een minder snelle/zware motor te beginnen.... dan heb je wat meer marge
En niet alleen mensen,de regering doet dat ook vandaar de rijbewijs categorieën,alleen zijn ze daar ietwat in doorgeslagen,
voorheen was het beter met maar 2 categorieën,35kw en vol vermogen was mooi zat.
 
Dit is iets wat een beginnende motorrijder dus niet of nauwelijks begrijpt zodra je dit zegt, maar o zo waar.

Vrij vertaald staat daar: zodra jij een fout maakt geeft een minder zware/snelle motor je (veel) eerder feedback waardoor je de fout hopelijk kan herstellen.

Op een snelle/zware motor icm geen/nauwelijks ervaring geeft de motor je die feedback ook, alleen niet dusdanig dat je wss je fout kan herstellen en de kans in zulke situaties dus aanzienlijk toeneemt dat het met huilen afloopt.

Een minder snelle/zware motor is dus wat meer vergevingsgezinder. Zodra je dat gevoel/ervaring/handeling hebt opgebouwd, weet je dus met meer foute situaties om te gaan op ook die zware/snelle motor.


Daarom adviseren mensen altijd om op een minder snelle/zware motor te beginnen.... dan heb je wat meer marge
En zo is het
 
Een fazer is misschien 0,3 seconden trager op de 100 dan een Falco.

Als je er secondes langer over doet, dan geef je dus aan zelf het verschil te bepalen dmv zelf de gashendel verder of niet open te draaien.

En nu meer algemeen:
Waar komt toch steeds die houding vandaan dat een snelle motor snel bereden moet worden om leuk te zijn?
Waarom kan je met een Falco niet half gas rijden, als dat je snel genoeg is?

Komt de hoeveelheid plezier dan alleen voort uit het feit hoe ver de gashendel open gedraaid wordt?
Ik snap hem gewoon echt niet.

@RG-gamma Je vroeg me waar dit op sloeg. Maar het wordt daar een aantal echt letterlijk genoemd: op de openbare weg kan je een 200pk machine niet gebruiken, dus niet leuk. en: die cb500 kon ik elke rit volgas rijden, dat leverde tenminste een mega glimlach op. Nu parafraseer ik, maar deze argumenten lees ik echt vaak in het '400cc is genoeg-kamp'

'Ja maar sturen dan, op een lichte fiets veel leuker'
Dus eigenlijk moet iedereen maar naked rijden voor het beste stuurgedrag?
Een Harley, adventure a la superduke etc. is dus voor niemand een goede optie?

Op die naked 1000cc leer je helemaal niet zo veel trager 'goed sturen' dan op de kleine broer ervan. De verschillen zijn echt minimaal en de gewone sterveling gaat in de Ardennen echt net zo snel met zijn z1000 sturen als met zijn z750.
Ik snap wat je bedoeld. Ik durfde inderdaad minder met de Falco. Misschien door het hogere gewicht, meer koppel of zat het tussen de oren... De Falco had verder een erg zware koppeling, teveel druk op de polsen en kreeg hem minder makkelijk de bochten om (gewicht?). Uiteindelijk kan de gasrespons ook nog iets zijn, die zijn bij de meer toermotoren vaak wat vergevingsgezinder?
 
Een fazer is misschien 0,3 seconden trager op de 100 dan een Falco.

Als je er secondes langer over doet, dan geef je dus aan zelf het verschil te bepalen dmv zelf de gashendel verder of niet open te draaien.

En nu meer algemeen:
Waar komt toch steeds die houding vandaan dat een snelle motor snel bereden moet worden om leuk te zijn?
Waarom kan je met een Falco niet half gas rijden, als dat je snel genoeg is?

Komt de hoeveelheid plezier dan alleen voort uit het feit hoe ver de gashendel open gedraaid wordt?
Ik snap hem gewoon echt niet.

@RG-gamma Je vroeg me waar dit op sloeg. Maar het wordt daar een aantal echt letterlijk genoemd: op de openbare weg kan je een 200pk machine niet gebruiken, dus niet leuk. en: die cb500 kon ik elke rit volgas rijden, dat leverde tenminste een mega glimlach op. Nu parafraseer ik, maar deze argumenten lees ik echt vaak in het '400cc is genoeg-kamp'

'Ja maar sturen dan, op een lichte fiets veel leuker'
Dus eigenlijk moet iedereen maar naked rijden voor het beste stuurgedrag?
Een Harley, adventure a la superduke etc. is dus voor niemand een goede optie?

Op die naked 1000cc leer je helemaal niet zo veel trager 'goed sturen' dan op de kleine broer ervan. De verschillen zijn echt minimaal en de gewone sterveling gaat in de Ardennen echt net zo snel met zijn z1000 sturen als met zijn z750.
Ik ben ook begonnen op een Fazer fzs 600. Die was heerlijk in de bochten. In de haarspeld bochten in de Eifel bocht na bocht de stepjes aan de grond. Grote lol. Maar omdat ik wat langer ben en toch vaak te laag in toeren zat om van het vermogen te genieten een fzs 1000 gekocht. Heerlijk op de snelweg. Die power, ook bij 5000 toeren is zo lekker. En ik zat er beter op. Alleen, hoezeer ze ook op elkaar lijken, de 1000 had niet het vlugge ' ik gooi hem de bocht in'. Van de 1000.
Nu heb ik een Falco en ik vind die qua power indrukwekkender dan de Fazer 1000. In pk's slaat dat nergens op, maar toch voelt het zo. De Falco voelt als een motor voor gevorderden. Misschien door de zithouding, misschien door het V-twin karakter. Mijn conclusie; vermogen zegt niet alles
 
Echt niet?

Die gashandel heeft een soort van maximale uitslag. Daarvan kun je op een snelle machine dus minder gebruiken in een bocht want anders trek je jezelf onderuit. Dat vergt een subtiliteit die een beginnende rijder nog niet heeft ontwikkeld.

En zo zijn er wel meer van die zaken. Je hebt gewoon nog niet het gevoel hoe alles werkt en de marges zijn gewoon veel smaller op een snelle fiets.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat jij dat niet snapt. Niet iedereen is een geboren Rossi. Dat het bij jou goed ging wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.

En gaat het dan eens mis, dan is ook niet iedereen zo sterk om het als leermoment te zien. Heb genoeg motorrijders gekend die nooit zouden vallen. Klopt, want na hun eerste schuiver waren ze geen motorrijder meer maar ex-motorrijder. Veel te gevaarlijk zo'n ding.

Ik snap je punt. Natuurlijk straft een snelle motor je eerder af.
Maar laten we niet overdrijven. Welke motorrijders trekken zichzelf in de beginfase onderuit in een bocht? Precies.... dat soort rijders.
Je kunt echt stevig gassen voordat je jezelf onderuit trekt. Je hoeft niet heel subtiel te doen om overeind te blijven in een bocht. Vind je die grens al in de beginfase, dan ben je al veel te heftig bezig.
Iemand die dat snapt, komt helemaal niet in de buurt van die grens.

Maar het onderwerp was meer: de z900 is 'gevaarlijk' voor een beginner. De Sv650 is perfect. We hadden het niet over beginnen op een s1000rr of hayabusa toch?
 
En daarnaast:

Je reageert alsof ik zeg: ik snap niet dat jullie een motor meer meer pk onverstandig vinden.

Maar dat zeg ik niet.

Ik zeg: er wordt vaak beweerd dat als je een motor niet volgas kunt benutten, je geen plezier gaat beleven.
DAT vind ik onzin ('dat snap ik echt niet', zeg ik dan), maar dat is iets heel anders.
 
En daarnaast:

Je reageert alsof ik zeg: ik snap niet dat jullie een motor meer meer pk onverstandig vinden.

Maar dat zeg ik niet.

Ik zeg: er wordt vaak beweerd dat als je een motor niet volgas kunt benutten, je geen plezier gaat beleven.
DAT vind ik onzin ('dat snap ik echt niet', zeg ik dan), maar dat is iets heel anders.
Mee eens; ik rij een supersport, en ik haal er echt niet uit wat erin zit, maar ik vind ‘t een fantastisch mooie motor, en ik geniet van elke kilometer die ik ermee rij.
 
En daarnaast:

Je reageert alsof ik zeg: ik snap niet dat jullie een motor meer meer pk onverstandig vinden.

Maar dat zeg ik niet.

Ik zeg: er wordt vaak beweerd dat als je een motor niet volgas kunt benutten, je geen plezier gaat beleven.
DAT vind ik onzin ('dat snap ik echt niet', zeg ik dan), maar dat is iets heel anders.
Ik heb met m,n huidige motor nog niet 1x volgas gereden,heb er ook geen behoefte aan want bij zulke snelheden word het eng
op dat slagschip,en dat zeg ik als iemand die een 200+pk motor gehad heeft,maakt het plezier er niet minder om,het is ook
maar waarvoor je een motor wil,de 1 gaat het om pure snelheid,vliegt door de bochten ,rijd vaak hard en ziet niks van de omgeving,
de ander toert rustig door het landschap en geniet daar weer van,beide hebben in hun visie daar plezier mee,het is dus niet afhankelijk
van wel of niet volgas.
 
Heb je A2 of volledig A?
Als je A hebt, had je lesmotor vol vermogen.
Anders mag je niet afrijden voor A, volgens de CBR regels.
Werd voor het examen bij mij gecontroleerd via kenteken.

Maar ik heb ooit een SV650 Gladius meegehad als leenmotor…
Bij een wat nattig wegdek, trok ik op met spinnende achterband…
Dus ik denk voor een beginner vermogen zat!
Maar als je meer wil…ben ik bang dat we binnenkort een in memoriam kunnen starten.

Veel vermogen klinkt leuk, maar je moet eerst leren rijden…
De komende tijd heb je echt zat aan een SV650!
Heb een gladius gehad. Ach als je ontzettend hard rechtuit wilt kunnen knallen zou ik de sv650 laten staan. Wil je gewoon lekker bochten rijden dan is dat uitstekend en heb jr genoeg vermogen. Rij tegenwoordig op een oude cb 500 uit 94 minder vermogen, maar op straat ontzettend leuk! Je haalt echt alles uit dat ding en ik rij in de Eifel veel snelle sport motoren gewoon voorbij.
 
Ik ben vrij snel naar dikke motoren gegaan ( na 1 jaar cagiva raptor 1000, toendertijd een brutenaked met superbike blok ). Piek was een KTM 1290 GT, en nu ben ik terug in de 400cc categorie.
Een kleine motor is even leuk als een zware, en je kan er op straat ook de idioot mee uithangen.
Als je een cruiser wil, koop dan rustig een cruiser trouwens, is een heel andere manier van rijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan